Noen med peiling på håndvåpen (pistol) her?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Gammeln skrev:
    Jeg har også hatt en CZ75 med Pachmayer gummiskjefter og avtrekk trimmet etter beskrivelsen til Hobbysmeden i Våpenjournalen.
    Hei Gammeln
    Har du denne beskrivelsen ennå?
    Har vært moro å prøvd dette selv i stedet for å la en børsemaker gjøre dette.
    Har lyst til å kjøpe en ny CZ 75/85 så...

    Forøvrig så kjøpte en kamerat av meg en CZ .22 sport
    Har ikke prøvd å skyte med denne selv ,men ved "tørrtrening" så virker denne meget bra.



    http://www.sportec.se/center/cz122sport.htm
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    timc skrev:
    Spiralis skrev:
    Problemet er ikke import til Norge men eksporten fra USA!
    Var jo det jeg skrev ???
    Ja så det, men ville bare fylle ut med begrunnelsen.

    Har hatt mange lange brev / mail og telefon kontakter med BATF der borte. Og det er ikke tøys, det var den begrunnelsen de brukte!
     
    T

    timc

    Gjest
    Ja Amerikanere er rare. Alle vet jo at en Nordmann med våpen i Norge, er mye farligere enn en radikal muslim allerede i USA........
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Jan_I skrev:
    Gammeln skrev:
    Jeg har også hatt en CZ75 med Pachmayer gummiskjefter og avtrekk trimmet etter beskrivelsen til Hobbysmeden i Våpenjournalen.
    Hei Gammeln
    Har du denne beskrivelsen ennå?
    Har vært moro å prøvd dette selv i stedet for å la en børsemaker gjøre dette.
    Jeg har bladet ja. Det er fullt mulig å skanne og sende det til deg. Jeg rekker det kanskje ikke i kveld, men i løpet av helga?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Gammeln skrev:
    Jan_I skrev:
    Gammeln skrev:
    Jeg har også hatt en CZ75 med Pachmayer gummiskjefter og avtrekk trimmet etter beskrivelsen til Hobbysmeden i Våpenjournalen.
    Hei Gammeln
    Har du denne beskrivelsen ennå?
    Har vært moro å prøvd dette selv i stedet for å la en børsemaker gjøre dette.
    Jeg har bladet ja. Det er fullt mulig å skanne og sende det til deg. Jeg rekker det kanskje ikke i kveld, men i løpet av helga?
    Dette har jo vært helt supert :) :)
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Gammeln skrev:
    Jeg har også hatt en CZ75 med Pachmayer
    Selv hadde jeg Houge grep på min CZ85, dette passet meg bedre enn Packmayer

    Har Houge gips på min Ruger også,og dette synes jeg passer utmerked til denne
    Her original:


    Og her med Houge grep og hurtigutløser + +
     

    Vedlegg

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Fingergrep er sikkert bra dersom de passer, jeg har aldri funnet noen som passer mine slanke fingre. Da er det bedre uten.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Er helt enig i det,men mine passet perfekt
    Mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Noen av dere som driver med "Praktisk skyting" eller "Cowboy action skyting" ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er både praktisk-gruppe og cowboy-gruppe (svartkrutt) i klubben vår.

    cowboy-skyting ser ut til å være noe for meg. Har sett en del bilder, og det ser "jævli skoi" ut ;D

    Hadde sansen for den vrien der de hadde mekka til et kort jernbanespor, der de trilla nedover i en vogn og skulle skyte på blinker langs sporet...

    Colt SAA Army .45 er jo direkte vakker, for den som liker "brukskunst" :)

    Johan-Kr
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Spiralis skrev:
    Noen av dere som driver med "Praktisk skyting" eller "Cowboy action skyting" ?
    Har drevet med det tidligere, nå er det mest rekreasjonsskyting.

    Skal man først drive med pistolskyting er "praktisk" definitivt det mest interessante. Og morsomste. :D

    Har selvsagt også perkusjonsrevolver, en Colt Army 1860 replika.

    Er det forresten noen som har erfaring med Ubertis replikaer av Smith & Wesson Russian kamret for diverse svartkruttpatroner?



    Kan ikke si annet enn at det rykker litt i avtrekkerfingeren når jeg ser en slik.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
    Da jeg var i starten av tenårene hadde vi Arquebus krigshistorisk museums daværende våpensamling hjemme. Komplett med luftvernkanon i kjelleren og lavetten i hagen. ;D
    Har du noe med museet å gjøre kanskje? Er foresten gift med barnebarnet til Arquebus :)
    Min eldre bror var sammen med Fritjof (sjefen sjøl i dag) den som grunnla museet, og var første styreformann. Men han opplevde aldri å bli endel av det som i dag er Arquebus, som er et imponerende museum imo. Absolutt verdt et besøk, og ta gjerne med en tiåring eller to.

    Det var før de fikk det bygget de har i dag at våpnene ble oppbevart i kjelleren i Kopervik, for ingen av de andre involverte hadde plass til dem. Selv var jeg guide på den første utstillingen de arrangerte. Det må ha vært i '80 eller '81, men jeg husker ikke anledningen.

    Historien om Arquebus er helt utrolig. Bør absolutt være pensum i historietimene, noe jeg neppe tror det er.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Har du vært på XXL på Lade å sett,Tim?

    De har i allefall pleid å ha en del pistoler.


    Magnum Desert Eagle er tøff.




    Uansett hva man kjøper,aldri gjør slik:


    Ikke noe graverende.Det gikk bra med ham,men det var virkelig nære på der. :eek:

    Gale Amerikanere med Barret 50 kaliber og jernplate som blink.... ::)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Rudi skrev:
    45 win-mag er vel noe av det mest perfekte som tjeneste våpen, ikke mye tyngre enn en 45 acp, men MYE kraftigere, stopper det som skal stoppes. Desert Eagle er fin og skyte med, men altfor tung, har faktisk prøvd Desert Eagle opp til 12" løp i kaliber 50 og det er et hærlig våpen............. ehh liten kanon.

    Uansett bedre å lage et lite hull i målet enn et svært hull i lufta ved siden av målet !
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rudi skrev:
    Spiralis skrev:
    Rudi skrev:
    45 win-mag er vel noe av det mest perfekte som tjeneste våpen, ikke mye tyngre enn en 45 acp, men MYE kraftigere, stopper det som skal stoppes. Desert Eagle er fin og skyte med, men altfor tung, har faktisk prøvd Desert Eagle opp til 12" løp i kaliber 50 og det er et hærlig våpen............. ehh liten kanon.

    Uansett bedre å lage et lite hull i målet enn et svært hull i lufta ved siden av målet !


    Helt feil, no1 så skal du ikke ha større eller grøvre kaliber enn det du klarer og skyte presisjon med, no2 den dagen du blir angrepet av et dophue eller en eller annen fantatiker har et småkalibret våpen svært liten eller ingen innvirkning i det hele tatt med mindre du treffer faenskapet midt i panna........ og tro meg...... du har ofte svært liten tid til og drive med presisjons skyting i en slik situasjon....... lenge før du får siktet med spretterten din så er du død, for og stoppe angripende folk og dyr..... da er det grovt kaliber og mange skudd som gjelder.
    Og der gikk vi definitivt fra baneskyting til noe helt annet.......

    Men jeg ser logikken i hva du skriver Rudi.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Rudi skrev:
    Spiralis skrev:
    Rudi skrev:
    45 win-mag er vel noe av det mest perfekte som tjeneste våpen, ikke mye tyngre enn en 45 acp, men MYE kraftigere, stopper det som skal stoppes. Desert Eagle er fin og skyte med, men altfor tung, har faktisk prøvd Desert Eagle opp til 12" løp i kaliber 50 og det er et hærlig våpen............. ehh liten kanon.

    Uansett bedre å lage et lite hull i målet enn et svært hull i lufta ved siden av målet !


    Helt feil, no1 så skal du ikke ha større eller grøvre kaliber enn det du klarer og skyte presisjon med, no2 den dagen du blir angrepet av et dophue eller en eller annen fantatiker har et småkalibret våpen svært liten eller ingen innvirkning i det hele tatt med mindre du treffer faenskapet midt i panna........ og tro meg...... du har ofte svært liten tid til og drive med presisjons skyting i en slik situasjon....... lenge før du får siktet med spretterten din så er du død, for og stoppe angripende folk og dyr..... da er det grovt kaliber og mange skudd som gjelder.
    Et hull i målet stopper uansett målet mye bedre enn store hull i luften rundt omkring målet!

