Noen svakstrømsingeniører her?

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Luftspeiling er ikke et synsbedrg, det er en optisk effekt som resulterer av varmekonveksjon :)
En relevant sammenligning her er nok heller at du ikke oppfatter hvor gult lys du har innendørs før du gjør brå endringer, som å se ut av vinduet (der du tror det er blåere enn det er). Å lytte på en ny komponent kan gi samme effekten, men etter en stund legger du ikke merke til den lenger. Det er faktisk et reelt problem for folk som jobber kritisk med bilder. De tror bildene ser flotte ut og skjermen er godt kalibrert helt til noen drar fra gardinene og lyset i omgivelsene endres eller de prøver å skrive ut bildet.

Og så kommer forventningen da, og behovet for bekreftelse. Der kommer placebo inn i bildet, eller tilbake til synsbedragene de situasjonene der folk ser etter en UFO er det det de ser, selv om folk med rutetabellen på en app kan si hvilket fly det var. Vi kan styre våre sanser til å se eller høre det vi vil, og gjør det ofte ubevisst.

Så du har ganske mange morsomme ting her. Har folk brukt mye penger på noe vil de ha en tendens til å forsvare innkjøpet, for seg selv og andre, og så kommer merke- og teknologilojalitet, lojalitet til andre som er i samme båt og som kan støte en ut hvis man får avvikende meninger. Alt dette kan gjøre at man til og med mot bedre vitende rapporterer det samme til seg selv og til andre.

Men alt dette er forsåvidt helt greit, det er lov å lure seg selv, men skeptisk som jeg er forlanger jeg for min del litt mer objektiv basis for påstandene. Om ikke annet så for å prioritere riktig blant kommende utstyr. Dermed synes jeg også det er greit å ha litt objektivt fundament, i tillegg til de subjektive erfaringene, når kjøpsanbefalingene flyr omkring. Siden, som jeg sa lenger opp, det er vanskelig å gi fullstendig informasjon om en forsterker med få og enkle parametre må vi nok nøye oss med en kombinasjon av de to :)

S

Syncrolux

Gjest
Hvis du synes stereoen din høres annerledes ut hver gang du hører på den, så høres det heller rart ut..
Ikke rart i det hele tatt, og jeg opplever det hele tida, for det varierer med min egen sinnstilstand. Er jeg stresset f.eks låter det skit, og etter en Lagavulin 16 så låter det mye smoothere. :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
De eksemplene du nevner er vel ikke synsbedrag..om du synes det er lyst i rommet inntil du ser ut vinduet på soloppgangen, går det mer på hva du har vært vant til å se de siste timene (og det er kanskje mange dager siden du har sett en soloppgang). Og du blir mer oppmerksom på kontrasten når du sammenligner de to direkte.
Det betyr ikke at du har sett "feil" i rommet. Du har sett riktig farge/ lys, men har "glemt" at det kan finnes noe som er en del lysere. Men synssansen har fungert helt riktig.

På samme måte med hørsel. Dette er en sans som fungerer uavhengig av din egen vilje. Du kan ikke bestemme deg for hva du vil høre. Og du vil ikke høre dårligere fordi om du er stuptrøtt (selv om du vil tenke dårligere). Å blande inn psykologi er helt unødvendig. Og forskjeller vi diskuterer er store nok til at hørselen kan fange det opp helt uavhengig av hva man måtte "ønske å høre" eller ikke.

Du vet sikkert at det finnes komponenter til flere hundre tusen kroner. Forskjellene mellom disse og de som koster hundre tusen mindre (men fremdeles er kjempedyre), vil være små sammenlignet med vanlige kabelforskjelelr, så da må du nesten mene at hele ultra- high- end- bransjen bygger på placebo...

C

cruiser

Gjest
Å blande inn psykologi i sanseorganene våre er helt RIKTIG iflølge de som har greie på det.

Forøvrig så tror jeg at når nordost bokstavelig talt overbeviser noen om at dette med ledninger er rocket science og cutting edge technology, såpass cutting edge at det ikke er endel av vitenskapen enda, faktisk så mye rocket science at det er verdt 100000 kroner per meter, så er det å overbevise disse kjøperne om hva de faktisk hører den enkleste jobben.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Du vet sikkert at det finnes komponenter til flere hundre tusen kroner. Forskjellene mellom disse og de som koster hundre tusen mindre (men fremdeles er kjempedyre), vil være små sammenlignet med vanlige kabelforskjelelr, så da må du nesten mene at hele ultra- high- end- bransjen bygger på placebo...
Ikke hele, men deler av den, og det er et problem for de som faktisk lager noe som gjør en forskjell. Hvis du har konkurrenter som selger placebo basert på høy pris og fine ord er det vanskelig å få nok penger til å utvikle egne, gode produkter. Konkurransen blir for hard.

S

Syncrolux

Gjest
Ang psykologi ... det er fullt mulig å høre noe helt annet enn det som blir sagt f.eks. All verdens kvinner beviser dette hver eneste dag.

Topp Bunn