Nok en Mullard ... på startstreken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det kryper fremover.Riktig at jeg ikke er helt fornøyd Hans.Det er ikke så ofte jeg strever slik med hullene ;D.Det viste seg vrient å gjøre de små luftehullene pent.Har foreløpig feiget ut litt. som dere ser er det færre hull rundt de små rørsokkelhullene.Samlingen med hull til venstre er til kablene til mains transformer og blir skjult under coveret.Kan forøvrig anbefale www.rudmekanikk.no til slike jobber om man ikke ønsker å prøve seg selv.Fikk klippet platene der og fikk rede på at det ikke koster allverden å få borret hull.De har både vannsag og annet utstyr som gir goodt resultat.Det greieste for oss hobbysnekkere hadde nok vært en mal til slikt arbeid.Det har jeg ikke klart å spore opp...

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er chassis nr to.Nesten ferdig mangler kun beis og olje.Jammen tok det sin tid å lage disse to boksene..Men det har vært kjempegøy og ganske lærerikt ;)Med litt velvilje fra omgivelsene er det klart for del to:håper å få begynnt med innmaten i løpet av neste uke....Jeg driver å pusser på topplatene.det (også) er upløyd mark.Har lurt på å få de eloksert men da drøyer dt fort noen uker til og siden loddebolten begynner å bli utålmodig har jeg slått det fra meg..Tips vedr puss og polering er velkomne ;D

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    vega65 skrev:
    Tips vedr puss og polering er velkomne ;D
    Ser meget bra ut dette V. Jeg pusset fire - fem omganger fra 240 til 2000, og så polerte jeg. Det blir ikke speilblankt, men greit nok. Må poleres opp av og til, spesielt om man tar mye på det.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Blankt overflate er flott når den er blank :)
    Jeg foretrekker matt. Du har flere muligheter. Alt fra stålull og håndarbeid til noe mer avansert med motor på. Det kommer an på om forsterkerne dine skal tåle å inspiseres med lupe eller om det skal være ok på to meter avstand.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fint med innspill .Tror en børstet look kan gjøre seg.Bør tåle lupeinnspeksjon.for min egen del altså.føler meg ikke vel med slurv og snarvei . ;D (ref de manglende hullene)stål ull? har du prøvd .Maskin hva da?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    vega65 skrev:
    Maskin hva da?
    Rodell og riktig slipemiddel (aner ikke hva det heter) kan gi godt resultat for en øvet hånd. Tror ikke chassiet bør være det første du prøver deg på ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Snakker om slump og sammentreff.Var akkurat en kar innom kontoret.Han spottet kassen i vinduet.Og sa litt flåsete at han håpet tennene fikk bedre puss en platen.kommer innom til uken her med en pussemaskin og et rubbing middel beregnet på billakk.Skal gi meg et lynkurs og låner bort utstyret.blir gøy å se.Andreas jeghar flere skamborrede plater å øve på ;D ;Dbilder følger...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå er begge kassene klare for innmat.Venter bare på maskinen til å legge siste finnish på topplatene.Kondensatorene er i følge Brynjar underveis.Nærmer seg takeoff lodding.Mens jeg venter dukker det opp noen spørsmål:Skal bruke så få ledningsmeter som mulig .MEn jeg lurer på dette med Jording.Byrith skriver Take all ground leads from the same stage to the same pointand join them to at least 1.5mm2 copper lead going from the ground point of the electrolytic capasitor in psu through ground point of outputvalves phasesplitter and inputvalve to the groundpoint of input socket and here and only here connect to chassis(ikke helt ordrett sitat).Hva med jord fra nettkontakten skal den også koples til dette punktet?Er detandre forhold å tenke på her?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det er en hel rekke ting å tenke på ang jord.

- Du må vite hva du har i hjemmet ditt eller der forsterkeren skal brukes.
    - Du må lese om begrepet "sikkerhetsjord" og tenke litt på om det er noe du vil ha
    - Du må velge om du skal jorde internt etter "bus bar" (Byrith) eller "stjerne" prinsippet (det beste iflg mange), og sikkert lese deg opp litt på hva de er.

Hvordan du jorder er med på å avgjørde hvor bra resultatet blir og om det blir støyfritt. Les deg litt opp på dette er mitt råd.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fornuftig Andreas.Jeg snoker frem litt info her er jeg rimelig blank derfor spørsmålene ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ;D Nå har jeg såvidt begynnt på den morsomste delen her er begynnelsen på power supplyet til den ene monoblokken.Når jeg ser på skjemaet er det en side ramme "optional inclusion of choke.Her er bypass kondensatoren iu ikke tegnet inn betyr det at den ikke skal være med når det brukes coke?

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Tror du fint kan ha den med om du vil, det er ikke av stor betydning. Litt uklart hva Byrith ville med denne, synes jeg. I Morgan Jones boka står det endel om emnet.
    Kikker litt på bildet: Har du kontroll på ledningenes isolasjons - spenning: at den er på 5-6 hundre volt?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas.Jeg begynnte med en koplingstråd jeg fikk anbefalt på elfa.Den var tuklete å jobbe med så jeg fortsatte med en 1.5mm mundorf tråd jeg hadde liggende.På eltek mente de at denne burde være super til internkablingen.den er ganske lett å å arbeide med.Tenker du på at jeg strippet isolasjonen på ledningsstumpen på toppen av kondensatorene?Ikke sjener deg for å påpeke feil jeg måtte gjøre.Poenget er god takhøyde..Poenget er jo nettop å få korreksjoner a v feil og dumheter:hvordan skal man ellers lære?Har forøvrig lest igjennom MJ vedr jording.Skal bruke en solid kobberledning og kople fra hvert trinn til denne.I mitt hus er ikke stikkontaktene forsterkerene koples til jordet.Men jeg tar høyde for endringer her .Dette kommer vi tilbake til når jeg kommer til denne delen av jobben.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det er kanskje litt pedantisk, men tenk på om to ledninger ligger mot hverandre. Den ene har et et potensiale på +500 volt og den andre er jord, 0 volt. Du skal da vite at det ikke skjer overslag, at strømmen finner sin egen vei gjennom isolasjonen og f.eks kortslutter kretsen. Alle ledninger m/ isolasjon har en maks spenning den tåler før et slikt overslag skjer. I min forsterker er alt av ledninger spesifisert for høy spenninger. Om du ser på bildene av janes konstruksjoner vil du se at han av og til legger ledningene i rør for å isolere dem dobbelt. Det gjorde jeg også i poweret, for å være ekstra ekstra trygg.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Andreas.Synes ikke det er pedantisk.Rør sier du?Mener du krympestrømper eller noe annet?Det er ikke allverdens jobb å gjøre om på dette.Så det skal jeg gjøre.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    F.eks på ELFA finner du kabler med spesifisert isolasjonsspenning. Du kan selvf. bruke krympestrømpe eller andre ting som plasthylser, tynne plastrør eller hva du nå måtte finne hensiktsmessig. Mener Jan en gang nevnte kommer man opp i mot 500V og over så begynner ting å kunne finne sine egne veier (krypstrømmer). Du kan jo også regne litt på det.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for linken Sverd.Andreas tusen takk for at du er våken og kikker på arbeidet mitt med kritisk blikk.Stakk tidlig ifra jobben og fikk bedre hjelp hos elfa nå .Plasthylser var de tomme for men jeg fikk med en krympeslange i stedet.Og en kabel spesifisert for spenninger opp til 500v.Resten av ettermiddagen ble brukt til demontering og ny kabling.Nå er det ene powesupplyet nesten ferdig..Hadde også en hyggelig samtale med mr Motron som sender meg en egnet kabel til "jordsløyfen".Elfa var ikke sikre på hva jeg skulle bruke her...Vedr bypasskondensatoren jeg lurte på:Av Janes forklaring på hvordan likeretteren her funksjonerer fremgår jo at den er unødvendig.Det glemte jeg i farten.det ;D :)gjelder å holde tungen rett i kjeften i fortsettelsen ja...

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det kryper fremover: her er platen med poweret til prøving i chassiet.(Jada jeg glemte å beise underkanten før oljing).Etter som dette hhar blitt til har jeg begynnt å tenke mer og mer på om ikke det hadde vært lurere , når man først lager to chassier, å stappe powerdelen i en kasse og forsterker delen i den andre.Det er muligens en glupere måte å fordle komponentene på.Uansett så er jeg kommet såvidt langt at det ikke frister å gjøre om på dette nå.Men det er avgjort noe å tenke på i senere prosjekter?Synspunkter?Jeg er litt bekymret for innstråling mellom choke og opt.Derfor har jeg mekket en liten aluplate som dere ser rundt choken.Har dette noe for seg? Bør jeg vurdere ytterligere skjermingstiltak?I tilfelle hva?

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Skjermer ikke blikk eller stål bedre enn alu? Så lenge spolene står 90 grader på hverandre skulle det holde. Har ikke lest eller hørt om noen som fått trøbbel da.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært lite tid til prosjektet denne uken... :'( Andreas kan godt være unødvendig med skjerm.Det er nok riktig at andre materialer skjermer bedre enn alu.På den annen side skermer det nok noe og siden det var enkelt å gjøre denne skjermen så ble det slik.Her ser dere topplaten.Ferdig pusset og på plass.Dette fiklet jeg endel med fordi jeg ikke klarte å bestemme meg så raskt for hvordan jeg ville ha de. Forøkte stålull, så plaget jeg audiomix og forøkte å "Hanse" platene.Men om det var mangel på Hans` håndlag eller tålmodighet: jeg fikk det ikke pent.Det ble puss med Wet and dry papir . En tidkrevende affære ...Venter på noe kabel og småtteri før jeg kommer videre...

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vær litt mer krum i ryggen når du fotograferer ;)
    Ser ut til at resultaet nå har blitt bra. Min erfaring med å pusse aluminium er at en må ha tålmodighet. Først blir det stygt, for så å bli bedre. Langsomt. Jeg lager en noe matt finnish. Fullt mulig å polere aluminium helt blankt. Men blanke flater er ikke varige dessverre.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke spes flink til å fotografere .med mobilkameraet som Skulle være så bra ;D blir ikke bildene helt skarpe.Skal plukke frem et bedre kamera jeg...Finnish synes jo ikke særlig godt men jeg har fått frem et børstet look som ikke er helt matt men heller ikke blankt.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I data bladet til choke ll1638 er det vist 3 Suggested connections:serie,parallell og serial connetion for improved common mode rejection.Jeg er redd for at jeg kunne komme til å gjøre en feil her:I skjemaet til Byrith er choken tegnet inn mellom + polene på 220uf 385 volt kondensatorene.pinne 1 og 6 er pluss på choke pinne 3og 4 minus hvordan skal jeg kople her?

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Du skal koble den i serie. Kobler du den i paralell får du 1H/800mA. Det er du ikke interessert i! Om du skal bruke "common mode" varianten er jeg usikker på. Det er ihvertfall helt vanlig å koble en choke slik som i "serial connection" fra skjemaet. Du får sende en mail til Lundahl, eller kanskje noen andre har et godt svar.

PS: det er ikke noe poeng å legge ut et bilde av skjemaet som ikke er lesbart. Da er det mye bedre om du linker til skjemaet som ligger på produsentens hjemmeside.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Stemmer. Gjør som på skjemaet som viser serial connection.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk karer.flaut med bildet av skjemaet ;D.Her går det litt fort i svingene mellom andre gjøremål.Burde visst og skulle uansett sjekket at det var lesbart sorry

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det fyller seg opp. Chassiene som noen i heimen mente var unødvendig store, er ikke det.Selvfølgelig blir det trangt .Litt fordi opt og choke endte innendørs litt fordi kondensatorene ikke er så små som de jeg først hadde tenkt å bruke, og mye fordi man gjør endel dumme ting .Man er jo tross alt nybegynner ;DSkohornet skal nok få presset inn de tre siste kondisene...OM Noen kritiske øyne ser noen brølere her hyl ut.please.Det er masse kabler som foreløpig slenger hit og dit men de skal jeg gre så godt jeg klarer.

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå kom det omsider noen etternølerdeler fra motron.Desverre hadde han ikke 10 turns trimpotmeter 47k.Dette potmeteret er koplet til 400v der denne spenningen "kommer inn " i forsterkerkretsen.Nå blir mr Motron bortreist en tid og jeg vil helst ikke vente så lenge...Hvor høy spenning må trimpotmeteret tåle?mye mer en 400v? og vet noen hvor jeg kan få tak i slike.Finner ingen spesifisert for mer enn 300v på elfas nettside.Skemaet ligger på www.lundahl.se under "old fashioned amplifier 30w claus byrith side 19. ;D

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Under normale driftsforhold ligger det ikke mer enn 10-15V over noen av pinnene på potmetret. Skrudd helt i max/min posisjon ca 25V.
    Mellom pinnene og gods ligger det derimot ca 400V.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se det ja. Da finner jeg nok et passelig meter på Elfa.Takk Jane (Altid godt å få bekreftet de mange kunnskapshullene) ;D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Denne her:

og denne:

Får de hos elfa.

Er det i anoden på ECC83 du skal ha de?
    Da ville jeg ikke gått for mange-turn-potmetre.
    Til bias justering er de derimot utmerket.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er 2x 22k trimpoter for bias justering.Har allerede disse (samme som du avbildet).Så skal det være en 47k trimpot i anodene til ecc83.Byrith skriver et sted at det skal brukes 10 turns potmetere alle stedene.Men om du kan angi en god grunn for å velge 1turn for 47k så er jeg seff åpen for det.Hvilke fordeler gir det?en annen ting Byrith anviser en option: variabel neg feedback muliggjøres ved å erstatte 100e resistor med et trimpot.Dermed kan nfb varieres mellom 0 og 20 db.Har det noen hensikt å implementere dette.Byrith har i utgangspunktet valgt 20db neg feedback.om jeg har forstått ham rett så vil dette redusere distorsjon og utg resist. til 1/10, og det reduserer også avvik fra linjær frekvensrespons med en faktor på 10.Er 20db en fornuftig str på neg feedback i denne forsterkeren?Dette med redusert avvik fra linjærfrekvensrespons:Det reduserer vel også forskjellen mellom ulike el 34? Altså at gevinsten ved å bytte til et antatt bedre el 34 langt på vei spises opp? Tanker og innspill rundt dette er særs velkomment ... :)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Byrith har i utgangspunktet valgt 20db neg feedback.om jeg har forstått ham rett så vil dette redusere distorsjon og utg resist. til 1/10, og det reduserer også avvik fra linjær frekvensrespons med en faktor på 10.Er 20db en fornuftig str på neg feedback i denne forsterkeren?Dette med redusert avvik fra linjærfrekvensrespons:Det reduserer vel også forskjellen mellom ulike el 34? Altså at gevinsten ved å bytte til et antatt bedre el 34 langt på vei spises opp? Tanker og innspill rundt dette er særs velkomment ... :)
    20dB feedback vil redusere distorsjon og Zo omtrent med de verdiene du sier. Når det gjelder distorsjon vil NFB også introdusere høyere orden harmoniske så bildet er litt mer komplisert enn som så. Frekvensresponsen vil ikke økes på den måten du skisserer, økningen i frekvensrespons er avhengig av open loop responsen og hvor bratt den ruller av frekvensmessig i øvre og nedre del.
    Det finnes mange og tykke bøker om ulike former for feedback, en bok som forklarer teoriene på en ryddig måte er "Understanding Hi-Fi Circuits" av Norman H. Crowhurst, ISBN 1-882580-38-9.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Jane.Skal skaffe meg denne boken.Det lille jeg har lest om nfb er fragmenter.Forøvrig merker jeg meg at CB tydeligvis ikke er helt etterrettelig vedr frekvensrespons. ;D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    Det er 2x 22k trimpoter for bias justering.Har allerede disse (samme som du avbildet).Så skal det være en 47k trimpot i anodene til ecc83.Byrith skriver et sted at det skal brukes 10 turns potmetere alle stedene.Men om du kan angi en god grunn for å velge 1turn for 47k så er jeg seff åpen for det.Hvilke fordeler gir det?
    Multi turn potmetere kan ha uheldig innvirkning på lyden. Kommer an på konstruksjonen av potmeteret.
    Jeg ville valgt en av disse (også fra elfa):

Jeg benytter det første.
    Du kan enten lime fast til chassis eller montere i hull dersom du vil ha juesteringen tilgjengelig fra utsiden.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Kjempesnillt at du tok deg tid til å legge ut bildet.Piler på Elfa i morgen. Har ikke blitt så mye byggetid i helgen, men kabler til/fra choke/til fra trafoene er på plass.Tipper det er fornuftig med en uke på blodtrykksnedsettende og fortynnende før påknappen skal trykkes inn første gang....

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    Tipper det er fornuftig med en uke på blodtrykksnedsettende og fortynnende før påknappen skal trykkes inn første gang....
    Hold deg unna begge deler til den er i drift og spiller vakker musikk. Da kan du forsøke alternativ to ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    vega65 skrev:
    Tipper det er fornuftig med en uke på blodtrykksnedsettende og fortynnende før påknappen skal trykkes inn første gang....
    Hold deg unna begge deler til den er i drift og spiller vakker musikk. Da kan du forsøke alternativ to ;)
    det ser ut som alternativ to må vente litt.Her ser dere spetakkelet.Det ble stinn brakke.Men alt kom på plass og jeg har et innsmett for ccsen også.Den skal på plass etterhvert.Det var umåtelig spennende å plugge inn nettkabelen.Jeg hadde et mareritt om kraftig røykutvikling og høye smell.DET VAR HELT STILLE.Måler fra poweret:b1:479v, 435v, 190v i skjemaet er oppgitt 450, 410 og 190. Justerer til jeg har -35v på pinne 5 for el 34. 6.3v på alle glødepinnene .Setter inn rørene.Alt går bra ingen grilles.Så skal det gjøres noen fininnstillinger.Kopler til resten av annlegget og når jeg fyrer opp forsterkeren nå så ULER det helt jævelig i høytaleren.I CBs byggebeskrivelse er nevnt at dette kan intreffe om neg feedback er koplet feil på utgangstrafoen.Skrur av og kopler om.Samme resultat.Skrur av og begynner å lete etter feil.Ved visuell inspeksjon synes det å være nær kontakt mellom glødeledningen på ef 86 pinne 5 og pinne 6 .Kan det ha blitt ett overslag av noe slag her tro? Da jeg forsøkte å måle her kortsluttet jeg disse pinnene og det var det røret...Lenger har jeg ikke kommet.Hvor skal jeg begynne å feilsøke Synes dere? Nå har jeg fikset opp med pinne 5 og 6.Tror ikke det var her problemet lå...

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.293
    Sted
    '
    Det første du bør gjøre er å kjøre forsterkeren uten feedback slik at du utelukker evt problemer som det måtte gi. Det vil også si at forsterkeren får ~20dB (10x) mer gain så den blir veldig følsom for å si det slik.
    Hvis den bråker uten feedback må du nesten gå metodisk til verk og måle spenningene i hvert trinn. Katodespenningene (altså spenningen over katodemotstandene) pleier å si en god del om trinnenes tilstand. Katodespenningene bør være i nærheten av dette: EF86: ~1V, ECC83: ~85V, EL34: ~0.4V.

Hvordan høres egentlig denne ulingen ut, hvilken frekvens og er det i begge blokkene?

Selv om du har kortsluttet pinne 5 til pinne 6 på EF86 betyr det bare at du har lagt anoden til jord, noe som røret temmelig sikkert vil overleve. Det hadde vært verre om du hadde lagt g1 eller g2 til anoden.

Jan E Veiset

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn