Hvordan gikk det med denne saken? Selv har jeg tatt meg betalt for mange fotojobber, og er glad for at også amatørfotografer tar opp problemstillingen. Det er ikke til proffers fordel at slike saker får passere, så enhver proff vil være takknemlig for at du våger å ta tak i det. Man skal alltid krediteres når et bilde brukes kommersielt, og også honoreres. Selv ville jeg automatisk sendt en faktura på 2500 kroner, som var det jeg tok for mindre fotojobber sist jeg jobbet med slikt.
De som har publisert proff har selvsagt et bedre apparat rundt seg som er beskyttende. Min publiserte produksjon fra de siste ti årene har Aller-konsernet enerett til å selge, så de ville isåfall ha tatt saken. Og det ville kostet betydelig mer enn de 2500 som jeg vil forlange hvis noen publiserer et av mine private bilder. Er en publikasjon ålreit så gir jeg gjerne avkall på honorar hvis de spør pent. Groove.no publiserte en bildeserie av meg fra en konsert på Mono. Da sendte anmelderen meg en forespørsel om de kunne få låne bildene av meg mot at de ble skikkelig kreditert. Det syntes jeg var helt fint, Groove er ikke akkurat en pengemaskin. Og en musiker som blogger spurte om å få bruke et livebilde av en nylig avdød musiker som han var i slekt med. Selvfølgelig var jeg hjelpsomheten selv. For det handler ikke nødvendigvis om penger, men om respekt.
Hadde Groove bare stjålet bildene fra min Facebook-konto derimot hadde jeg sendt en faktura på 5000 på grunn av mengden bilder. Men så sleipe er de ikke, så en slik reaksjon er bare en hypotetisk tanke. Her i Norge er vi velsignet med et gjennomsiktig mediasamfunn der slikt egentlig ikke er mulig. Men for rundt 25 år siden stjal faktisk Aftenposten et bilde av Dylan som min bror tok og trykket det på forsiden. DET er sjokkerende!