Noen med peiling på håndvåpen (pistol) her?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeeeesuus; har Edge tråden gått så langt at debattantene skaffer seg håndvåpen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    "Den gamle" skriver mye fornuftig overfor her.

    Et punkt i tillegg må være at man føler seg komfortabel med pistolen. Våpenet kan være så flott og hightec det bare vil, men om man ikke trives med det hjelper det lite.

    Jeg har en CZ 75B i 9mm som jeg bruker til felt og grov. Den er en gammel konstruksjon og slett ikke noe typisk "konkuransevåpen". Et militært/politi tjenestevåpen egentlig. Etter en runde med polering av avtrekket passer denne pistolen meg som hånd i hanske, og jeg skyter faktisk bedre med denne enn med 22 konkuransepistol.

    Poleringen var ikke værre enn at jeg blandet våpenolje med et pussepulver for tannproteser fyllte avrekksmekanismen med denne "gørra" og brukte to stille nattevakter på jobb til å gjennomføre "1 million" avrekk mot klikkpatron. Etter dette har den et så silkeglatt, mykt og presist avtrekk at det er en fryd!
    De skal tåle slitasje de CZ'ene der. Ikke er de nødvendigvis så dyre heller.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
     
    T

    timc

    Gjest
    Gammeln skrev:
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
    Den var snasen. Men blir det ikke håpløst å skyte tohånds med sånt ergonomisk skjefte?

    -Tim
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Gammeln skrev:
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
    Den var snasen. Men blir det ikke håpløst å skyte tohånds med sånt ergonomisk skjefte?

    -Tim
    En skyter da ikke tohånds med cal.22 TimC..... pinglat ;)
    Hendte at jeg gjorde det på felt trening.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    emotikon skrev:
    timc skrev:
    Gammeln skrev:
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
    Den var snasen. Men blir det ikke håpløst å skyte tohånds med sånt ergonomisk skjefte?

    -Tim
    En skyter da ikke tohånds med cal.22 TimC..... pinglat ;)
    Hendte at jeg gjorde det på felt trening.
    Min erfaring er at med gode .22 våpen skyter jeg bedre med ei hand enn med to. Altså ikke noe problem. Det er kun ei mental sperre som må overvinnes.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert bare krasj på server, pga mange oppkoblinger fra hifisentralens medlemmer ;D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en skal skyte standardpistol, vm-pistol eller hurtigpistol, er det bare lov å benytte en hånd på våpenet.

    Det kan være litt vanskelig med ergonomisk grep på feltskyting, på de banene der det er lagt opp til å skyte med keiva :p Det går, men ikke helt enkelt. Kunne egentlig tenkt meg et ekstra standard-skefte til feltskytinga.... (Og hylster, når en nå satt og skrev ønskeliste...)


    Johan-Kr
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Fenalaar skrev:
    Hvis en skal skyte standardpistol, vm-pistol eller hurtigpistol, er det bare lov å benytte en hånd på våpenet.

    Det kan være litt vanskelig med ergonomisk grep på feltskyting, på de banene der det er lagt opp til å skyte med keiva :p Det går, men ikke helt enkelt. Kunne egentlig tenkt meg et ekstra standard-skefte til feltskytinga.... (Og hylster, når en nå satt og skrev ønskeliste...)


    Johan-Kr
    Nå er det dessverre ikke skyting med dårligste hånd lenger på feltskyting :(
    Det var visst noen som fant ut at det var for farlig.
     
    T

    timc

    Gjest
    emotikon skrev:
    timc skrev:
    Gammeln skrev:
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
    Den var snasen. Men blir det ikke håpløst å skyte tohånds med sånt ergonomisk skjefte?

    -Tim
    En skyter da ikke tohånds med cal.22 TimC..... pinglat ;)
    Hendte at jeg gjorde det på felt trening.
    Ser den, men har ikke noe ønske om ha så mange våpen. Maks 2. En .22 og en .38 revolver.

    På feltlottoen vi har må vi skyte 2hånds.

    Er veldig enig at den var kul å se til.

    Det er slutt med dårligste hånd på feltskyting ja. Men det hindrer en ikke å trene, så vidt jeg har forstått? Eller?

    2 skjefter er en mulighet.
     
    T

    timc

    Gjest
    Gammeln skrev:
    Min erfaring er at med gode .22 våpen skyter jeg bedre med ei hand enn med to. Altså ikke noe problem. Det er kun ei mental sperre som må overvinnes.
    Foreløpig skyter jeg like dårlig på begge måter ;)
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    timc skrev:
    emotikon skrev:
    timc skrev:
    Gammeln skrev:
    Pistol som skiller seg ut fra dagens standardløsning: Feinwerkbau AW93
    Jeg tror den er meget bra også.
    Den var snasen. Men blir det ikke håpløst å skyte tohånds med sånt ergonomisk skjefte?

    -Tim
    En skyter da ikke tohånds med cal.22 TimC..... pinglat ;)
    Hendte at jeg gjorde det på felt trening.
    Ser den, men har ikke noe ønske om ha så mange våpen. Maks 2. En .22 og en .38 revolver.

    På feltlottoen vi har må vi skyte 2hånds.

    Er veldig enig at den var kul å se til.

    Det er slutt med dårligste hånd på feltskyting ja. Men det hindrer en ikke å trene, så vidt jeg har forstått? Eller?

    2 skjefter er en mulighet.
    He-he, det er fullt lovlig å trene.
    Og da finns det skjefter som dette: http://www.nill-shop.com/product_info.php?products_id=819
    Det burde fungere med begge hender.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok jeg må smi selv for å få noe som passer til Hämmerlien...

    Kunne tenkt meg en .32-sats til den, men det er nok ganske håpløst å finne. En .38/.357 revolver evnt en 9mm blir vel det som blir valget.
    En Sig P210-5 hadde vært susen. Det skal visstnok være kofferter som er laget for en Hämmerli 280 og en Sig P210, levert fra enten Hämmerli-fabrikken eller fra SIG-fabrikken. (Hvorfor finnes det ikke sikle-smiley?) SIG P210 lages ikke lengre, og er relativt dyre på bruktmarkedet.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forresten - litt googling på den Feinwerkbauen viser at den er noe kilen på ammunisjonen. Litt for tighte toleranser på kammeret...

    Johan-Kr
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.122
    Antall liker
    3.725
    Torget vurderinger
    9
    Fenalaar skrev:
    Tror nok jeg må smi selv for å få noe som passer til Hämmerlien...

    Kunne tenkt meg en .32-sats til den, men det er nok ganske håpløst å finne. En .38/.357 revolver evnt en 9mm blir vel det som blir valget.
    En Sig P210-5 hadde vært susen. Det skal visstnok være kofferter som er laget for en Hämmerli 280 og en Sig P210, levert fra enten Hämmerli-fabrikken eller fra SIG-fabrikken. (Hvorfor finnes det ikke sikle-smiley?) SIG P210 lages ikke lengre, og er relativt dyre på bruktmarkedet.

    Johan-Kr
    Neuhausen er noe av det jeg har likt best å skyte med. Fantastisk kvalitetsinntrykk.

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Nesten en colt 1911 den Siggisen der jo! Klassisk look!
    Sig Sauer er ett bra valg, mener det er en slik brodern har og gitt. Vanvittig bra balanse tror jeg han sa.
    Var en sånn sport sak, mulig den het 210, husker ikke.

    mvh
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
    Vi burde kanskje danne et lag med tanke på deltagelse i NM, pistol? Hadde jo vært gøy det, "Audiofilt Skytterlag". ;D
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Lurer på om det er noen som hører forskjell på om man lader med Norma eller Vithavuori? ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
    Da jeg var i starten av tenårene hadde vi Arquebus krigshistorisk museums daværende våpensamling hjemme. Komplett med luftvernkanon i kjelleren og lavetten i hagen. ;D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tubesnake skrev:
    Lurer på om det er noen som hører forskjell på om man lader med Norma eller Vithavuori? ;D
    Jeg gjenkjenner ihvertfall lyden av sluttstykket på en Hämmerli om det er en på standplass. Helt egen klang i det...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.411
    Antall liker
    11.249
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
    Da jeg var i starten av tenårene hadde vi Arquebus krigshistorisk museums daværende våpensamling hjemme. Komplett med luftvernkanon i kjelleren og lavetten i hagen. ;D
    Har du noe med museet å gjøre kanskje? Er foresten gift med barnebarnet til Arquebus :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er beroligende å notere at så mange HFS medlemmer har håndvåpen tilgjengelig. ;)
    Vi burde kanskje danne et lag med tanke på deltagelse i NM, pistol? Hadde jo vært gøy det, "Audiofilt Skytterlag". ;D
    "best lyd i våpenet" som egen konkurranse...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tubesnake skrev:
    Lurer på om det er noen som hører forskjell på om man lader med Norma eller Vithavuori? ;D

    Hører i allefall forskjell på en MG34 og en Brengun og forskjellen på en MP40 Schmeisser og en Suomi KP-1931.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    12,7 har signifikant lyd..!

    84mm RFK gir en skikkelig "live" opplevelse..!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.137
    Antall liker
    739
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    12,7 har signifikant lyd..!

    84mm RFK gir en skikkelig "live" opplevelse..!
    Har brent en del skudd med 12.7mm (cal .50) - utrolig festlig sak :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    12,7 har signifikant lyd..!

    84mm RFK gir en skikkelig "live" opplevelse..!
    Ja begge gir en helt klar opplevelse av "tilstedeværelse"! ;D ;D
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Tubesnake skrev:
    Lurer på om det er noen som hører forskjell på om man lader med Norma eller Vithavuori? ;D
    Akkurat det blir vel kansje vanskelig, men husker jeg ladet noen .38 med noe amerikansk Hodegon ( husker ikke om det het det eller om det skrives slikt) krutt.
    Her startet jeg omtrent midt på treet når det gjelder anbefalt mengde. MEN det var jo såvidt kulene kom ut på min Colt King Cobra 357/38 Ja en kunne faktisk se enkelte kuler når en skjøt litt på avstand. (og JA en hørte tydelig forskjell)
    Holdt meg til Vithavuori etter dette da jeg fikk best presisjon med kulene/patronen/knallperla/revolveren jeg brukte.
    Forøvrig har jeg bare en Ruger .22 igjen , men med et utrolig bra gummigrep på.
    Dette var faktisk MYE BEDRE enn dette ergonomiske tregrepet en fikk kjøpt til rugeren.
    Det var faktisk en del som byttet tregrepet med gummigrepet etter å ha prøvd min Ruger.
    Byttet faktisk til et gummigrep på en 9mm CZ85 jeg også hadde. Forøvrig et våpen jeg anger på at jeg solgte.
    Får en trimmet avtrekket på en CZ 75/85 så blir den et flott våpen
    Mvh Jan I
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Jeg har også hatt en CZ75 med Pachmayer gummiskjefter og avtrekk trimmet etter beskrivelsen til Hobbysmeden i Våpenjournalen. Det var en meget bra pistol, håper den tjener den nye eieren like bra.
    En gang hadde jeg mulighet til å erstatte den med en Neuhausen, men jeg skjøt mye bedre med CZ så jeg stod over.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Kan noen kort forklare hvordan man blir pistolskytter og eier av et dertil egnet våpen?

    Må man melde seg inn i en klubb?
    Hvilke krav stilles for å få kjøpe våpen?
    Er det begrensninger på hvilke våpen som kan kjøpes?
    Kan man eventuelt kjøpe fra USA eller andre land?
    Får man eventuelt leie/låne våpen i klubben?
    Er det krav til hvor ofte eller mye man må trene?
    Utvidet vandelsattest er et must går jeg ut fra?

    I det hele tatt; hvordan blir man pistolskytter?
     
    T

    timc

    Gjest
    Du må være medlem i klubb i 6 måneder.
    Du må gjennom nybegynnerkurs som er godkjent av det forbundet klubben hører til.
    Klubbleder/ansvarlig må bekrefte at du i denne perioden har vært aktiv. Hva som definerer aktiv, er opp til klubbene.
    Du må sende inn våpensøknad til politiet, og bli godkjent. (plettfri vandel innenfor relevante ting)
    Du må søke for hvert kaliber.
    Du får kun lov å kjøpe våpen som kan brukes i klubben.
    Du får bare ha ett våpen av hvert kaliber. Unntak gjøres i spesielle tilfeller.
    Du må ha godkjent våpenskap. Skap under 300kg må fastmonteres.
    Melder du deg ut av klubb i lengre tid, skal våpen selges eller innleveres.
    De fleste klubber låner ut våpen i begynnerperioden

    Kjøp av våpen fra USA er vanskelig. De er vrange på det med våpeneksport.

    I VPRK er det bare å møte opp, så får du prøvd ulike pistoler og revolvere under oppsyn. Du vil ikke få lov å skyte "alene" før du har gjennomført sikkerhetskurset, og meldt deg inn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er ikke import til Norge men eksporten fra USA! De er en smule paranoide for å si det forsiktig. Er redd du skal være en muslimsk terrorist eller fordekt kommunist og har tenkt å bruke våpenet mot amerikanske satsborgere. :p

    Nå er svenskene også "litt pussige". Kjøpte en "jaktrifle" Winchester leveraction i cal 44-40 fra Sverige. Det tok tre måneder før jeg fikk eksporttillatelsen fra "Krigsmateriellinspektionen". ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn