Nok en Mullard ... på startstreken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    DSC00010.jpg

Idag kom disse jernvarene på døra etter noen ukers venting.Jeg skal bygge to monoblokker etter Byriths skjema.Er fremdeles i deleinnsamlingsfasen.fortsettelse følger...

Som dere ser er disse svulmende damene nakne .Det er jo fornuftig i andre sammenhenger,men siden jeg er i besittelse av et interiørpoliti , må disse "under Cover".Chokes skal under topplaten.Utgangstrafoene har jeg funnet coveralternativ til, men til mains trenger jeg noe som jeg enda ikke har funnet.Disse er 75mm høye, 115mm lange og 85mm brede.Noen som vet hvor jeg kan finne et cover i høvelig dimensjon?

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk .Den ene av disse er beste alternativ hittil!!! Andre links velkommen .Denne boksen er nemlig ganske tung...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for linken.Denne er desverre for liten til mains transformer..Chassiene er påbegynt, såvidt.Kjenner en kar som har et lite mekanisk verksted.Det er greit med kyndig hjelp til kapping og hulltaking.Yttermålene blir 340mm dybde og 220 mm bredde.Siden godbitene mr Motron skal levere ikke er i hus , har jeg forhåpentligvis beregnet god plass.Det er jo greit å sette av tilstrekkelig plass, også til fremtidige oppgraderinger om så blir ønskelig.I utgangspunktet blir høyden 100 mm, men den kan enkelt justeres ned når alle delene er i hus, om ønskelig.Siden topplaten ikke er hullet enda, er det fremdeles mulig å endre layout også her.Jeg laget først en skisse der mains og outputtrafoer er plassert oppå topplaten.Da trafoene kom i går oppdaget jeg at outputtrafoen ikke er høyere enn at den får plass under topplaten.Fordi aktuelle covers til mains og output viser seg å være noe større enn ønsket,vurderer jeg å putte også opt under topplaten.Er det noen motforestillinger mot dette? Hvilke tiltak bør i verksettes mhp skjerming?Jeg har fått vite at inn/utstråling mellom en mains og opt reduseres til 1/4 når avstanden mellom disse dobles.Det jeg ikke vet noe særlig om er uønskede interferenser mellom resten av innmaten og en opt som befinner seg i "samme rom".

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg har fått vite at inn/utstråling mellom en mains og opt reduseres til 1/4 når avstanden mellom disse dobles.
    Du bør også tenke på hvordan trafoene er orientert i forhold til hverandre, tradisjonelt orienteres trafoene (f eks utgangs- og nett-trafoer) i en 90 grader konfigurasjon for å undertrykke innstråling.

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Gleder meg til å følge prosjektet ditt Vega. Håper du legger ut godt med bilder.

Ang. plassering av OPT i forhold til mains så ser du jo på alle mulige bilder av kommersielle og DIY rørforsterkere at de kan stå ganske nær hverandre. På den andre siden så har alle trafoer har et magnetfelt som i minst mulig grad bør påvirke andre komponenter. Et triks er å vinkle trafoer 90 grader i forhold til hverandre, et annet å øke avstnden mlm dem. Dette gjelder også choke og evt separat glødetrafo om du har det med i kretsen. Tror ikke du får problemer om du putter OPT under chassis, dette har jeg sett mange eksempler på, men da ville jeg forsøkt å vinkle magnetfeltene bort fra sensitive deler som bærer f.eks inngangssignal.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for kommentarer.Fremdriften kan nok bli litt i rykk og napp.Men bilder skal jeg pøse ut. Det er jo en vesentlig side ved dette prosjektet å lære mer om disse tingene.Og jammen er det mye å sette seg inn i. Om noe jeg viser frem skulle utløse latter og forundring over hvor mye dumt det går an å gjøre, kos dere.Her skal terskelen ligge lavt hva kommentarer og innspill angår. Jeg blir vanskelig å fornærme i denne sammenhengen. Fornuftige innspill er hjertelig velkommen.Jeg har snappet opp tidligere dette med vinklingen. Skal jeg forstå dere dithen at vinklingen er det vesentligste?Hva gjelder gjensidig påvirkning mellom opt choke og mains? det er ellers uproblematisk å "potte" inn choken og opt under chassis, lite ekstra arbeid og liten ekstra utgift.Men om det er uten betydning så er det jo på den annen side ikke nødvendig å gjøre det.Så litt kort om prosjektet.Jeg har snust på flere ting å bygge i løpet av vinteren. det blir til sist kanskje litt tilfeldig hva man velger. Noe av begrunnelsen er den gode dokumentasjonen til Byrith.Noe skyldtes at det var gøy å følge tråden til Andreas.Jeg valgte å bruke Lundahls trafoer og ta sjangsen på at jeg skal klare å få maskert dem på en pen måte.Sendte tidligere i vinter en forespørsel til Byrith om han hadde kjennskap til at andre trafoer var benyttet med hell i "hans" krets.Hans eneste kommentar til dette var at etter å ha jobbet med trafoer i 45 år var han stadig overbevist om at den svenske standard var second til none. Men at jeg ikke måtte tolke dette dithen at ikke andre trafoer kunne gjøre en utmerket jobb. For meg er det nok å bryne seg på her allerede og jeg valgte derfor å ikke skaffe meg et mulig stabilitetsproblem ved å benytte annen opt.Jeg spurte også byrith om det var tilkommet noen endringer, det er jo tross alt noen år siden han modifiserte mullards 5-20.Det er tilkommet en endring i PSU.Anodespenningen er bedre filtrert:Enten er to 220uF lytter erstattet med to 470uF lytter eller så er det gjort en utvidelse med en ckoke på 8 Hy etter de to 220uF og deretter en kjede med to 470uF.Jeg har valgt Choke løsningen.Det koster ikke all verden ekstra og jeg har fått den løsningen fremholdt som beste alternativ her.I specs til mains står følgendeMagnetic stray is extremly small if secondaries of the to coils are loaded identically.Sec 1 28 ohm/390v/0,55A, sec 2, 3, 4, 5 alle 0,1 ohm/6,6v/3,1A sec 6 35 Ohm/110V/40mA.Hadde i utgangspunktet tenkt å tappe glødespenningen fra mains.Motforestillinger her?Hvilken betydning har Innholdet i sitert engelsk setning i forhold til dette? er det å anbefale å bruke egen trafo til glød, eller blir det hipp som happ?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    0,55A er mye, da trenger du sikkert ikke egen trafo til glød. Bare vær obs på hvordan du tapper viklingene iht glødestrøm. Hvert EL34 trekker 1,5A, og inngangs rørene ~0,3A. Hvor mye kapasitet har 6,3V tappingene dine?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Støtter ellers holdningen din. Jeg hadde venner som "koste" ;D seg veldig med min tråd. Man må ha evne til å le av egne misforståelser og feil, selv om det skulle ta tid å rette opp.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas er ikke helt sikker på hva du spør om.(bare begynn å le)Her medfølgte et datasheet 0g 6,3v tappingene er alle 4: 0,1 ohm 6,6V,3,1 A.Mer står her ikke.Men det var vel amperen du lurte på?Det jeg lurer på er følgende:Jeg har tenkt å bruke en 6,6 v tapping til glød av el 34 og en annen til linjeinngangsrør og fasesplitter.det jeg lurte på var om dette er problematisk i forhold til statement i sitert engelsk setning.
    mvh v

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Hvis du ønsker mest mulig lik belastning på alle 6.3V-sekundærviklingene (og dertil lav spredning på glødespenningene) kan du parallellkoble to og to sekundærviklinger og la disse forsyne hver sin kanal.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Jane.Det slår meg at ordflommen min skal begrensesHer forsvant vel derfor ut av syne for deg at her blir to monoblokker med hver sin Mains.Men poenget var nettop hvordan kople for glød slik at de to viklingene belastes likt.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Takk Jane.Det slår meg at ordflommen min skal begrensesHer forsvant vel derfor ut av syne for deg at her blir to monoblokker med hver sin Mains.Men poenget var nettop hvordan kople for glød slik at de to viklingene belastes likt.
    Det burde jeg selvfølgelig skjønt når jeg så bildet med to nett-trafoer. :)
    LL1669A har 4 sekundærviklinger som gir i overkant av 3A hver. Det vil si at du minst bør bruke 2 av disse for å mate 2xEL34+ECC83+EF86 siden dette trekker ~3.5A. Det er fullt mulig å parallellkoble alle 4 men glødespenningen kan da bli en smule høy. Hvis jeg tolker deg riktig er hver sekundær 6.6V på tomgang med en indre resistans på 0.1 ohm hver. Ved 3.5A vil spenningsfallet på sekundærsiden bli 3.5*(0.1/4)=0.09V, altså en glødespenning på ca 6.5V. Men det endelige resultatet er også avhenging av nettspenningen på plassen du bor og resistansen i internkablingen for glødingen.
    Personlig ville jeg brukt 2 sekundær i parallell og to åpne, tipper det vil gi deg minimale praktiske problemer mht "magnetic stray".

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Jane .Du er en Rev med matten.Kjempefint med regneleksjon.Jeg gjør som du foreslår.God Pinse
    mvh vegard

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Jeg slo opp i databladet for LL1669A. Det Lundahl mener med "two coils" i dette tilfellet er myntet på geometri/indre oppbygging av viklingene.
    Hvis du f eks parallellkobler sekundær 2 og sekundær 4 tilhører disse hver sin coil og betingelsen du nevnte lenger oppe er oppfylt. :)

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for at du tok deg tid til det.Jeg tenkte meg igrunnen at det måtte være fornuftig å bruke en sekundærtapping i fra hver coil.Men fordi jeg mangler erfaring har jeg hele tiden i bakhodet at jeg kan ha misforstått noe.Har mottat to forskjellige specs en med trafoene og en jeg tok fra nettet,I den ene er spenningen angitt til 390v, sec1, 6,6v sec 2-5 på den andre sec 1 350v og 6,3v sec 2-5.Så da får jeg kontrollmåle, noe som sikkert er lurt uansett.det eneste jeg ikke forstod i regnestykket ditt var hvorfor du delte på 4 når det brukes to av tappingene...
    god pinse igjen

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    det eneste jeg ikke forstod i regnestykket ditt var hvorfor du delte på 4 når det brukes to av tappingene...
    Regnestykker var med alle 4 sekundær i parallell.
    Ved bruk av kun 2 deler du på 2.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg spurte også byrith om det var tilkommet noen endringer, det er jo tross alt noen år siden han modifiserte mullards 5-20.Det er tilkommet en endring i PSU.
    Det som 5-20 har ventet på i mange tiår er en konstantstrømgenerator i katoden til fasevenderen ECC83. Det vil hjelpe på flere ting, for det første vil det ballansere signalet til utgangsrørene og det vil senke forvrengningen.
    Jeg har en kasse full av print til CCS-er ala Morgan Jones, så hvis du er interessert så kan jeg sende deg et par gratis (men du må kjøpe komponentene selv -- det koster ikke mer enn en tier eller noe slikt i deler).

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    [/quote]
    Jeg har en kasse full av print til CCS-er ala Morgan Jones, så hvis du er interessert så kan jeg sende deg et par gratis (men du må kjøpe komponentene selv -- det koster ikke mer enn en tier eller noe slikt i deler).

Jan E Veiset

[/quote]

Handlet akkurat inn deler til slike CCS (mine print er a la diyaudio.com) fra ELFA og det kom på litt mer enn en tier. Men så er jeg nokså grønn på SS. Trimpot, resistorer, led, transistorer, frakt og moms: rundt to camilla, om jeg ikke husker feil. Vet ikke om jeg kommer i havn med dette før over sommern.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vet ikke om jeg kommer i havn med dette før over sommern.
    [/quote]
    Kommer an på sommeren det ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei Jane. Svar drøyde fordi jeg har vært til fjells i pinsen.Dette er jo kjempesnillt jeg sier tusen takk. Har sendt deg pm vedr adr++

mvh vegard

jbc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    0
    Jeg kikket litt på sidene til Lundahl, men kunne fant ingen priser. Ligger det prislister på sidene? Hvordan ble frakten på trafoene fra Sverige?

Jørgen

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei Jørgen.Lundahl har ikke forhandler i Norge.Jeg mailet du finner adr på siden deres.Prisen i svenske kr er: ll1663/pp 878/stk,LL1638/8H 619,-stk, LL1669A 1188 stk.Desverre var leveringstiden 2-4 uker og Jeg er en utålmodig sjel.Kontaktet tidliger i vinter Claus Byrith, som henviste til et dansk firma SC-sound.De har laget chassis pcb og pakke med alle deler.Tror prisen for denne er ca 1000 euro.Immidlertidig hadde jeg lyst til å bygge uten PCB og lage chassis selv.Derfor var ikke dette interessent for meg.Men det kan nok være et alternativ for mange.Jeg fikk levert jerna fra SC-sound for 600 euro inkl frakt.Lundahls pris var 5842 skr inkl frakt.mvh vegard

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Postman Pat var like rask som Jane her er CCS print og deler til dette.Bør gå kjapt å sette sammmen mens jeg allikevel venter på chassie deler og annet..
    forts følger...

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ???I Byriths byggebeskrivelse står det:You must twist the 6.3 V heaterwires carefully to minimize their external magnetic field, and press them into the corners of the chassis(Greit så langt)MEN SÅ:"and remember to connect their artificial centerpoint to Ground"Noen som kan forklare meg hva han mener med dette?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Se de to 120E (Ohms) resitorene i skjemaet for strømforsyningen. Du finner også litt diskusjon om temaet i tråden om min forsterker.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    CCS til ECC 83, ble satt sammen på et øyeblikk.Tok nesten mer tid å finne frem leketøyet enn å gjøre jobben. Godt å svinge bolten.Alt fra scratch prosjekter inneholder mye ventetid på deler, og akkurat det er kjedelig. det er jo mye morsommere å bygge enn å vente.Skal bli spennende å finne ut hva CCS er god for.Hvor lett tilgjengelig bør trimpoten være for justering.Blir den "satt" en gang for alle slik at den kan gjemmes innomhus, eller bør den være lett tilgjengelig bak et deksel på overflaten?

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Du bør kanskje ha mulighet til å justere litt, med det må da være unødvendig å kunne komme til fra utside av kabinettet.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    TTT.Chassis slik jeg hadde planlagt med topp front og bak stykke i aluminium, ble utsatt for et ublidt møte med interiør politiet.Mer tre og mindre aluminium takk. Dermed må vi lære oss å sinke. Interiørpolitiet mente det burde falle lett for meg.Dermed ble det en tur til verktøy pusher`n.Kunne fått mange fete rør for de pengene....Det tar vel noen ekstra timer før jeg behersker nye leketøy..Det positive var at kald hvitvin og noen velvagte ord i kveldsola i hagen gjorde underverker med velviljen i forhold til byggeprosjekter..."jeg har forstått forlengst at dette bare er begynnelsen..."Men vi finner sikkert plass til alt du har lyst til å bygge...Det tar flere liv å opparbeide full innnsikt i kvinnesinnets irrganger..tror jeg..
    Så et praktisk spørsmål.Når jeg bolter mains choke og opt til chassis skal de isoleres ifra chassis på en eller annen måte eller skal det være kontakt metall mot metall.Bedre å stille mange dumme spørsmål enn å gjøre feil...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Så et praktisk spørsmål.Når jeg bolter mains choke og opt til chassis skal de isoleres ifra chassis på en eller annen måte eller skal det være kontakt metall mot metall.Bedre å stille mange dumme spørsmål enn å gjøre feil...
    Svaret på dette kan være todelt, alt om du ser på det fra et elektrisk eller mekanisk ståsted.
    Elektrisk sett skal trafoer/choker være i elektrisk kontakt med chassis slik at evt overslag i disse ikke medfører at du får et spenningspotensial mellom trafostålet og chassiset. Det har altså med sikkerhet og berøringsfare å gjøre. På den annen side ønsker du av og til å isolere trafoene mekanisk fra chassiset (gjelder i første rekke nett-trafoer) for at brum og vibrasjoner ikke skal forplante seg i konstruksjonen.
    I ditt tilfelle vil trafoene være elektrisk isolert uansett i og med at de skal plasseres inne i beskyttelsesbokser slik at faren mhp overslag og berøring er minimal. Om du trenger mekanisk demping/isolasjon er helt opp til konstruksjonen av trafoene, i de fleste tilfeller trenger du det ikke.
    Jeg ville uansett festet trafoene på en slik måte at de var elektrisk forbundet med chassis. Så selv om jeg hadde montert nett-trafoen på flytende gummioppheng ville jeg forbundet trafostålet til jord med en egen ledning.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Jane .Nå fikk jeg svar også på det jeg glemte å spørre om,at det er to forhold å tenke på her : elektrisk og mekanisk.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    Takk Jane .Nå fikk jeg svar også på det jeg glemte å spørre om,at det er to forhold å tenke på her : elektrisk og mekanisk.
    Det er neimen ikke lett å bygge forsterker.
    En må kunne ha minst to tanker i hodet samtidig og kunne jobbe med den ene hånda i lomma ;D
    Tankearbeidet kan sikkert gjøres unna i en stol og med et glass vin til hjelp. Husk bare å kvalitetssjekke resultatet dagen etter ;)
    Så jobber du så godt du kan med begge hender og putter den ene i lomma først når du skal teste med spenningen på.
    Mange nett trafoer har en skjerm mellom primær og sekundær. Den kobles til jord. Hvis du velger å montere trafoen på et isolerende underlag, kan du feste en kabelsko til en av boltene som holder trafoen sammen og forbinde trafoblikket til jord fra denne.
    Jeg har montert nett trafoen på et isolerende og støtabsorberende underlag. Men det hadde ingen målbar effekt på brum.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker og bukker.her er bilde av trafocover.Kom med posten fra hongkong igår. www.vt4c.com viste seg å være en rask og pålitelig leverandør. De har et godt utvalg av chassis knotter og duppeditter.Men en litt rotete nettside..Var vanskelig å finne cover i passe størrelse, så her blir det frem med sagen.

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    Var vanskelig å finne cover i passe størrelse, så her blir det frem med sagen.
    Synd å angripe en så flott box meg sag. Tror du har håndlag for slikt ;), så resultatet blir sikkert bra.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Synd at den ikke kan krympes i vaskemaskinen.Det gikk fint med fruas beste ullgenser..

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter en smule viderverdigheter tar sagbruket på kolsås snart ferie.Meg har produsert en uhorvelig mengde opptenningsved og flis.Guttene mine sier at de nå forstår hvorfor det heter RØRFORSTERKER.Nå er det snart klart for beis og olje.Underveis har jeg sluttet å se på bildene av trearbeidene til Sclalars...Min standard er nok desverre nærmere pallesnekkeriet på ilseng...Vedlagt er to kopier av Cbs skjema over "4-30" og utlegget til SC sounds pcb. Nå har jeg tenkt å følge Skjemaet "4-30" men det er noen forskjeller her som jeg lurer på og det kunne være greit å benytte anledningen til å lære litt mer...kondensatoren ved linje inngangen har CB angitt til 0,47u mens SC sound opererer med 220n.Først størrelser 0,47u=470n?så volt :er spenning angitt på en kondensator maks hva den tåler før den kollapser?Med unntak av nevnte kondensator , her er vel nok med 100v, skal resten av 470 uène være 630v.Om en bruker en kondensator 630v der det kunne vært nok med 400v skjer det da noe galt eller er det en overdimensjonering som ikke har noen praktisk betydning annet enn at man har "tatt i " unødvendig mye?I skjemaet til SC sound er tegnet inn noen kondiser og en motstand c2,c3,c4 og R4 og så står det not in use. Hvilken funksjon skulle disse ha og hvorfor er de unødvendige?Cb skriver "if you are absolutly sure that your signal is without dc offset, the condenser in the in the input is not needed".Pro og con her?Så ser jeg på bcb utlegget at noen av kondisene er betegnet med skråstreker.Har forsøkt å finne ut hva dette betyr.Er antagelig for banalt til at det står omtalt i de bøkene jeg har for hånden.Er dette polariserte? Det jeg ikke finner forklaringen til er når man bruker polariserte fremfor upolariserte.

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Om forforsterkeren din har dc - sperre (kondensator i serie med signalet) på utgangen trenger du ikke kondensatoren på inngangen i din konstruksjon.
    Elektrolytt - kondensatorer er som oftest polare - dvs at de må kobles med hensyn til (+) og (-), mens foliekondiser o.l ikke er det. Du vite hva du har før du lodder dem inn i kretsen!
    Alle delene du setter inn i denne konstruksjonen mener jeg bør tåle langt mer enn den spenningen du maksimalt skal ha ut av strømforsyningen. 630V på alle deler er greit, tror jeg. Tenk på resistorer, trimpots, isolasjonsspenning på ledere, kondensatorer osv. (Jeg syndet litt mot denne regelen i min forsterker. Det anbefales ikke for oss nybegynnere). Det er litt vanskelig å finne glattekondiser med så høy maksspenning, derfor sier skjemaet to i serie. Da er "maks" summen av kondisenes maksspenning.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det kryper fremover ,her er ene chassis .Litt etter tidskjemaet men det er jo som forventet.Holder på med sandpapir og pussekloss.Det skal monteres to kobberplater på innsiden av front og bakstykket og så blir det beis og olje.hadde egentlig tenkt å sinke stykkene sammen.Min respekt for sclalars arbeid med mae seth en kosm ombyggning steg kraftig mens jeg fiklet med dette.En sinkmal ble annskaffet fra clas ohlson.Den viste seg ubrukelig fordi innstillingsmekanismene var alt for upresise iallefall fikk ikke jeg det til.Tilgjengjeld har vi mye spon og opptenningsved....

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn