Noen THORENS modifikasjoner - oppgraderinger

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
laban skrev:
...

hehe hvis du tar å veier alt du belaster lager med,tipper jeg du får bakoversveis den punktbelastningen du får i bunn på brønn er ikke noe for pyser.Du kan jo stå på henda først,så prøv å stå på en finger ;D

Mvh

Laban
Man kan jo regne på punkttrykket i mellom PU og vinyl også ... nokså «absurde» størrelser selv om vekten bare et et par gram.

mvh
KJ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Ok. Men min Thorens 160B Mk II har rotert med jevn og smooooth gange lenge med
ABU Garcia Reel Lube. (Warning! Not for human or pet consumption)

Men nå har jeg gjort mye med den spillern. Det skal jeg med tid og stunder fortelle om i vennetråden til Thorens.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Enten fikk jeg kastet senter puck til min TD146 sammen med isopor og annet pakkestoff eller den manglet.
Rolfozzy var så grei å overlate sin til meg. Etter at spilleren var fikset og den første LP skulle spilles, ble jeg obs på at vinylen ikke lå stabilt på tallerken.
TD160 (og andre) har metall innertallerken som ser slik ut:

Her kommer spindelen rett ut av støpegodeset. Senterpucken passer ned i fordypningen.
TD146 og andre som har innertallerken i kunststoff er en smule forskjellig:

Jeg har bare sett noen slike senter pucker og de er tilsynelatende like:

I TD146 blir pucken liggene an på godset rundt spindelen. Resultatet er at den ligger for høyt. Vinylen blir liggene på pucken i stedet for platetallerken.
Det var ikke annet å gjøre enn å dreie av slik at den kom tilstrekkelig langt ned.
Her er de to:

Hele pucken kunne vært gjort tynnere, men det ville vært like mye jobb.
Noen som vet om det finnes forskjellige typer eller om det er noen annen forklaring på at dette ikke passet sammen?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
...
Noen som vet om det finnes forskjellige typer eller om det er noen annen forklaring på at dette ikke passet sammen?
Godstykkelsen i kransen på pucken? Plastikkpucken til min TD166, dvs tilsvarende TD146, er relativt tynn i godset.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
KJ skrev:
Godstykkelsen i kransen på pucken? Plastikkpucken til min TD166, dvs tilsvarende TD146, er relativt tynn i godset.
mvh
KJ
Jeg la ikke merke til noen forskjell. 2mm burde jeg vel sett?
Nå målte jeg på TD160: En kvart hårsbredd under 9mm.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Hele pucken kunne vært gjort tynnere, men det ville vært like mye jobb.
Ser ut som om det er 2 versjoner, her er original puck til en TD165 jeg har fått tak på

Det ser lik ut som det du dreiet opp for å få det til å passe 146, så da var det nok en god ide ;-)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Da er det mysteriet løst. Jeg dreide ned 2mm og med diameter 20mm. Du kan sjekke om det er mye forskjel fra en original.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Begynte nylig å renovere en TD320 Mk III.
De originale kablene er ca 145 cm lange fra RCA kontakten og til koblingsbrettet under armen.
De måler ca 165pF fra ende til ende. Det gir ca 106pF / meter.
Ved bytte av kabel må en sørge for at total kabelkapasitet ikke overstiger den originale verdien. Om den nye kabelen har mindre kapasitet / meter, kan en enten benytte noe lenger kabel eller sørge for noen ekstra pF ved inngangen til RIAA trinnet.

Topp Bunn