Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Hvis det ikke er gjort noe med delefiltrene, bør du starte med å bytte ut Elcap kondensatorene med nye Alcap fra Falcon Acoustics.

    mvh
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hvis det ikke er gjort noe med delefiltrene, bør du starte med å bytte ut Elcap kondensatorene med nye Alcap fra Falcon Acoustics.

    mvh
    Takk for nyttig informasjon. Det kan sikkert trenges utskifting av kondensatorene etter såpass mange år :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Visst du løsner de 4 skruene rundt domen, tror jeg du kan løsne hele frontplata, slik at plata med domen og svingspolen kommer løs. Da kan du jo se om bruddet ligger mellom membran og svingspole. Visst det er tilfelle kan du dra av en vikling fra spolen, smelte lakken av enden, og lodde det sammen igjen. Skru på plata og membran, voila fikset. Er bruddet i selve svingspolen, er det kjørt. Det er bare å prøve
    Mvh
    Jarl
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Visst du løsner de 4 skruene rundt domen, tror jeg du kan løsne hele frontplata, slik at plata med domen og svingspolen kommer løs. Da kan du jo se om bruddet ligger mellom membran og svingspole. Visst det er tilfelle kan du dra av en vikling fra spolen, smelte lakken av enden, og lodde det sammen igjen. Skru på plata og membran, voila fikset. Er bruddet i selve svingspolen, er det kjørt. Det er bare å prøve
    Mvh
    Jarl
    Skal prøve det :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    I min tid i Audioscan fikk vi Peerles diskanter til compact og compact II. Hadde aldri noen ALS30 inne for rep, så der er jeg ikke sikker.
    Mvh
    Jarl
    Det kan nok stemme Jarl, sletta mitt misvisende innlegg :)

    AUDAX TW025A0 8 ohm 12 x 8 Tweeter, replaces IMF, Celef, Radford

    Tok å sjekka diskanten i TLS50 - den ser ut til å være Peerless HD12x8D

    mvh
    Hei Pilsern. La merke til at du nevnte TLS 50. Har du disse selv? Jeg er på jakt etter et par, som skal kobles opp mot en nyoverhalt Tandberg TR 2075. Hvordan er drifta av disse ifht. de større monitorene, er det sjangs for Tandbergen å henge med her tror du? Eller bør jeg heller gå for ALS 40?

    Mvh. Caron
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    TLS 50 er jo mer lik sine storebrødre lydmessig. Hadde ett sett og en Nikko integrert på 2x60 watt. Det gikk greit til vi hadde en fest.. Da gikk den ene 8 tommeren. Mistenker de mest danseglade hadde vippet over loudness-knappen. Godlyd i TLS 50' ene!
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    I min tid i Audioscan fikk vi Peerles diskanter til compact og compact II. Hadde aldri noen ALS30 inne for rep, så der er jeg ikke sikker.
    Mvh
    Jarl
    Det kan nok stemme Jarl, sletta mitt misvisende innlegg :)

    AUDAX TW025A0 8 ohm 12 x 8 Tweeter, replaces IMF, Celef, Radford

    Tok å sjekka diskanten i TLS50 - den ser ut til å være Peerless HD12x8D

    mvh
    Hei Pilsern. La merke til at du nevnte TLS 50. Har du disse selv? Jeg er på jakt etter et par, som skal kobles opp mot en nyoverhalt Tandberg TR 2075. Hvordan er drifta av disse ifht. de større monitorene, er det sjangs for Tandbergen å henge med her tror du? Eller bør jeg heller gå for ALS 40?

    Mvh. Caron
    Hei,

    Ja, jeg har et par TLS50mkIIa - jeg har en TR2075 også, men kombinasjonen har jeg faktisk ikke prøvd.
    En stund siden begge har vært fremme her så må kanskje prøve de i sammen :)


    mvh
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ja, de låt veldig bra. Åpnet seg opp ved litt pådrag og spilte utrolig flott. Litt slappere enn TLS 80 og proff monitor, men ikke altfor langt bak. Hadde mye av bassen som bare er der og oppover låt den det jeg vil kalle engelsk. Nøytrale og vellydende. :)

    Jeg fant ikke noe elementer på den tiden. Var ikke Internett på den tiden og Audioscan var borte. Fant noe Seas med dobbeltspoler jeg mekket til, men de passet ikke helt i linjen. Solgte de på rot etter en stund.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    I min tid i Audioscan fikk vi Peerles diskanter til compact og compact II. Hadde aldri noen ALS30 inne for rep, så der er jeg ikke sikker.
    Mvh
    Jarl
    Det kan nok stemme Jarl, sletta mitt misvisende innlegg :)

    AUDAX TW025A0 8 ohm 12 x 8 Tweeter, replaces IMF, Celef, Radford

    Tok å sjekka diskanten i TLS50 - den ser ut til å være Peerless HD12x8D

    mvh
    Hei Pilsern. La merke til at du nevnte TLS 50. Har du disse selv? Jeg er på jakt etter et par, som skal kobles opp mot en nyoverhalt Tandberg TR 2075. Hvordan er drifta av disse ifht. de større monitorene, er det sjangs for Tandbergen å henge med her tror du? Eller bør jeg heller gå for ALS 40?

    Mvh. Caron
    Hei,

    Ja, jeg har et par TLS50mkIIa - jeg har en TR2075 også, men kombinasjonen har jeg faktisk ikke prøvd.
    En stund siden begge har vært fremme her så må kanskje prøve de i sammen :)


    mvh
    Såpass ja :) Det hadde vært spennende å hørt hva du får ut av den kombinasjonen, så kjære vene, kople opp please... :) Jeg tenker som så, TR 2075 var jo en god match med både TL 5020 og Studiomonitor, og antar da at TLS 50 blir i høvelig samme kategori. Men vet ikke hvor tungdrevne de er, følsomhet osv, så før jeg evt. handler (uhm, ja, ikke helt lett å få tak i heller...) skulle det vært supert med en rapport om dette ja.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Hei Pilsern. La merke til at du nevnte TLS 50. Har du disse selv? Jeg er på jakt etter et par, som skal kobles opp mot en nyoverhalt Tandberg TR 2075. Hvordan er drifta av disse ifht. de større monitorene, er det sjangs for Tandbergen å henge med her tror du? Eller bør jeg heller gå for ALS 40?

    Mvh. Caron
    Hei,

    Ja, jeg har et par TLS50mkIIa - jeg har en TR2075 også, men kombinasjonen har jeg faktisk ikke prøvd.
    En stund siden begge har vært fremme her så må kanskje prøve de i sammen :)


    mvh
    Såpass ja :) Det hadde vært spennende å hørt hva du får ut av den kombinasjonen, så kjære vene, kople opp please... :) Jeg tenker som så, TR 2075 var jo en god match med både TL 5020 og Studiomonitor, og antar da at TLS 50 blir i høvelig samme kategori. Men vet ikke hvor tungdrevne de er, følsomhet osv, så før jeg evt. handler (uhm, ja, ikke helt lett å få tak i heller...) skulle det vært supert med en rapport om dette ja.
    Ja skal se om jeg får prøvd ut kombinasjonen.

    Har du hørt TR2075 på TB Studio Monitor ?
    TL5020 er nok lettere å drive så det kan jeg tenke meg kan være en god kombinasjon med 2075, men til SM så synes jeg TR2075 blir for puslete.
    Beste lyden jeg har fått ut TR2075 var med B&W DM4, det var en magisk kombinasjon.
    Kanskje IMF Super Compact II er en god kombinasjon med 2075, de er muligens lettest å finne brukt av IMF'er

    mvh
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Visst du løsner de 4 skruene rundt domen, tror jeg du kan løsne hele frontplata, slik at plata med domen og svingspolen kommer løs. Da kan du jo se om bruddet ligger mellom membran og svingspole. Visst det er tilfelle kan du dra av en vikling fra spolen, smelte lakken av enden, og lodde det sammen igjen. Skru på plata og membran, voila fikset. Er bruddet i selve svingspolen, er det kjørt. Det er bare å prøve
    Mvh
    Jarl
    Skal prøve det :)
    Sjekk den :-D

    IMG_2983.jpg


    Det funka.Takk Uttern :)
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Glimrende Jarlerik :-D Da er det bare å recappe filteret med Alcap-kondiser, pusse og olje kassene, for så og sette seg ned å nyte.

    Mvh
    Jarl
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei Caron
    Tandberg 2075/2080 går fint på TLS50. Har brukt begge på mine RSPM MkVII, og det spiller fint. Man kan ikke spille dundrende høyt, men fint lyttevolum går helt fint. TLS50 er en flott høytaler, og holder fint følge med det meste.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei Pilsern. La merke til at du nevnte TLS 50. Har du disse selv? Jeg er på jakt etter et par, som skal kobles opp mot en nyoverhalt Tandberg TR 2075. Hvordan er drifta av disse ifht. de større monitorene, er det sjangs for Tandbergen å henge med her tror du? Eller bør jeg heller gå for ALS 40?

    Mvh. Caron
    Hei,

    Ja, jeg har et par TLS50mkIIa - jeg har en TR2075 også, men kombinasjonen har jeg faktisk ikke prøvd.
    En stund siden begge har vært fremme her så må kanskje prøve de i sammen :)


    mvh
    Såpass ja :) Det hadde vært spennende å hørt hva du får ut av den kombinasjonen, så kjære vene, kople opp please... :) Jeg tenker som så, TR 2075 var jo en god match med både TL 5020 og Studiomonitor, og antar da at TLS 50 blir i høvelig samme kategori. Men vet ikke hvor tungdrevne de er, følsomhet osv, så før jeg evt. handler (uhm, ja, ikke helt lett å få tak i heller...) skulle det vært supert med en rapport om dette ja.
    Ja skal se om jeg får prøvd ut kombinasjonen.

    Har du hørt TR2075 på TB Studio Monitor ?
    TL5020 er nok lettere å drive så det kan jeg tenke meg kan være en god kombinasjon med 2075, men til SM så synes jeg TR2075 blir for puslete.
    Beste lyden jeg har fått ut TR2075 var med B&W DM4, det var en magisk kombinasjon.
    Kanskje IMF Super Compact II er en god kombinasjon med 2075, de er muligens lettest å finne brukt av IMF'er

    mvh
    Ja, jeg har en kompis som akkurat har fått fatt i Tb Studiomonitor som han driver med en 2075, og jeg må si jeg synes det låter knallfint. Nå har jeg ikke hørt ham dra voldsomt på da, men ved passe lyttevolum låt det både mektig og uanstrengt. Nei, jeg tror jaggu jeg lar hifisharken fortsette å søke etter TLS 50 gitt, så avventer jeg evt. andre saker/modeller til du har testa kombinasjonen. Er rart med det, når man allerede har TLS 80 II i drift og er superfornøyd med de, vil man jo helst unngå å gå altfor langt ned i IMF-modellrekka på nr.2-anlegget :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei Caron
    Tandberg 2075/2080 går fint på TLS50. Har brukt begge på mine RSPM MkVII, og det spiller fint. Man kan ikke spille dundrende høyt, men fint lyttevolum går helt fint. TLS50 er en flott høytaler, og holder fint følge med det meste.
    Takker for den opplysningen, da gjenstår det bare å finne tak i et par lytefrie eksemplarer av arten :) Det ligger et par på DBA.dk som selges sammen med en Sansui AU 9900. Har vært i kontakt for å få kjøpt kun høyttalerne, men har så langt ikke fått aksept. Men de har ligget ei god stund nå, så håpet er der enda. De er dessverre hvitmalte, men mine TLS 80 II var svartmalte (også hentet fra Danmark), og de ble strøkne etter stripping og voksing, så den runden er jeg ikke redd for å gjenta...

    Et annet spørsmål, ettersom du kjenner svært godt til alt av IMF, - Hvordan oppfører TLS 50 seg ifht romstørrelse sammenliknet med f.eks. TLS 80? Jeg opplevde at all dypbass forsvant da jeg flytta TLS 80 ned i kjellerstua, som er ca 18-20 kvadrat og takhøyde ca 2,2m, så jeg måtte bare få de opp i stua igjen. Tror du TLS 50 vil passe bedre i et såpass lite rom?

    Mvh. Caron
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Tror det skal gå bra det, det som er min erfaring med disse høytalerne, er at de gjerne skal stå nært inntil bakvegg. Mine står med innerhjørnet 10cm fra bakvegg, litt toe-in. Det er også viktig at man ikke kliner seg inntil bakvegg der man sitter og lytter. (Det gjelder forøvrig alle høytalere)
    Jarl
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Glimrende Jarlerik :-D Da er det bare å recappe filteret med Alcap-kondiser, pusse og olje kassene, for så og sette seg ned å nyte.

    Mvh
    Jarl
    Skrudde ut nederste ht for å se på delefilteret. Har nok fått kjørt seg disse.

    IMG_2987.jpg


    IMG_2984.jpg


    IMG_2988.jpg


    Må forsøke å finne verdiene på de skadede spolene.
    Har googlet etter skjema men IMF ALS 30 er ikke lett å finne.
    Får håpe noen her inne kan ha noe :) For galt å la de gå på skroten.
    mvh
    jarlerik
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Dæven, de har fått kjørt seg. Må ha vært en utrolig fest det der, skal være glad vi ikke var der. Skal mye til for at spolene er skada, men det ser ut til å ha vært rimelig varmt der. Puss print siden rein med stålull 000, ikke bruk mye makt. Skal være mulig å måle spolene med ett LCR-meter, måler de likt (+- 5 til 10% på begge høytalerne, tror jeg de ikke er skadet) Hadde vært greit å hatt de reelle verdiene, men jeg finner heller ikke noe skjema på ALS30. Kjøp nye Alcap kondiser hos Falcon Acoustics, og bytt på begge filterne. Kjør i gang og lytt på resultatet. Mulig du er i mål da. Visst ikke er det spolene som må til pers, ett problem i gangen er metoden. Håpe du får de til, for det er bra høytalere dette.

    Mvh
    Jarl
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Oslo
    dsfsdf.jpg
    unnamedfdf.jpg
    vvv.jpg


    Noen her som vet noe om disse ? mulig jeg får dem i en bytte handel . Noen som vet sirca verdi ?
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Kan se ut som prof monitor fra starten av 70-tallet, tipper71-73. men det ser ut som det har vært byttet ut diskant og supertweeter. Verdi er det vel bare den som hører på som kan bestemme :)

    Mvh
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Oslo
    Da har de liten verdi i mine øyne . Foretrekker originalt . Takk for svar
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Åja nå skjønner jeg at jeg ikke finner tråden. Den ligger jo under vintage avdelingen!
    Passer det ikke bedre at detter er en vennetråd for IMF? ??????

    Kort spørsmål til dere: noen plass en kan kjøpe nye skruer til alle elementene til RSPM MK4? Eller om noen vet spesifikkasjonene på skruene?
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Ble i dag lykkelig eier av noen RSPM :)
    Men trenger nye skruer til alle elementene. Har målt og trenger 24 stk m4.5x30 1mm stigning, samt 8skiver og muttre. Hver er størst på skruer i landet?

    Delefiltre og kabling er urørt, og kassene ser veldig bra ut :)

    Legger ved noen bilder.
     

    Vedlegg

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut de der.

    Bjerkvik på tur til å bli den nye IMF bygda skjønner jeg :)

    Ang skruer, hva med Wurth ?
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Ser bra ut de der.

    Bjerkvik på tur til å bli den nye IMF bygda skjønner jeg :)

    Ang skruer, hva med Wurth ?
    Kassene er veldig bra, og det er lyden også, søkke som det spiller!

    Ja begynner å bli noen par i Bjerkvik nå, var så vidt jeg handlet med noen TLS50 her om dagen også :)

    Jeg skal ta en runde å høre om hva som finns av skruer. M4.5 er ugunstig dim.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok det er tommer på skruene, er ikke forbauset om det er Witworth-gjenger heller. Engelskmennene var utrolig konservativ i den tida. Men det kan vi finne ut av
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4119.jpg


    IMG_4118.jpg


    Skruene er M5 x 0.8 ������

    Byttet om på bassene i dag da RSPMene er hovedhøyttaler og tls80ene bare står på lager.
    Utrolig hvor mye bedre 128/20 bassene er enn B139 bassene.
    Raskere, Strammere og mer definert. Litt mer i brystkassa enn B139 bassene.

    Bilder liker vi?
     
    Sist redigert:

    highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige
    Hej IMF-entusiaster!

    Jag har ett par IMF TLS 80, som jag är mycket nöjd med. De är i orginal-skick, sånär som på en sak. En av HF 1300 diskanterna var fullständigt uppeldad, ingen talspole alls kvar.... Jag hade en diskant från ett par B&W DM2a, liggandes, den är på 16 ohm, har kompenserat detta med konstantimpedanspoteniometer, så att förstärkaren, ser en impedans, som liknar 8 ohm. Det är inte optimalt...

    Nu vill jag kolla med er på forumet om ni vet om IMF TLS 80 har Celestion HF 1300 med 8 ohms impedans.

    Jag slipper helst att öppna den andra högtalaren för att kolla, fronten är tätad, med något som liknar gammal modellera, det var minst sagt ett kletigt jobb att ta bort det från den jag har haft fronten demonterad på.

    Det finns nya membran med talspole eller lösa talspolar att köpa på E-bay. Eller har någon en frisk HF1300 liggandes?

    Med vänlig hälsning,Björn D
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,

    Etter et kjapt søk på Celestion HF1300 så dukker det flere opp på ebay. Fra 50 euro og oppover.
    Ser for meg ut som at det er komplett enhet og ikke bare membran eller spole da..
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hej IMF-entusiaster!

    Jag har ett par IMF TLS 80, som jag är mycket nöjd med. De är i orginal-skick, sånär som på en sak. En av HF 1300 diskanterna var fullständigt uppeldad, ingen talspole alls kvar.... Jag hade en diskant från ett par B&W DM2a, liggandes, den är på 16 ohm, har kompenserat detta med konstantimpedanspoteniometer, så att förstärkaren, ser en impedans, som liknar 8 ohm. Det är inte optimalt...

    Nu vill jag kolla med er på forumet om ni vet om IMF TLS 80 har Celestion HF 1300 med 8 ohms impedans.

    Jag slipper helst att öppna den andra högtalaren för att kolla, fronten är tätad, med något som liknar gammal modellera, det var minst sagt ett kletigt jobb att ta bort det från den jag har haft fronten demonterad på.

    Det finns nya membran med talspole eller lösa talspolar att köpa på E-bay. Eller har någon en frisk HF1300 liggandes?

    Med vänlig hälsning,Björn D
    Hei Bjørn. Jeg vill åpnet begge for å være sikker på at det e 8ohm i den andre høyttalern også.
    Og som stingsilda sier så er nok det enkleste å kjøpe fra Ebay. Min erfaring er at 8ohm er greit å få tak i, det er vanskeligere å få tak i 16ohms diskanter.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Ser bra ut de der.

    Bjerkvik på tur til å bli den nye IMF bygda skjønner jeg :)

    Ang skruer, hva med Wurth ?
    Kassene er veldig bra, og det er lyden også, søkke som det spiller!

    Ja begynner å bli noen par i Bjerkvik nå, var så vidt jeg handlet med noen TLS50 her om dagen også :)

    Jeg skal ta en runde å høre om hva som finns av skruer. M4.5 er ugunstig dim.
    Du skulle kjøpt TLS50 du vurderte, i de fleste sammenhenger overgår TLS50 både TLS80 og RSPM ved å rett og slett låte bedre. TLS50 er mine favoritter av IMF-høyttalere lydmessig. Men har forbannet meg på å en gang skulle lykkes med RSPM'ene jeg har... Trenger annen forsterker skal jeg gjøre det i alle fall. Koblet mot forsterker jeg har så uten tvil, TLS50 hadde overgått RSPM'ene.
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Ser bra ut de der.

    Bjerkvik på tur til å bli den nye IMF bygda skjønner jeg :)

    Ang skruer, hva med Wurth ?
    Kassene er veldig bra, og det er lyden også, søkke som det spiller!

    Ja begynner å bli noen par i Bjerkvik nå, var så vidt jeg handlet med noen TLS50 her om dagen også :)

    Jeg skal ta en runde å høre om hva som finns av skruer. M4.5 er ugunstig dim.
    Du skulle kjøpt TLS50 du vurderte, i de fleste sammenhenger overgår TLS50 både TLS80 og RSPM ved å rett og slett låte bedre. TLS50 er mine favoritter av IMF-høyttalere lydmessig. Men har forbannet meg på å en gang skulle lykkes med RSPM'ene jeg har... Trenger annen forsterker skal jeg gjøre det i alle fall. Koblet mot forsterker jeg har så uten tvil, TLS50 hadde overgått RSPM'ene.

    @ Jan Helge, jeg har hatt både TLS50 MkII og har RSPM Mk VII, og her hos meg overgår Mk VII TLS50 med god margin. Større lydbilde, bedre og en mer avbalansert topp og en langt bedre bass. Tonalt sett også mere riktig. M50C.

    Må gjerne komme og lytte. Står på flyttefot og vet ikke hvor lenge jeg kan ha de stående oppe.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Kommer nok an på TLS-50'ene det. For all del, bassen er bedre i RSPM'ene og de har mange kvaliteter TLS50'ene ikke har. Men av de TLS80 og RSPM jeg har hørt (og det starter å bli mange par) så er definitivt TLS50 dem som har spilt best... Men hva gjelder TLS50 så kom dem i mange versjoner, ene versjonen (og den har jeg selv hatt) er ikke like god som dem med "forsterket" KEF-element eller dem med IMF-element (bassen jeg snakker om), to sistnevnte overgår alle TLS80 og RSPM jeg har hørt i alle fall, lydmessig. Bassen er ikke like dyp nei, og lydbildet ikke så stort etc., men det klanger rett og slett bedre totalt sett.

    Sitter med RSPM Mk.IV (Improved) nå og dem er i glimrende stand, er egne høyttalere jeg sier at ikke spiller like godt som mine gamle TLS50 som er solgt nå. Vanligste TLS50 modellen spiller ikke like bra som RSPM og TLS80 eller andre versjoner av TLS50 heller. Om du ikke hadde modellen med IMF-elementer eller med forsterket KEF-elementer (sistnevnte har en forhøyning midt på membranen) så kan det forklare det hele.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Vil legge til at problemet med TLS80 og RSPM er alt for tung bass, på mange album blir man sittende å irritere seg over for mye og tung bass - slik er det ikke med TLS50'ene og blandt annet derfor spiller dem også bedre om man ser alt sett i en helhet. RSPM og TLS80 kan tidvis oppleves mer "skrikende" (finner ikke ord på å forklare det - men det irriterer i alle fall. Irriterte meg vesentlig mindre med TLS50 enn større IMF'er.

    Men for all del, har RSPM selv så jeg håper jo på at dem en dag skal slutte å irritere meg. For all del knallhøyttalere som begeistrer, men også irriterer. Ta et album som Eric Clapton - Unplugged, ikke si at bassen på det albumet ikke oppleves for tung (trampingen f.eks) med et par RSPM, bl.a. det albumet irriterer man seg vesentlig mindre av med et par TLS50 tro du meg.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Har overhodet ikke tung bass her hos meg, den er kjapp, dyp (Visst det er dypbassinformasjon i innspillingen vel og merke), og utrolig detaljert. Dette er også endel av forskjellen mellom MkVII vicaversa de andre modellene. Tung bass kan være årsak av romnoder som oppstår, hvor man får forsterkning av enkelte frekvenser. Prøv og endre avstand til bakvegg, og ikke minst, sitt ALDRI plassert inntil bakvegg og lytt, da blir bass utflytende og dominant. Utflytende bass blir også resultat ved forsterker som ikke helt klarer å følge med. Det skal litt til for å drive disse klenodiene :) Dette er nå bare endel tips. Hos meg er MkVII helt magisk, på alle måter. Uten untak så er det mye fliring og hoderisting av folk som er innom, og det er IKKE for at det låter rævva

    Mvh

    Mvh
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Vil legge til enda en ting, TLS50 kan man spille det meste på. Hva gjelder større IMF'er derimot er det ikke slik, test noen av Madonna sine plater f.eks., eller noen av de andre syngedamene for den saks skyld. Resultatet er en overveldende tung bass som dominerer så mye at det ikke blir lyttevennlig i det hele tatt, så man skifter raskt plate - det er et problem med RSPM'er at det kan bli litt for basstungt (et problem man ikke får med TLS50 som også er glimrende høyttalere).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn