Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Brasiliansk soya er så billig at selv kineserne shopper der, men det har sin pris og vi skal ikke ta for gitt at Brasil vil fortsette å rasere egne biotoper for at vi skal slippe å fôre egne dyr på våre beiteressurser.

Universitetet ønsker å knytte kontakter over hele verden. Kanskje noe også for Norge? Vi kunne importere en bedre landbruksmodell fra Brasil i stedet for billig soya. Et av budskapene til professoren fra Brasil er at europeerne må sørge for mat til egne husdyr. Det er dyrere og ville bety dyrere kjøtt. Men Brasil kunne dyrke den maten de trenger selv.

I stedet for å diskutere for og mot kjøtt, kunne vi ta utgangspunkt i hvor mange dyr vi har fôr til i Norge. Det ville bety mindre kjøtt, men bedre kjøtt. Mer beitedyr ville bety mer biologisk mangfold, sannsynligvis også mer lagring av karbon.

Synet på hva som er produktivt landbruk kan endre seg. Bønder i Brasil og Europa, Norge inkludert, må forene seg og se at de har felles interesser, mot store landbrukskonserner som Monsanto og Bayer, sier Andrioli. Han mener et småstrukturert landbruk i Europa kan bidra til en annerledes form for konsum som ikke er basert på soyaimport. Er ikke et slikt budskap som musikk i ørene på bønder i et land som Norge?

Nationen – distriktenes næringsavis

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom vi skal erstatte soya, har vi ei stor utfordring med dei mengdene vi brukar i dag. Vi må dessutan over på andre husdyrraser som er i stand til å utnytte norsk beitemark. NRF må erstattast av dei gamle husdyrrasene, villsau vert kanskje favorittsauen, og framfor alt: vi må satse meir på geit. Geita kan beite 70% lyng og dessutan livnære seg på tare/tang om vinteren er snørik. Det var anslagsvis godt over 1000 geiter her i min ungdom. Talet vart redusert til 26 livdyr i 1996. Men vi greidde å berge rasen, og har no fleire hundre igjen. Og ingen, trur eg, får kraftfor.

Elles meiner eg det er tullete å verte veganar ut frå ein ressurs-eller miljøsynsstad. Kva skal vi dyrke i lyngheiane og fjellbeita? Vi kan overlate til sauer og geiter å ete gras og lyng. For det fiksar vi ikkje.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Til de siste innleggene her: søk opp og les en del av det Svenn Arne Lie har skrevet om temaet. Veldig tankevekkende. Han er som seg hør og bør latterliggjort og idiotforklart av landbruksbyråkratiet, industrijordbrukets forkjempere og en del storbønder.

Men fyren har så rett at det svir.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er da naturlig at man velger partiet som står nærmest når man melder seg ut i protest.
    Apropos det:
    Fylkesleder i KrFU trekker seg i protest – støtter Julia Sandstø
    Midtsjø mener det ikke er trygt for jenter i KrFU, og har heller valgt å melde seg inn i Unge Høyre.

– Jeg mener at Høyre har vist tydelig at de er klare for holdningsløft. I Høyre og Unge Høyre har de bedt om unnskyldning, lagt seg flate og gjort noe med det. I KrF finnes det ikke ydmykhet og det er ingen grunn til å tro at holdningsløftet som KrF sårt trenger vil komme, sier han.
    Ja, Unge Høyre er tatt med uklare rutiner og kan ikke gjøre noe annet enn å innføre endringer. Altfor sent selvsagt, men bedre sent enn aldri.
    KrFU gjør ikke slik endring. Nå serveres det vel neppe alkohol på deres møter, så risikoen for skjenking og voldtekt er litt mindre der, men gubber tar seg til rette og partiet beskytter gubbene. totalt uholdbart.

H

Hardingfele

Gjest
    Til de siste innleggene her: søk opp og les en del av det Svenn Arne Lie har skrevet om temaet. Veldig tankevekkende. Han er som seg hør og bør latterliggjort og idiotforklart av landbruksbyråkratiet, industrijordbrukets forkjempere og en del storbønder.

Men fyren har så rett at det svir.
    Har ledet paneldebatter i landbrukssammenheng med Svenn Arne i panelet. Absolutt innsiktsfull og heldigvis også etterhvert en som blir lyttet til av mange innen landbruket. Problemet er selvsagt nåværende subsidiestruktur, den tvinger bøndene til å velge feil løsninger. Så den må omlegges. Kanskje må det en krise til før så skjer.

Alliansen ny landbrukspolitikk snakker heldigvis ikke for døve ører. Forord ved Lie og Helle. Verdt å lese:

Les vår alternative landbruksmelding!

Sist redigert av en moderator:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Det mest alarmerende er strengt tatt at strykprosenten er høy.... hva sier doktoren om denne prosentverdien?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En må nesten bryte ned talla for å få et inntrykk av hva som foregår.

I avisinnlegget til guttongen (lenke over) så kan det virke som han ikke helt vet hva som foregår; hverken pensum eller undervisningsform.

«Sist, men ikke minst, får man jobbet med filosofi slik det bør gjøres: Med en engasjert lærer i en liten klasse med rom for diskusjon – og ikke i en forelesningssal med 400 umotiverte studenter.»

Dette er jo bare tull; 1 399 studenter har såkalt seminarundervisning i tillegg til forelesningene. Der foregår akkurat det guttongen sier ikke foregår. Det fins en annen måte å gjøre det på, nemlig selvstudium; da har en bare disse store forelesningene. 688 tar den varianten.

Av de 688 selvstudiumsvariantstudenter som altså meldte seg opp til eksamen, så var det 378 som møtte opp til eksamen. Det er ikke mange! Av de som møtte var det 122 som strøk; altså 30%. Relativt sett mange, men når en leser slike tall så sier det jo noe om motivasjonen for å komme igjennom det hele. Denne mangel på motivasjon er skremmende, uavhengig om en liker ex. phil. eller ikke.

Av gruppen med seminarstudenter (1 399), så gjennomførte 1 372 eksamen. Antall stryk var på 70, dvs. 5%. Det er ikke høyt i det hele tatt; for lavt spør du meg.

Edit:
    Dette er tall fra siste semester. Det har holdt seg stabilt over flere semester.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Geit er magert og kjedelig
    Har du smakt, eller berre trur du?
    Selvsagt.. venter fortsatt på at kjebaben skal slå igjennom som det ble snakket så varmt om for noen år siden. Uansett hvor mye grautnissene protesterer er geit og kje regnet som veldig magert kjøtt.
    Du fekk deg vel klauvar frå ei utgammal melkegeit, tenkjer eg. Stakkars villfarne sjel!
    Dersom du er ein grautnisse, skal du prøve litt spekemat attåt grauten din.
    Er du rømegrautnisse (norsk) eller risengrynsnisse (asiatisk), Kruse?

C

cruiser

Gjest
    Du må gjerne være komiske ali og donald trump på en gang for meg, men det endrer ikke faktum at geit regnes som magert kjøtt

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Du må gjerne være komiske ali og donald trump på en gang for meg, men det endrer ikke faktum at geit regnes som magert kjøtt
    Finn det naturleg å peike på kven som fyrst lanserte graut-terminologien her.
    Og så måtte eg manne meg opp og ta eit par foto av spekekjøtet mitt. Ganske u-magert, som du kanskje kan sjå. IMGP7289.jpg
    IMGP7290.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mye av det fettet er intramuskulært?
    Det du ser, er sjølvsagt spekk (og litt ister). Skal du ha marmorering, må dyra vere minst tre år gamle. Dette er treåringar. Fire-åringar kan vere veldig feite, og skal vi ha topp kvalitet, må det vere gjeldbukk, og då får vi beste spekekjøta. Men treåringar er det rette om du skal ha ribbe/Pinnekjøt. Spekket av geit som har vore på tang/kyst/lyngbeite er heilt dryppande, og inneheld visstnok (kjelde: Lars Barmen) ein god del Omega 3. Eg har smakt7-åring, men det vart litt for tøft. Og veldig lenge å vente - akkurat som finare whisky
    No er det få som forar kystgeit/kjøtgeit over meir enn ein vinter. Snakkar vi om utgangarar, passar dyra seg sjølv. Utfordringa då vert preginga - at dei kjem heim i rett (slakte)tid...
    Om du lurer på noko, er det berre å spørje.

C

cruiser

Gjest
    Egentlig ikke noe mer å diskutere, geiter er ansett som magre dyr av de fleste av oss. Er man nysgjerrig kan man fint google kombinasjonen geit og kjøtt, eller bare geit.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    "Dei fleste av oss" har aldri smakt geit...dei trur at det smakar rart, med andre ord, dei er fordomsfulle.
    Men ein kan google litt av kvart:
    Geiteraser i Norge - Norsk Sau og Geit
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90344395 (her ser det ut som ein kan bestille kandal-kjøt austpå)

Det er store skilnadar på smak på geit. Boergeit er eg ikkje så begeistra for, men det er mykje mat, og deti beitar godt - om sommaren. Eg er sjølvsagt rimeleg entusiastisk rundt kystgeit, som held lyngheiene opne, og utnyttar ressursane veldig godt, og som greier seg svært godt åleine. Kandal har bra kjøt, men geitene der kan ikkje gå ute om vinteren.
    Sau har også enorm variasjon. Du har lam - fjorlam (jimre når vi snakkar om hodyr), toåringar. Gjeldver er ikkje salsvare, men det vil eg tru er i same smaksretning som gjeldbukkar. Så har vi ulike saueraser: Villsau er utmerka mat, særleg dersom dei kjem seg i fjæra.
    Beitet har kanskje mest å seie. Og ingen av desse dyra treng soya (i motsetnad til hamburger- og taco-dyr)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Torget vurderinger
    0

I avisinnlegget til guttongen (lenke over) så kan det virke som han ikke helt vet hva som foregår; hverken pensum eller undervisningsform.

«Sist, men ikke minst, får man jobbet med filosofi slik det bør gjøres: Med en engasjert lærer i en liten klasse med rom for diskusjon – og ikke i en forelesningssal med 400 umotiverte studenter.»

Dette er jo bare tull; 1 399 studenter har såkalt seminarundervisning i tillegg til forelesningene. Der foregår akkurat det guttongen sier ikke foregår. Det fins en annen måte å gjøre det på, nemlig selvstudium; da har en bare disse store forelesningene. 688 tar den varianten.

Av de 688 selvstudiumsvariantstudenter som altså meldte seg opp til eksamen, så var det 378 som møtte opp til eksamen. Det er ikke mange! Av de som møtte var det 122 som strøk; altså 30%. Relativt sett mange, men når en leser slike tall så sier det jo noe om motivasjonen for å komme igjennom det hele. Denne mangel på motivasjon er skremmende, uavhengig om en liker ex. phil. eller ikke.

Av gruppen med seminarstudenter (1 399), så gjennomførte 1 372 eksamen. Antall stryk var på 70, dvs. 5%. Det er ikke høyt i det hele tatt; for lavt spør du meg.

Edit:
    Dette er tall fra siste semester. Det har holdt seg stabilt over flere semester.
    No er det ein del opne dører som vert slått inn: (Henta frå læreplanen i KRLE)
    " Filosofi og etikk
    Hovedområdet filosofi og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn."

C

cruiser

Gjest
    "Dei fleste av oss" har aldri smakt geit...dei trur at det smakar rart, med andre ord, dei er fordomsfulle.
    Men ein kan google litt av kvart:
    Geiteraser i Norge - Norsk Sau og Geit
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90344395 (her ser det ut som ein kan bestille kandal-kjøt austpå)

Det er store skilnadar på smak på geit. Boergeit er eg ikkje så begeistra for, men det er mykje mat, og deti beitar godt - om sommaren. Eg er sjølvsagt rimeleg entusiastisk rundt kystgeit, som held lyngheiene opne, og utnyttar ressursane veldig godt, og som greier seg svært godt åleine. Kandal har bra kjøt, men geitene der kan ikkje gå ute om vinteren.
    Sau har også enorm variasjon. Du har lam - fjorlam (jimre når vi snakkar om hodyr), toåringar. Gjeldver er ikkje salsvare, men det vil eg tru er i same smaksretning som gjeldbukkar. Så har vi ulike saueraser: Villsau er utmerka mat, særleg dersom dei kjem seg i fjæra.
    Beitet har kanskje mest å seie. Og ingen av desse dyra treng soya (i motsetnad til hamburger- og taco-dyr)
    Kandal kjøtt reklamerer med magert kjøtt på sin forside, har sikkert ikke smakt det de heller..

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Edit:
    No er det ein del opne dører som vert slått inn: (Henta frå læreplanen i KRLE)
    " Filosofi og etikk
    Hovedområdet filosofi og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn."
    Hvis det er guttongen du tenker på som slår inn åpne dører, så er sikkert det rett ut fra det du viser til.

Min erfaring angående den forkunnskapen de kommer til universitetet med, er det at den er mer eller mindre ikke-eksisterende. Gud vet hva de lærer.

Nå er jo også formål og tekstgrunnlag noe annet ved ex. phil. Der heter det om læringsmåla:

For begge pensumdelene (filosofi- og vitenskapshistorie, etikk) skal studentene:
    – kunne gjenkjenne, sammenlikne og diskutere ulike posisjoner innen de forskjellige områder som blir tatt opp, samt kjenne til deres eventuelle kjønnede aspekter
    – kunne identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i en vitenskapelig tekst
    – vise ferdigheter i å strukturere stoffet og argumentativt presentere det i to skriftlige arbeider: et analytisk sammendrag i Filosofi- og vitenskapshistorie og en argumenterende tekst i Etikk
    EXPHIL03 - Examen philosophicum - Universitetet i Oslo

Det er spesielt andre strekpunkt som angår tenking, og ikke – som guttongen snakker om – pugging. (Nok et poeng som gikk guttongen forbi.) Å lære seg å lese er å lære seg å tenke. Nesten ingen av onga kan det; lese!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... For all del enig i at det kan tas inn tidligere i utdanningen, men da for å fange flere, og lære mer, ikke for å være ferdig med det tidligere...

Vel er jeg dum nå, men enda verre før Exphil.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    man kan med fordel ta noe av filosofien inn i norskfaget så vi får mindre diktanalyse og literaturhistorie av kjedelige norske forfattere og mer nyttig informasjon som retorikk.

Ser ingen grunn til at faget norsk skal være reservert norske forfattere og ideer. Er ikke målet at folk skal bli gode i språk? Husker med gru at vi skulle diskutere og drøfte, men vi hadde minimal opplæring i drøfting og diskusjon, fordi tiden ble satt av til de 4 store.

At UH ønsker å ta fag de ikke forstår/liker av plakaten er ganske så normalt. De vil sidemål vekk også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største tulleriet er alikevel at det kjøres sukkeravgifter på sukkerfri brus.

Det er greit å være ærlig om hva dette er: en ren fiskal avgift, og om jeg ikke husker altfor feil, var det vel venstres påhitt?

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Kanskje de mener at det er a "slippery slope" - om man først begynner med lettbrus så er veien kort til hardere stoffer, som fullkaloricola for eksempel. Det hadde vært artig og idiotien komplett.

Menmen, for meg personlig nok et fint alternativ til direkte skatt. Konsumerer svært lite sukkerholdige produkter til daglig. Er generelt veldig for særavgifter som greit kan unngås om man vil fremfor direkte skatt på inntekt som ikke er så mye å gjøre med;)

Var i Sverige forrige helg, da mener jeg at jeg betalte 11 kroner pr stk for de sukkerpakkene jeg kjøpte, i Norge ligger de i underkant av 20 pr. kilo eller deromkring.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det største tulleriet er alikevel at det kjøres sukkeravgifter på sukkerfri brus.

Det er greit å være ærlig om hva dette er: en ren fiskal avgift, og om jeg ikke husker altfor feil, var det vel venstres påhitt?

Johan-Kr
    Det er Krf som står bak denne:

"Bak forslaget står KrF, som foreslo dette for å fremme folkehelsen. Helseminister Bent Høie (H) viser til at budsjettforliket ble inngått på Stortinget og at det er den naturlige adressen for kritikken, ifølge VG."

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Bak forslaget står KrF, som foreslo dette for å fremme folkehelsen. Helseminister Bent Høie (H) viser til at budsjettforliket ble inngått på Stortinget og at det er den naturlige adressen for kritikken, ifølge VG."
    Selv om det selvsagt er kjekt å kunne skylde på at forslagets opprinnelse var hos KrF, så er det ikke like lett å kunne gjemme seg fra det at de andre faktisk godtok forslaget og bestemte seg for å innføre det.
    Dette hadde ikke KrF klart alene. Det er ikke sånn det fungerer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Selv om det selvsagt er kjekt å kunne skylde på at forslagets opprinnelse var hos KrF, så er det ikke like lett å kunne gjemme seg fra det at de andre faktisk godtok forslaget og bestemte seg for å innføre det.
    Dette hadde ikke KrF klart alene. Det er ikke sånn det fungerer.
    Nei, det blir ikke flertall uten Krf så de andre partiene er nødt til å gi dem noe. Dette var tydeligvis en viktig sak for Krf, så da fikk de gjennomslag for den i bytt mot støtte til noe annet. Slik er det med mindretallsregjeringer.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men da kan det umulig ha vært så viktig for de andre, mener jeg, når de går med på dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn