Noen elektrikere her?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Hei!

Siden jeg har fått så god hjelp på forumet av kompetente folk tidligere, drister jeg meg til å legge ut et spørsmål.

Bor i en leilighet fra 1979, og er i ferd med å pusse opp badet. Imidlertid har det dukket opp et problem som viser seg å være kinkig. Det er laget hull i flis,litex og osb-plate til kontaktpunkter på badet, og de gamle Elko koblingsboksene er fortsatt intakte. Imidlertid er ringen med skruehull for å feste vegguttak vridd (se bilde). Dette gjør at det er umulig å feste vegguttak (som dette http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156263166) rett. På nyere koblingsbokser ala disse http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks1/ er jeg vant til at plastringen som gjengene sitter i kan vris til riktig posisjon. Dette ser ikke ut til å være tilfelle med den gamle Elko-boksen (merket med L 286) fra leiligheten ble bygget i 1979 ??? Selve boksen (se bilde) er av gjennomsiktig plast, mens ringen med skruegjenger ser ut til å være metall. Men jeg klarer f... ikke vri den "skruefeste-ringen". Kan tro jeg irriterer meg over at dette ikke ble sjekket før litex og fliser ble lagt. Noen som vet om en gammel Elko-boks skal kunne vris på denne måten? Evnt forslag til andre løsninger ???

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Lim fast innmaten med silikon.....

(gjør skikkelig arbeid først - så du slipper å ta det opp igjen!)

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
909
Enig med siste taler...

Du er iferd/har brutt endel offentlige krav/retningslinjer etc., så tipset er å kontakte elektriker å få utført dette skikkelig.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Burde ikke være noen stor sak.
Ser ut som det er en liten kant rundt hele på den gamle ringen.
Kanskje borre opp to huller helt ute i kanten som passer med kontakten (forsiktig så du ikke lager hull i veggboksen), og deretter skru fast med et par f.eks lange karosseriskruer. Evt. hvis det er bredde og plass på flensen til kontakten, borre opp to nye hull i den som samsvarer med de i veggboksen, så sant ikke det kommer i konflikt med noe annet.

Vet ikke hva slags brudd på offentlige krav/retningslinjer det skulle være du har gjort/kommer til å gjøre, men sjekk det med en elektriker så er du sikker ihvertfall :)

Selve koblingen i boksen må utføres av elektriker uansett skal det bli godkjent, så de har sikkert en grei løsning for deg som ikke bør ta mye tid eller koste stort.

Mvh Gjert

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
909
Elektrisitet er en stor sak etter min mening; spesielt på bad. Spørsmålet og bildet fra trådstarter oppfatter jeg som regelbrudd.

Til trådstarter: har du lagt nytt gulv/sluk/røropplegg og varmekabler? Har du lagt utligningsjord?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Ringen skal kunne vris rundt, men du kan ikke vri den utover på gamle bokser, i gamle dager ble det brukt utforingsringer og lengre skruer, utforingsringene ble ofte sløyfet

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Jeg mener å ha sett stikkontakter med noe som kan kalles gripeklør som biter seg fast i veggen på boksen når man skrur dem til.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
hel-elt skrev:
Jeg mener å ha sett stikkontakter med noe som kan kalles gripeklør som biter seg fast i veggen på boksen når man skrur dem til.
Elko, selges på Clas'ern.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
noen skrev:
hel-elt skrev:

Aha......! Du tenker på "Gipsplateboks".

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Ole_Martin skrev:
Elektrisitet er en stor sak etter min mening; spesielt på bad. Spørsmålet og bildet fra trådstarter oppfatter jeg som regelbrudd.

Til trådstarter: har du lagt nytt gulv/sluk/røropplegg og varmekabler? Har du lagt utligningsjord?
Jordfeilbryter er også et tema med nytt bad.

Som fagmann pleier jeg å anbefale folk å holde seg unna.

J

J.J

Gjest
Anonym skrev:
Ole_Martin skrev:

Jordfeilbryter er også et tema med nytt bad.

Som fagmann pleier jeg å anbefale folk å holde seg unna.
JEG er ikke fagmann ... og sier det samme ... hold dere unna ting dere ikke er kvalifisert for - blir det feil og forsikringsselskapet sier at dette harru gjort sjøl .... ja da blir det lite pææng på dere...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Jeg er fagmann. Resten er vel gitt ;)

If you have to ask, don't.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Julenissen skrev:
Spiralis skrev:
noen skrev:
hel-elt skrev:

Aha......! Du tenker på "Gipsplateboks".
Kalles for tabbeboks på fagspråket ;D
Ikke boks, men kontakt. Har og hørt denne boksen som nevnes bli kalt "konsulentboks"

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Konsulentens venn kaller vi denne multi(orange boks) fra elko. Har ofte brukt denne ved flere installasjoner. Fint hvis man skal legge villmarkspanel eller lignende for og få stikk midt i panel. En påvegg(lampettboks) som avbilde i tråden, kan erstattes med en slik multiboks hvis man borer rundt. Men da har jeg laget meg en boremal for og stabilisere hullsagen. Har også brukt den for og bore i spaltepanel ;D mvh Guit

Topp Bunn