Noen THORENS modifikasjoner - oppgraderinger

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
I en annen tråd har jeg sagt litt om PU belastning, kabler etc.
Tror det passer best med en ny...................
Min gamle trofaste TD160B MkII m/ origimalmontert SME arm har fått sin etterlengtede service.
Over litt tid har det blitt ny reim, ny PU og i løpet av de siste dagene noen modifikasjoner.
Det startet egentlig med en TD318 og en TD146, men nå var det endelig 160 sin tur.
Den har blitt renset og smurt, fått ny bunnplate og nye kabler.
Originalt er det bare en noe tykk "papp plate" som bunn. På norsk ville den vel blitt kalt "Huntonitt". Etter mange år er også de små gummi føttene blitt sprø.
Jeg laget like godt flere nye bunnplater. En slags sandwitch av aluminium og keramikk. Alle nødvendige hull til justeringer og kabler er tatt ut.

Nye føtter er 3m Bumpon

Nye kabler er av NEOPRENE noisless oxygen free copper. Gjenbruk av WBT plugger mot SME og nye NEUTRIK Profi i andre enden.

Samme type kabel og plugger er benyttet i TD318.

Da jeg fikk koblet opp TD160 sent i går kveld og fikk lytte til en gammel Verve innspilling med Duke Ellington og Johnny Hodges fra siste del av 1950, ble jeg bare sittende å måpe.
Maken til lydløft har jeg ikke opplevd.
Innbildning?
Sikkert mye.
Men flott låt det :)

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Den platen lød jo veldig bra for noen uker siden.Og nå er det enda bedre ?Jeg vet hvorfor platene dine høres nye og ubrukte ut ;D.
Forøvrig interessent at bunnplate / føtter og kabel gir et slikt løft.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
En liten detalj:
Mellom bunnplate og sarg la jeg et lag med 3m Scotch Super 33+ for å redusere resonanser.
Nå venter jeg bare på å få låne vaskemaskinen til Lars. "Kjøpte" 28 brukte vinyl i går :)

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Spennende -gleder meg til å høre dette, gøy at nøye motstandsmatching og mekaniske justeringer fungerer så bra. Hvordan PU har du valgt ?

L

Lars.N

Gjest
Audiomix skrev:
yzfr17 skrev:
Hvordan PU har valgt ?
Ikke noe nytt i forhold til den du har hørt.
Likevel ganske ny: Ortofon m2 Black :)
Hei

Hvordan likte du Ortofon M2 black?Har en selv ,den første MM jeg har hatt på mange mange år,er litt bortskjemt med MC ;D

Mvh

Laban

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det var et godt stykke oppover i forhold til OM20 Super.
Nå har jeg hatt den siden før jul en gang og er svært fornøyd.
I min spiller, arm og delevis RIAA er jeg nok låst til MM. Når det har blitt slik det er nå, er ikke MC noe som kværner i knotten akkurat :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
vega65 skrev:
Den platen lød jo veldig bra for noen uker siden.Og nå er det enda bedre ?Jeg vet hvorfor platene dine høres nye og ubrukte ut ;D.
Forøvrig interessent at bunnplate / føtter og kabel gir et slikt løft.
Jeg ser ikke bort fra at rens og smøring også har bidratt.
Tipper det er en del spillere som faktisk skriker etter olje.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg har gjort noe lignende med min 160B. Brukt MDF istedet for alluminium som bunnplate. Og en del andre ting er også gjort for å oppgradere. Spiller bra den nå syns jeg. Spilt ca. 50 timer med ny pu. Kommer seg for hver dag.

Har du ikke bilder av spillern ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
rolfozzy skrev:
Jeg har gjort noe lignende med min 160B. Brukt MDF istedet for alluminium som bunnplate. Og en del andre ting er også gjort for å oppgradere. Spiller bra den nå syns jeg. Spilt ca. 50 timer med ny pu. Kommer seg for hver dag.
Har du ikke bilder av spillern ?
Kommer med flere bilder. Jeg brukte de jeg hadde. Må vente på bedre vær slik at jeg kan ta noen bilder i naturlig lys.
Det ble den enkleste løsningen for meg mht bunnplate. Den ble passe tung og død når jeg laget "matpakke".

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Ser at du har brukt en mikrofon kabel som Elfa selger. Har sjøl brukt den til både å lage nye ledninger i en Rega arm og til til signalkabler.
Veldig bra kabel.!!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stemmer det. Det er ikke så stor forskjell på et mikrofonsignal og et PU signal. Jeg har brukt den både som balansert til mikrofoner og som ubalansert her.
Veldig grei å jobbe med også.
Pass bare på at eventuelle plugger har plass. Den har litt større diamenter enn mange andre.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Er kabelen passe mjuk til det flytende opphenget?

Sigurd

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
audiy skrev:
Er kabelen passe mjuk til det flytende opphenget?
Sigurd
Den er veldig myk og fleksibel. Selv i mange kuldegrader ;)
Før alt ble skrudd sammen ble kablene rutet slik at de ikke har kontakt med færbeinet. Nå går den i en bue fra SME tilkoblingen og ut.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Spørsmålet dukka opp då eg såg det eine biletet, men då er det ikkje grunn til uro forstår eg. Høyrest ut til å vere ein grei kabel dette til slikt bruk.

Sigurd

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
audiy skrev:
Spørsmålet dukka opp då eg såg det eine biletet, men då er det ikkje grunn til uro forstår eg. Høyrest ut til å vere ein grei kabel dette til slikt bruk.

Sigurd
Ventet spørsmålet siden det var grunn til en smule begymring ut i fra bildet. Jeg var litt rask med kameraet :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Nå venter jeg bare på å få låne vaskemaskinen til Lars. "Kjøpte" 28 brukte vinyl i går :)
Jeg tror det er lettere å frakte de 28 LP'ene hit i så fall ;) ;D ;D
Venter bare på å få laget en til deg også jeg nå ;)

Har vært så opptatt med å vaske plater jeg nå, at jeg oppdaget denne tråden først i dag :eek:
Gratulerer med "ny" spiller. Ser jæv.... bra ut!

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
sclalars skrev:
Jeg tror det er lettere å frakte de 28 LP'ene hit i så fall ;) ;D ;D
Mvh
Lars
Jeg har kjøpt det antallet mange ganger :)
Det står flere etasjer til høyre for anlegget hvis du husker geografien her.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kommer det noen flere bilder AudioMix ? Spennende tråd dette :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har ventet på litt bedre fotoforhold. Nå har jeg vel fått det ser det ut til. Takk for påminnelsen :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Ble Thorens eier nå i kveld, Hans. En godt brukt TD2001i står her i sofaen. Iflg forrige eier går den ikke med riktig hastighet, så jeg kommer sikkert til å spørre deg til råds når jeg begynner å mekke på den. Artig med den nye bunnplaten du lagde. Min har også av samme pappaktige materiale. Hva slags PSU bruker du til motorn. Veggvorte?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Andreas skrev:
Hva slags PSU bruker du til motorn. Veggvorte?
JA.
Jeg vet neimen ikke om det har noen hensikt å finne på noe annet.
Det måtte vært en strømforsyning med rør da :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Ble Thorens eier nå i kveld, Hans. En godt brukt TD2001i står her i sofaen. Iflg forrige eier går den ikke med riktig hastighet, så jeg kommer sikkert til å spørre deg til råds når jeg begynner å mekke på den. Artig med den nye bunnplaten du lagde. Min har også av samme pappaktige materiale. Hva slags PSU bruker du til motorn. Veggvorte?
t.o. TD2001 har integrert elektronisk motorstyring. Du finer kanskje service manual på TheAnalogDept eller på Vinylengine

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
KJ skrev:
t.o. TD2001 har integrert elektronisk motorstyring. Du finer kanskje service manual på TheAnalogDept eller på Vinylengine

mvh
KJ
Takker. Fant ingen service-manual (brukermanualen fulgte med), men to tegninger:
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thor_Data/Thorens_Factory_Dwgs/TD2001dwg/TD2001_1dwg.jpg
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thor_Data/Thorens_Factory_Dwgs/TD2001dwg/TD2001_2dwg.jpg
Lite info om elektronikken, dog.
Her er et bilde av mitt eks:

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
...
Takker. Fant ingen service-manual (brukermanualen fulgte med), men to tegninger:
Lite info om elektronikken, dog.
Her er et bilde av mitt eks:
Litt ned på siden her (TheAnalogdept) finner du kretstegninger mv. til kontrollelektronikken til TD3XX-serien, jeg tipper dette er ganske likt på TD2001.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mye sannsynlig at den har litt elektronikk som styrer motoren. Ta av bunndekselet så ser du.
Alt er mulig å forbedre, men å bygge om motorstyringen er vel ikke det som gir størst løft?
Det finnes mange forum for Thorens.
Sender deg PM :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Takk KJ. Supert å få slike tips

Audiomix skrev:
Alt er mulig å forbedre, men å bygge om motorstyringen er vel ikke det som gir størst løft?
Selger mente denne gikk for sakte, så det kan jo være aktuelt med litt feilsøking i elektonikken.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Andreas skrev:
Selger mente denne gikk for sakte, så det kan jo være aktuelt med litt feilsøking i elektonikken.
Du fikk den vel billig da?
Platespillere er mest mekanikk og minst elektronikk. Den kan være så tørr at motoren ikke orker å dra den opp i riktig hastighet.
Skaff deg ei plate med stroboskop og testsignaler. Da er det lett å sjekke hastigheten og du hører met et øre om hastigheten er jevn eller ujevn.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Takk KJ. Supert å få slike tips

Audiomix skrev:
Du bør finne et trimpotmeter for hhv. 33 1/3 rpm og 45 rpm på kretskortet til kontrollelektronikken. Dersom kontrollelektronikken er tilsvarende som på TD3XX så justerer du først 33 1/3 og deretter 45. Du trenger et stroboskop (f.eks. en LED med en mostand tilkoblet ei AC veggvorte, mostanden tilpasses «peak» AC spenningen ift. «peak» strøm i LEDen) og en «stroboskopdisk» for 50Hz.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Veggvorter (evt en liten trafo) og LED har jeg liggende. Motstander av ulike verdier også.
Det så ut som det var olje i lagret, så det er mest sannsynlig elektronikken.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Veggvorter (evt en liten trafo) og LED har jeg liggende. Motstander av ulike verdier også.
Det så ut som det var olje i lagret, så det er mest sannsynlig elektronikken.
Snurrer tallerkenen «ubesværet» med drivreima avmontert? Et oljeskift kan uansett være greit, bruk evt. fersk gearolje eller motorolje (evt. silet igjennom et kaffefilter dersom du er usikker på om den er ren nok).

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Kom ikke igang med arbeidet i går kveld da arbeidet med en diy - preamp tok oppmerksomheten, men jeg mener at tallerken snurret fint. Motorolje er da ganske tykk. Er dette std olje til slike lager eller antar du at det er slitt, KJ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Kom ikke igang med arbeidet i går kveld da arbeidet med en diy - preamp tok oppmerksomheten, men jeg mener at tallerken snurret fint. Motorolje er da ganske tykk. Er dette std olje til slike lager eller antar du at det er slitt, KJ?
Jeg har litt vanskelig for å tro at lageret er EDIT «utslitt». Mens Thorens jevnt over har levert middelmådigheter mht tonearmer, så mener jeg de har sin spesialitet i lagre, og TD2001/TD3001 har de beste lagrene «gamle» Thorens har produsert i noe volum.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Tonearmen som står på heter TP90. Har ingen formening om hvilken kvalitet det er på den, men selger mente dette kunne spille bra med en myk pickup. Det må jeg også skaffe etterhvert, så jeg ser etter en MM med høy verdi på "compliance". Effektiv masse på armen oppgis til 17g, pickupvekt til 5-10g (om jeg husker riktig). Forstår det slik at "compliance på f.eks 10 er stivt, mens f.eks 20 er ganske mykt. Finnes jo formler jeg kan sette meg inn i her.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Tonearmen som står på heter TP90. Har ingen formening om hvilken kvalitet det er på den, men selger mente dette kunne spille bra med en myk pickup. Det må jeg også skaffe etterhvert, så jeg ser etter en MM med høy verdi på "compliance". Effektiv masse på armen oppgis til 17g, pickupvekt til 5-10g (om jeg husker riktig). Forstår det slik at "compliance på f.eks 10 er stivt, mens f.eks 20 er ganske mykt. Finnes jo formler jeg kan sette meg inn i her.
... det er kanskje på tide å starte en egen tråd ?

17g effektiv masse på en myk PU blir mest sannsynlig et feilskjær. Compilance er å forstå som «ettergivelighet», dvs at jo lavere tall jo mindre «ettergivelig» og derfor stivere, så jepp du har forstått riktig. Under «Vinylressurser på nett» øverst på «Vinylavdelingen» finner du en link eller to til online resonanskalkulatorer, for å beregne armresonans ved ulike kombinasjoner av arm og PU. På sikt kan du vurdere å bytte ut toneramen i noe bedre. Thorens sine drivverk med bladfjæroppheng «tåler» forholdsvis tunge armer (sammenliknet med andre drivverk med flytende oppheng), så du står slik sett relativt fritt.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Andreas skrev:
Motorolje er da ganske tykk. Er dette std olje til slike lager eller antar du at det er slitt, KJ?
Originalt hadde TD 2001 en olje som kalles Titan Super. Nå kan du få olje som erstatter denne med JB No 1 fra Joel Boutreux.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt olje fra Abu. Er olja bra nok for fiskesneller er den bra nok for gamle Thorens også.

L

Lars.N

Gjest
Har ikke bryd meg så mye med olje,men en type som er laget for høy mekanisk belatning er vel verd å bruke,da det er meget stort punkt trykk i bunnen av brønn.

Laban

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Har ikke bryd meg så mye med olje,men en type som er laget for høy mekanisk belatning er vel verd å bruke,da det er meget stort punkt trykk i bunnen av brønn.

Laban

En tjuekilos laks er vel en større belastning enn selv en 200 grams lp ?

L

Lars.N

Gjest
rolfozzy skrev:
laban skrev:

Laban

En tjuekilos laks er vel en større belastning enn selv en 200 grams lp ?
hehe hvis du tar å veier alt du belaster lager med,tipper jeg du får bakoversveis den punktbelastningen du får i bunn på brønn er ikke noe for pyser.Du kan jo stå på henda først,så prøv å stå på en finger ;D

Mvh

Laban

Topp Bunn