    Rent bortsett fra at statistikken sier noe om risikoen for at "hvermansen" blir angrepet av et fanatisk dophue! Scenariet er ikke veldig realistisk hvis du ikke er politi i USA! :p

    Nå er det viktigste som gjelder innenfor skyting trening i teknikk. Sikte og avtrekk, sikte og avtrekk, sikte og avtrekk! Trener du på dette til det sitter og går automatikk i det vil du også gå på autopilot i en presset situasjon. Når kulene hviner om øra dine har man en tendens til å oppleve to fenomener, tunellsyn og at tiden går jævlig sakte. Dophuet hva enten han er fanatiker eller ei, har også en opplevelse av det samme, et eller to skritt til siden og han "ser" deg ikke. Han har det samme problemet med å fungere når adrenalinet freser gjennom bloårene, og med litt flaks for deg har han vesentlig mindre skytetrening enn deg slik at han lager hull i lufta. Når tiden går i lavgir har du plutselig "all verdens tid" til å sikte og foreta et korrekt avtrekk. Og da treffer du. To midt på (brystkassen) fulgt av ett eller to i hodet, og selv min revolver i 32 HR Mag legger ned hvem det skal være. CZ'n i 9mm gjør det samme. Vi snaker da selvfølgelig om avstander der håndvåpen er praktisk anvendelig. Har man rifle bruker man selvsagt den, det er ikke snakk om å skalere ned eller opp avhengig av hva motstanderen benytter. Man bruker selvsagt det groveste man har og det man har med seg skal man beherske gjennom trening!

    Som en av "editorene" i Guns & Ammo skrev som svar på et leserspørsmål:
    Q: What kind og knife would you bring to a knife fight?
    A: If I knew there would be a fight, and that the other guy was bringing a knife, I personally would bring a handgun!
    Greiere kan det vel ikke sies?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Og etter at du så vidt har reddet livet ved å skyte ned vedkommende, kommer onkel og burer deg inne. Spesielt om angriperen skulle være såkalt stigmatisert og full av "krigs"-traumer.
    Fru Halvorsen vil legge ansiktet i sjokkerte folder og kalle deg voldelig rasist, og du kan si farvel til jobb og sosialt nettverk. .................går jeg ut fra. ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.727
    Antall liker
    8.188
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    oddgeir skrev:
    Og etter at du så vidt har reddet livet ved å skyte ned vedkommende, kommer onkel og burer deg inne. Spesielt om angriperen skulle være såkalt stigmatisert og full av "krigs"-traumer.
    Fru Halvorsen vil legge ansiktet i sjokkerte folder og kalle deg voldelig rasist, og du kan si farvel til jobb og sosialt nettverk. .................går jeg ut fra. ;)



    Det har du nok helt rett i.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Og etter at du så vidt har reddet livet ved å skyte ned vedkommende, kommer onkel og burer deg inne. Spesielt om angriperen skulle være såkalt stigmatisert og full av "krigs"-traumer.
    Fru Halvorsen vil legge ansiktet i sjokkerte folder og kalle deg voldelig rasist, og du kan si farvel til jobb og sosialt nettverk. .................går jeg ut fra. ;)
    Selvsagt !

    Derfor holder det ikke å ta livet av vedkommende, det må gjøres uten vitner og du må kvitte deg med liket uten at det oppdages ! I det store og hele et ganske masete opplegg som jeg nok ikke vil anbefale!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjenner bare til et tilfelle i Norge der noen har sluppet unna der selvforsvar har blitt godtatt som gyldig i retten. I det tilfelle var det snakk om at vedkommende først rømte unna, gav muntlig advarsel og varselskudd først. I dette tilfellet var det en svært liten og spinkel fyr (1.5 høy eller så) som først ble banket kraftig opp av en svær branne av en kar. Den svære karen forfulgte etterpå fyren hjem og gav løfte om mere (grise-)bank. Han som ble skutt var mange timer på opersjonsbordet i Tromsø, men overlevde. Å forsvare seg mot å måtte gi bort lommeboka eller mot en innbruddstyv er ikke tilstrekkelig til å hevde selvforsvar i retten etter å ha skutt noen. I Norge er det ikke et gyldig prinsipp med at "my home is my castle".

    Det sagt - dersom en skal stoppe noen/noe er det optimale at en maksimerer energioferføringen i målet - mao maksimal utgangsenergi, der kula samtidig blir igjen i målet. Første bud er at en greier å handtere våpen og kaliber. En .45 Win mag (i likhet med .44 magnum) er ikke et fornuftig selvforsvarsvåpen i så henseende - den har svært høy rekyl og svært høyt skuddsmell, samtidig som at kula vil ha mye energi igjen etter å ha trengt igjennom målet. En .45ACP, .357SIG, 9mm eller .40S&W er et mye mere fornuftig valg hvis du først skal ha et selvforsvarsvåpen. Grovere kaliber enn dette er mere egnet for selvforsvar mot farlige dyr, jakt eller metallsihuettskyting. Onde tunger vil jo hevde at overstore kaliber er et utrykk for manglende utstyr på andre måter, men det hadde sikkert vært moro å få prøve en .45 Win mag... Psykologisk sett er det jo selvsagt en mer avskrekkende virkning, jo større hull i munningen en stirrer inn i...

