Diverse Noen her som kjøper CD-er lenger?

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
300
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jo da, her kjøpes fortsatt CD-er, om enn ikke i like store mengder som før.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.960
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kjøper fortsatt CD'er, men mye brukt fra Ebay og Amazon. Gjerne 80-talls. Så går de i PC-drevet og videre til NAS'en, og selve CD'ene blir liggende i hylla omtrent som på bildet fra berxter.

A

Avgatt19087

Gjest
Tilhører vel en utdøende rase siden jeg fortsatt kjøper cd. Gjorde et tappert forsøk med ripping til harddisk og avspilling via Squeezebox for et par år siden. Brukte samme dac som cd-drivverket spiller gjennom. Lydmessig ble det en klar nedtur. Så, jeg holder meg stadig med et dedikert cd-drivverk. Utvalget av cd er fortsatt upåklagelig, men hvor lenge det vil være slik er kanskje usikkert.

M

musicus

Gjest
Kjøper nesten bare CD'er faktisk. Handler mest på Amazon for tiden...............

Har begynt å plukke på meg litt vinyl igjen (er for tiden uten snurrer) men cdéne kjøpes, mye faktisk, fine priser rundt om er det blitt også så hvorfor slutte...

Har lagd meg en cdvegg à 12 stk IKEA Benno søyler, Carbon og cd, en flott kombinasjon:)

mvh

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud
Streamer mest, både flac fra harddisc og Wimp, men kjøper da en og annen cd ennå.
De rippes umiddelbart for å spilles fra dataen. Jeg beholder likevel både cd- og platespiller samt musikksamlingen på begge formater, vinyl og sølv.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Kjøper nesten utelukkende vinyl. Noen utgaver kommer med CD istedenfor (ubrukte) nedlastingskoder. Ellers blir det et og annet musikkblad med vedlagt sølvbrikke, Mojo hver mnd f.eks.
CDer jeg kjøper er stort sett samleCDer med småsnurrigheter som kun er utgitt på formatet (ved siden av sitt originale opphav på 7"-singel), eller gjerne både CD og Vinyl for "moro" skyld. En sjelden gang CD fordi det er det eneste formatet, men tar gjerne ikke 10 øre for nærmest boikotte plater som kun leveres som ølbrikke. Streaming/nedlasting finnes knapt i mitt vokabular, det er meg, andre får styre med sitt.

forøvrig tar CDer forholdsvis mye romplass i forhold til vinyl, sitt beskjedne format til tross.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.418
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huffja,men jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av dem:

B
Kan anbefale Bennoreolene fra Ikea feks, ca 2 m høy og 20 cm dyp og bred, mao utmerket mht plassering og tar 180 cder... 250-300 kr for en ny... men du får de for fra ca 50 til 150 på Finn, feks, jeg har kjøpt de fleste av mine der :D

Mvh :)
Ha'kke plass til reoler heller. Kjøkkenskapene er også fulle ;)

B

• Liker
Reaksjoner: awe

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
13.958
Kjøper CDer hvis jeg ikke finner musikken i tapsfritt format online. I år har det blitt én CD-plate. "Barnesangskatten". Den eneste brukbare barnesangproduksjonen jeg har funnet til nå.
Tips til marsboer - warning off topic:

Dra innom Kristiansand Dyrepark i år, og kjøp et eksemplar av Det finnes bare dyrebare dyr.
Det er barneplata si det. Man nå er jo jeg ikke en helt uhildet og objektiv i denne sammenheng siden det er brutter`n som har skrevet tekstene, samt fremført det hele. Fryktelig synd at han solgte forestillingen og platerettighetene i en pakke til Dyreparken.
Uansett, tro meg, dette er virkelig bra saker som barna lærer om naturens samspill.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Har stort sett sluttet å kjøpe cd'er, kun om det er ting som ikke er utgitt på vinyl og om artisten virkelig fortjener det. Så langt i år har det blitt stakkarslige åtte om jeg har talt rett. Ser liten grunn til å endre politikk heller; plastbrikkene forvitrer eller forsvinner på annet vis ut av dører og biler og vinduer og det som er.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.499
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Kjøper fortsatt cder, men ikke like mye som før...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Kjøper cder, ripper dem for å ha til hodetelefonanlegget og tar dem med deretter til lytterommet for bruk på cd-spilleren i hovedanlegget.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.428
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøper og spiller CD.
Ca 50/50 med vinyl/CD.
Ingen ripping eller streaming.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
En CD i ny og ne blir det jo, ofte mange gode tilbud på Platekompaniet. Men er stort sett vinyl som blir kjøpt inn må jeg innrømme :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig kjøper jeg sølvskiver..50-60 nye siste år..og det blir stadig flere:cool: Samlinga er lita- ca 1200 stk, men.. En gang kommer filfolket til å innse "the error of their ways", og dørene hos de av oss som fortsatt har håndfaste kopier av ALBUMS vil bli nedrent grunnet tapte data. Da skal iallefall JEG være forberedt. Jeg har en original single fra Brothers In Arms-albumet som fortsatt funker upåklagelig- uten så mye som ei mikroripe i...Jeg bruker dog iTunes som browser i samlinga, og oversiktsprogram over det jeg har..udiskutabelt positivt..

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.960
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er redd for at aluminiumsfolien på CD'ene dine har oksydert til hvitt støv før det skjer. Stikkordet er backup.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Har aldri kjøpt så mange CDer som nå.
Spotify brukes kun som søk etter ny musikk. Det låter rett og slett for dårlig i forhold til CD og Vinyl.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.861
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjøper CD, ripper dem, og putter dem i pappesker.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.807
Sted
Trondheim
Er redd for at aluminiumsfolien på CD'ene dine har oksydert til hvitt støv før det skjer. Stikkordet er backup.
Du har sikkert rett, men de CDene jeg kjøpte på 80-tallet fungerer fremdeles strålende, og det er jo ganske kjent at folk ikke tar backup av harddiskene sine. Så kan man selvfølgelig si at det er jo dumt, men det endrer ikke det faktum at folk ikke tar backup av de viktige filene sine, og folk sletter ikke viktige filer når de kaster/selger en gammel datamaskin.

Jeg kjøper CDer og ripper dem. Spiller CDene på hovedanlegget, spiller filene over headfi-anlegget og streamer filene til anlegget i stuen. Best of both worlds. At CDene i tillegg stort sett er billigere enn å kjøpe enkeltfiler er bare en "added bonus"

T

tce-teams

Gjest
Kjøper ei cd plate i ny og ne , men det er veldig sjelden. Her streames det musikk fra spotify.
Mange sier cd plater skal være bedre lyd på , enn og streame musikk fra spotify. Men jeg har testet dette og har ikke hørt forskjell i det heile tatt.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.388
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kjøper nesten bare CD'er faktisk. Handler mest på Amazon for tiden...............
Hva med Play.com, sender fraktfritt :)
Amazon.uk trekker fra momsen, og det tilsvarer ca fraktprisen....hvis vi snakker om enkelt cd'er. Synes Play.com har blitt så trege i senere tid - og har heller ikke samme utvalg som Amazon. Kan jo noen ganger lønne seg å sjekke begge / flere steder.

Utrolig mye billige bokser for tiden, og prisene på enkelt cd'er er jo også svært lavt sammenliknet med andre formater.

(Ser at Trond_B har gjort samme observasjon)

dfurtveit

Medlem
Ble medlem
28.05.2006
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Jeg både kjøper cd'er og hører det meste av min musikk fra en cd-spiller (!). Spotify og youtube blir tydelig nedsatt lydkvalitet, og kan ofte være greit å ha et fysisk produkt med teksthefte etc, ikke bare lydfiler. Men bruker spotify etc for å sjekke ut ny musikk.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Hva med Play.com, sender fraktfritt :)
Amazon.co.uk er stort sett billigere og raskere en Play.com på det jeg har handlet. Amazon.co.uk trekker fra VAT (moms) slik at prisene blir lavere enn det som er oppgitt.
I tillegg er det greit å huske at et begrep som 'fraktfritt' faktisk ikke eksisterer. Det at det er innbakt i prisen betyr ikke at det ikke eksisterer. Enkelt å forholde seg til er det allikevel.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.388
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Amazon oppgir også kun verdi på varen på fakturaen, slik at man lettere havner under tollgrensa på 200 kroner.

inc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.06.2006
Antall liker
11
Jeg kjøper cd-plater som vanlig . Puttes så rett inn i cd-spilleren . :cool:
Spotify brukes for og høre/finne ny musikk , som jeg så kjøper på cd .

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kjøper både cd'er og lp'er,men merker at det er blitt dårligere utvalg,og at det tar lengre tid å fremskaffe platene enn før hos de norske butikkene.Vurderer å registrere meg som kunde hos f.eks.Amazon og Play da prisene er lavere og utvalget bedre.

Har i mange år brukt i-tunes utelukkende for å få musikk inn på i-pod'en fra cd'er,men har litt trøbbel med dette programmet for tiden.Når det gjelder streaming hadde jeg wimp en periode,men fikk liten tid til å bruke det da det for det meste avspilles plater over anlegget.

Hva som er best til syvende og sist skal jeg ikke komme med noe svar på,men jeg syns det alltid er triveligere med plater på fysisk format.

mvh. s,

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Dagens iTunes ser dessverre ut til å være designet av en tiåring på speed...men har du først fått INN den musikken du vil der, er det en grei browser/database, ja..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.807
Sted
Trondheim
Hva er problemet med å få musikken inn i iTunes? Stort enklere enn den måten iTunes gjør det på blir det vel ikke?

Fra CD: Stapp CDen inn i maskinen og klikk importer
Fra fil: Dra filene inn i iTunes og slipp

Hvordan skulle man gjøre det mye enklere?

M

MORNING STAR

Gjest
Kjøper både Vinyl og CD, streamer ikke.

Ripper noen av CD ene til PC.

CDON og Platecompaniet er raske med leveringen, men leveringsprosenten er ikke på nivå med det gamle Compacthuset anno 1994,
selv i dag 19 år etter, ja det meste var bedre før!:mad:

Importerte lenge selv fra USA, plater som var vanskelige å få tak i, i Skandinavia.
Kjøpte mye fra Ginza Musik, inntil de kuttet ut Norge.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Hva er problemet med å få musikken inn i iTunes? Stort enklere enn den måten iTunes gjør det på blir det vel ikke?

Fra CD: Stapp CDen inn i maskinen og klikk importer
Fra fil: Dra filene inn i iTunes og slipp

Hvordan skulle man gjøre det mye enklere?
Det er nok cd-drevet i pc'en min som er i ferd med å bli slitt,eller det at harddiscen min er full slik at det tar tid å få dyttet musikken over på den eksterne Netgear-boksen.

mvh. s,

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøper bare hirez. Redbook suger på et bra anlegg og hører fortiden til. :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
Godt produserte regulære CD'er låter formidabelt bra. Med unntak av horribelt kommersielle produksjoner av underholdningsmusikk så er det overveiende god lyd i det meste. Det er anleggene det skorter på.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
49
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Kjøper cd og vinyl, litt samlelidenskap + greit med noe å ta i !

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Jeg kjøper CDplater , gjerne limited editions, bokser og doble med DVD. Ikke så mange som før av den enkle grunn at det ikke er noen platesjappe her i byen lenger.
Handler mye vinyl , nytt og brukt og singler som jeg samler på. Den dagen jeg ikke har plater i hylla kommer aldri , ihvertfall ikke så lenge jeg vet hva jeg gjør.
Bruker WIMP noe for å sjekke nye ting , men det er morsommere med hardware for å si det sånn.

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Kjøper for det meste sacd,dvd audio og vinyl.
Bruker spotify til å finne ny musikk.

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Jeg kjøper så lenge det er billig og jeg liker musikken, så enkelt er det :cool:

Om jeg spiller musikken over Sonos eller cd spiller har ingen ting å si så lenge det musikalske er beholdt og jeg nyter det!

Topp Bunn