Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spesielt barn er sårbare for å være freakshowet som alltid skal ha fancy mat. Så det å kunne ha kjipe glutenfrie brødskiver i matpakka når de andre barna spiser brødskiver fra matpakka si er ofte langt bedre for dem enn å få etellerannet som er naturlig glutenfritt.

Og du har jo selv sett at folk ikke alltid har så lett for å snu på tankegangen, så du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål. :p

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Klassisk høyre, venstre og frp politikk. Kutt til de svakeste. Burde være velkjent nå. Hvilken ordning blir kuttet eller kraftig redusert neste år?

Når det kommer til skattekutt så eier de ikke skam. Selskapskatten ned 1 %. Det hele dekkes inn med økt skatt på arbeid(!).
    Uansett finner jeg det rimelig at man følger med i tiden. Jeg har vært med på utviklingen rundt gluten-fri varer i godt og vel 25 år, de siste drøyt 20 med min sønn, og det er i dag MYE enklere og billigere enn det var for 20 år siden. Så det er ingen rimelighet i at akkurat cøliakerne skal tilgodeses såpass som de faktisk blir.

Det er å håpe at man kan vinkle slike stønader noe annerledes, det som spares inn med dette vedtaket, burde rutes til andre "verdig trengende".

Disqutabel

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ta tannreguleringen da.

Har du lite lån, høy lønn, hytte på fjellet. Gratulerer. Neste år får du mer penger. På 6. året.

Er du vanlig lønnsmottaker. Gratulerer, du må ta regningen i form av økt skatt.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Klassisk høyre, venstre og frp politikk. Kutt til de svakeste. Burde være velkjent nå. Hvilken ordning blir kuttet eller kraftig redusert neste år?

Når det kommer til skattekutt så eier de ikke skam. Selskapskatten ned 1 %. Det hele dekkes inn med økt skatt på arbeid(!).
    Godt du er tilbake, Larson.
    Jeg har savnet denne monotone nedsablingen av alt som smaker høyre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.615
    Sted
    Smurfeland
    Er det bare meg som syns det virker smålig at man skal skatte av overtidsmat over 200,-? Eller personalrabatt over 7.000,- for den saks skyld.

Da regjeringen la frem statsbudsjettet for 2019 mandag, foreslår de følgende beløpsgrenser for skattefrie personalrabatter og skattefri overtidsmat:

Regjeringen foreslår at den skattefrie grensen for personalrabatter settes til 7.000 kroner.

- Regjeringens opplegg for skatt på naturalytelser er det motsatte av forenkling. Det gir økt skattebyrde for arbeidstakere og mer rapportering for arbeidsgivere, sier Harald Andersen, direktør Virke Handel til Dinside.

Samtidig foreslår de at beløpsgrensen for skattefri overtidsmat settes til 200 kroner.

https://www.dinside.no/okonomi/vil-at-du-skal-skatte-av-overtidsmaten/70293377

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan påvirker det de tilbudet fra de mange stortingskantinene?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.615
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan påvirker det de tilbudet fra de mange stortingskantinene?
    Kantinematen på Stortinget er vel i stor grad allerede subsidiert, så det må vel også være skattepliktig på et vis? Aner ikke, bare ren ønsketenking fra min side.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Godt du er tilbake, Larson.
    Jeg har savnet denne monotone nedsablingen av alt som smaker høyre.
    Legger merke til at ingen bemerket Ernas autoritære trekk der hun ønsket kommunikasjon hemmeligstemplet. Hun fant sivilombudsmannen plagsom, så hennes løsning var å nekte han informasjon. Liberalistisk? Nope!

Ellers bemerker jeg at Erna nok en gang tillalter dobbeltkommunikasjon fra FrP. Listhaug snakker imot regjeringen. Dette er bl.a. hva som nå truer hennes jobb. Hennes total mangel på evne til å styre sine statsråder og manglende lojalitet fra Frp. Erna klarte ikke en gang å sparke Listhaug da det sto på, hun truet med å trekke hele regjerinen. Dette er verdier Krf legger merke til.

C

cruiser

Gjest
    Jeg er hvertfall glad intern kommunikasjon på min arbeidsplass ikke er offentlig informasjon. Er ikke høyremann men her har Erna helt rett.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Småkjølig for en trønder med pith helmet på vidda om vinteren, blir det ikke?
    Får satse på den mye omtalte "Globale Oppvarmingen"! ;)

På den annen side så har selvsagt "Trønderen" sådant hodeplagg! :cool:

Og til sist så mener jeg å erinnre at Scott og andre "koloniale" oppdagere faktisk var i stand til finne fram egnet antrekk når de oppholdt seg i kolde strøk.

Men hva kan en stakkar gjøre når "Kommanderende General" ( Husvaranen ) legger ned forbud mot bruk av Pith Helmet selv når utetemperatur passerer 30 varme her oppe i nord??

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg er hvertfall glad intern kommunikasjon på min arbeidsplass ikke er offentlig informasjon. Er ikke høyremann men her har Erna helt rett.
    Så du mener altså at hennes og hennes statsråders kalender skal være hemmeligstemplet slik at ingen kan ettergå dem?

Staten har offentlighetslover, nettopp for å sikre at styresmakter ikke tar seg friheter de ikke skal. Erna liker ikke å bli ettergått, så hun endrer offentlighetslovene. Demokratisk sinnelag, ikke sant.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Hvor langt ned skal dette gjelde mener du, konsekvensen blir vel bare at man slutter å bruke elektroniske kalendere eller lar være å føre inn møter/aktivitet man ikke ønsker skal være offentlige.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvis de lar være å føre inn så er det et valg de tar for å unngå offentligloven, og hva skal man synes om statsråder som driter i lover som holder dem i ørene?

Jeg synes loven som er i dag ikke skal svekkes, da sivilombudsmannen er en viktig vaktbikkje og trenger informasjonen.

Erna synes vaktbikkjer er brysomme. Google sakene som var fremme for en rekke uker siden

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Egon Holstad i avisa "Tromsø"har til tider en glimrende og sylskarp penn - denne gangen om regionreformen i nord, som stort sett Tromsø-politikere og forståsegpåerne i sør e de eneste som skjønner noe av....
    https://www.itromso.no/meninger/led...liker-i-landets-nordligste-fylke-17375424.ece
    Dette er en glimrende artikkel og beskriver forholdet meget bra. Det hyles og skrikes om Viken og det er forståelig, men nok en gang overses Nord-Norge i denne debatten og vi blir en liten bi-setning i riksdekkende nyheter. Kvæfjord kommune er den sørligste kommunen i Troms, og en kjøretur derfra til Vardø tar 16,5 timer. Det er 1080 km, eller like langt som det er fra Oslo til Rødøy kommune hvor jeg er fra. Bare for å sette ting i perspektiv.. sammenligningsgrunnlaget er relativt siden begge rutene er fergefrie..
    Poenget med sammenslåingen har noe med antall mennesker i fylkene å gjøre. Arealet har mindre betydning ser det ut til. Selv etter at Troms og Finnmark er slått sammen så har det nye fylket færre innbyggere enn Østfold..........
    Ja, dette er eit perspektiv som eg fryktar skal verte konsensus. Det varer vel ikkje lenge før vi får ein samfunnsøkonom som reknar ut at det løner seg å flytte folk frå alle kommunar med mindre enn 50 000 innbyggjarar , gje dei ein trygdebustad og gje dei ein million kvar i erstatning for det dei må forlate.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Egon Holstad i avisa "Tromsø"har til tider en glimrende og sylskarp penn - denne gangen om regionreformen i nord, som stort sett Tromsø-politikere og forståsegpåerne i sør e de eneste som skjønner noe av....
    https://www.itromso.no/meninger/led...liker-i-landets-nordligste-fylke-17375424.ece
    Dette er en glimrende artikkel og beskriver forholdet meget bra. Det hyles og skrikes om Viken og det er forståelig, men nok en gang overses Nord-Norge i denne debatten og vi blir en liten bi-setning i riksdekkende nyheter. Kvæfjord kommune er den sørligste kommunen i Troms, og en kjøretur derfra til Vardø tar 16,5 timer. Det er 1080 km, eller like langt som det er fra Oslo til Rødøy kommune hvor jeg er fra. Bare for å sette ting i perspektiv.. sammenligningsgrunnlaget er relativt siden begge rutene er fergefrie..
    Poenget med sammenslåingen har noe med antall mennesker i fylkene å gjøre. Arealet har mindre betydning ser det ut til. Selv etter at Troms og Finnmark er slått sammen så har det nye fylket færre innbyggere enn Østfold..........
    Ja, dette er eit perspektiv som eg fryktar skal verte konsensus. Det varer vel ikkje lenge før vi får ein samfunnsøkonom som reknar ut at det løner seg å flytte folk frå alle kommunar med mindre enn 50 000 innbyggjarar , gje dei ein trygdebustad og gje dei ein million kvar i erstatning for det dei må forlate.
    Ikke så lett å unngå, innbyggerne får stadig flere rettigheter som det offentlige skal utføre og innrette seg etter. Det blir jo veldig vanskelig hvis kommunen har 500 innbyggere spredt over et areal på størrelse med f.eks. Østfold. Alternativet er selvfølgelig et dårligere offentlig tilbud eller at det vil koste det hvite ut av skjorta pr. innbygger. Klimaendringene vil også fremskynde sentralisering. Stadige strømbrudd og farligere veistrekninger pga. enorme nedbørmengder og vind. Men sentralisering er da ikke bare negativt, vi er sosiale individer, i hvertfall de fleste av oss. Robuste kommuner gir også mer trygghet og det er viktig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Hvor langt ned skal dette gjelde mener du, konsekvensen blir vel bare at man slutter å bruke elektroniske kalendere eller lar være å føre inn møter/aktivitet man ikke ønsker skal være offentlige.
    Dette har tidvis vist seg å være et problem i luftfarten. Da politiet ble "kastet ut" av Havarikommisjonen ble enkelte politimestre sure og såre.

Digresjon: (Grunnen til at de ble "kastet ut" var at kommisjonen har som Pri 1 og finne ut HVORFOR ting skjedde slik at man kan hindre at det skjer igjen. Politiet har som sitt pri 1 å avdekke lovbrudd og stille folk for retten for avstraffelse. Dette førte til at flymannskap var meget selektive med hva de fortalte kommisjonen, og som resultat av dette fant man gjerne ikke alle medvirkende årsaker til ulykker.

Denne "utkastelsen" gjorde at Politiet i en del saker etterpå bestemte seg for å foreta egen etterforskning, tok beslag i lydbånd, ferdskrivere, flyvrak etc slik at Havarikommisjonen ikke fikk begynt sitt arbeid før etter at "det behaget" politiet å slippe dem til. I og med at Politiet ikke hadde den rette kompetansen hendte det at de ødela ( selvsagt ikke med vilje ) viktige spor/bevis for havarikommisjonen. Et helikopter som nødlandet i sjøen i havna i Tromsø hadde oppblåsbare "flytevester" så det ble slept til kai og heist opp. Da slo "Onkel Blå" til og tok beslag i flyet for å begynne etterforskning av mulige ulovligheter neste dag. De nektet selskapets mekanikere tilgang slik at de ikke fikk "badet" farkosten i slike stoffer som fortrenger saltvann og hindrer korrosjon. Resultatet var at hele maskinen måtte kondemneres!! Går ut fra at forsikringsselskapet ble lykkelig? Husker ikke hvordan det økonomiske oppgjøret ble avsluttet. ) Digresjon slutt.

I denne perioden vet jeg med sikkerhet om minst ett tilfelle der et fly fikk motorproblemer og måtte nødlande og mannskapet sluttet å snakke sammen for at det gjorde ikke skulle bli oppdaget på "Cockpit voice recorder" De gikk over til "fingerspråk", pekte og "snakket" med store munnbevegelser uten lyd. Dette er selvsagt ikke gunstig på noen måte, men da kunne de ikke "tas" på noe!

Så at Cruiser har et poeng er jeg 100% overbevist om

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.365
    Torget vurderinger
    4
    å kjære vene da gitt !

Min første tanke var at noen må ha laget en mockup på kødd og noen har gått fem på, så jeg måtte konferere med fru internett.

Tanken på å få litt distanse til stoffet før man vrenger ut av seg private frustrasjoner har tydeligvis ikke slått noen av dem.

EN FISKERIMINSTER, HANS KJÆRESTE OG EN TELEFON

«Det var ikke noe valg. For meg er det viktigst å renvaske min kjæreste Bahareh og slåss for min sønn. Det kunne jeg ikke gjøre samtidig som jeg var minister».

Per Sandberg opplevde at hans privatliv ble misbrukt av både egne partifeller og opposisjonen på Stortinget i en skitten politisk maktkamp.

I denne boken fortelles sannheten om hva som skjedde bak
    kulissene. Om hvordan en feilslått strategi ved Statsministerens
    kontor fikk mediene til å gå amok og skape Bahareh Letnes til en
    iransk spion og Per Sandberg til å velge å forlate jobben.

Boken forteller om Baharehs flukt til Norge, om hvordan hun og
    Per fant kjærligheten og om hva som egentlig skjedde under deres
    beryktede reise i Iran.

Boken er illustrert med private bilder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Dette må vel uten omsvøp kunne kalles et hastverksarbeide, eller?

De rakk i det minste å få det ut så juleinntektene er reddet, og mens Per fortsatt har svært god betaling fra Stortinget. Dessuten før forholdet går over styr.

Disqutabel

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.365
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvilket justismord de sikter til.
    Det er vel ingen som er dømt for noe som helst i denne saken ?
    Det har aldri vært noen rettsprosess og så visst ingen rettskraftig dom.
    Eller er det kanskje bare at "justismord" fenger godt som overskrift for det publikum de ser for seg ?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Det hjelper å ha et navn og en del førstesider for å få en bok utgitt.

Fremmede maket har flyttet inn?? Hva er det han insinuerer, egentlig? At en iransk spion har flyttet inn til Per Sandberg, eller er det noe helt annet? Hvilken makt flyttet inn til hvem, i så fall? Kan det være noen indre demoner, han prater om?

Disqutabel

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For de som ikke kjenner sitatet er tittelen altså tatt fra bekymringsmeldingen som ekskona opprettet, etter at Letnes (mer eller mindre) hadde flyttet inn hos Sandberg.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvor kan man poste fy-innlegg om Krf?
    Passer liksom ikke inn noen steder....
    Ny tråd?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Ny tråd?
    Det kommer helt an på hva det ekstraordinære årsmøtet bestemmer!

Blåblå eller rødgrønne tråden??

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.532
    Ny tråd?

KrF har i alle fall to av de mest rakryggete politikerne nå for tiden, Bekkevold og Hareide. Det tok riktignok litt tid før Hareide tok mot til seg og talte Erna midt imot.

( Hva var det for noen skrik som kom fra Bergenskanten nå? )

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Noen som husker den hytta til siv jensen? Den med så lav standard, utedo og det hele, at det gjorde ikke noe at hun leide godt under gjeldende pris. At den hun leide fra er Andresen, topplederen som Siv ga prestisjetungt verv til. Den hytta der Siv måtte ta regningene for å pusse opp selv og alle greier.

Det viser seg nå at Siv Jensen løy.

Hytta er påkoblet vann og kloakk, betalt av Andresen.
    Hytta har nytt bad, betalt av Andresen.
    Hytta har ny peis, betalt av Andresen.
    Hytta har nytt kjøkken, betalt av Andresen.

Jeg skulle gjerne ha betalt 3333 kr måneden for ei hytte med slik beliggenhet.

https://www.dn.no/marked/siv-jensen...ytta-hun-leier-av-johan-h-andresen/2-1-439762

https://www.dagsavisen.no/innenriks...eis-i-hytta-hun-leier-av-milliarder-1.1217679

Siv Jensen ga Andresen vervet som leder av Etikkrådet. Kan vel si at han lykkes i å spre god gammel norsk næringslivsetikk. Det er en mannsalder siden stabburet.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.477
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Noen som husker den hytta til siv jensen? Den med så lav standard, utedo og det hele, at det gjorde ikke noe at hun leide godt under gjeldende pris. At den hun leide fra er Andresen, topplederen som Siv ga prestisjetungt verv til. Den hytta der Siv måtte ta regningene for å pusse opp selv og alle greier.

Det viser seg nå at Siv Jensen løy.

Hytta er påkoblet vann og kloakk, betalt av Andresen.
    Hytta har nytt bad, betalt av Andresen.
    Hytta har ny peis, betalt av Andresen.
    Hytta har nytt kjøkken, betalt av Andresen.

Jeg skulle gjerne ha betalt 3333 kr måneden for ei hytte med slik beliggenhet.

https://www.dn.no/marked/siv-jensen...ytta-hun-leier-av-johan-h-andresen/2-1-439762

https://www.dagsavisen.no/innenriks...eis-i-hytta-hun-leier-av-milliarder-1.1217679

Siv Jensen ga Andresen vervet som leder av Etikkrådet. Kan vel si at han lykkes i å spre god gammel norsk næringslivsetikk. Det er en mannsalder siden stabburet.
    Nei og nei - steike..!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.897
    Ny tråd?

KrF har i alle fall to av de mest rakryggete politikerne nå for tiden, Bekkevold og Hareide. Det tok riktignok litt tid før Hareide tok mot til seg og talte Erna midt imot.

( Hva var det for noen skrik som kom fra Bergenskanten nå? )
    Må faktisk si meg enig med deg her. Bekkevold har jeg lenge hatt sansen for, og jeg synes Hareide den siste tiden har mannet seg opp slik at det nesten er mulig å høre på ham uten å få Eia-parodien på øret.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Reiseregning for turer han ikke har vært på, ja....

Skulle tro den blir vrien å forklare med henvisning til uklare regler og rutiner?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn