Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Fedme er mange ganger et symptom på underliggende lidelser, fysiske, psykiske, økonomiske(ikke spesielt i Norge, men stort problem andre steder) osv. Røyking er noe anderledes da stort sett er avhengighet og vane som er problemet, i tillegg er det mulig å leve tilnærmet røykfritt, i motsetning til mat.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Terje: tror du virkelig det er mulig å gå tilbake til handlingsregelen etter at Erna kaster den på sjøen? Skal våre barn betale høyere skatter og avgifter og få mindre velferd bare fordi maktkåte Erna ikke evner å prioritere?

Det må tilkalles noen voksne til statsministerens kontor, for denne fyllefesten kan ikke fortsette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til info: AP's alternative budsjett la opp til å bruke eksakt like mye oljepenger. Det som diskuteres nå er hvordan erstatningen for en fregatt og nytt regjeringskvartal skal bokføres når staten er selvassurandør, og om dette utløser krav om tilsvarende kostnadskutt andre steder på utbetalingstidspunktet. Alternativet til å ta det "under streken" er å skrive ut høyere skatter og avgifter og/eller å kutte i velferd og andre utgifter på samme tidspunkt for å balansere budsjettet. Det er en relevant diskusjon, men jeg har vært på morsommere "fyllefester".

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje: tror du virkelig det er mulig å gå tilbake til handlingsregelen etter at Erna kaster den på sjøen? Skal våre barn betale høyere skatter og avgifter og få mindre velferd bare fordi maktkåte Erna ikke evner å prioritere?

Det må tilkalles noen voksne til statsministerens kontor, for denne fyllefesten kan ikke fortsette.
    Jeg tror vi overdriver problemet, oljefondet vokser fortsatt, vi tar av overskuddet i fondet og penger f.eks. brukt på infrastruktur gir en effekt for fastlandsøkonomien også. Og som kjent så er Norge selvassurandør når det gjelder forsvarsmatriell. Jeg synes det derfor er greit at vi tar ut noen millarder til ny fregatt, alternativet er å øke skatter eller redusere bevilgningene til noe annet. Det behøver ikke rike Norge å gjøre. Vi må også huske på at Stortinget "krangler" bare om noen få prosent av statsbudsjettet. I Norge har det store flertallet det kjempebra, (og godt er det) og vi har et gigantisk oljefond som alle andre land misunner oss. Jeg synes vi burde bruke mer penger på hurtigtog mellom de store byene i Skandinavia og bruke mer penger på forsvaret av Norge. (Det er mange ungdommer som ikke har jobb som kunne fått en karriere i Forsvaret) Hadde vi i tillegg greid å få NAV til å fungere bedre så hadde ting vært bortimot perfekt. All klagingen om hva som er feil i Norge er latterlig. Alle sytepavene burde bodd et år eller mer i et fattig, korrupt land. Når de hadde kommet tilbake til Norge så hadde smilet gått fra øre til øre og klagingen hadde vært en saga blott.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Fedme er mange ganger et symptom på underliggende lidelser, fysiske, psykiske, økonomiske(ikke spesielt i Norge, men stort problem andre steder) osv. Røyking er noe anderledes da stort sett er avhengighet og vane som er problemet, i tillegg er det mulig å leve tilnærmet røykfritt, i motsetning til mat.
    Jeg tok høyde for det med sykdom.
    Øvrig fedme, og etter det jeg vil tro utgjør "flertallet" av fedme, er dårlige vaner-dårlig kosthold-dårlige holdinger.
    Å skylde på at "man kan ikke leve uten mat, men man kan leve uten røyk, så derfor er det mye lettere å slutte å røye enn å gå ned i vekt" - det er noe forbasket tull.

God mat behøver ikke føre til fedme - snarere tvert i mot. Men det vet du jo utmerket godt også :)

Vi er nok enige her, du og jeg - men jeg er muligens noe strengere mot de som er overvektige uten medisinsk grunn :)

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Til info: AP's alternative budsjett la opp til å bruke eksakt like mye oljepenger. Det som diskuteres nå er hvordan erstatningen for en fregatt og nytt regjeringskvartal skal bokføres når staten er selvassurandør, og om dette utløser krav om tilsvarende kostnadskutt andre steder på utbetalingstidspunktet. Alternativet til å ta det "under streken" er å skrive ut høyere skatter og avgifter og/eller å kutte i velferd og andre utgifter på samme tidspunkt for å balansere budsjettet. Det er en relevant diskusjon, men jeg har vært på morsommere "fyllefester".
    Hør partikaninen snakke.

Alternativet til å tømme barnas sparegris er å balansere budsjettet. Det er helt korrekt. Alternativet er å prioritere her og nå, og ikke bare skyve regningen foran seg til sine barn.

Erna slaktes i Dagens Næringsliv for sin vegring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sagt hva jeg mener om hvordan det bør føres. Det er langt fra sikkert at jeg er enig med Erna her. ;)

Jeg synes bare du går litt vel mye av skaftet i retorikken. Fyllefest, du liksom. Troverdigheten er ganske lav når opposisjonens alternative budsjett bruker like mye penger. Den retorikken vil slå tilbake når man møter seg selv i døren, men det er jo Støre vant til etterhvert.

Derimot gir man fra seg muligheten til en saklig diskusjon om hva det betyr for staten å være selvassurandør i tilfeller som dette. Jeg heller mot å holde det isolert fra oljefondet ved å føre det over streken, siden dette aldri var intensjonen med fondet, men da bør man også ha en fornuftig modell for å skille mellom investeringer, avskrivninger, drift og "forsikringspoliser" i det vanlige regnskapet. Eventuelt å la offentlige virksomheter betale inn løpende til et statlig "forsikringsfond" som synliggjør rollen som selvassurandør. Dette er ikke spesielt velutviklet i offentlig budsjettering.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    1
    Larson har et godt poeng: Regjeringen bør stramme betydelig inn. Desverre er nok dette helt urealstisk enten regjeringen er blå, gul, grønn eller rød.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare litt overraskende at Larson har fått en slik på-veien-til-Damaskus-åpenbaring nå, så mye som han har kritisert de blåblå for å være "hjerteløse" og "onde" i sin "rasering" av alle offentlige utgifter og velferdsordninger. Det har tydeligvis nylig gått ut et direktiv med nye speaking points fra Youngstorget.

Unge Høyre sa noe om dette forleden: https://www.aftenposten.no/norge/i/...rUunngaelig-med-okt-skatt-og-okte-egenandeler

C

cruiser

Gjest
    Øvrig fedme, og etter det jeg vil tro utgjør "flertallet" av fedme, er dårlige vaner-dårlig kosthold-dårlige holdinger.
    Å skylde på at "man kan ikke leve uten mat, men man kan leve uten røyk, så derfor er det mye lettere å slutte å røye enn å gå ned i vekt" - det er noe forbasket tull.

God mat behøver ikke føre til fedme - snarere tvert i mot. Men det vet du jo utmerket godt også :)

Vi er nok enige her, du og jeg - men jeg er muligens noe strengere mot de som er overvektige uten medisinsk grunn :)
    Det er bare vanskelig å skille hvem som er hvem, da kan det være greit å droppe pekingen. Altså normal folkeskikk

Når det gjelder hva som er værst, så var det for meg mye lettere å slutte å røyke enn å legge om kosthold og tilpasse seg en aktiv livsstil.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er bare litt overraskende at Larson har fått en slik på-veien-til-Damaskus-åpenbaring nå, så mye som han har kritisert de blåblå for å være "hjerteløse" og "onde" i sin "rasering" av alle offentlige utgifter og velferdsordninger. Det har tydeligvis nylig gått ut et direktiv med nye speaking points fra Youngstorget.

Unge Høyre sa noe om dette forleden: https://www.aftenposten.no/norge/i/...rUunngaelig-med-okt-skatt-og-okte-egenandeler
    Det er faktisk du som roper om ondskap. jeg stilte spørsmålet om hun var ond der hun gjør livet som ufør økonomisk usikkert. Du messer om at det bare er tilbakeføring til gamle regler. Endringen er mer enn som så.

Velferdssamfunnet er i ferd med å forvitre med Erna som sjef. Sikkerhetsnettet rakner der Erna og Hauglie drar i tråden. 1000-vis av nordmenn har intet å leve for. De kan hverken jobbe eller kvalifisere for trygd. 10-tusenvis personer nederst i samfunnet har fått et trangt liv enda trangere. Ordninger er fjernet. Avgifter for lavtlønnede øker og øker. Høyre sier det er slik det skal være. Vi må spare penger, sier Høyre. Samtidig tar Høyre seg råd til å bygge flotte veier overalt. De tar seg råd til å kutte skatt. De tar seg råd til å øke kontantstøtten. De tar seg råd til å bestikke Venstre for å akseptere statsstøtte til HRS. Høyre tar seg god råd fordi Erna. Høyre nekter å prioritere der de sier ja til alle utgifter. Bortsett fra til de svakerestilte. De skal stramme inn livreima. De fattige skal virkelig føle på fattigdommen. Er du syk og ikke fattig, nå skal du bli fattig også. For med trussel om økonomisk ruin så blir du frisk nok til å følge arbeidslinja.

Høyre trikser seg til penger. De ga statskraft 10 milliarder kapitalinnskudd fra oljefond. Kort tid etter så var det ekstraordinært utbytte på 5 milliarder kroner. Regelrett hvitvasking av oljepenger.

Høyre bruker penger som en full sjømann, de holder på med et fyllekallas hvor barna må pante flaskene dagen derpå.

6

65finger

Gjest
    Hør partikaninen snakke.

Alternativet til å tømme barnas sparegris er å balansere budsjettet. Det er helt korrekt. Alternativet er å prioritere her og nå, og ikke bare skyve regningen foran seg til sine barn.

Partikanin? hva gjør det deg til. Hvilken partipolitikk fronter du? du blir mere og mere brautete og uhøflig

• Liker
    Reaksjoner: MML

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.489
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hør partikaninen snakke.

Partikanin? hva gjør det deg til. Hvilken partipolitikk fronter du? du blir mere og mere brautete og uhøflig

Desperate røde Larson. Kommer ingen vei :) Og det aller meste av nettskribleriene hans er vel å betrakte som noe han selv liker å utrykke det - pisspreik.

Og denne Larson "klager" på Deph... Joa

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slapp av. Ap klarer sikkert å gjøre noe like dumt som Ernas regjeringsutvidelse før neste Stortingsvalg.
    Nå har Giske utrolig nok greid å holde seg i ro i flere måneder og fløyene i AP har latt være å lobbe håndgranater mellom skyttergravene sine omtrent like lenge. Det er nesten slik at Støre fremstår som et troverdig alternativ, hvilket man ikke kunne si om hverken ham eller partiet hans for et år siden. Men hvor lenge holder den freden, mon tro? Time will sjåww.

Det er mye i denne meningsmålingen jeg ikke liker, uten at det vil overraske særlig mange her inne, men om utfallet i et stortingsvalg skulle bli slik er det forsåvidt greit. Da er det velgerne som har bestemt at det er noen annens tur. Derimot ville jeg hatt litt mer problemer med et regjeringsskifte midt i stortingsperioden fordi Hareide hadde fått en åpenbaring. Vi får se hva velgerne mener når det etter hvert blir et valg.
    Jeg har ikke problemer med verken en Ap eller en H regjering. Det er omtrent like mye jeg er uenig med begge i. Problemet er hvem de må dra med seg for å få flertall....

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788

Det er bare vanskelig å skille hvem som er hvem, da kan det være greit å droppe pekingen. Altså normal folkeskikk

Når det gjelder hva som er værst, så var det for meg mye lettere å slutte å røyke enn å legge om kosthold og tilpasse seg en aktiv livsstil.
    For meg var det motsatt :)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hør partikaninen snakke.

Som du kunne lese så var Asbjørns svar dette:

Jeg har ikke sagt hva jeg mener om hvordan det bør føres. Det er langt fra sikkert at jeg er enig med Erna her. ;)
    Asbjørn er altså uenig med Erna, men forsvarer henne og Høyre med alle midler. partikanin.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Leste du resten av innlegget du siterte fra, eller passet det ikke inn i din historiefortelling?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.817
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer ikke å engasjere meg i denne sort-hvitt tegningen av forskjellen mellom Ap og H og syns det blir ganske banalt. På 95% av politikken er disse partiene kliss like. Pendelutslagene mellom debattanter er jammen rare -- og forutsigbare. Gråsonen er stor.

En artikkel om skinnulikhetene:

"Ap: - At vi er enige om skattesystemet, betyr ikke at vi er enige om skatt"

https://www.side3.no/hvorfor-kan-ikke-hoyre-og-arbeiderpartiet-samarbeide-i-regjering-4426217

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Leste du resten av innlegget du siterte fra, eller passet det ikke inn i din historiefortelling?
    Du er altså uenig med Erna, men kommer med masse forsvar av hennes valg allikevel. Well done!
    Jeg er nok mest uenig med deg og kommenterte din retorikk, Gjestemedlem II.

Si fra hvis du bestemmer deg for å diskutere substans i stedet for å strø skjellsord.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Asbjørn er altså uenig med Erna, men forsvarer henne og Høyre med alle midler. partikanin.
    Han gjør ikke det, Larson. Nå tror jeg du bør vaske brillene og munnen din.
    Her forsvarer han Erna så det synger etter. Og driver sin normale whataboutisme.

Det er først når han blir kalt partikanin at han modererer seg.

6

65finger

Gjest
    Her forsvarer han Erna så det synger etter. Og driver sin normale whataboutisme.

hvilket navn skal vi gi deg, for at du skal modere deg. Parti-sinnataggen. illrøde lemen!

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Nå er det vel ingen som har konkludert angående under eller over streken, hverken Asbjørn Erna eller Jonas. Kan jo evt vente med kritikken til utredningen er kommet og beslutningen er tatt?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet du, det gjør egentlig ikke så mye inntrykk på meg. Du har kalt meg "partikanin" før uten at det endret så mye på hva jeg mente da heller. Hvis det er den eneste debattformen du behersker, så vel bekomme. Du, Gjestemedlem og Fjernis 1-3 - the dream team.

Si fra hvis du vil eller kan diskutere substansen i forslaget. Det er noen interessante avveininger der.

Ordrett, fra regjeringsplattformen. Hvilken fyllefest!
    Staten som selvassurandør
    Staten følger selvassurandørprinsippet. Det betyr at hovedregelen er at staten ikke forsikrer seg, men dekker skader og tap når de oppstår. Regjeringen vil utrede og vurdere om gjenanskaffelser hvor staten er selvassurandør bør kunne føres som en 90-post i statsbudsjettet.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888

Det han gjør er å legge fram sine synspunkter på saklig vis. Om det nå er sånn at han tror på Høires politiske grunnideer, burde vi vel ha såpass takhøyde. Skjønner ikke behovet for å skjelle ut meningsmotstandere basert på såpass saklig uenighet.

Mitt politiske ståsted ønsker også mer fordelingspolitikk enn det dagens regjering dessverre jobber med. Men jeg føler virkelig ikke noe slags sinne eller behov for å skjelle ut Asbjørn, allikevel. Han er en fornuftig debattant, selv om han er uenig med både deg og meg.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg klarer ikke å engasjere meg i denne sort-hvitt tegningen av forskjellen mellom Ap og H og syns det blir ganske banalt. På 95% av politikken er disse partiene kliss like. Pendelutslagene mellom debattanter er jammen rare -- og forutsigbare. Gråsonen er stor.

En artikkel om skinnulikhetene:

"Ap: - At vi er enige om skattesystemet, betyr ikke at vi er enige om skatt"

https://www.side3.no/hvorfor-kan-ikke-hoyre-og-arbeiderpartiet-samarbeide-i-regjering-4426217
    Bra.

Jeg hadde levd lykkelig med en H/Ap-regjering, fordi dette er våre to statbærende partier og det at de ikke står hverandre så fjernt som retorikken skulle tilsi er det som har ført til den stabilitet og velstand vi nå opplever. Joda, de er programforpliktet til å være uenige i et og annet .. men du verden så mye bedre dette er en de fleste andre alternativer.

Civita-leder Kristin Clemet har tidligere beskrevet hvordan den gamle høyre-venstre-aksen nesten er irrelevant, fordi konfliktene ikke lenger går mellom blokkene lenger. Arbeiderpartiet og Høyre er begge pragmatiske storpartier som er enige om alle de store linjene.

"Partiene har gått sammen i brede forlik om både forsvar, asyl- og innvandring, ulv, klima og skatt. De er enige om oljepolitikken, utenrikspolitikken og de er forsvarere av velferdsstaten. De er også egentlig enige om den viktige symbolsaken formueskatten, men har ikke klart å finne den endelige løsningen."

Men det er noe likevel som skurrer med "den endelige løsningen", vi må ha litt friksjon, uenighet og krangel om ting som ikke er så vesentlig. The marketplace of ideas. Litt konkurranse om ideer og ikke et fastlagt vindu med meninger det er akseptabelt å bevege seg innenfor. Jeg ser litt for mange likheter med Hardingfeles henvisninger til forflytninger av The Overton window og den svenske doktrinen med Åsiktskorridoren.

En seriøs diskusjon omkring de to elementene hadde vært artig.

6

65finger

Gjest
    det å dele politikken langs en høyre/venstre akse har gått ut på dato.
    tenk Rødt, SV, FRP og SP opp mot resten. mer populistisk og mindre populistisk

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også påfallende hvor like de to blokkene er på den aksen. Ansvarlige H/AP, miljøbevisste V/MDG, populistiske FrP/SP, verdiorienterte KrF/SV. Nesten speilbilder, bare med rabulistiske Rødt på aller ytterste venstre fløy uten noe norsk motstykke på motsatt side. Og bra er forsåvidt det.

Den positive vinklingen på det er at vi har to brede, styringsdyktige koalisjoner som kan avløse hverandre ved makten når det behøves en fornyelse av mannskapet, og som begge styrer i henhold til et bredt konsensus i befolkningen om hvordan landet skal styres. Kanskje litt traust og kjedelig sammenlignet med det vi ser mange andre steder, men det fungerer også bedre enn det meste vi ser andre steder. Noen som vil bytte politikere med UK? Anyone??

Det er også derfor det ikke kan bli en storkoalisjon H/AP. Den ville være klippefast, men det ville ikke være noe alternativ. Hvis en slik regjering rotet det til, hvem skulle da stå i beredskap for å overta? En koalisjon av Moxnes, Vedum og Listhaug? Friogbevaremegvel. Kun tenkelig i krise- og krigstid, og da som del av en riktig storkoalisjon med enda fler partier. Det har skjedd: https://www.regjeringen.no/no/om-re...5/id438716/?expand=factboxRegjeringsmedlemmer

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Det er også påfallende hvor like de to blokkene er på den aksen. Ansvarlige H/AP, miljøbevisste V/MDG, populistiske FrP/SP, verdiorienterte KrF/SV. Nesten speilbilder, bare med rabulistiske Rødt på aller ytterste venstre fløy uten noe norsk motstykke på motsatt side. Og bra er forsåvidt det.

Den positive vinklingen på det er at vi har to brede, styringsdyktige koalisjoner som kan avløse hverandre ved makten når det behøves en fornyelse av mannskapet, og som begge styrer i henhold til et bredt konsensus i befolkningen om hvordan landet skal styres. Kanskje litt traust og kjedelig sammenlignet med det vi ser mange andre steder, men det fungerer også bedre enn det meste vi ser andre steder. Noen som vil bytte politikere med UK? Anyone??
    bra beskrivelse! vesentlig bedre enn min enkle...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    " Ansvarlige H/AP, miljøbevisste V/MDG, populistiske FrP/SP, verdiorienterte KrF/SV. "

Kan ta en kort analyse av disse overfor.

Ansvarlige H - utradert. Vulgarisert av FrP.
    Asnvarlige AP - eksisterer.
    Miljøbevisste V - utradert. Vulgarisert av Høyre og FrP. Redusert til én-saks parti: "AP uten innflytelse!"
    Miljøbevisste MDG - leverer varene i Oslo.
    populistiske FrP / SP - fair enough, men SP er smågutter ift FrP på populisme.
    Verdibaserte KrF - redusert til abortsak- og Israel-kjempere.
    Verdibaserte SV - eksisterer

Du kan også slenge med Rødt som verdibasert parti.

Du kan sammenlikne ordnet arbeidsliv / ikke ordnet arbeidsliv. Der er forskjellene enorme mellom fløyene.

Det nærmeste vi hadde en storkoalisjon av AP / H var under Stoltenberg 1 som trumfet gjennom høyrepolitikk på høyrepolitikk med påfølgende klokkeklare tap i neste valg. Det viste seg at arbeiderpartifolk ikke ønsket høyrepolitikk, så de gikk til SV i stedet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    Rart hvordan det er blitt populistisk å tale vanlige folk og lavere klasses sak......
    Elitene fornekter seg ikke...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rart hvordan det er blitt populistisk å tale vanlige folk og lavere klasses sak......
    Jeg vet ikke hva du legger i ordet populistisk, men her er wikipedias definisjon:
    https://no.wikipedia.org/wiki/Populisme
    Populisme (fra latin populus, «folk») er en «ideologi, strategi eller kommunikasjonsform»[1] som beskriver et motsetningsforhold mellom eliter og folket.[2] Populister uttrykker mistillit til det eksisterende politiske system eller den politiske eliten, og lovpriser «folk flest» sin sunne fornuft. Populistiske bevegelser kjennetegnes av å være moralistiske fremfor doktrinære, basert på holdninger fremfor ideologi, løst organiserte, antiintellektuelle og antielitistiske.[3]
    Ifølge Tor Bjørklund er ikke populisme en bestemt politisk ideologi, men en type politiske bevegelser som mener de er talerør for folket. Dette kan blant annet gi seg utslag i krav om folkeavstemninger.[9] Ifølge Cas Mudde er populisme kjennetegnet av en oppfatning av at samfunnet er delt i to grupper «det ekte folket» og «den korrupte eliten», og at disse to gruppene er internt homogene og står i motsetning til hverandre. Populismen krever at politikken skal være uttrykk for det ekte folkets vilje.[10] Øyvind Østerud skriver at populisme ikke er en ideologi men en politisk stil kjennetegnet ved mistillit til eliten.[11]
    For meg ser det ut til at du bruker den samme definisjonen, "å tale vanlige folks sak". Du greier i tillegg kunststykket å sette det i motsetning til "elitene" allerede i neste setning. Og poenget ditt var?

6

65finger

Gjest
    " Ansvarlige H/AP, miljøbevisste V/MDG, populistiske FrP/SP, verdiorienterte KrF/SV. "

Kan ta en kort analyse av disse overfor.

Ansvarlige H - utradert. Vulgarisert av FrP.
    Asnvarlige AP - eksisterer.
    Miljøbevisste V - utradert. Vulgarisert av Høyre og FrP. Redusert til én-saks parti: "AP uten innflytelse!"
    Miljøbevisste MDG - leverer varene i Oslo.
    populistiske FrP / SP - fair enough, men SP er smågutter ift FrP på populisme.
    Verdibaserte KrF - redusert til abortsak- og Israel-kjempere.
    Verdibaserte SV - eksisterer

Du kan også slenge med Rødt som verdibasert parti.

Du kan sammenlikne ordnet arbeidsliv / ikke ordnet arbeidsliv. Der er forskjellene enorme mellom fløyene.

Det nærmeste vi hadde en storkoalisjon av AP / H var under Stoltenberg 1 som trumfet gjennom høyrepolitikk på høyrepolitikk med påfølgende klokkeklare tap i neste valg. Det viste seg at arbeiderpartifolk ikke ønsket høyrepolitikk, så de gikk til SV i stedet.
    analysen din er feil

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Vet du, det gjør egentlig ikke så mye inntrykk på meg. Du har kalt meg "partikanin" før uten at det endret så mye på hva jeg mente da heller. Hvis det er den eneste debattformen du behersker, så vel bekomme. Du, Gjestemedlem og Fjernis 1-3 - the dream team.

Si fra hvis du vil eller kan diskutere substansen i forslaget. Det er noen interessante avveininger der.

Ordrett, fra regjeringsplattformen. Hvilken fyllefest!
    Staten som selvassurandør
    Staten følger selvassurandørprinsippet. Det betyr at hovedregelen er at staten ikke forsikrer seg, men dekker skader og tap når de oppstår. Regjeringen vil utrede og vurdere om gjenanskaffelser hvor staten er selvassurandør bør kunne føres som en 90-post i statsbudsjettet.
    I beste fall kreativ bokføring.
    I verste fall er der vel lovbrudd?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, handlingsregelen er ikke lovfestet, men i Perspektivmeldingen fra 2017 senker regjeringen grensen for uttak fra 4 til 3 % av fondet. Det gjenspeiler både at avkastningen på fondet forventes å bli lavere og at 4 % av det fondet er en h...s masse penger som ikke kan sluses inn i økonomien uten å gjøre mye skade. I fjor brukte regjeringen ca 2,8 %, altså godt innenfor selv den innstrammede handlingsregelen.
    https://www.regjeringen.no/no/tema/...ngslinjer-for-bruk-av-oljepenger-ha/id450468/
    https://www.dn.no/makrookonomi/regj...ar-kun-ut-27-prosent-av-oljefondet/2-1-336608

Spørsmålet her er egentlig hva det betyr at staten er selvassurandør, dvs selv tar risikoen for skade og tap på bygninger og skip. Er den risikoen backet opp av statens kapital som i et forsikringsselskap, eller er kostnaden ved en eventuell skade noe som skal tas over vanlige drifts- og investeringsbudsjetter som om man ikke var forsikret i det hele tatt? Praksis til nå har vært at dette tas over vanlig budsjett over streken. Forslaget er å først utrede argumentene for og imot dette, og deretter vurdere om man skal føre enkelte store tap "under streken" som selvassurandør. Det er ikke brukt noen penger her ennå, og blir vel ikke brukt noen heller på flere år.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/arbeidsnotat-nr-3/id87375/
    Selvassuranseprinsippet innebærer at de økonomiske følger av oppstått skade eller ilagt ansvar blir der de rammer, dvs. at den skadelidende etat må dekke skaden/ansvaret over eget budsjett. Gir ikke eget budsjett rom for dekning, må saken tas opp med det respektive fagdepartement, som eventuelt fremmer saken for Finansdepartementet eller Stortinget som forslag til overskridelse/tilleggsbevilgning. Det minnes i denne sammenheng om at en skadelidt etat ikke har noe krav om gjenanskaffelse av tapte verdier, idet dette vil være et budsjettspørsmål.
    Som nevnt tror jeg det riktigste vil være å beholde det "over streken" som nå, både fordi Statens Pensjonsfond Utland ikke opprinnelig er ment å være en slik risikokapital for staten, og fordi de store enkeltkostnadene for å bygge nytt også vil være inflasjonsdrivende i økonomien og derfor bør "telle" mot handlingsregelen. Motargumentet er at det er så store enkeltposter at det vil kreve store innsparinger andre steder, men da får man eventuelt gjøre det som en investering fordelt over flere år heller enn å føre det som en full kostnad i ett enkelt år. Det er poenget med organiseringen av store veiprosjekter i Nye Veier AS for å få kontinuitet i finansieringen over varigheten av prosjektet. Det burde være mulig å gjøre noe lignende som selvassurandør også.

Jeg synes i det minste spørsmålet er litt interessant, men muligens litt nerdete. :)

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    For meg ser det ut til at du bruker den samme definisjonen, "å tale vanlige folks sak". Du greier i tillegg kunststykket å sette det i motsetning til "elitene" allerede i neste setning. Og poenget ditt var?
    Men det brukes jo som noe negativt, useriøst og noe det ikke er verdt å bry seg med. Et forsøk på å diskreditere legitime interesser og observasjoner. Når ble det negativt å ivareta vanlige folks interesser? Hevder man at det ikke finnes eliter? Og er ikke det i seg selv et bevis for en elitistisk avstand til "vanlige" folk.
    Samfunnsutviklingen er rimelig klar. Forjævligseringen er i full gang med bred politisk støtte. Og det rammer de lavere sosiale lag. Det vil bli bråk....

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tenker du på FrP nå? I så tilfelle ser jeg ikke helt hvordan de taler vanlige folk og lavere klasses sak der de i regjering fucker dem over, mer og mer og hardere og hardere for hvert år som går.

Og hvem er eliten?
    Snakker vi om den kulturelle eliten?
    Eller den økonomiske eliten?

Hvem av har reell makt og innflytelse? De som sitter i styrerommene og tar avgjørelser som påvirker 1000-vis av mennesker, eller de moralske forstå-seg-påerne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn