Noen som har erfaring med denne drivern?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.588
Torget vurderinger
10
Fikk tak i et par av disse.

Kan jeg lage noe spennende av disse?

Ser at Gravesen har en variant. Jeg har til og med akkurat den diskanten liggende også.

1.jpg
2.jpg
simulering a.jpg
simulering b.jpg

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Jeg har litt erfaring med dem.

Personlig syns jeg de egner seg best parvis som midbass i et treveis WWMT-oppsett, alternativt en toveis MTM. Følsomheten i mellomtonen syns jeg opplevdes som lav for en 7", selv om en stor spole og høy effekttålighet til en viss grad kan veie opp for det - når man har forsterkerkraft nok.

I en passiv 2-veis konstruksjon blir det mye demping av diskanten for å matche mellomtonen etter baffelstep, nesten uansett diskant - og en generelt tungdreven sak blir resultatet. Sikkert med følsomhet rundt 83-84dB/W på en god dag.

Bassen overrasket på den annen side i positiv retning, så i et lite rom og med litt kraftig forsterker, kan jeg se for meg at man blir mer enn fornøyd!

Rundt 20 liter og tuning rundt 35-40hz var det jeg testet. Den du har skissert bør låte minst like bra. 😀

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.887
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Enig, MTM med stor tweeter (m/ lav fs) i WG kan funke veldig fint.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.588
Torget vurderinger
10
Jeg lager en liten gulvstående på 19 liter i påsken. Slik jeg forstår det så er det en fin kandidat til nettopp det?

Jeg har akkurat denne diskanten så jeg prøver med den først. Passivt filter er ferdig beskrevet her:

Lager forsenkningen til diskanten litt dypere. Da kan jeg fore opp en mm med pakning til ScanSpeak diskanter og også teste med Bliesma berylliumsdiskanten.

Monterer biwire terminaler. Da kan jeg også kjøre aktiv deling.

Så får vi se :)

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Litt helligbrøde å bruke BlieSMa sammen med en nær klenodisk Classic-midbass, men jeg liker det 😀

Topp Bunn