Noen som har prøvd startkabler?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Njaaai!
Mine henger på loftet ikke for brenning men speking/tørking.
Har med jevne mellomrom sagt at de gis bort, men må hentes.
Det er vel nå over tre år siden første gang, så ja, litt tyder på det ja ::)
Jeg skjønner jo godt at ingen kommer fra NordNorge for å hente dem, men de fleste bor jo sørpå.
Forresten så hadde jeg 4 par 2x3 metere og det ene kom Ludo og hentet, tror ikke han fortsatt bruker de, kanskje som startkabler da ::)
Det er dermed ikke påstått at de er ubrukelige, bare at det finnes bedre etter min klare ovebevisning, og det kan også dreie seg om matching, HT.kabler (eller som her kabler brukt som HT.kabel) låter IKKE likt som noen prøver å tåkelegge det til.
De omtalte er ikke flettede og skal derfor gi enkelte effektforsterkere dårlige arbeidsforhold i følge enkelte, om det igjen gir dårligere lyd fikk jeg ikke helt med meg.
Mvh.KW

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
Startkabler funker bra det, men jeg holder fortsatt en knapp på at de 4-5-6 ohm'ene i talespolen, og den lave virkningsgraden på rundt 1% i høyttalerne er den mest avgjørende faktor for systemets evne til å lede nok strøm (Virkningsgrad har i og for seg ikke fullt og helt med ledeevne å gjøre da). Totalt sett endrer du overhodet ingenting når det gjelder strømkapasitet - med mindre du mener at de 3 promillene i økt strømledningsevne fra å gå fra 2 meters 4 kvadrat til 2 meters 30 kvadrat kabler er betydelig forbedring.

EDIT: Dvs. at omlag 99% av effekten fra forsterkeren forsvinner i rent varmetap...selv med 30 kvadrat kabel.

Mvh.

Vidar

Og du kommer trekkende med dine teoretiske betraktninger igjen Vidar; når har du tenkt å prøve dette opp mot virkeligheten?

Mvh. RS
Syns bare det er litt moro å erte litt ;) Ellers har jeg alltid praktisk grunnlag for teoriene mine. Og når har du tenkt å inkludere signalbanens TOTALE resistans i dine betrakninger? Ingenting blir bedre enn det svakeste ledd. Det veit du godt.

Vidar
Du åpenbare en totalt manglende forståelse av emnet Vidar. Praktisk grunnlag? Uten å ha gjort etterettelige prøver? For all del, fortsett å forsvare din teoretiske overvbevisning, det er ditt tap, ikke mitt. Jeg prøver bare å gjøre hifi-interresserte oppmerksomme på hvor nøkkelen til god lyd faktisk ligger. Den som vil kan prøve, de som vil kverulere må føle seg fri til det :-*
Signalbaner? Det er da et helt annet kapittel, det er strømbanene det er snakk om her. God dag mann økseskaft :p

Mvh. RS
OK. Det er nå høyttalerkabler vi diskuterer, og signalene som går gjennom dem. Det er signalbaner det òg sjønner du gutten min ;) Selvsagt leste du HELE innlegget mitt der det bl.a er nevnt "praktisk grunnlag for alle teoriene mine". Og så blander du inn økseskaft her - det har da ingenting med strikking å gjøre!!

Vidar

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Low-Q skrev:
OK. Det er nå høyttalerkabler vi diskuterer, og signalene som går gjennom dem. Det er signalbaner det òg sjønner du gutten min ;) Selvsagt leste du HELE innlegget mitt der det bl.a er nevnt "praktisk grunnlag for alle teoriene mine". Og så blander du inn økseskaft her - det har da ingenting med strikking å gjøre!!

Vidar

"Vi" diskuterer ingenting, derimot "anbefaler" jeg startkabler brukt som høyttalerkabler. Vet du hvorfor? Ikke primært grunnet signalegenskaper. Har du enda ikke fattet at min årelange hifi-agenda handler om dimensjonering av strømbaner? Dette har du etter beste evne forsøkt å tilbakevise i flere år Vidar, deg om det.
Signalbaner på linjenivå har derfor lite med saken å gjøre.

Mvh. RS

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rhesus skrev:
Men Solhaug da, jeg trodde du bare likte slike kabler:

Det er viktig at 'riserne'/svillene er impregnert med linolje i stedet for kreosot. Kreosot gir en litt oppsvulmet bass. Det skyldes muligens en allergisk reaksjon hos meg, så ta det for hva det er. Ellers en meget bra løsning.

;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:

Vidar

"Vi" diskuterer ingenting, derimot "anbefaler" jeg startkabler brukt som høyttalerkabler. Vet du hvorfor? Ikke primært grunnet signalegenskaper. Har du enda ikke fattet at min årelange hifi-agenda handler om dimensjonering av strømbaner? Dette har du etter beste evne forsøkt å tilbakevise i flere år Vidar, deg om det.
Signalbaner på linjenivå har derfor lite med saken å gjøre.

Mvh. RS
Linjenivå er det du som bringer inn - det har ikke jeg sagt noe om. Det er for øvrig flott at du kommer med anbefalinger, og det er enda flottere at kablene du anbefaler ikke koster så mye, men det er likevel lov å stille sp-målstegn ved hvordan disse anbefalingene, når trådt i kraft, har noen som helst betydning lydmessig. Hvis jeg skulle finne på å bruke startkabler som høyttalerkabler, ville jeg uansett din årelange hifi-agenda som handler om dimensjonerte strømbaner, ikke oppnå mer enn ca. 3 promille bedre ledningsevne sammenlignet med en 4 kvadrat - dette er enkelt å måle også. Du glemmer å inkludere alle parametere/verdier/mekanismer i hele kretsen mellom forsterkerutgangens + og - høyttalerutganger. Hvis du har rett i hvor store gevinster du oppnår med så tykke strømbaner, må fysikken ekskludere termodynamikkens 1. og 2. lov.

Imidlertid må du for all del ikke la deg stoppe av min årelange hifi-agenda som handler om sunn fornuft.

Mvh.

Vidar

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Hadde for lenge siden ca 2*1,5 m med Fulton gold. De klippet jeg en bit av etter en tid og brukte som mellomkabel for å seriekoble to 12 volts batterier på lastebilen etter at originalkabelen hadde irret av mere eller mindre. Fungerte perfekt ;D! De hadde da endelig funnet sitt naturlige anvendelsesområde, hadde vært velegnet som startkabler hvis de hadde vært litt lengre.....Som ht-kabler? Whaste of money!

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
Startkabler funker bra det, men jeg holder fortsatt en knapp på at de 4-5-6 ohm'ene i talespolen, og den lave virkningsgraden på rundt 1% i høyttalerne er den mest avgjørende faktor for systemets evne til å lede nok strøm (Virkningsgrad har i og for seg ikke fullt og helt med ledeevne å gjøre da). Totalt sett endrer du overhodet ingenting når det gjelder strømkapasitet - med mindre du mener at de 3 promillene i økt strømledningsevne fra å gå fra 2 meters 4 kvadrat til 2 meters 30 kvadrat kabler er betydelig forbedring.

EDIT: Dvs. at omlag 99% av effekten fra forsterkeren forsvinner i rent varmetap...selv med 30 kvadrat kabel.

Mvh.

Vidar

Og du kommer trekkende med dine teoretiske betraktninger igjen Vidar; når har du tenkt å prøve dette opp mot virkeligheten?

Mvh. RS
Syns bare det er litt moro å erte litt ;) Ellers har jeg alltid praktisk grunnlag for teoriene mine. Og når har du tenkt å inkludere signalbanens TOTALE resistans i dine betrakninger? Ingenting blir bedre enn det svakeste ledd. Det veit du godt.

Vidar
Du åpenbare en totalt manglende forståelse av emnet Vidar. Praktisk grunnlag? Uten å ha gjort etterettelige prøver? For all del, fortsett å forsvare din teoretiske overvbevisning, det er ditt tap, ikke mitt. Jeg prøver bare å gjøre hifi-interresserte oppmerksomme på hvor nøkkelen til god lyd faktisk ligger. Den som vil kan prøve, de som vil kverulere må føle seg fri til det :-*
Signalbaner? Det er da et helt annet kapittel, det er strømbanene det er snakk om her. God dag mann økseskaft :p

Mvh. RS
Hei

Nøkkelen til god lyd er i første omgang lytting, men vegen fram blir litt mindre krunglete med kunnskap. Litt forståelse av elektronikk skader heller ikke.
Forøvrig kan jeg anbefale et besøk på Norsk Hydro på Karmøy. Der er det montert laminerte føringskabler fra likeretterne for 140 000 Amper. Det hadde vært noe det ! :eek:

Hilsen up

O

OldBoy

Gjest
En slik forsterker vil jeg ha! 140.000 Ampere.

Hva blir det i 8 ohm, tro........ ca. 16*1010 W.

Ikke rart at aluminiumvderk har høye strømregninger.

:) :) :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:

140 000A i 8 ohm = 1 120 000 V => High Voltage => TNT ;D

mvh
KJ

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
up skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:

Mvh.

Vidar

Mvh. RS

Vidar

Mvh. RS
Hei

Nøkkelen til god lyd er i første omgang lytting, men vegen fram blir litt mindre krunglete med kunnskap. Litt forståelse av elektronikk skader heller ikke.
Forøvrig kan jeg anbefale et besøk på Norsk Hydro på Karmøy. Der er det montert laminerte føringskabler fra likeretterne for 140 000 Amper. Det hadde vært noe det ! :eek:

Hilsen up
Lytting er selvsagt viktig, men det vi hører farges mye av vår egen tolkning. Vi kan ikke blindt la oss kjøpe av mennesker som kommer med en anbefaling ut i fra subjektivt motiv. I fra et teoretisk og måleteknisk perspektiv finnes ikke tolkninger, kun harde fakta. Det er disse fakta hr. Solhaug har litt vanskelig for å akseptere - slik det tolkes fra min side ( ;D). Ikke for dét, det er alltid hyggelig å bli anbefalt noe, men uten å ha teori og målepraksis i ballasten, blir en slik anbefaling kun nyttig for den som anbefaler. Mener jeg da :)

Vidar

N

nb

Gjest
OldBoy skrev:

Om jeg ikke husker fullstendig feil fra ikke så veldig gamle dager, stod Elkem for en 6-7% av norges samlede strømforbruk. Den nest minste av fem smelteovner på et verk brukte ca like mye strøm som Ålesund.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Etter en stund med den nette kjekke 34kvmm VdH SCS-2 fikk jeg lyst til å prøve noe i helt andre enden.

Kastet meg inn i filmbransjen? Neida

Tynt altså.......men herrejemini å det funker, trodde denne skulle skape en bitteliten bass men det er tight, rytmisk og minst like moro som før!

BTW, dette er Heybrook Heywire, det er fire solidcore ledere i en flat rem ment for biwire. Jeg har tvinnet to og to for å få litt tykkelse slik at de ikke faller ut av terminalene. Send PM dersom du ønsker å teste, dyrt blir det ikke!

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Oi, det var da tynt! Du oppnår jo faktisk mer bass med (veldig) tynne kabler enn tykke. Økt serieresistans øker høyttalersystemets Q-faktor. Det betyr mindre kontroll på bassresonansen så denne løper mer løpsk enn med tykkere kabler. Rent prosentvis er det ikke store forskjellen, men det er nok hørbart med noen meter av denne kabelen du her viser. Gjerne sitter en seriespole eller to med basselementet. Disse har typisk en samlet resistans på opp til en halv ohm. Kablen du har der har vel sammlet resistans på 0,5 - 0,7 ohm på halvannen til 2 meter høyttalerkabel. Det er nok merkbart ja.

Mvh.

Vidar

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vanskelig å finne ut diameter på den der, har skyvelær til 49,- fra clasern og det slår ikke ut engang. En halv mm i diamter kanskje? Burde bli no sånt som 0,16mm2 (ren tipping) ::)

S

slowmotion

Gjest
Tynne ledninger bør absolutt prøves av alle som driver med fulltonehøytalere som Lowther osv.
Passer ofte godt til høytalere på åpen baffel også.

;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Low-Q skrev:
Oi, det var da tynt! Du oppnår jo faktisk mer bass med (veldig) tynne kabler enn tykke. Økt serieresistans øker høyttalersystemets Q-faktor. Det betyr mindre kontroll på bassresonansen så denne løper mer løpsk enn med tykkere kabler. Rent prosentvis er det ikke store forskjellen, men det er nok hørbart med noen meter av denne kabelen du her viser. Gjerne sitter en seriespole eller to med basselementet. Disse har typisk en samlet resistans på opp til en halv ohm. Kablen du har der har vel sammlet resistans på 0,5 - 0,7 ohm på halvannen til 2 meter høyttalerkabel. Det er nok merkbart ja.

Mvh.

Vidar

Så galt som det overhode kan bli. Sånt vissvass hørte jeg også på da jeg var fersking, etter år med bygging og utprøving har jeg sett lyset.
Horn og lettdrevne fulltonehøyttalere behandler lite strøm og kan dermed klare seg med dertil egnet tynn leder, men jo mer strøm jo mer kvadrat. Det blir aldri for mye, bare for lite.

Ang. Low-Q`s kabelanbefaling er det som med de fleste løgner et snev av sannhet i det. Tynne strømbaner/kabler gir forsterkeren en umulig oppgave; dfen klarer ikke kontrollere basselementene gjennom sytråden. Dette gir i urgangspunktet udynamisk og bassfattig gjengivelse ved moderate nivåer, men ved pådrag resulterer det i ukontrollerte membranbevegelser og forvregnt, "fet" bass.
Noe tykkere kabler fjerner det meste av denne forvregningen, dog uten å åpne skikkelig opp. Skikkelig tykke massive ledere derimot gir forsterkeren optimale arbeidsbetingelser og dermed dynamikk og kontroll helt ned såfremt det ikke er noe annet som bremser energien.

Dette er det svært få hifi-interreserte som er i stand til å vurdere da det krever en ikke ubetydelig byggeerfaring og produktforståelse. Det har tydeligvis ikke Hr. Low-Q, derav de sikkert velmente men akk så fordummende kommentarer.

At Mr. Slowmotion anbefaler ringeklokkeledning basert på sine erfaringer med rør og horn er forsåvidt forståelig ettersom det her brukes mindre strøm, men også her er det viktig å fatte at det er snakk om strømbaner; hvor gode vil du ha dem? Til sammenligning kan jeg nevne at f.ex. Jadis kjører 4kv massiv kobber internt i referanseforforsterkerne sine.

Mvh. RS

O

om.s

Gjest
Low-Q skrev:
up skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:

Mvh.

Vidar

Mvh. RS

Vidar

Mvh. RS
Hei

Hilsen up
Vi kan ikke blindt la oss kjøpe av mennesker som kommer med en anbefaling ut i fra subjektivt motiv.

Vidar
Med mindre man er bransjeaktør så har man vel ikke så mye annet enn sin egen erfaring å selge, og det trodde jeg var meningen med ett slikt kabelhjørne, å dele erfaringer mener jeg ;)

mvh

O

om.s

Gjest
Dessverre begynner dette å ligne mer og mer på "kabel tech hjørnet", det kuppes stadig tråder av de som ikke nøjer seg med å dele kun erfaringer med oss andre, men det skal visst blåses opp til noe "jeg kan mer elektronikk enn deg" strid, dessverre, og totalt uinteressant for andre igjen,imo....

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:

Mvh.

Vidar

Så galt som det overhode kan bli. Sånt vissvass hørte jeg også på da jeg var fersking, etter år med bygging og utprøving har jeg sett lyset.
Horn og lettdrevne fulltonehøyttalere behandler lite strøm og kan dermed klare seg med dertil egnet tynn leder, men jo mer strøm jo mer kvadrat. Det blir aldri for mye, bare for lite.

Ang. Low-Q`s kabelanbefaling er det som med de fleste løgner et snev av sannhet i det. Tynne strømbaner/kabler gir forsterkeren en umulig oppgave; dfen klarer ikke kontrollere basselementene gjennom sytråden. Dette gir i urgangspunktet udynamisk og bassfattig gjengivelse ved moderate nivåer, men ved pådrag resulterer det i ukontrollerte membranbevegelser og forvregnt, "fet" bass.
Noe tykkere kabler fjerner det meste av denne forvregningen, dog uten å åpne skikkelig opp. Skikkelig tykke massive ledere derimot gir forsterkeren optimale arbeidsbetingelser og dermed dynamikk og kontroll helt ned såfremt det ikke er noe annet som bremser energien.

Dette er det svært få hifi-interreserte som er i stand til å vurdere da det krever en ikke ubetydelig byggeerfaring og produktforståelse. Det har tydeligvis ikke Hr. Low-Q, derav de sikkert velmente men akk så fordummende kommentarer.

At Mr. Slowmotion anbefaler ringeklokkeledning basert på sine erfaringer med rør og horn er forsåvidt forståelig ettersom det her brukes mindre strøm, men også her er det viktig å fatte at det er snakk om strømbaner; hvor gode vil du ha dem? Til sammenligning kan jeg nevne at f.ex. Jadis kjører 4kv massiv kobber internt i referanseforforsterkerne sine.

Mvh. RS
Tror du kanskje skal trå litt mer varsomt Solhaug. Ikke at jeg er fornermet på noen måte. Dum, kan det jo faktisk hende at jeg er, men å indikere at jeg farer med løgner er å strekke strikken for langt.

Jeg tror vi er enige i at tykke strømbaner kan håndtere mer strøm enn tynne strømbaner. Det hjelper imidlertid ikke når du taper mange tusen ganger med effekt i kretsens totale resistans. Så produktforståelse tror jeg nettopp DU trenger mer av før du påstår noe mer ;)

Vidar

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
here we go again..... :p

driter i hva dere sier og mener eller krangler om, synes dette er en fin hobby og det er gøy å prøve forskjellige kabler i hver sine størrelser. Det som er rart/gøy er at bassen oppleves nokså lik i "tyngde" uansett om det er 34kvmm eller, tja 0,2kvmm stikk i strid med det forståsegpåere og målemafia mener. ;)

I morgen skal jeg teste startkabler som denne tråden VIRKELIG dreier seg om ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.208
Torget vurderinger
2
Jeg synes denne tråden var tullete helt fra starten, og jeg gir også M. Solhaug en åpenlys advarsel på bakgrunn av nedenstående kommentar. Neste gang blir du utestengt. Det er helt greit at du har "sett lyset" kjære Reidar, men du må klare å respektere at folk ikke nødvendigvis er enige med. Dette er forøvrig ikke første gang.

Mvh
Høvdingen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Rhesus skrev:
Men Solhaug da, jeg trodde du bare likte slike kabler:

That's what I call a "rail" !!! Er det ikke ifra den nye NSB. øh NBS ampen da tro? Hva hett den igjen? Loco-motive ?
Njååååå, lurer på om den greier å levere sakenen uten å sagge?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Greier forsterkeren å levere strøm nok ved 16,67Hz for å drive et lokomotiv, er saken biff! Tror tom. klasse D lyd-forsterkere ville hatt problemer med å drive f.eks flytoget... så let et annet sted ;D Det blir jo bra bass da...

OT, beklager.

Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Greier forsterkeren å levere strøm nok ved 16,67Hz for å drive et lokomotiv, er saken biff! Tror tom. klasse D lyd-forsterkere ville hatt problemer med å drive f.eks flytoget... så let et annet sted ;D Det blir jo bra bass da...

OT, beklager.

Vidar
16 2/3 Hz ikke jo ikke noen utfordring; 16 KV og 5400 KW (ref. El. 18) er kanskje litt værre ...

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Høvdingen skrev:
Jeg synes denne tråden var tullete helt fra starten, og jeg gir også M. Solhaug en åpenlys advarsel på bakgrunn av nedenstående kommentar. Neste gang blir du utestengt. Det er helt greit at du har "sett lyset" kjære Reidar, men du må klare å respektere at folk ikke nødvendigvis er enige med. Dette er forøvrig ikke første gang.

Mvh
Høvdingen
Er enige? Her er det snakk om å kunne faget eller ikke, det noen evt. måtte "mene" utover det blir deres eget problem. Det Low-Q påstår er definitivt galt noe han forsåvidt inrømmer etterpå.

Utspillet mitt om startkabler er delvis fleipete men langt fra tullete, men som bransjeaktør sliter du kanskje med å inrømme det ::)

Mvh. RS

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
R.Solhaug skrev:
Høvdingen skrev:

Mvh
Høvdingen
Er enige? Her er det snakk om å kunne faget eller ikke, det noen evt. måtte "mene" utover det blir deres eget problem. Det Low-Q påstår er definitivt galt noe han forsåvidt inrømmer etterpå.

Utspillet mitt om startkabler er delvis fleipete men langt fra tullete, men som bransjeaktør sliter du kanskje med å inrømme det ::)

Mvh. RS
[Low-Q_gir_seg_ikke_med_det_første]Nettopp. Det er ikke snakk om å mene noe som helst. Det er snakk om å kunne faget og det har jeg svært lite problemer med. Og jeg inrømmer dessuten ikke noe som helst, annet enn at jeg vet at tykke ledere gir rom for større strømkapasitet enn tynne ledere - isolert sett. MEN!
Jeg har derimot vondt for å tro at du mener alvor på bakgrunn av hvilke ØVRIGE LEDNINGSTVERRSNITT i den totale kretsen (Da mener jeg summen av alle øvrige resistive verdier i kraft av syltynne ledere som finnes i delefilterspoler, talespoler) som hovedsakelig begrenser strømkapasiteten uansett hvor tykke ledere du bruker mellom forsterker og høyttalerterminalene. Derfor syns jeg oppriktig at det du vet om kablers betydning er noe mangelfull, eller at betydningen rett og slett er en smule overdrevet. Det hele er i bunn og grunn et matematisk sp.mål, og ikke bare et sp.mål om erfaring.[/Low-Q_gir_seg_ikke_med_det_første]

Skulle ønske jeg kunne få audiens hos deg en gang Solhaug, så jeg fikk "se med egne ører" hva som foregår med tynne kontra tykke kabler, og ikke minst hva du egentlig prøver å forklare. Jeg har bil, og penger til kjeks - brygger du kaffe? Send PM hvis du er interessert i besøk.

Ja! Er'e itte morro me'n Reidar å'n Vidar gutter? ;D

Vidar

Topp Bunn