Forsterkere Noen andre som har vært ute for at forforsterker har knekt diskanter?

Vusvol

Medlem
Ble medlem
24.01.2020
Innlegg
8
Antall liker
3
En gang i tida så kjøpte jeg et forsterkersett på slutten av 90tallet som besto av den originale 100 watteren fra Elektrocompaniet (før DMB) og en Nad 1000 forforsterker. ECen kom forøvrig rett fra service hos EC, symptomet var støy i venstre kanal (servicefakturaen var vedlagt). Etter noen år så oppsto det periodisk skurring, nettop, i venstre kanal, jeg frykta at jeg hadde kortslutta den siden det dukka opp etter at en av bananpluggene på høyttalertikoblingene hadde løsna (brukte solid core installasjonskabler som er ganske stive).

Etter en stund så oppdaga jeg at diskanten på den kanalen var gåen. Siden høyttalerne har de små firkantede SEAS neodymium diskantene og dermed ikke kan erstattes med elementer i standard størrelse, så parkerte de og ECen. Jeg hadde ikke noen andre gulvstående høyttalere, så måtte jeg være litt kreativ, siden NADen har to utganger så jeg kjørte to forsterkere og to sett høyttalere (jeg har et sett Klipsch Heresy med defekte diskanthorn som jeg kombinerte med Canton bokhyllehøyttalere).

Så, etter en stund kom faktisk skurret tilbake.....da var det bare å slå av en forsterker i gangen og konstatere at skurringa var der uavhengig av hvilken forsterker som var på, så det var faktisk forforsterkeren som var synderen.. Jeg hadde tilfeldigvis funnet en ekstra NAD 1000 i mellomtida, så jeg brukte den isteden og hadde ikke noe mer problemer med skurr.

Jeg søkte etter navnet på selgeren her inne (en trønder) og fikk treff, så det er en mulighet at han leser dette.

Jeg vurderer faktisk å ta fram igjen ECen for se om den kan hamle opp med den 100 watteren som jeg bruker nå, som er en Pioneer A-717 kraftpakke.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.573
Antall liker
3.236
Noen andre som har vært ute for at forforsterker har knekt diskanter?
Forsterkerkretser kan gå i selvsing som en oscillator. Også forforsterkere. Da gjerne med så høy frekvens at man må la hunden, flaggermus eller et oscilloskop for oppdage problemet.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.773
Antall liker
12.392
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke helt uvanlig at en diskant tar kvelden hvis det spilles veldig høyt med diskantrik musikk, feks mye skarptromme og symbaler. Høyttalere med feks 1. ordens delefilter er mer utsatt, da det er mindre demping nedover i registrene... Mange diskanter tåler faktisk svært liten effekt, sett i forhold til bass / mellomtone..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
9.083
Antall liker
23.396
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tror også, at som @PeriodeLytter skriver, at det er en ustabilitet i din forforsterker.
Oscillerer den/går i sving, er det typisk på frekvens langt over det hørbare. Det betyder, at høyttaleren spiller
det ikke (den kann ikke) og du kann ei heller høre det, men effekten bli´r likevel avsatt i spolen på
diskanten. Da brenner den, uten annet hørbart.
 

Vusvol

Medlem
Ble medlem
24.01.2020
Innlegg
8
Antall liker
3
Jeg innrømmer at jeg kjørte med ganske høyt volum på den tida, det er ikke usannsynlig at det var en medvirkende årsak. Jeg fant omsider er høyttalersett som hadde de de sammme diskantene så nå er de i orden. Høyttalerne er forøvrig MHF 17.3 fra Møre Høyttalerfabrikk og er det eneste jeg har i oppsettet mitt for øyeblikket som ikke er berga fra elreturen.:)
 
Topp Bunn