Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil forundre meg mye om ikke vi får et strengere og klarere regelverk for politikerne våre i kjølvannet av alle disse sakene. Og lista for hva som er akseptabelt blir stadig flyttet oppover. Det er i denne tråden listet opp ganske mange politikere fra gamle dager som neppe ville overlevd lenge i dag.
    Og der kom første innstramming:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor er det visse ting som er så vanskelig å få til her på berget?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Sunnmøre
    Familiemedlemmer som vil handle i bestemte verdipapirer skal spørre meg om lov i hvert enkelt tilfelle. Jeg behøver ikke begrunne svaret, men hvis jeg sitter på innsideinfo skal jeg si nei.
    Det er jo ein del, sannsynlegvis hypotetiske, interessante spørsmål her.

Kva-om du har litt vrange familiemedlemer, som slett ikkje vil at far/ektemann skal bestemma over deira disposisjonar? At dei ikkje tykkjer at jobben din, sjølv kor glad du er over å ha fått han, ikkje er viktigare enn deira økonomiske handlefridom? Då kan dei jo seia “nei”, og du er i praksis nøydd til å seia opp. Likeeins om dei ikkje vil svara eller lova å innordna seg ein slik praksis.

Så kjem det vridne spørsmålet, kva om dei er litt feige, seier ja, men likevel handlar? Utan at du veit det, men du får ei snikande kjensle av det? Kanskje det glipp ut av dei at dei har gjort ein litt dårleg handel, og du veit at den har dei ikkje klarert med deg, sjølv om det hadde gått greitt. Kva kan du då gjera? Eg har jo skjøna i dag at det går frykteleg raskt å handla aksjar, så problemet må løysast i etterkant.

Dette problemet kan jo ha litt overføringsverdi.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der beskriver du mer realistiske dilemmaer enn alle «kunne bare trykke på en knapp»-lettvintheter, ja. Heldigvis har jeg ikke vært i noen av situasjonene selv, men umiddelbart tenker jeg at første scenario har også en annen løsning: kaste ut vedkommende av huset. Det andre ville kanskje blitt en alvorlig diskusjon om mulige konsekvenser og en streng beskjed om ikke å gjøre det igjen. Om man likevel gjorde det igjen er man vel tilbake i første scenario og en uholdbar situasjon.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det skrives en del godt, for tiden:

Interessant og viktig perspektiv fra Morgenbladets Maria Berg Reinertsen:
    "[Vi aner akkurat nå] konturene av et metoo for habilitetsspørsmål. Ikke bare på det viset at stadig flere rekker opp hånden og innrømmer «jeg og …», men også på den måten at vi kollektivt får nye grenser for hva som er akseptabel oppførsel. Men det vil være en forspilt mulighet hvis det siste halvårets habilitetsskandaler fisler ut i et forbud mot aksjehandler for rikspolitikerektefeller og en litt tykkere Håndbok for politisk ledelse.
    For i ly av Erna Solbergs marerittuke forhandler kommunepolitikere landet rundt om politikk og posisjoner. Inn kommer kommunepolitikere som har venner, forlovere, søstre, ektefeller, kolleger, barn, foreldre og ekskoner som eier bedrifter og eiendommer og søker om midler fra kommunale støttepotter. Man kan lage regler, men ikke for alt, ikke for hver situasjon. Noe er uansett opp til skjønn, for når blir kjennskap til vennskap? Og noe skal jo alle disse nærstående leve av.
    Statsministerens mann bør neppe eie aksjer i det hele tatt. Det er en svært frivillig stilling som uansett kommer med så mange begrensninger på familien at det ikke urimelig å legge dette til listen. Og for å snu på det: Er du gift med den største lokale eiendomsutvikleren, ja, så bør du kanskje ikke søke ordførermakten i kommunen.
    Men der imellom finnes det et stort område der det er viktigere å forstå reglenes intensjoner enn å finpusse på regelverket.
    Da metoo skyllet over landet høsten og vinteren 2017, svarte Høyre med å forby nachspiel på partiets landsmøte den påfølgende våren. Det var et sjeldent søtt eksempel på et parti som ikke hadde skjønt noen ting. Erna Solbergs etter hvert utskjelte idé om at Statsministerens kontor i fremtiden skal holde oppsyn med Finnes’ konto, ligger på samme nivå. Her handler det ikke om å endre holdninger, men å forby det man ikke liker. (…)
    Et sted mellom Huitfeldt- og Solberg-saken advarte BI-professor Øyvind Kvalnes mot å skape et «smutthulletisk» system. «Den som lever etter smutthulletikken, forholder seg lojalt til eksisterende regler, men oppfatter at alt som de er tause eller vage om, er tillatt», skrev han i Dagens Næringsliv og mente at pendlerboligsaken illustrerte nettopp hvordan politikere «aktivt oppsøkte smutthull i regelverket». Smutthulletikeren er ikke opptatt av å forstå reglenes intensjon eller begrunnelse, han er opptatt av å svinge unna dem. (…)
    Noe av det viktigste som kan komme ut av at habilitet nå diskuteres landet rundt, er ikke finpusset regelverk i bedrifter og organisasjoner, men en kultur der det blir lettere å stille spørsmål til egen og andres habilitet. Med til disse spørsmålene hører ikke bare om man er innenfor eller utenfor grensen, men også en forståelse av hvorfor grensen går der den gjør.
    Når Finnes etter åtte år som statsministerektefelle fortsatt syntes det var «rart» at han ikke kunne «eie litt aksjer», og Anniken Huitfeldts ektemann og tidligere minister Ola Borten Moe heller ikke har skjønt problemet med å kombinere regjeringsvirksomhet og «litt aksjer», reiser det spørsmål ved hvor godt det politiske Norge har forstått /poenget/ med habilitetsreglene de holder seg med.
    Der ute i verden har borgerlige politikere lenge advart mot «the nanny state». Barnepikestaten er en stat som på samme tid er overdrevent beskyttende og kontrollerende. Men ordet klinger litt dårligere på norsk, så høyrefolk har derfor nøyd seg med å si at «vi kan ikke forby alt vi ikke liker». Likevel var det nettopp barnepikestaten Erna Solberg tydde til da hun fredag redegjorde for ektemannens omfattende aksjehandel i hennes statsministertid. Blir hun statsminister igjen, skal både hun og Statsministerens kontor ha fullt innsyn i Finnes’ finansielle disposisjoner, noe som setter en presedens der enkeltpolitikeren og hennes nærstående ikke har et selvstendig ansvar for å tenke gjennom sine egne handlinger. Det Erna egentlig tar til ordre for, er å ta barnepikestaten helt til topps. For habilitetsdiskusjonen vil det bare gjøre vondt til verre.»

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    En ting er hvertfall helt sikkert, lønna for politikere er ALT for dårlig. Fyren har driti seg ut, på tide å la han få fred nå. Det samme gjelder utenriksministeren med make.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.936
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil forundre meg mye om ikke vi får et strengere og klarere regelverk for politikerne våre i kjølvannet av alle disse sakene. Og lista for hva som er akseptabelt blir stadig flyttet oppover. Det er i denne tråden listet opp ganske mange politikere fra gamle dager som neppe ville overlevd lenge i dag.
    Og der andre innstramming:
    Det skulle da også bare mangle. I privat sektor er handelsforbud før resultatfremlegging og lignende en selvfølge.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.609
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og der andre innstramming:
    Det skulle da også bare mangle. I privat sektor er handelsforbud før resultatfremlegging og lignende en selvfølge.
    Bra. Men jeg synes jo at det er litt trist at sånne regler ikke har kommet før nå. Det burde jo ha vært en selvfølge.

Noen som vet om SMK og finansdepartementet ville være i innsiderposisjon? En kan jo også lure litt på om det er mange i finansdepartementet og SMK som har syslet med aksjespekulasjon.

Mvh

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.161
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det hjelper med regler om de bare fins på papiret. Ta det offentlige aksjonærregisteret over hvem som eier aksjer i norske selskap. Vedtatt i stortinget juni 2014 med forventning om at det skulle være på plass innen 2015. De blåblå gjorde intet, ei heller den sittende regjeringen, og stortinget har tilsynelatende heller ikke fulgt opp sitt eget vedtak.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.594
    Det hjelper med regler om de bare fins på papiret. Ta det offentlige aksjonærregisteret over hvem som eier aksjer i norske selskap. Vedtatt i stortinget juni 2014 med forventning om at det skulle være på plass innen 2015. De blåblå gjorde intet, ei heller den sittende regjeringen, og stortinget har tilsynelatende heller ikke fulgt opp sitt eget vedtak.
    Gjeldsregisteret tok seks år fra første vedtak (Stoltenberg II) kom med forslaget i 2013, ble trukett av Solberg samme år og fremmet på nytt i 2017 og var i drift i 2019. Billån kom inn i juli i år. Ting tar tid.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det gjedsregisteret blir jo brukt på en dårlig måte. Feks regner banken all kreditten din som brukt opp når de skal se på gjeldsbelastning ved feks boliglån.
    Selv når du har feks kredittkort i samme bank og de lett kan se at det ikke er noe utstående på kredittkortet

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.594
    det skrives en del godt, for tiden:
    ...
    Det fundamentale problemet er vel at politikken, over tid, har tiltrukket seg folk hvis eneste faktiske kompetanse og erfaring er nettopp politikken og da må all taktisk manøvrering skje innenfor denne sfæren ved å utnevne, kjenne, gå i hageselskapene til og henge med folk slik at man har et greit nettverk å høste av senere. Det virker ikke som alle, kanskje ikke en gang de fleste (topp)politikere tenker i disse baner, men en grei slump er det nok og det er stor sett disse man hører om i offentligheten så bildet av standen blir fort noe skjevt. Det er nok av folk på Stortinget som, i alle fall på nasjonalt plan, lever et relativt anonymt tilvære.

Det er imidletid ikke unikt for politikken. Om man f.eks tar en hvilkensomhelst større privat bedrift så vil man finne folk som vil gjøre karriere og manøvrere systemt og komme seg til en lokal topp enn en ordnetlig topp. Denslags krever en bestment legning og at man går inn for det og gjør sin skjerv til å gjøre suksess innenfor de spillereglene . Samtidig har man et lass av andre som er mer eller mindre happy med hvor de er og ikke er så sugne på å komme seg opp og frem i systemet men heller vil pusle med sitt - hva enn nå det er. Da blir det langt mindre viktig å være et politsk dyr, bygge allianser, pleie bekjentskaper og navigere i systemet.

Et system skaper over tid sine egne suksesskriterier og også en kultur hvor enkelte ting etter hvert blir helt vanlig å drive med. Som å jukse med reiseregningene eller utnene venner og kjente til styre og stell. Driver man lenge nok på innenfor noe slikt så er det sikkert vanskelig å ikke bli varig miljøskadet og etter hvert miste sitt kompass - om man noen gang hadde det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det gjedsregisteret blir jo brukt på en dårlig måte. Feks regner banken all kreditten din som brukt opp når de skal se på gjeldsbelastning ved feks boliglån.
    Selv når du har feks kredittkort i samme bank og de lett kan se at det ikke er noe utstående på kredittkortet
    Det sier seg selv at det må være sånn, siden man når som helst kan makse kredittkortet. Hvis det er et problem kan man bare be om lavere kredittgrense.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Gjeldsregisteret tok seks år fra første vedtak (Stoltenberg II) kom med forslaget i 2013, ble trukett av Solberg samme år og fremmet på nytt i 2017 og var i drift i 2010. Billån kom inn i juli i år. Ting tar tid.
    I drift tre år før forslaget kom må vel være kjapt nok. :giggle:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det straffer de som har et sunt forhold til bruk av kredittkort og bruker forskjellige kort til forskjellige ting for å få rabatter, poeng o.l

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Finnes har vedda/shorta på at de han jobber for skal tape.
    Hadde jeg trengt advokat, og noen i advokat teamet hadde satsa penger på at jeg kom til å tape saken ...
    Tror jeg hadde sett meg om etter et annet advokat kontor.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    all our friends. nepotismen er sterk i landet.

rolness:

For en farse. Økokrimsjef Lønseth var inhabil i Huitfeldts aksjesak fordi han har var tett på henne som statssekretær i Arbeiderpartiet. Nå foreslår jusprofessor Smith at han bør gi fra seg alle de tre aksjesakene (Huitfeldt, Borten Moe, Finnes) og la riksadvokaten finne en ny statsadvokat som kan ta seg av dem under ett. Men denne NRK-saken har glemt en artig opplysning: Riksadvokat Jørn Sigurd Maurud er gift med Hanne Bjurstrøm, tidligere likestillingsombud og arbeidsminister for Arbeiderpartiet. Dermed er også han inhabil. Hoho. Og Finnes får advokathjelp av firmaet til sin nære venn og Høyre-medlem Elden, som har satt tidligere visesjef i Økokrim på saken.
    At Norge er et lite land, visste vi. Men ikke at det er SÅ tett på toppene.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Oslo
    Og Maurud/Bjurstrøm bor i etasjen over mora mi (helt sant, jeg kødder ikke)
    Gjør vel meg inhabil også....

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Politikken er en hard og nådeløs verden, det har den vært siden Lie skulle knekke Gerhardsen som en lus (eller for den del siden Caligula drepte sin nevø Tiberius Gemellus for å konsolidere makten). De som lar seg styre av empati og medmenneskelighet blir spist opp og spyttet ut lenge før de ser konturene av noen statsrådspost i det fjerne, og derfor er det jo ikke veldig overraskende når skjeletter faller ut av skapene. Å bli rikspolitiker krever en viss personlighetstype, man må være villig til å både ofre folk og bøye regler for å overleve rotteracet det er.

Men én ting jeg ikke helt forstår er hvorfor Solberg og Finnes fortsatt ikke har tatt ut separasjon. Det er jo åpenbart også med måten Høyre spinner dette på, at hun ikke kan være både statsministerkandidat og gift med Finnes når neste Stortingsvalg nærmer seg, eller at hun fortsatt kan være gift med ham ved neste landsmøte når partilederen skal velges. Så derfor er jeg litt overrasket over at de fortsatt (presumptivt) bor under samme tak.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Jeg tror ikke det er uten Solbergs velsignelse at Høyre har bestemt seg for at Finnes skal ofres. Hvis hun valgte ekteskapet over karrieren så hadde hun trukket seg allerede.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Men én ting jeg ikke helt forstår er hvorfor Solberg og Finnes fortsatt ikke har tatt ut separasjon. Det er jo åpenbart også med måten Høyre spinner dette på, at hun ikke kan være både statsministerkandidat og gift med Finnes når neste Stortingsvalg nærmer seg, eller at hun fortsatt kan være gift med ham ved neste landsmøte når partilederen skal velges. Så derfor er jeg litt overrasket over at de fortsatt (presumptivt) bor under samme tak.
    Jeg tror hun tester ut løsninger. Hun har forsøkt seg med at Finnes skulle kontrolleres av SMK, men dette falt ikke i god jord. Neste trekk må vel enten være skilsmisse eller at hun trekker seg. Blir ikke forbauset om Finnes ofres for videre politisk karriere. Kan ikke si at jeg har blitt positivt overrasket over hvor rått og brutalt Erna har håndtert dette mot ektefellen gjennom snart 30 år.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tror ikke det er uten Solbergs velsignelse at Høyre har bestemt seg for at Finnes skal ofres. Hvis hun valgte ekteskapet over karrieren så hadde hun trukket seg allerede.
    Same om det er ekteskapet, eller sjansen til å slå Einar Gerhardsen som skal ofrast, så forstår eg ikkje heilt det er naudsynt å marinera det i dagesvis. Syndofferet hadde vore enno sterkare om det kom førre fredag; bom!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser og hører på E24 nå, de intervjuer Erna og mitt inntrykk er at hun ofrer Sindre og at hun tar ansvar ved å fortsette.

• Haha
    Reaksjoner: SAL

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å fremstå som den som kaster ektemannen under bussen av hensyn til karrieren er heller ikke noe sjakktrekk.

Det verserer historier på Askøy fra tidligere klassekamerater om at da klassen skulle skrive en lapp om hva de ville bli, skrev Erna statsminister. Jeg anser disse som troverdige kilder. Å søke makt for en hver pris klinger ikke godt med meg ref Platon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Han kravlet vel under bussen helt på egen hånd.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Det er dette med hvor ansvaret ligger da, og alt det der. Offerlam osv for å bli litt bibelsk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At hun og enkelte andre fortsatt ikke ser ut til å forstå at det å handle på børs når man enten sitter i regjering eller i umiddlebar nærhet til en som gjør det er både suspekt og moralsk forkastelig. Er virkelig penger og profitt så viktig ? Blir det aldri nok ?
    Konklusjonen må jo være at makt korrumperer. Fy..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.452
    Torget vurderinger
    2
    Nå begås det sannsynlighetsberegning i Høyrekretser på denne siden av Langfjella. Værer de sårbarhet hos Erna så er hun ferdig som partileder før det går lang tid.
    Det er en del i partiet som mener at Bergen har fått dominere lenge nok, med Ernas lojale støttespillere i styre og stell overalt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.614
    Han kravlet vel under bussen helt på egen hånd.
    Okkesom spinner Høyre dette på en måte som gjør det helt utenkelig at Sindre Finnes noensinne vil få nøkler til statsministerboligen igjen.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.022
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hun sier hun ikke «kaster Sindre under bussen» fordi hun sier hun tar ansvaret. Hvorfor er da Sindre et tema i det hele tatt? Hadde hun tatt ansvaret hadde hun ikke prøvd å gjøre Sindre til syndebukk. Helt vilt hvordan hun klamrer seg til halmstrå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Sunnmøre
    Nå begås det sannsynlighetsberegning i Høyrekretser på denne siden av Langfjella. Værer de sårbarhet hos Erna så er hun ferdig som partileder før det går lang tid.
    Det er en del i partiet som mener at Bergen har fått dominere lenge nok, med Ernas lojale støttespillere i styre og stell overalt.
    Er det eigentleg ein bergensdominans i Høgre? Du kan sjølvsagt aldri ta Bergen ut av Erna, sjølv om ho har budd så lenge austpå at ho seier Osjlo (men med austnorsk sj, ikkje vestnorsk). Men resten av partiapparatet, er det veldig dominert av Bergen/Vestland? Er politikken utprega bergensk?

Høgre har gjort det skarpt på vestkysten, men det trur eg har andre grunnar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn