Nok en 'Hvilken platespiller' tråd

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Som en del andre parkerte jeg vinylen en gang utpå åttitallet til fordel for knitrefri binærbiter. Med nylig oppgradert utstyr ønsker jeg nå å blåse støv av platesamlinga og forsøke meg på analog kilde igjen. Det jeg har av LP'er er for det meste seksti- og søttitallsrock, men jeg tipper eventuelle nyanskaffelser vil ha noe mer tyngde på klassisk og jazz.

Tenker et budsjett på +- 10 lapper, men kan strekke meg til 15 hvis det gir virkelig utslag. Har etter litt snusing merket meg Clearaudio Concept som en mulig kandidat. Tenker å benytte RIAA-trinnet på P5 som tar både MM og MC. Spørsmålet da er om prisdifferansen på Concept med MM og MC (ca 3.000) vil lønne seg? Er RIAA på P5 god nok til å yte denne oppgraderingen rettferdighet?

Tar ellers gjerne mot andre forslag som er relevante innenfor mine angitte rammer, men trenger ingen fanboy-krig som jeg forstår det lett blir på dette temaet. På forhånd takk :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.696
Antall liker
17.805
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vedr. Concept´n så vær klar over at armopphenget på denne gjør den særdeles følsom. Stabilt veggoppheng må ansees som "påkrevd".
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Vedr. Concept´n så vær klar over at armopphenget på denne gjør den særdeles følsom. Stabilt veggoppheng må ansees som "påkrevd".
Hmm... det kan bli litt problematisk. Innredningen i dag tilsier platespiller på et lite bord ved siden av resten av anlegget. Men jeg lurer på hva dette vil si i praksis. Jeg kommer ikke til å løpe noe særlig rundt mens jeg spiller. Er det så følsomt at den vil sprette rundt på plata bare jeg tøfler bort til barskapet? Vil trykket fra høyttalerne forringe signalkvaliteten? Takk for heads-up forresten.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.696
Antall liker
17.805
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har ikke testet denne selv, men hadde den på shortlist. Men, jeg ble bortimot direkte av-befalt den av Soundgarden når jeg fortalte mine plasseringsmuligheter > i form av "lett" reolbenk direkte på tregulv.
Et par her på HFS som har/har hatt Concept istemte også den av-befalingen.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Det er ikke et så vesentlig poeng hos meg - betonggulv og intet overveldende behov for å danse på stuegulvet. Snakket også med nevnte forretning om dette og ble fortalt at det ikke ville by på noe problem.

Jeg kikket litt mere på hva de har der i gården og falt litt for Pro-Ject RPM 5.12M. Dette er jo en vesentlig rimeligere spiller, men hva med å bytte ut den medfølgende Ortofon 2M red i en bedre pickup? Vil begrensninger ligge i arm og drivverk slik at dette ikke vil betale seg eller hva? En annen ting i den forbindelse - jeg ser at andre forretninger selger 5.1 versjonen. Kjenner noen til hva som er oppgradert fra 5.1 til 5.12?
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.696
Antall liker
17.805
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ 5.12 har vel fått litt tyngre tallerken og ny motor såvidt jeg har fått med meg. Enkelte har nevnt at 5.1 nyter godt av Speed-box (separat motorstyring) for mer stabil gange. Hvorvidt dette gjelder 5.12 er jeg ikke kjent med. 9cc armen er en ok arm, som benyttes OEM av flere produsenter.
Concept`er nok en bedre spiller totalt sett, selvom man oppgraderer PU på 5.12 til f.eks 2M Bronze
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Jeg montèrte ikke platesepilleren min på en hylle fordi stiften ble påvirket når jeg gikk forbi. Jeg montèrte den på en hylle på veggen fordi det ga vesentlig bedre lyd.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
^ 5.12 har vel fått litt tyngre tallerken og ny motor såvidt jeg har fått med meg. Enkelte har nevnt at 5.1 nyter godt av Speed-box (separat motorstyring) for mer stabil gange. Hvorvidt dette gjelder 5.12 er jeg ikke kjent med. 9cc armen er en ok arm, som benyttes OEM av flere produsenter.
Concept`er nok en bedre spiller totalt sett, selvom man oppgraderer PU på 5.12 til f.eks 2M Bronze
Enkelt regnestykke tilsier at Concept med MM pickup vil koste temmelig nøyaktig det samme som 5.12 med 2M Bronze og Project Speed Box II, altså 10k. Og ditt råd er at Concept vil gi mer for pengene. Takker for innspill :)
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Det er kanskje skivebom, men har du vurdert en brukt DD-spiller? Med det budsjettet er det mulig å få en ordentlig tungvekter.
Jeg er helt nullstilt så ingen bommer her. Budsjettet må holdes sånn nogenlunde, og spilleren må kunne meg det jeg ønsker lydmessig. Det er alt. Det kan godt tenkes jeg holder det gående en stund til med min antikke Planar 3 som jeg har børstet støv av og gitt ny strikk, i påvente av et godt brukttilbud. Vi får se.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Jeg montèrte ikke platesepilleren min på en hylle fordi stiften ble påvirket når jeg gikk forbi. Jeg montèrte den på en hylle på veggen fordi det ga vesentlig bedre lyd.
Hvis jeg forstår deg rett så sier du at jo mer fjellstøtt jo bedre. Og at det vil gi vesentlig bedre resultat om jeg flyttet spilleren fra et dedikert bord på betonggulv til hylle på en vegg tilsluttet det samme gulvet. Er det en forutsetning at det er brannvegg og ikke lettvegg da? Hvilke krav stilles til veggfestet, hyllematerialet osv. Som tidligere antydet er ikke skritt, vibrasjoner fra trafikk osv noen faktor, så da er det vel vibrasjonene fra spillerens egen motorikk det dreier seg om? Eller lydbølgene i rommet fra selve musikken? Hvis det siste må det vel være av avgjørende betydning hvor man plasserer spilleren i fohold til høyttalerne?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er kanskje skivebom, men har du vurdert en brukt DD-spiller? Med det budsjettet er det mulig å få en ordentlig tungvekter.
Jeg er helt nullstilt så ingen bommer her. Budsjettet må holdes sånn nogenlunde, og spilleren må kunne meg det jeg ønsker lydmessig. Det er alt. Det kan godt tenkes jeg holder det gående en stund til med min antikke Planar 3 som jeg har børstet støv av og gitt ny strikk, i påvente av et godt brukttilbud. Vi får se.
Planar 3 er ikke noen dårlig spiller.
Gi den en god pick-up, og den spiller slett ikke dårlig.
Det er tross alt pick-upen som er den som lager lyden.
Det finnes også en del interessante oppgraderinger til Rega.

Er ikke så sikker på om en ny 5.1 er så mye bedre.

Lykke til:)
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Som en del andre parkerte jeg vinylen en gang utpå åttitallet til fordel for knitrefri binærbiter. Med nylig oppgradert utstyr ønsker jeg nå å blåse støv av platesamlinga og forsøke meg på analog kilde igjen. Det jeg har av LP'er er for det meste seksti- og søttitallsrock, men jeg tipper eventuelle nyanskaffelser vil ha noe mer tyngde på klassisk og jazz.

Tenker et budsjett på +- 10 lapper, men kan strekke meg til 15 hvis det gir virkelig utslag. Har etter litt snusing merket meg Clearaudio Concept som en mulig kandidat. Tenker å benytte RIAA-trinnet på P5 som tar både MM og MC. Spørsmålet da er om prisdifferansen på Concept med MM og MC (ca 3.000) vil lønne seg? Er RIAA på P5 god nok til å yte denne oppgraderingen rettferdighet?

Tar ellers gjerne mot andre forslag som er relevante innenfor mine angitte rammer, men trenger ingen fanboy-krig som jeg forstår det lett blir på dette temaet. På forhånd takk :)

Har selv Parasound P5, en bra pre amp. Men........ Riaa trinnet er ikke all verden. Når jeg kjøpte den fant jeg ut at Pro-Ject Phono box SE 2 Riaa trinn var et bedre riaa trinn enn det interne. Har nå oppgradert til ASR min basis III riaa som er enda bedre.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Som en del andre parkerte jeg vinylen en gang utpå åttitallet til fordel for knitrefri binærbiter. Med nylig oppgradert utstyr ønsker jeg nå å blåse støv av platesamlinga og forsøke meg på analog kilde igjen. Det jeg har av LP'er er for det meste seksti- og søttitallsrock, men jeg tipper eventuelle nyanskaffelser vil ha noe mer tyngde på klassisk og jazz.

Tenker et budsjett på +- 10 lapper, men kan strekke meg til 15 hvis det gir virkelig utslag. Har etter litt snusing merket meg Clearaudio Concept som en mulig kandidat. Tenker å benytte RIAA-trinnet på P5 som tar både MM og MC. Spørsmålet da er om prisdifferansen på Concept med MM og MC (ca 3.000) vil lønne seg? Er RIAA på P5 god nok til å yte denne oppgraderingen rettferdighet?

Tar ellers gjerne mot andre forslag som er relevante innenfor mine angitte rammer, men trenger ingen fanboy-krig som jeg forstår det lett blir på dette temaet. På forhånd takk :)

Har selv Parasound P5, en bra pre amp. Men........ Riaa trinnet er ikke all verden. Når jeg kjøpte den fant jeg ut at Pro-Ject Phono box SE 2 Riaa trinn var et bedre riaa trinn enn det interne. Har nå oppgradert til ASR min basis III riaa som er enda bedre.
Veldig kurant info, takk skal du ha.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hadde jeg vært i dine sko med ditt budsjett hadde jeg glatt lagt 5-10000 i en ny pu til Regaen din.
Deretter ville jeg kanskje lånt hjem en riaa for å teste.
Rega planar 3 er en meget god spiller med god arm som kan med riktig pu trylle frem meget bra lyd.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.855
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Concept er meget følsom så har man ikke betonggulv så er veggfeste å anbefale. Min har gitt meg mange timer med "feelgood". Den har vært helt problemfri og har man ikke interesse for tuning av spillere så er denne en god løsning. Den kommer uten støvdeksel så der kommer en tilleggskostnad på 1000-1500 kroner.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hadde jeg vært i dine sko med ditt budsjett hadde jeg glatt lagt 5-10000 i en ny pu til Regaen din.
Deretter ville jeg kanskje lånt hjem en riaa for å teste.
Rega planar 3 er en meget god spiller med god arm som kan med riktig pu trylle frem meget bra lyd.
Enig der. Har selv Rega Rp40, vurderer å bytte til en bedre PU.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.696
Antall liker
17.805
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Enkelt regnestykke tilsier at Concept med MM pickup vil koste temmelig nøyaktig det samme som 5.12 med 2M Bronze og Project Speed Box II, altså 10k. Og ditt råd er at Concept vil gi mer for pengene. Takker for innspill :)
Jeg vil nok ikke være dønn kategorisk i forhold til dette. Den 5.12-kombinasjonen du nevner her vil være en god spiller, og jeg har registrert at det er en del som hevder at nettopp Speed-box og 2M Bronze er det som skulle til for å få en god spiller ut av 5.1.

Men, om man leser litt rundt så finner man generelt mye positiv omtale av Clearaudio Concept, og ikke rent sjelden at den rankes som "best buy" i priskategori +/- 10 k.

VPI Traveller er jo også en (litt dyrere) kandidat, som kanskje bør med i vurderingene.

Uansett - det beste er jo å lytte/teste ut selv. Tips og råd vil jo uansett i beste fall kun gi deg innspill om hva du bør ha på en shortlist. Du er jo tross alt såpass heldig som bor slik til at du enkelt kan på prøvelyttet på det aller meste:)

Btw - du nevner betong-gulv. Hva ligger på dette gulvet? Som @FrodeR nevner > jo bedre man klarer å isolere spilleren vekk fra omgivelsene, jo bedre vil lyden være.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.221
Antall liker
2.820
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg er enig med noen av de senere meddebatantene her.

Har du en Planar 3 der RB-300 armen har stramme lager, vil ikke noe annet av drivverk/arm
under 10 lapper kunne konkurrere med denne. Da kan den takle det aller meste av pickuper på
markedet - også stive MC-pickuper.

Har RB-300 armen din mer gjennomsnittlig gode lager, har du fortsatt en meget god spiller,
men du må være mer påpasselig med valg av pickup. Kanskje velge en mykere versjon.

Så derfor; kjøp videre med Rega Planar 3en din du, og oppgrader den med ny pickup og ny RIAA.

For å være på den sikre siden ville jeg gått for en myk pickup. Heldigvis har det de siste årene
kommet en del myke (MM / MMC) pickuper som passer armen og kan konkurrere med de stive
MC pickupene på lydkvalitet. Da tenker jeg særlig på 2M serien fra Ortofon (særlig Bronze og
Black) og ikke minst operaserien fra Sound Smith (særlig Aida og Carmen).

Mitt førstevalg ville vært en Sound Smith Aida (12,2k), som prismessig ligger litt over ditt
budgett. Suplerer du den med en Graham Slee Reflex M (5,5k) eller Graham Slee ERA V
(4,2k), (gjerne med større strømforsyning PSU-1 (1,5k)) sprekker budgettet fullstendig, men
du sitter med en platespillerkombinasjon du skal meget høyt i pris for å slå...

For forslag innen budgett ville jeg gått for en Sound Smith Carmen (5,2k) eller Ortofon 2M
Black
(5,0k), igjen sammen med Graham Slee ERA V (4k) eller Graham Slee Reflex M (5,5k) .
Igjen kan du vurdere den større strømforsyningen PSU-1 (1,5k).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.855
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:

Fikk du en pris på MC pickupen? Min harr MM og det kunne vært artig å forsøke med MC
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.474
Antall liker
40.838
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:
Gratulerer med ny snurre,tror du har gjort et godt valg:)

God påske

mvh
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:

Fikk du en pris på MC pickupen? Min harr MM og det kunne vært artig å forsøke med MC
Prisen på hele pakka økte med 3.000 ved valg av MC framfor MM. Skal du kjøpe MC pickupen alene ligger den på 6.000, i alle fall på denne velkjente kjedebutikken.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.696
Antall liker
17.805
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept
Disse elementene skal man ikke underskatte:)
Valget blir du nok fornøyd med.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.855
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:

Fikk du en pris på MC pickupen? Min harr MM og det kunne vært artig å forsøke med MC
Prisen på hele pakka økte med 3.000 ved valg av MC framfor MM. Skal du kjøpe MC pickupen alene ligger den på 6.000, i alle fall på denne velkjente kjedebutikken.
Takker og godlytting når spilleren er i hus!
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Jeg takker alle som har bidratt til tråden, og gitt meg gode innspill på valg av platespiller. Grunnet en mental tilstand i skjæringspunktet mellom utålmodighet, eielyst, pålest kåtskap og sikkert noe mer falt valget på en Clearaudio Concept med Concept MC pickup. Bestilling er foretatt. Regaen får jeg kose meg med og pusse opp etterhvert. Og gutta i butikken skulle selvfølgelig låne meg Riaa-trinn til jeg fant noe jeg ville ha. Life is good :cool:
Ferdig montert pickup her også? Og heng den for all del opp på en vegghylle, speselt om du da har tregulv. Den er veldig,veldig kilen :)

EDIT: Ser nå at du har betong gulv, så da går det nok greit :)
 

RaZeR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.06.2007
Innlegg
66
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny spiller! :) Har den samme spilleren selv og er super fornøyd med den! Min spiller står på rack og jeg har ekstra dempeføtter under min spiller. Det hjalp på når det kom til, at som noen her inne sier den er veldig kilen ;)
 
Topp Bunn