Noen som kan sveise på bilen min? ...og bytte deler

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hallo,

Bilen er en Mazda 626 2.0i-16 GLX. Har hatt bilen på EU-kontroll i dag hos NAF. Det er visst litt rust her og der, og bl.a må det forsterkes i bærekonstruksjon rundt festet til støtdemperen foran - øvre feste.
Kanalen bak på høyre side trenger også forsterkning med litt sveising.

Jeg har ikke lyst til å sveise (selv om jeg sikket får det til). Har ikke tilgang på materialer og en dugelig jekk som kan gjøre jobben enkel mtp. kanalen bak.
Samtidig har jeg bestilt hjullager foran, bakre bremserør høyre side. Nye støtdempere foran har jeg liggende, men ikke fjærbenslagere. Drivakselmansjett har jeg også. Dette skal altså byttes.

Så hvis det er noen her, som bor i nærheten av Nannestad +/- 10 mil, eller om dere vet om noen som kan gjøre sånne reparasjoner litt rimelig, så hadde det vært fint med en tilbakemelding :)

Kontantbetaling.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.460
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Hvor gammel er denne bilen? Det høres ut som mye reparasjon på en gammel bil, noe som kanskje ikke er regningssvarende?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Low-Q skrev:
Kontantbetaling.

Vidar
Ansvar for mva, skatt og trygdeavgift ved tenestekjøp
For det første vil alle som betalar tenester kontant vera solidarisk ansvarleg dersom tenesteytar ikkje betalar skatt og avgifter. Ansvaret gjeld dersom samla betaling overstig kr 10.000,-. Dersom ein deler opp betalinga i fleire innbetalingar (t.d. a-kontoinnbetalaingar til handtverkar), eller betalar for ei løpande teneste (t.d. dagmamma) gjeld grensa det samla beløpet. Ein reknar med heile beløpet der leveranse inneheld både tenester og varer. Regelen gjeld ikkje reine varekjøp.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Low-Q skrev:
Kontantbetaling.

Vidar
Ansvar for mva, skatt og trygdeavgift ved tenestekjøp
For det første vil alle som betalar tenester kontant vera solidarisk ansvarleg dersom tenesteytar ikkje betalar skatt og avgifter. Ansvaret gjeld dersom samla betaling overstig kr 10.000,-. Dersom ein deler opp betalinga i fleire innbetalingar (t.d. a-kontoinnbetalaingar til handtverkar), eller betalar for ei løpande teneste (t.d. dagmamma) gjeld grensa det samla beløpet. Ein reknar med heile beløpet der leveranse inneheld både tenester og varer. Regelen gjeld ikkje reine varekjøp.
Da gjelder det å holde delekostnadene utenom (kjøper jo selv), og å holde arbeidskostnadene innenfor maksbeløpet. Enklere er det ikke. Jobb på anbud burde vel være en grei ordning her, så er det opp til biloppretteren å vurdere faren for at det blir for mye arbeid i forhold til betalingen.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
oddgeir skrev:
Low-Q skrev:
Kontantbetaling.

Vidar
Ansvar for mva, skatt og trygdeavgift ved tenestekjøp
For det første vil alle som betalar tenester kontant vera solidarisk ansvarleg dersom tenesteytar ikkje betalar skatt og avgifter. Ansvaret gjeld dersom samla betaling overstig kr 10.000,-. Dersom ein deler opp betalinga i fleire innbetalingar (t.d. a-kontoinnbetalaingar til handtverkar), eller betalar for ei løpande teneste (t.d. dagmamma) gjeld grensa det samla beløpet. Ein reknar med heile beløpet der leveranse inneheld både tenester og varer. Regelen gjeld ikkje reine varekjøp.
Med kontant mener jeg først og fremst med sedler og kronestykker. Hva mottaker av disse pengene bruker dem på, er for meg nesten ikke interessant. Det er opp til mottakers samvittighet å føre det inn i regnskapet, og skatte av inntektene. Mange "bakgårds-verksteder" som ikke tar VISA (Les: Bakgårdsaktører er som regel rimeligere enn proffe verksteder) Min bil er 20 år gammel i år, og det er begrenset med penger jeg gidder å legge i en reparasjon som er god nok til å komme gjennom kjøretøykontrollen for de neste to åra ;)

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.460
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Dersom du betaler mer enn 10 000kr kontant til en næringsdrivende for en tjeneste med eller uten deler inkludert i leveransen kan du holdes ansvarlig for eventuell skatteundragelse fra denne aktørens side inntil rammen av beløpet du har betalt.

Om du kjøper tjenesten av en privatperson (innenfor skattefrie rammer) gjelder ikke dette.

Om leveransen fra den næringsdrivende har en kostnadsramme under 10 000kr kan du ikke stilles til ansvar i følge nevnte lov.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.716
Antall liker
3.014
Torget vurderinger
1
Mekker du ikke selv tror jeg det beste er å kvitte seg med vraket, for utgiftene til reparasjon kan du helt sikkert få tak i tilsvarende bil som er eu ok i 2år.

Uten at jeg er mekaniker 15k +- 2k
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Send meg en PM hvis du har lyst på en '97 Peugeot Partner. 8)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Det der er faktisk en ganske grei bil. Har et rimelig godt rykte. Selg bilen med de delene du har til en eller annen ungdom i nabolaget som "rep objekt" du kan suikkert få 3-4 tusen. regner du realistisk at nødvendig arbeid vil koste 15K har du 19 k til å kjøpe ny bil. Du får en EU godkjent 626 av tilsvarende årgang for 10-25 K. Legger du på noe får en nyere bil som du kan ha noe år lenger. Med et budsjett på 25-30K får du en grei bil du kan ha 2X EU kontroll dvs 4 år, kanskje lenger hvis du er heldig.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
veitrafikkloven skrev:
§ 19a. Kjøretøyverksteder m.m.

Bare kjøretøyverksteder som er godkjent av Statens vegvesen kan utføre reparasjons-, vedlikeholds-, ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på motorvogn og tilhenger til motorvogn.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis det er en videregående skole/yrkesskole med billinje i nærheten, kan det være at de er villige til å påta seg sånt. Elevene trenger skruobjekter for å lære.

Johan-Kr
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
453
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Hvis det er noe jeg har greie på så er det sveising og i det hele tatt restaurering av bil. Har holdt på med dette i 35 år. I 99% av alle tilfeller med rust på biler i bærende konstruksjoner, så lønner det seg ikke å reparere det med mindre det være seg 'glad i bilen min jeg' eller at det er en form for veteranbil med historisk interesse. Har du ikke tatt i et sveiseapparat før og skal begynne med tynnplatesveis, så er heller ikke dette noe man begir seg i kast med på bærende konstruksjoner.
En annen ting som nevnt forut er å overlate dette skrammelet til en ungdom? Javel, la ungdommen rote med dritten som i utgangspunktet nå er livsfarlig! Hvis noen skulle ha en skikkelig bil, så er det vel nettopp ungdommen. Eller hva med denne som jeg hører ofte. 'Denne gamle bilen bruker vi bare til å kjøre barna til barnehagen med, og på butikken, og rundt om i nabolaget'.
Oppsummert i korte trekk: Bil er noe dritt, men et nødvendig onde for mange og har et høyt kostnadsnivå hvis sikkerhet er viktig.
Low-Q: Kunne sikkert ha gitt deg et overslag på dette hjemme i garasjen, men det må tas i øyesyn. Good luck!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.011
Antall liker
10.537
Når en 20 år gammel bruksbil får mangellapp grunnet rust er det bare å hive den. En ting er den rusten som blir påpekt ved kontrollen, noe annet er all den rusten som ikke blir anmerket, men som ubønnhørlig tygger bilen istykker det påfølgende året. Ved PKK er det bilens tilstand ved kontrolltidspunktet som er avgjørende, det er ikke dermed sagt at bilen er trygg de neste 2 årene dersom feilene blir utbedret.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Snickers-is skrev:
Dersom du betaler mer enn 10 000kr kontant til en næringsdrivende for en tjeneste med eller uten deler inkludert i leveransen kan du holdes ansvarlig for eventuell skatteundragelse fra denne aktørens side inntil rammen av beløpet du har betalt.

Om du kjøper tjenesten av en privatperson (innenfor skattefrie rammer) gjelder ikke dette.

Om leveransen fra den næringsdrivende har en kostnadsramme under 10 000kr kan du ikke stilles til ansvar i følge nevnte lov.
Skjønner. Hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på en så dårlig bil - maks 3 tusen med arbe. Føler at Mazdan har gjort nytta si. Har nå sett på finn.no etter en arvtager. 98 modell Outback stasjonsvogn. Gått 220 000 - stort sett mellom Asker, og Rauland i Telemark - eieren jobber i Telemark. Alt av slitedeler er byttet, og ble EU-godkjent for 3 uker siden. 2.5 liters motor, automat, bensin(sluk), ALT utstyr. Selger mener at bilen bør gå 300 000 til uten å bytte deler ;D. Ikke rust av betydning. Av en miljøskala fra A til G ligger den på F - altså ikke det aller værste forurensnings-svinet, bare nesten.

Da blir det plass til TO modellfly og flere helikoptere og en subwoofer når baksetene legges ned 8)

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Tubesnake skrev:
veitrafikkloven skrev:
§ 19a. Kjøretøyverksteder m.m.

Bare kjøretøyverksteder som er godkjent av Statens vegvesen kan utføre reparasjons-, vedlikeholds-, ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på motorvogn og tilhenger til motorvogn.
= DYRT! Da blir det ikke påkostet mer reparasjoner ijaffal :eek:
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Pink_Panther skrev:
Når en 20 år gammel bruksbil får mangellapp grunnet rust er det bare å hive den. En ting er den rusten som blir påpekt ved kontrollen, noe annet er all den rusten som ikke blir anmerket, men som ubønnhørlig tygger bilen istykker det påfølgende året. Ved PKK er det bilens tilstand ved kontrolltidspunktet som er avgjørende, det er ikke dermed sagt at bilen er trygg de neste 2 årene dersom feilene blir utbedret.
Jeg er i grunn veldig glad for at dere prøver å pense meg inn på tanken om en erstatning. Helt enig i det du sier, og som også NAF påpeker mtp PKK, og tiden framover de neste 2 åra. Ikke lurt å fortsette med denne kjærra. Som alltid, bortsett fra en Peugeot stasjonsvogn jeg hadde litt dårlig erfaring med, får jeg et forhold til bilene - omtrent fra den dagen jeg skaffer med en. Men nå syns jeg det er på tide å la Mazdan få hvile / ny eier som vil ha noe å skru på. Selger den som den er, med opplysninger om alle feil. Ligger på finn.no. 8k inkl eventuell omreg., og diverse deler.

Vidar
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
453
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
KLOKT. Uansett så kan man fikle alt hva man orker på sin egen bil samme f... hva kjøretøyforskriftene sier og det er dette som må poengteres hvis man gjør noe arbeid for 'andre'. 'Reparasjonen av bilen har jeg gjort selv'. OK, javel.
 
Topp Bunn