    Som før sagt - i Norge er ikke akkurat våpen for selvforsvar noe som er et realistisk behov for de fleste av oss (gitt at vi ikke beveger oss i mere belastede miljøer, ihvertfall).

    Jeg selv er våpeninteressert for at jeg liker å lage hull i pappskiver og å vippe overende metallfigurer - ikke for at jeg ser for meg å noensinne skulle ha behov for å lage hull i noen...

    Johan-Kr
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere som har kommet unna med å skyte folk i sine hjem. En lege skjøt ned en innbruddstyv i sin stue/inngangen fra terrasse på 80-tallet med hagle. HAn fikk jo selvsagt anlagt sak for overlagt drap mot seg, men kom seg faktisk unna med at dette kunne betegnes som selvforsvar.

    Uansett: ikke skyt folk ned. Det gjelder også flyktninger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Uansett: ikke skyt folk ned. Det gjelder også flyktninger.
    Å fan, er flyktninger folk også nå! :eek:

    Nei seriøst, å skyte folk er absolutt siste utvei. Konsekvensen av å ikke skyte må være veldig dramatisk før det kan vurderes å være verd det ! Anbefales ikke, og selv om du vinner i retten må du leve med det resten av livet. Nei.............. våpen til selvforsvar er ikke god medisin her i landet pr. dag. Og om situasjonen skulle endre med årene er det IKKE noe å se fram til.

    Derimot å lage hull i papp eller bikke metallfigurer er mentalhygiene på høyt nivå! Den mest avstressende aktivitet jeg kan tenke meg. :D
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Fenalaar skrev:
    En .45ACP, .357SIG, 9mm eller .40S&W er et mye mere fornuftig valg hvis du først skal ha et selvforsvarsvåpen.
    Det mest fornuftige våpenet er en hagle ladd med leirduepatroner. For det første er det nok til å skremme de fleste til å oppgi sine planer, for det andre, dersom du må skyte så går ikke en svak leirdueladning gjennom flere vegger og eventuelt dreper noen som befinner seg et annet sted i huset.

    Selvsagt bør man ha pistolen stukket ned i beltet i tillegg. Sånn for sikkerhets skyld.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tubesnake skrev:
    Selvsagt bør man ha pistolen stukket ned i beltet i tillegg. Sånn for sikkerhets skyld.
    En darwin award via selvsterilisering? :eek:
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Fenalaar skrev:
    Tubesnake skrev:
    Selvsagt bør man ha pistolen stukket ned i beltet i tillegg. Sånn for sikkerhets skyld.
    En darwin award via selvsterilisering? :eek:
    Jeg personlig ville nå ha stukket den ned i beltet bak på ryggen. Så såfremt du ikke er redd for sterilisering av et skudd i ræva er ikke akkurat det noe å bekymre seg for. :)
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    405
    Antall liker
    188
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Og etter at du så vidt har reddet livet ved å skyte ned vedkommende, kommer onkel og burer deg inne. Spesielt om angriperen skulle være såkalt stigmatisert og full av "krigs"-traumer.
    Fru Halvorsen vil legge ansiktet i sjokkerte folder og kalle deg voldelig rasist, og du kan si farvel til jobb og sosialt nettverk. .................går jeg ut fra. ;)
    Selvsagt !

    Derfor holder det ikke å ta livet av vedkommende, det må gjøres uten vitner og du må kvitte deg med liket uten at det oppdages ! I det store og hele et ganske masete opplegg som jeg nok ikke vil anbefale!
    Enig.
    Omtrent som tjuv-slakt av elg. Bare mas ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    yellow skrev:
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Og etter at du så vidt har reddet livet ved å skyte ned vedkommende, kommer onkel og burer deg inne. Spesielt om angriperen skulle være såkalt stigmatisert og full av "krigs"-traumer.
    Fru Halvorsen vil legge ansiktet i sjokkerte folder og kalle deg voldelig rasist, og du kan si farvel til jobb og sosialt nettverk. .................går jeg ut fra. ;)
    Selvsagt !

    Derfor holder det ikke å ta livet av vedkommende, det må gjøres uten vitner og du må kvitte deg med liket uten at det oppdages ! I det store og hele et ganske masete opplegg som jeg nok ikke vil anbefale!
    Enig.
    Omtrent som tjuv-slakt av elg. Bare mas ;D
    Riktig, men rein er så mye mindre at det blir en helt annen skål !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn