Noen som blir med til 8x12 TOM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til at jeg skal ha barna den helgen, men det er mulig at jeg får ordnet barnevakt. Må avvente til nærmer kvinnedagen før jeg vet hva som skjer.
    Her kommer det ene fantastiske arrangementet etter det andra fra Skedsmo Audio og jeg må nok en gang takke nei :(
    Må være hjemme med sønnen min i helgen og syns det er leit at jeg ikke kan stille opp. Håper det kommer flere muligheter!
    Det gjpr det helt sikkert serru....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut til at jeg skal ha barna den helgen, men det er mulig at jeg får ordnet barnevakt. Må avvente til nærmer kvinnedagen før jeg vet hva som skjer.
    Her kommer det ene fantastiske arrangementet etter det andra fra Skedsmo Audio og jeg må nok en gang takke nei :(
    Må være hjemme med sønnen min i helgen og syns det er leit at jeg ikke kan stille opp. Håper det kommer flere muligheter!
    Det gjpr det helt sikkert serru....
    Syns der er skikkelig trist at jeg ikke får vært med i morgen og er også spent på hva dere syns om lyden der!
    Jeg kommer gjerne innom deg en dag også Retep :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Snart klar med minnepinnen, mangler bare litt klassisk fra 2L. Har lagt til noe nytt, men det ble ikke mye Heavy bare Toxicity, hvis det er Heavy da?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er den finest kaken jeg har sett;) Gleder meg til å smake.
    Har stresset litt med å ferdigstille rommet til besøket. Har noen småting jeg må gjør i morgen
    Dere bør ikke stresse for å komme før kl 10.00
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehehehe... Vi drar kl 0700 herfra og med en pissepause og pølsestopp så blir vel kl fort 10 før vi ankommer.. ;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk til gutta fra Sedsmo, dette var trivelig:) God kake var det også.

    Morro at dere synes det spilte såpass bra. Er jo vanskelig å "skru" sammen et oppsett som funker for alle, men tror jeg traff ganske godt i forhold til deres preferanser.

    Håper på en lytterunde oppe hos dere også, er jo stadig på farten.

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk til gutta fra Sedsmo, dette var trivelig:) God kake var det også.

    Morro at dere synes det spilte såpass bra. Er jo vanskelig å "skru" sammen et oppsett som funker for alle, men tror jeg traff ganske godt i forhold til deres preferanser.

    Håper på en lytterunde oppe hos dere også, er jo stadig på farten.

    Mvh-
    Tor
    Så bra at du likte besøket! Syns det fremdeles er kiipt at jeg ikke kunne bli med, men jeg kjører jo forbi en gang i blant. ! Hva har du ferdigstilt før de kom og kom du i mål?
    Ellers så venter jeg spent på lytteinntrykk, de bør vel være hjemme nå selv med ti pølsestopp?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk til gutta fra Sedsmo, dette var trivelig:) God kake var det også.

    Morro at dere synes det spilte såpass bra. Er jo vanskelig å "skru" sammen et oppsett som funker for alle, men tror jeg traff ganske godt i forhold til deres preferanser.

    Håper på en lytterunde oppe hos dere også, er jo stadig på farten.

    Mvh-
    Tor
    Så bra at du likte besøket! Syns det fremdeles er kiipt at jeg ikke kunne bli med, men jeg kjører jo forbi en gang i blant. ! Hva har du ferdigstilt før de kom og kom du i mål?
    Ellers så venter jeg spent på lytteinntrykk, de bør vel være hjemme nå selv med ti pølsestopp?
    Ferdigstilling var hovedsakelig forsegling av synlig glava. Ble vel nesten ferdig. Kommer sikkert noen bilder av rommet.
    Bestandig lurt å fordøye det litt, så regner med at det kommer noen ord etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tok noen biler ja, men venter litt med å skrive om inntrykkene. Må lande om du forstår hva jeg mener. Men at jeg likte det jeg hørte, Ja absolutt, preferanser, ja det er du er nok temmelig nær idealet mitt. Kommer med noen setninger imorgen tenker jeg.

    Er det greit at jeg legger ut noen bilder altså, tok de egentlig for min egen del....;D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette var meget bra,jo flere subber jo bedre blir det.
    Vel å merke når man har kontroll på dem.
    Det er ingen tvil om att det var her.
    Men det handler jo ikke bare om bass, resten satt som ei kule det også.
    Tusen takk for en herlig opplevelse Tor, dette satte varige spor:)

    Steinar.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Nå bare være enig her. Dette låt absolutt fabelaktigDu traff som en prikk på min lydpreferanse ihvertfall.
    Overraskende likt som mitt eget. Eneste var mer av alt! For en kontroll i dette rommet. Må bare si jeg er mektig imponert over dette Tor!
    Farlig dette her, setter griller i hoder på folk!

    Tusen takk for opplevelsen, og håper på et mulig gjensyn ved en senere anledning.

    -Thomas
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Vil først takke Tor for anlendingen til å komme å lytte til oppsettet hans, noe jeg har hatt lyst til lenge, dernest en takk til gjengen fra Skedsmo, som gjorde dette til en svært hyggelig og minneverdig Lørdag formiddag;), kanongod kake også da... og første gang jeg har sett sola siden 2 juledag...
    Lyden var ubeskrivelig god. Jeg tror Tor har truffet en nerve blant de som setter pris på nøytral ærlig gjengivelse. Dette hadde trøkk, tæl, definisjon holografi, soundstage PRAT, osv.... Uten å ha målt rommet gjetter jeg på ca 4,5 x 7m ??? du får korrigere her Tor, men dette lydbildet låt som om det kom fra en konsertsal, og selv om man fikk litt ekstra bass ved å sitte helt i bakveggen, så var dette kontrollert så utrolig bra at det hverken var slitsomt eller påtrengende. Ingen lyttetretthet, og selv om gutta "nordfra" likte + kanppen på fjernkontrollen godt, så ble det ikke lyttetretthet i det hele tatt. Man la ikke merke til at det stod høyt på før man så sidemannnens lepper bevege seg, men uten å høre et pip av hva som ble sagt. Noe som ble understreket når lyden plutselig forsvant, og gutta satt formelig å skrek til hverandre... sjukt...
    En definisjon som dette skal man lete lenge og vel etter for å finne make til på dette nivået når det gjelder DYI. Jeg har hørt mange anlegg til rundt èn mill eller to som ikke presterer som dette... Ingen tvil om at Tor vet hva han holder på med, dette syldes ikke begynnerflaks.
    Gratulerer Tor, here er det bare å bøye seg i støvet - eller skal jeg si sagspon??:p
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vil først takke Tor for anlendingen til å komme å lytte til oppsettet hans, noe jeg har hatt lyst til lenge, dernest en takk til gjengen fra Skedsmo, som gjorde dette til en svært hyggelig og minneverdig Lørdag formiddag;), kanongod kake også da... og første gang jeg har sett sola siden 2 juledag...
    Lyden var ubeskrivelig god. Jeg tror Tor har truffet en nerve blant de som setter pris på nøytral ærlig gjengivelse. Dette hadde trøkk, tæl, definisjon holografi, soundstage PRAT, osv.... Uten å ha målt rommet gjetter jeg på ca 4,5 x 7m ??? du får korrigere her Tor, men dette lydbildet låt som om det kom fra en konsertsal, og selv om man fikk litt ekstra bass ved å sitte helt i bakveggen, så var dette kontrollert så utrolig bra at det hverken var slitsomt eller påtrengende. Ingen lyttetretthet, og selv om gutta "nordfra" likte + kanppen på fjernkontrollen godt, så ble det ikke lyttetretthet i det hele tatt. Man la ikke merke til at det stod høyt på før man så sidemannnens lepper bevege seg, men uten å høre et pip av hva som ble sagt. Noe som ble understreket når lyden plutselig forsvant, og gutta satt formelig å skrek til hverandre... sjukt...
    En definisjon som dette skal man lete lenge og vel etter for å finne make til på dette nivået når det gjelder DYI. Jeg har hørt mange anlegg til rundt èn mill eller to som ikke presterer som dette... Ingen tvil om at Tor vet hva han holder på med, dette syldes ikke begynnerflaks.
    Gratulerer Tor, here er det bare å bøye seg i støvet - eller skal jeg si sagspon??:p
    Sagspona rakk han ikke å feie opp av verandaen engang før vi sto på døra:)
    det luktet nesten fersk furu i lykkeboden hans.
    Altid hyggelig å treffe likesinnede, takk for ett hyggelig bekjentskap.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legger ut en kommentar både her og i 8x12Tom sin tråd.

    Etter en hyggelig biltur med innlagt pølsestopp så ankom vi Langesund rett før kl 10. Opp trappa så står Tor å koster teressen. Da hab hadde brukt hele ettermiddeg og kvelden samt morran til å pynte/ferdigstille de akustiske tiltakene etter beskjed fra EHED. Og det ser jo meget bra ut, og jeg fikk litt hakeslepp når jeg såg de subbene på hver side, Det var større enn jeg hadde trodd.

    Etterhvert så kom jeg meg i sweetspot, og det som er helt klart er at dette rommet er statt opp med tanke på at det skal være god lyd i akkurat denne stolen. Det jeg legger mest merke til er at med et som som er så kontrolert så er det utrulig enkelt å høre opptaksrommet, og deltaljer i som ofte ikke er lett å få med seg. Nå har jeg også et godt kotrollert rom, ikke så godt som Tor sitt, men bedre en snittet. Jeg har imidlertid litt lenger lyd om det er slik man skriver det. Altså lyden ligger lenger i rommet. SOm man kan se lett på vannfaller for de som har fulgt med på hva Tor og jeg har lagt ut.

    Det som skiller våres oppsett og lyd er at Tor har et langt mer fysisk anlegg, og man kan spille høyere uten at lyden klapper sammen. Men uten at deltaljene blir borte, fordi det er så kontroll på rommet. I sweetspot så er pinpointingen meget godt, og jeg liker at en vokal står så sentrert, i mange andre oppsett så er det vanskelig å se hvor vokalisten står.

    Jeg spillte av en låt fra Extreme som heter Warheads. Dette er en låt full av enegi og som trøkker godt, inne i sangen så kommer det inn et barn som syner/sier en strofe, hjemme hos meg så kommer dette rett ut til høyre, Hos Tor så kom dette fra baksiden av høyre skulder og bare suste forbi meg. Vanvittig morsomt!

    Bassen her sitter som ei kule, lydbildet er stort i alle retninger. Sammenlignet med hvordan lyden er hjemme hos meg så er det under 40-50hz og trøkket som er den største forskjellen. Alt jeg har har Tor også, men Tor har dette i mye større grad. Denne turen får meg til å ville jobben enda mer med rommet for å nærme meg enda mer hvordan dette låter. Tor nevnte også at han ikke var helt ferdig med oppsettet, og at han ville gå inn å bruke ørene for å dra lyden helt slik som han liker. Fordelen med å ha et så kontrollert rom er at de punktene i EQ man vil forandre på, er de som faktisk blir forandret på. Det er ingen selvfølge!

    Skal jeg prike på noe, så er det at at trompet/kornett høres ørlite dempet ut, kanskje ikke dempet, men mer at de ikke høres så ubehagelige som jeg vet hvordan de skal være. Men nå har jeg heller ikke hørt en kornett/trompet avspillt i dette rommet heller. Og det er rett og slett mulig at rommet/utstyret som blir brukt her hos Tom er så nådeløst mot innspillinger at det er problemene i andre rom som gjør dette. Og at det er lyden i rommet til Tor som er riktig og slik den er mikset på plata. Men dette er pirk. Dette blir referansen min, og jeg vil jobbe mot å komme nærme meg den kontrollen dette rommet gir musikken.

    Kaka var god, både den medbrakte og den hjemmelaga sjokoladekaka. Kaffien var aldri langt unna, og var akkurat slik man liker den.

    Rommet er fullt at tiltak som jeg har tenkt mer og mer på. Og jeg kommer nok til å stjele noen av ideene og prøve de i rommet mitt.

    Takker så veldig mye for at vi fikk komme, det er en opplevelse dette, som jeg vil ta med meg videre på veien mot min go`lyd.
    Er du i nærområdet så må du ta kontalt, så skal du få se/høre hvordan jeg har det.

    Takker så mye for meg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Slenger ut noen bilder av oppsettet og de akustiske tiltakene 8x12Tom har gjort i rommet sitt.

    CIMG1758.jpg


    CIMG1759.jpg


    Venstre side, med akustikktiltak, SteinOst er vel en indikasjon spå høyden. Han er vel 190cm er noe slikt?

    CIMG1761.jpg

    Oversikt fra venstre side av sweetsopt og fremover-

    CIMG1762.jpg

    Ventre høyttaler samt subbwoofere

    CIMG1763.jpg

    Høyre side av høyttaleroppsetet-
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CIMG1764.jpg

    Overiskt fra taket og ned...

    CIMG1765.jpg

    Absorbent på veggen i førsterefleksjon. 10cm rockwoolplater delt opp og sett inn i stativ, med hele plater på baksiden. denne er 20cm dyp om jeg fikk med meg alt Tor forklarte. Denne skal jeg kopiere.

    CIMG1766.jpg

    Heimholtzen til Tor. Denne gpr over hele bakveggen.

    CIMG1767.jpg


    Hjørne absorbenter...

    CIMG1768.jpg


    Oversikt fra sofa bak sweetspot...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CIMG1769.jpg


    CIMG1771.jpg

    DP, 3 veis deling på systemet.

    CIMG1773.jpg

    Akustikk venstre side av rommet og sweetspot, Vidarje i dyp konsentrasjon. Legg merke til den store absorbenten i taket. 20cm dyp.

    CIMG1774.jpg

    Tor spiller rett fra PC, som fungere utmerket!

    CIMG1775.jpg


    Oversikt fra forsterkerrack og bakover. Vidarje, SteinOst og ThoHaug smilet sitter løst som dere ser. Dette var en kjempeopplevelse i go`lyd rett og slett. Vi satt der med fårete glis hele tiden vi var hos Tor....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da må jeg i ydmykhetens navn igjen få takke alle sammen for en meget trivelig lørdag og overveldende tilbakemeldinger om lyden:)
    Har jo jobbet iherdig og målrettet for dette, og da varmer tilbakemeldingene desto mer.
    Vil nå sette meg ned for å tyne ut den siste rest av godlyd med de eq-punktene jeg har til rådighet
    Til deg, Januscp, så står fortsatt tilbudet om å samle en gjeng til en blues-aften med noget attåt - har jo akkurat skaffet meg 500 nye bluesplater som må gås igjennom.

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Ser at 8x12 har pyntet litt på rommet siden jeg var der sist :) synd med det støvet på linsa ute i høyre bildekant

    støv på linsa.jpg





    Nå er det ikke bare lyden som er på stell…..;)


    I mine øyne burde du få flyttet de to andre DPene ned i første hylle også, jeg tror det ville sett bedre ut……..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    I grunnen rart det lå noe støv noe sted i det hele tatt, men bilde er sikkert tatt før en viss eier påstod at vi ikke hadde spilt høyt enda:)
    Kablene var for korte til at DPene kunne settes ned, EHED er på saken!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kan se ut som rommet er fult av orber;) noe som ble veldig mye omtalt etter den digitale kamera-bølgen
    Mange mente de tok bilder av energier i rommet, men jeg tror vel heller det er svevende støvkorn som blir påvirket av refleksjonen av blitzen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror dette er ånden fra alle de artistene vi spillte som kom og takka for at jobben de har gjort i opptaksstudio og i mix-en av lyden, blir tatt så godt vare på i dette rommet.

    Eller at det er som Tor sier, svevestøv...
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Wow! Virkelig inspirerende å se bilder av dette rommet og oppsettet. Sjelden å se noen ta gulvrefleksjon med påfølgende utfasing på alvor. Dette er jo ting som virkelig påvirker lyden. Jeg synes akustikktiltakene ser OK ut på bilde også. Det ser på en måte "riktig" ut. Ser man et nakent rom med harde flater kommer det nærmest skjærende lyd ut av PC-skjermen. Nesten så det svir i øya. Ditt rom ser bare fett ut!
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Da må jeg i ydmykhetens navn igjen få takke alle sammen for en meget trivelig lørdag og overveldende tilbakemeldinger om lyden:)
    Har jo jobbet iherdig og målrettet for dette, og da varmer tilbakemeldingene desto mer.
    Vil nå sette meg ned for å tyne ut den siste rest av godlyd med de eq-punktene jeg har til rådighet
    Til deg, Januscp, så står fortsatt tilbudet om å samle en gjeng til en blues-aften med noget attåt - har jo akkurat skaffet meg 500 nye bluesplater som må gås igjennom.

    Mvh-
    Tor

    Det er bare å si i fra det Tor, jeg kommer ilende... men 500 plater kan kanskje ta hele påska;) og noen kasser brunt...
    Du får kalle inn til blues-asyl snarest tenker jeg...hehehe.
    Jeg tror det er vi som var på besøk som var overveldet, og dette oppsettet krever ingen ydmykhet i det hele tatt. Det finnes ingen ideell ht, og heller ikke noe ideellt rom, men jeg tror du nærmer deg så godt det lar seg gjøre, og årsaken ligger i din grundige research, kunnskap, og glede over selve musikken etter hva jeg kan bedømme. Igjen sier jeg bare gratulerer, og hatten av for vel gjennomført/utført.

    -p
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Wow! Virkelig inspirerende å se bilder av dette rommet og oppsettet. Sjelden å se noen ta gulvrefleksjon med påfølgende utfasing på alvor. Dette er jo ting som virkelig påvirker lyden. Jeg synes akustikktiltakene ser OK ut på bilde også. Det ser på en måte "riktig" ut. Ser man et nakent rom med harde flater kommer det nærmest skjærende lyd ut av PC-skjermen. Nesten så det svir i øya. Ditt rom ser bare fett ut!
    Takk for det!
    Siden dette er et dedikert musikkrom, der det er stablet høyttalere fra gulv til tak, synes ikke jeg det er så farlig med noe akustikktiltak som synes litt. Glemmer fort at det ser litt harry ut når du sitter i godstolen:) Mange gråve tiltak men også en del nakne flater, noe som gjennspeiler seg når du sitter i sofagruppen bak i rommet. Der er det ikke plagsom dempet "innerklima"
    Ta deg en tur hvis det skulle passe en gang da vel, her er alle velkommen både akustikkelskere og hatere
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    januscp, du lurte på et kutt jeg spilte med damevokal, det er hentet fra dette albumet:
    51X98zvOENL.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn