Da var mine MkVII tilbake i original stand, HALLELUJA ! Tor-S solgte meg ett par 128-20 basser fra Elac (the holy grail) som han hadde. Bevare meg vel FOR en forskjell. Det virker som jeg har fått enda en oktav dypere bass, og det er ikke bare bass, men KVALITET i bassen også. Konstaterer at TDL3021GT virkelig er en dårlig erstatning. Hadde slått meg til ro med TDL-bassene, etter at en forsterkerblunder tok livet av originalbassene for 16-år siden. Leste på fora rundt omkring at de skulle passe helt fint. Passe, my ass. Kostaterer nå at det er en sannhet med store modifikasjoner. Konklusjonen er at TDL sine basser ikke har noe i IMF å gjøre, de degraderer høytalerne ganske så meget. Den kraftige forbedringen jeg fikk var litt av ett sjokk. Dypere og mere detaljert bass som jeg ikke husket var på platene. Kraftig dynamikkforbedring, ikke bare i dypbassen, men også i nedre mellomtoneregister. Nå kjenner jeg mellomtone og bassenergien direkte i kroppen og omgivelsene igjen. Høytalerne forsvant, og ett stort og dypt lydbilde åpnet seg. Utøverne plasserer seg flott i dybde høyde og rom, opptaksrommet tegner seg fint opp, lett å høre/"se". Lett å se hvordan alt og sopran står i forholdd til hverandre på Gustav Mahler's 2-symfoni "Resurection", det store koret plasseres fint i bakgrunn til orkesteret, lett å skille stemmegruppene. Alt bare bretter seg ut foran øynene, i dybde og høyde, med en dynamikk, detaljrikdom og kraft som er helt vannvittig. Stemmen til Gregory Porter på Liquid Spirit (vinyl seff) smeller i kroppen med en utrolig energi. Er bare kokfornøyd, som vi sier her nord. MkVII er tilbake, og jeg er i himmelen igjen. Går bare rundt hver dag å lure på når kjærringa skal ta seg en tur ut, sånn at jeg kan skru opp volumet
Ho lure jo selvfølgelig på ka det æ mase sånn for
Ser jo også nå at det det er stor forskjell på TS-parametrene på TDL og 128-20, samt at memranene kjennes forskjellig ut, opphenget er også mye mykere i 128-20erne. Men det er lett å forstå nå hvorfor TDL ikke ble noe suksess. Hærte mye på RSTL Ref i 88, og de imponerte ikke da, litt treg, "unyansert" bass, og slitsom diskant pga metalldomene som ble brukt. Nok om det, jeg er der jeg skal være nå, endelig, og takk, Tor Steve, for disse deilige ELAC babiene.