Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Ganske uinteressant hva folk måtte ha av partitilhørighet eller -sympatier, selv om enkelte hele tiden må trekke det frem. Kanskje i mangel på argumenter.

Diskusjoner som trenger stråmenn er polemikk.
    Oh, så gravalvorlige vi ble. Jeg skal toppe den som en vennlig gest: Panteren begynte!

Forøvrig er 99% av innleggene hans én setning lange.
    Snakker du om BT? Mange her inne som er opptatt av partitilhørigheten til debattanter. BT skriver vel mest petiter.
    Jeg snakket om Panteren, hans meninger om ting er nesten alltid etter partiboka (og formulert som one-linere), så jeg fant one-lineren om lojalitet litt fornøyelig. BT er også ganske forutsigbar, sant det. Den sinte blodrøde megafonen har jeg blokkert, støynivået blir for høyt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Det du beskriver er jo prisen for å være EØS-medlem. At arbeidsgivere benytter det til misbruk av ressurssvake, er virkelig ikke arbeiderorganisasjonenes feil, vi har tariffordninger i Norge. De som bryter med disse avtalene, er i prinsipp å anse som kriminelle.
    Hva angår innvandring fra den 3dje verden, er det som Larson nevner, ikke mye fri flyt, det er basert stort sett på internasjonale konvensjoner.

Disqutabel
    Neida det fullt lovlig. Bare se på transportnæringa. At sosial dumping var resultatet var kjent før avtalen ble inngått med støtte fra LO og AP.
    Hvorfor innvandring fra den tredje verden skjer er vel irrelevant? Det har uansett medført lønnsnedgang i de bransjer innvandrere får jobb.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Det du beskriver er jo prisen for å være EØS-medlem. At arbeidsgivere benytter det til misbruk av ressurssvake, er virkelig ikke arbeiderorganisasjonenes feil, vi har tariffordninger i Norge. De som bryter med disse avtalene, er i prinsipp å anse som kriminelle.
    Hva angår innvandring fra den 3dje verden, er det som Larson nevner, ikke mye fri flyt, det er basert stort sett på internasjonale konvensjoner.

Disqutabel
    Neida det fullt lovlig. Bare se på transportnæringa. At sosial dumping var resultatet var kjent før avtalen ble inngått med støtte fra LO og AP.
    Hvorfor innvandring fra den tredje verden skjer er vel irrelevant? Det har uansett medført lønnsnedgang i de bransjer innvandrere får jobb.
    Lønnsnedgang er noe annet enn sosial dumping, det er viktig å skille på disse fenomen. Den flate lønnsstrukturen i Norge er under hardt press, og det en del motstridende interesser der, som ikke er så enkle å manøvrere gjennom. Det som foregår innen transport er nok uheldige resultater, ispedd rene slavekontrakter, fra en ikke helt gjennomtenkt plan i lag med nødvendig EU-tilpasning.
    Som nevnt er den norske modellen hard presset av blant annet resultatene fra EU's politikk.

Disqutabel

S

Slubbert

Gjest
    En god venn av meg er flyttemann med norsk privat arbeidsgiver (Vinjes Transport), så jeg har hørt en del førstehånds om transportbransjen. Problemet er ikke slemme arbeidsgivere som vil utnytte sine ansatte*, men at fri flyt av tjenester gjør at utenlandske flyttefirmaer, primært østeuropeiske, fritt kan ta oppdrag i Norge. Og siden de har polske eller litauske kostnadsnivåer så blir prisen mye lavere for kundene. Så norske transportfirmaer er under et veldig sterkt kostnadspress, og må i stor grad også benytte østeuropeisk arbeidskraft hvis de ikke skal tape alle oppdrag og gå konkurs. Ikke fordi de har lyst, men fordi de må.

Men så kan man jo også argumentere for at fri flyt av arbeidskraft fører til utjevning mellom land (for et polsk flyttefirma er det svært lukrativt å ta flytteoppdrag i Norge), så da blir jo spørsmålet om solidariteten skal stoppe ved landegrensen, eller om utjevning mellom land egentlig er en god ting. Ref. klimatråden er det jo nok av folk som argumenterer for at vi må ned i levestandard, men besynderlig nok er de også ofte de samme som vil isolere Norge fra omverdenen så vi kan opprettholde et ekstremt høyt lønns- og kostnadsnivå (og dertil hørende forbruksnivå).

* De aller fleste arbeidsgivere ønsker faktisk gode forhold for sine ansatte, tro det eller ei, og lønningene i privat sektor er også gjennomgående høyere enn i offentlig sektor, forøvrig.

C

cruiser

Gjest
    Problemet er vel at man ikke har systemer for å håndheve reglene man allerede har, knyttet til kabotasje og kjøre/hviletid.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Problemet er vel at man ikke har systemer for å håndheve reglene man allerede har, knyttet til kabotasje og kjøre/hviletid.
    Problemet er klart slik Slubbert også beskriver, dette gjelder både innen bygg og transport.
    Men at det finnes mange som skruppelløst utnytter manglende kontroll og smutthull er også hevet over tvil. En langtransport på vei inn til Norge med én enkelt pall burde jo ringe i alarmklokkene grensa til Dovre, de kommer med ett eneste mål for øyet, å bedrive innenlands transport. De har klare grenser for tiden de kan ta oppdrag her, og de skal i prinsippet ha tariffestet minstelønn.
    Det svindles over en lav sko. Når du leser om folk som bor i lastebilen i 7 uker i strekk i Norge, og tjener 30 kr. timen, er det kriminelt, ikke bare utnyttelse av regelverket. Lite sannsynlig at kjøre/hviletider følges slavisk, heller.
    Legg til slitt utstyr, slitne sjåfører og høyt alkoholforbruk, så har du vel et ikke veldig hyggelig bilde av en slavearbeider på tur.

Disqutabel

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet er klart slik Slubbert også beskriver, dette gjelder både innen bygg og transport.
    Men at det finnes mange som skruppelløst utnytter manglende kontroll og smutthull er også hevet over tvil. En langtransport på vei inn til Norge med én enkelt pall burde jo ringe i alarmklokkene grensa til Dovre, de kommer med ett eneste mål for øyet, å bedrive innenlands transport. De har klare grenser for tiden de kan ta oppdrag her, og de skal i prinsippet ha tariffestet minstelønn.
    Det svindles over en lav sko. Når du leser om folk som bor i lastebilen i 7 uker i strekk i Norge, og tjener 30 kr. timen, er det kriminelt, ikke bare utnyttelse av regelverket. Lite sannsynlig at kjøre/hviletider følges slavisk, heller.
    Legg til slitt utstyr, slitne sjåfører og høyt alkoholforbruk, så har du vel et ikke veldig hyggelig bilde av en slavearbeider på tur.

Disqutabel
    Tjo-hei hvor det går, glad vi har midtrabatt på E6 her i Østfold. Vi får håpe på at førerløse lastebiler snart blir en realitet. Computern krever ikke lønn og heller ingen hviletid så de økonomiske driverne er tilstede.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Men så kan man jo også argumentere for at fri flyt av arbeidskraft fører til utjevning mellom land (for et polsk flyttefirma er det svært lukrativt å ta flytteoppdrag i Norge), så da blir jo spørsmålet om solidariteten skal stoppe ved landegrensen, eller om utjevning mellom land egentlig er en god ting. .
    Solidariteten ja. Den byrden bør vel elitene som ønsket denne utviklingen ta? Eller de høytlønnte.

C

cruiser

Gjest

Disqutabel
    Løsningen er svært enkel, gå etter transportkjøperne. En tur for å se hva/hvem som står på rampene til de 3 store samlasterne ville nok overrasket de fleste. Marine harvest og Salmar er også et godt sted å begynne

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Ganske uinteressant hva folk måtte ha av partitilhørighet eller -sympatier, selv om enkelte hele tiden må trekke det frem. Kanskje i mangel på argumenter.

Diskusjoner som trenger stråmenn er polemikk.
    Oh, så gravalvorlige vi ble. Jeg skal toppe den som en vennlig gest: Panteren begynte!

Forøvrig er 99% av innleggene hans én setning lange.
    Snakker du om BT? Mange her inne som er opptatt av partitilhørigheten til debattanter. BT skriver vel mest petiter.
    Jeg snakket om Panteren, hans meninger om ting er nesten alltid etter partiboka (og formulert som one-linere), så jeg fant one-lineren om lojalitet litt fornøyelig. BT er også ganske forutsigbar, sant det. Den sinte blodrøde megafonen har jeg blokkert, støynivået blir for høyt.
    Og sånn ellers, du har det greit? Nå har jeg ikke noen partibok liggende, men siden du sier at mine meninger følger den så har du sikkert rett. Jeg kjenner ikke innholdet i den så godt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en tendens til at de som synes det er greit med denne typen sosial dumping - eller går langt i å forklare hvorfor det nødvendigvis må være slik/pakker det pent inn som sosial utjevning over landegrensene - ikke opplever samme konkurranse i egen jobbsituasjon. Noen næringer må bære kostnadene med fri flyt. Andre har fordeler. De siste er som regel de som lovpriser det hele. Det er fremdeles mange som ikke forstår hvordan engelskmennene stemte for brexit. Den som har skoen på osv.

C

cruiser

Gjest
    Det er vel ikke sikkert det er saa enkelt, kan fint vaere de som sitter nederst ved bordet idag blir de stoerste taperne paa en brexit eller en utmelding av eoes for den saks skyld

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det lukter hele tiden litt av 'helt greit med sosial dumping, men ligg unna min bransje'. Hva lokførere og konduktører hos NSB synes om Go Ahead på Sørlandsbanen, kontra hva utflaggede sjøfolk hos Color line synes om Uber...

Noen har lyktes med splitt og hersk.

C

cruiser

Gjest
    Det lukter hele tiden litt av 'helt greit med sosial dumping, men ligg unna min bransje'. Hva lokførere og konduktører hos NSB synes om Go Ahead på Sørlandsbanen, kontra hva utflaggede sjøfolk hos Color line synes om Uber...

Noen har lyktes med splitt og hersk.
    Egentlig ganske logisk all den tid vi alle vil tjene mest mulig samt kjøpe varer og tjenester billigst mulig :D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir fint med svenske tilstander på tog hvor man i mange tilfeller får anbefalt taxi selv om man har 20 mil å reise og jernbanestasjon begge steder.

S

Slubbert

Gjest
    Det er vel en tendens til at de som synes det er greit med denne typen sosial dumping - eller går langt i å forklare hvorfor det nødvendigvis må være slik/pakker det pent inn som sosial utjevning over landegrensene - ikke opplever samme konkurranse i egen jobbsituasjon. Noen næringer må bære kostnadene med fri flyt. Andre har fordeler. De siste er som regel de som lovpriser det hele. Det er fremdeles mange som ikke forstår hvordan engelskmennene stemte for brexit. Den som har skoen på osv.
    Hvis den var adressert til meg tar du feil, min jobb er i aller høyeste grad konkurranseutsatt fra andre land. Det er over 40 nasjonaliteter representert på arbeidsplassen min.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men selv om du også er konkurranseutsatt jobbmessig, så betyr neppe en karrieresmell det samme for deg som for en arbeider i et lavstatusyrke. Jobber man i kassa på Kiwi og taper for maskinen hvor kundene scanner varene selv, så er det muligens en smule mer kritisk enn for deg?

S

Slubbert

Gjest
    Men selv om du også er konkurranseutsatt jobbmessig, så betyr neppe en karrieresmell det samme for deg som for en arbeider i et lavstatusyrke. Jobber man i kassa på Kiwi og taper for maskinen hvor kundene scanner varene selv, så er det muligens en smule mer kritisk enn for deg?
    Det er alt annet enn utenkelig at AI vil kunne gjøre jobben jeg gjør nå om noen år, jeg anser det som mer sannsynlig enn ikke. Det er naturlig teknologisk utvikling, slik som såmaskina tok over for såmannen i sin tid. Det må vi pent tilpasse oss, meg selv inkludert. Ellers synes jeg det lukter av elitisme å snakke om "lavstatusyrker" og "høystatusyrker". Lavtlønte og høytlønte er reelle forskjeller, status er en sosial konstrukt som jeg ikke har noe til overs for.

Jeg har forøvrig nær null oppsparte midler og mindre eiendom enn de aller fleste, så hvis jeg mister jobben blir jeg like avhengig av NAV som enhver person i det du kaller "lavstatusyrker".

Det virker som noen har problemer med å se prinsipielle eller moralske synspunkter løsrevet fra egeninteresse. Hvorvidt jeg anser lønns- og kostnadsmessig utjevning mellom land som et gode eller onde for menneskeheten, er en vurdering helt uavhengig av hvorvidt jeg selv kommer til å tjene eller tape på det. Jeg baserer mine politiske synspunkter på moral, logikk og vitenskap, ikke egeninteresse.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Jeg baserer mine politiske synspunkter på moral, logikk og vitenskap, ikke egeninteresse.
    Den var det schwung over.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Jeg baserer mine politiske synspunkter på moral, logikk og vitenskap, ikke egeninteresse.
    Poenget er jo at Slubbert bringer til torgs et svært viktig tema, som jeg synes er alt for lite hensyntatt i debattene om politikk generelt. Skal vi stemme ut fra hva som gavner vår egen lommebok, og, i høyden vår egen familie, eller skal vi stemme ut fra hva vi tror vil gavne samfunnet, verden og fremtiden på best mulig vis?

Jeg er i hvert fall ikke i tvil, såpass altruisme har jeg i meg, heldigvis.

Disqutabel

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg vet ikke om jeg ble lest med vrangvilje eller om jeg rett og slett var jævlig klønete. Uansett, status relatert til jobb var ment rent deskriptivt, kunne like gjerne vært erstattet av lav og høy inntekt. Poenget jeg ville ha fram var at noen antageligvis vil tåle justeringer i arbeidsmarkedet bedre enn andre.

Jeg mener å huske at den godeste John Fredriksen i forbindelse med en eller annen finanskrise uttalte at 'vi tapte en milliard, men det var tross alt den milliarden vi hadde minst bruk for'.

Det er neppe mange av oss som er der. Men samtidig, når man ser hva det legges penger i blant gjengen her inne (meg selv inkludert), så kan vi tåle inntektsreduksjoner i % som faktisk vil være ruinerende for mange. To skritt fram betyr forskjellige ting, avhengig av hvor langt fra kanten man står og hvor langt det er ned.

S

Slubbert

Gjest
    Haha. Ja, feks min forakt for formynderpersoner kan sikkert kokes ned til å være en form for egeninteresse i det at jeg ikke ønsker å bli bestemt over, men jeg tenkte primært på økonomisk egeninteresse da. Økonomisk politikk er egentlig den desidert kjedeligste delen av politikken. Det eneste som er interessant i økonomisk politikk, er hvilket moralsk og logisk grunnlag de ulike partiene har for den økonomiske politikken de forfekter. Og i hvilken grad deres forslag faktisk vil være hensiktsmessige i henhold til dette moralske og logiske grunnlaget (den vitenskapelige biten). Og det er de stort sett ganske dårlige til å kommunisere. Økonomi i seg selv er uinteressant.

De fleste i klimatråden er jo enige i at vi skal ned i levestandard, og det er ikke noe som skremmer meg spesielt. Jeg er allerede billøs og bor trangt, men jeg kunne også godt sett for meg en fremtid der jeg for eksempel bor i kollektiv. Og hvis man bor i kollektiv og ikke har noen bil eller egen eiendom så er det ikke så mye man egentlig trenger for å få endene til å møtes. Og resten kan da brukes på morsomme ting som reising, konserter, festivaler og generell sosialisering.:)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Slubbert: moral, logikk og vitenskap, ikke egeninteresse, sier du. Støtter du den blåblå regjeringen?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er jo at Slubbert bringer til torgs et svært viktig tema, som jeg synes er alt for lite hensyntatt i debattene om politikk generelt. Skal vi stemme ut fra hva som gavner vår egen lommebok, og, i høyden vår egen familie, eller skal vi stemme ut fra hva vi tror vil gavne samfunnet, verden og fremtiden på best mulig vis?

Disqutabel

Man synes gjerne at det som gavner samfunnet er det som gavner lommeboka......

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Ellers synes jeg det lukter av elitisme å snakke om "lavstatusyrker" og "høystatusyrker". Lavtlønte og høytlønte er reelle forskjeller, status er en sosial konstrukt som jeg ikke har noe til overs for..
    Sosial dumping hadde ikke vært et tema dersom det rammet høystatus/høy-inntekts grupper. Da hadde blitt stoppet umiddelbart med nødvendige politiske vedtak og eventuelt politiinnsats.

Denne er knakende god:
    https://www.dagbladet.no/kultur/elitenes-selvmord/70113785

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Ellers synes jeg det lukter av elitisme å snakke om "lavstatusyrker" og "høystatusyrker". Lavtlønte og høytlønte er reelle forskjeller, status er en sosial konstrukt som jeg ikke har noe til overs for..
    Dette er naivt. Sosial dumping hadde ikke vært et tema dersom det rammet høystatus/høy-inntekts grupper. Da hadde blitt stoppet umiddelbart med nødvendige politiske vedtak og eventuelt politiinnsats.
    Tja, pilotene har jo kranglet med flyselskapene om dette i mange år uten at det har skjedd så mye, og piloter er definitivt en høyinntektsgruppe. Når det kommer til lederstillinger er kostnadsnivået i Norge lavt i forhold til andre land, som jeg forøvrig mener er en bra ting, en polsk direktør tjener høyst sannsynligvis mer enn en tilsvarende norsk direktør. Så der er Norge allerede i utgangspunktet konkurransedyktige. Det som gjør Norge utsatt er at det generelle kostnadsnivået er alt for høyt sammenlignet med andre land (mye pga oljå), så igjen, skal vi isolere oss? Kan vi begrense rettferdighet til å være et nasjonalt anliggende? Det kan man selvfølgelig mene begge deler om, men mange later ikke til å se (eller bevisst overser) sammenhengene her.

Er mye enig i dette. Igjen, som jeg allerede har hevdet mange ganger tidligere i ulike tråder og også fått pepper for; min oppfatning er at opprøret mot elitene handler om kultur mye mer enn økonomi. Det er den eneste forklaringen på at milliardæren Trump kan målbære et opprør mot elitene. Elitene er de som har vært de dominerende meningsbærerne siden 70-tallet, de som har hatt definisjonsmakten over rett og galt. De som begynte som idealistiske raddiser, men etterhvert har blitt begravd i sine egne biblioteker og sin egen tilegnede besteborgerlige livsstil. Og har endt opp med å umyndiggjøre og forakte dem som de en gang kjempet for.

De som i artikkelen omtales som "oversett, sett ned på, utskjelt eller marginalisert" utgjør forøvrig det meste av min omgangskrets. I artikkelens kontekst betrakter jeg meg selv som et utskudd, men det lever jeg godt med.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667

Disqutabel

Man synes gjerne at det som gavner samfunnet er det som gavner lommeboka......
    Den påstanden skjønner jeg ingenting av, må jeg innrømme. Hele poenget med mitt innlegg over, var vel at svært ofte er det en motsetning mellom det som gavner min lommebok, og det som gavner samfunn/verden/fremtid.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Som sagt, offentlige pensjoner er en tjeneste du får, ikke et oppspart beløp du tar ut fra en konto. Staten (og oss skattebetalere) er forpliktet til å tilby deg en viss levestandard, ikke et antall kroner.
    I så falle ville det jo vært helt greit å gi emn pakistansk arbeidsinnvandrer som på redelig og ærlig vis har tjent opp sine pensjonspoeng siden 1974ca 1500 kr måneden i utbetaling om han eller hun velger å flytte tilbake til slekt og venner på sine siste å.

Sli er det jo heldigvis ikke.

Man har som pensjonist krav på minstepensjon, samme hvor man velger å bruke dem. Man skal også kunne forvente at oppsparte pensjonspoeng kommer en til gode, siden man tross alt har bidratt mer til systemets oppredsholdelse enn late døgenikter og generelle vaffelstekere. Selv om statens rolle er begrenset, så skal vi ha et visst nivå her i Norge.

Det aler viktigste vi kan gjøre i Norge nå er å sørge for at vi ikke forplikter oss til unødvendige utgifter i hundrevisavmilliarderklassen gjennom å invitere hele den tredje verden hit for å snylte på og undergrave hele det sosiale sikkerhetsnettverket og velferdssystemet ni så nitidig har bygget opp.

Jeg skulle ønske at folk generelt begynte å tenke litt mer i stedet for bare å føle seg på sikker kurs mot bankerott.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Noen som fikk med seg Erna i dag?

Statsministeren ble kalt inn foran Stortingets spørretime for å svare på abortspørsmål. Det første Erna gjør er å klargjøre at statsministeren ikke er der som statsminister, men som partileder for Høyre.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.970
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg fikk med meg at hun ga klart uttrykk for Høyres politikk på området. Det etterlyste du for et par dager siden, og det er noe helt annet enn hva du påstår at Høyre går inn for:
    –Å endre paragraf 2c er ikke Høyres politikk. Vi er derimot åpne for å forhandle om utformingen av denne bestemmelsen, under noen klare forutsetninger - at kvinners rettigheter ikke skal svekkes, og at det skal legges større vekt på kvinners og familiers vurdering av egen livssituasjon, sa Solberg.

–Derfor vil nok dette, slik jeg ga uttrykk for i debatten 1. november, bety at i praksis vil kvinner som søker abort etter tolvte uke, i like stor grad som i dag få innvilget abort i fremtiden, forklarte hun.
    Svaret som statsminister er det samme, ettersom regjeringens politikk er den samme som Høyres politikk. Det er derimot hva en ny regjeringsplattform kommer til å inneholde som er litt vanskelig å svare på før den er forhandlet frem.
    –Forhandlinger vil gå mellom fire partier. Dersom KrF får gjennomslag, vil det blir et lovarbeid på vanlig måte. Stortinget får rikelig anledning til å debattere saken og gå inn i alle sider ved endringene, sa Solberg.
    Det vil nok statsministeren i en snarlig flertallsregjering få nye muligheter til å svare på, tenker jeg. Stortingsflertallet er jo eksakt det samme som før.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    "Å endre paragraf 2c er ikke Høyres politikk. Vi er derimot åpne for å forhandle om utformingen av denne bestemmelsen"
    Høyre tror folk er dumme. Å være åpen for å forhandle betyr at man er åpen for å gjøre det til Høyres politikk. Med det samme Høyre blir enig med Krf så er Høyre for.

"under noen klare forutsetninger - at kvinners rettigheter ikke skal svekkes, og at det skal legges større vekt på kvinners og familiers vurdering av egen livssituasjon,"
    Forhandlingspartneren har gjort det klart at de forventer en økning i nemndavslag. Forhandlingspartneren forventer at Høyre bruker partipisk. Og utsagnet er videre en selvmotsigelse. Hvis endringen ikke fører til noen endring, hvorfor gjennomføre endringen?

Man kan møte den forutsetningen lett, ikke gjøre noen begrensninger, og det er å se til Sverige. Selvbestemt abort i 18 uker.

–Forhandlinger vil gå mellom fire partier. Dersom KrF får gjennomslag, vil det blir et lovarbeid på vanlig måte. Stortinget får rikelig anledning til å debattere saken og gå inn i alle sider ved endringene, sa Solberg.
    Det vil nok statsministeren i en snarlig flertallsregjering få nye muligheter til å svare på, tenker jeg. Stortingsflertallet er jo eksakt det samme som før.
    God demokratisk holdning der, Asbjørn. Man skal kun debattere saken etter at saken er bestemt. "Vi nekter å si hva vi mener før vi har kommet til en enighet"
    Ellers fint å vite at du sier vi kan se vekk fra hennes uttalelser i dag. Hun har snakket om dagens regjering som vil opphøre å eksistere om ikke så lenge. Språkakrobatikk i høyeste Venstre-klasse.

Nå som du er her, hva synes du om twitter-tråden i #11419? Dette er hva Erna(og Høyre i sin stillhet) fronter.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.970
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes den er totalt usaklig. Barnet som beskrives i twittertråden ble tydeligvis født under dagens regler. Det var også det innlegget ditt jeg refererte til i andre setning av forrige innlegg. Du later som om noen vil ta bort det ene punktet i 2c som alle er enige om.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.369
    Torget vurderinger
    4
    Høyre tror folk er dumme.
    Mulig det, men du trenger da ikke være så ivrig etter gi dem rett!?

Å være åpen for å forhandle betyr at man er åpen for å gjøre det til Høyres politikk. Med det samme Høyre blir enig med Krf så er Høyre for.
    Å være åpen for å forhandle betyr at man er åpen for å høre hva motparten ønsker, og evt. komme med et svar som kan inneholde litt av det som ønskes, men også motkrav eller ganske andre forslag.
    Å vise alle kortene før man går inn i forhandlinger er selvsagt himla dumt. Å vise kravene for alle og enhver er gjerne like dumt. Å forhandle i full offentlighet vil bare tvinge alle i hvert sitt hjørne. Å debattere forhandlingskortene i full offentlighet, men den politiske motparten, før forhandlingene har startet er så kørka at bare venstreraddiser som Larsson kan tro det handler om demokrati. Før et valg, ja, men ikke etter valget hvor folk har gitt sine stemmer og partiene har sine mandater.

Arbeiderpartistenes indignerte breiside av spørsmål til Erna Solberg er bare polemikk med et vagt snev av håp om en forsnakkelse.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg synes den er totalt usaklig. Barnet som beskrives i twittertråden ble tydeligvis født under dagens regler. Det var også det innlegget ditt jeg refererte til i andre setning av forrige innlegg. Du later som om noen vil ta bort det ene punktet i 2c som alle er enige om.
    Så en persons hverdag er totalt usaklig? Dette er konsekvensen av å få barn som 2c åpner for å adoptere bort. Det er disse det skal bli flere av når Erna får viljen som om å fjerne 2c. Nå spørs det om hun får med seg FrP da, men Høyre har hun helt klart bak seg. Ingen tar til motmæle og forsvarer landsmøtevedtaket. Likestillingsministeren er taus som graven.

Det er ikke jeg som later som om noen vil fjerne 2c. KrF vil fjerne det. Høyre ved partileder og nestleder ønsker å fjerne det.

6

65finger

Gjest
    Du spekulerer og raljerer. Gjesp. Lurer på hvilket bein Støre hadde gitt hareide og gnage på om det hadde gått den veien.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.970
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som du neppe kan ha unngått å få med deg, enda du later som det motsatte: Det er ingen som vil fjerne punktet i 2c om levedyktighet. Barnet som beskrives i twittertråden ble født under dagens regler. Det som diskuteres er om punktet om genetiske defekter skal tas bort og punktet om levedyktighet bli stående igjen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høyre tror folk er dumme.
    Mulig det, men du trenger da ikke være så ivrig etter gi dem rett!?

Å være åpen for å forhandle betyr at man er åpen for å gjøre det til Høyres politikk. Med det samme Høyre blir enig med Krf så er Høyre for.
    Å være åpen for å forhandle betyr at man er åpen for å høre hva motparten ønsker, og evt. komme med et svar som kan inneholde litt av det som ønskes, men også motkrav eller ganske andre forslag.
    Å vise alle kortene før man går inn i forhandlinger er selvsagt himla dumt. Å vise kravene for alle og enhver er gjerne like dumt. Å forhandle i full offentlighet vil bare tvinge alle i hvert sitt hjørne. Å debattere forhandlingskortene i full offentlighet, men den politiske motparten, før forhandlingene har startet er så kørka at bare venstreraddiser som Larsson kan tro det handler om demokrati. Før et valg, ja, men ikke etter valget hvor folk har gitt sine stemmer og partiene har sine mandater.

Arbeiderpartistenes indignerte breiside av spørsmål til Erna Solberg er bare polemikk med et vagt snev av håp om en forsnakkelse.
    Når motstanderen sier at det er historisk mulighet for å endre abortloven, så betyr å være åpen for å forhandle ikke å høre hva motparten ønsker. Høyre må gjerne tro dette, men da har de rundlurt KrF. Jeg vet ikke hva som er verst? Lyve til velgerne eller lyve til sin samarbeidspartner for å få dem til å velge deg.

Ja, abortloven er som Segway, lakrispiper og vannscootere. Man gir lettelser/innstramninger i loven for å få regjeringssamarbeid. Kvinnens rett til kontroll over egen kropp og liv er kun et forhandlingskort.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Som du neppe kan ha unngått å få med deg, enda du later som det motsatte: Det er ingen som vil fjerne punktet i 2c om levedyktighet. Barnet som beskrives i twittertråden ble født under dagens regler. Det som diskuteres er om punktet om genetiske defekter skal tas bort og punktet om levedyktighet bli stående igjen.
    barnet som blir diskutert er levedyktig og en ressurssterk familie vil få avslag på en abortsøknad med Høyres endring. Abortsøknaden vil gå glatt gjennom med dagens regler. Din tur.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn