Noen som kan anbefale meg noen rør riaa'er?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.476
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har en ASR mini basis, som jeg liker ganske godt. Dette er antagelig transistor på sitt beste. Jeg ønsker tillegget rør gir. Har hatt en del riaa'er etter hvert, men ingen er liksom gode nok i topp og bunn.

Må være en med sklikkelig gain og samtidig stille.
 

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
77
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Hva med å prøve f.eks. Cary's rørbaserte RIAA ? Tror den heter PH-302 som hadde en forgjenger (PH-301 ?) med separat strømforsyning. Jeg har prøvd denne forgjengeren i mitt eget oppsett. På samme måte som 302 har denne en en svært bra bassgjengivelse. Støyen var også svært lav. Kunne desværre ikke bruke den p.g.a. for lavt gain. Cary oppgir 62dB, men det er feil (juks ?). Fikk målt gainet som faktisk var på beskjedne 56 dB, hvilket er det samme som for 302. Kontrapunkt har vel en del høyere utgangssignal enn min Rohmann, slik at 56 dB kanskje er tilstrekkelig.
Jeg har hørt ASR Mini'en sammen Rega + Kontrapunkt. Svært bra lyd med en bassgjengivelse som nok er noe hvassere enn fra rør-RIAA'er i den overkommelige enden av prisskalaen.
Kjører selv på kombinasjonen VPI + Rohman + ASR Basis Exclusive som nok er noe mer mørktklingende enn ditt oppsett. Savner dog litt (rør) fylde i øvre mellomtone i blant. Har en ny kabel i bestilling for å se om det retter litt på dette. Lykke til med jakten.
Da melder jeg meg av nett for helgen.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg for min del ville holdt meg unna rør-riaaer, med mindre du virkelig flesker til med en av de bedre. Støy ved høy gain, lettere brumm og fandens oldemor. Bedre å sikre rørmagien gjennom pre eller effekt!(evt begge deler!).

Har selv ASR Mini Basis og er strålende fornøyd, en god match til VPI-spilleren som er ganske autorativ i bassen i forhold til hva jeg har hørt av engelske spillere.

O.
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Hva med BAT vkp5 ca. 20 lapper. Hadde en slik en for noen år siden, jævli bra, angrer den dag i dag for at jeg solgte den. Fyldig klang samt mega bass.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
EAR har etpar ekstremt gode ting som jeg definitivt ville kikket nærmere på om jeg var på jakt etter rørbasert riaa..Ikke er de astronomisk dyre heller. Ellers har conrad-johnson levert mye som sikkert kan letes opp via diverse bruktfora. Likevel, Dog har et godt poeng. Det som er forførende meg rør kan også hentes inn andre steder fra, så slipper du problemer med gain, evt brum og støy.. Keep us posted, ok? :)
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Jeg for min del ville holdt meg unna rør-riaaer, med mindre du virkelig flesker til med en av de bedre. Støy ved høy gain, lettere brumm og fandens oldemor.
Hvordan er det ved lavere gain? Er på utkikk etter rimelig riaa til MM-pickup, og vurderer rør...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Tube box er et godt alternativ til high-output puer...spilte fint når jeg hadde Rega og en eller annen Elys pu.

O.
 

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Jeg har en Moddet Tubebox... Den fungerer helt ypperlig.. Hvis du ringer Maxwell Hifi (Farsund/Vest Agder). Så kan de sikkert ordne en til deg..
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
510
Antall liker
23
Torget vurderinger
1
Jeg har en Moddet Tubebox... Den fungerer helt ypperlig.. Hvis du ringer Maxwell Hifi (Farsund/Vest Agder). Så kan de sikkert ordne en til deg..
Hvordan Moddet?

Mvh Tom-Erik
 

Vedlegg

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Ca. hvor mye koster det å få utført en slik modding? Det er vel ikke tilrådelig å gå i gang med noe slikt selv hvis man ikke har meget god peiling.
 

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Ca. hvor mye koster det å få utført en slik modding? Det er vel ikke tilrådelig å gå i gang med noe slikt selv hvis man ikke har meget god peiling.
Prisen dobler seg fort.... Har ikke gjort det selv nei... Den kom sånn ny fra forhandler. Skal visst være Black Gate kondensatorer for flere høvdinger..
 

Vedlegg

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Hm, får vel kanskje vente litt da.......
Men takk for svaret.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
EAR har etpar ekstremt gode ting som  jeg definitivt ville kikket nærmere på om jeg var på jakt etter rørbasert riaa..Ikke er de astronomisk dyre heller. Ellers har conrad-johnson levert mye som sikkert kan letes opp via diverse bruktfora. Likevel, Dog har et godt poeng. Det som er forførende meg rør kan også hentes inn andre steder fra, så slipper du problemer med gain, evt brum og støy.. Keep us posted, ok? :)
Jeg ville da ha anbefalt EAR 324 som har "rør-lyd" uten bruk av rør. Denne riaa er tystere og har mer kontroll i både topp og bunn enn noen av de rørbaserte modellene fra Tim de Paravicini, og har justeringsmuligheter og gain så det holder. Dette var jo noen av hovedkriteriene Cable Guy i utgangspunktet var ute etter. I mine ører har EAR 324 myde av Audio Research PH 5 på stereoider (og er samtidig tystere)!!

"The front of the unit offers versatility galore. Starting on the left side, the first control, a round knob, allows for selection of 40, 15 or 4 ohm loading on input one. Next, nearer the bottom of the face, is a small recessed push-button to select between the two inputs. This is followed by two more round knobs, vertically aligned, for the control of the MM input. The upper knob allows selection of 20, 100, 220, 330 or 470 Pico Farads of capacitive loading while the lower permits selecting 100 K, 47 K, 33 K, 22 K or 16 K of impedance. In the center of the thick, brushed aluminum front panel is a gain control offering 0, -6 or –12 dB of attenuation from 54 dB. In the same vertical alignment as the input selector are the next two push buttons, the first allows for phase inversion (0 or 180 degrees) and the second chooses stereo or mono. Finally, at the right side and centered, is the rotating on/off switch with a blue pilot lamp immediately below."
 
Topp Bunn