Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fra dommen: "Mahamud har gjennomgående forklart at det er ett år mellom ham og broren. Broren er i sitt djiboutiske pass og i sitt djiboutiske ID-kort oppført med fødselsdato 06.08.1979, noe som gjør det sannsynlig at Mahamud ikke er født i 1986, som han har forklart, men i 1980/81"

I så tilfelle var han ca 20 år da han kom til Norge, og ikke 14 som han har oppgitt og barnevernet har da brukt store ressurser på en noenogtjueåring.
    Det bør være mulig å se og høre forskjell på en gutt på 14 og en åpenbart nogenlunde evnerik 20-åring. Merkelig at ikke denne lille diskrepansen har blitt slått mer opp, både før og nå.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.314
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egentlig er oppgaven med å styre landet alt for viktig til at vi burde la politikerene få holde på med det ;)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ganske nedslående lesning. Det som nesten er ennå verre:

« Å holde skjult for det norske folk at beredskapen er dårlig for å redde sitt eget skinn, er sterkt kritikkverdig og må få et etterspill. Stortinget kan på egenhånd bestemme at hele rapporten skal offentliggjøres og drøftes i åpen høring.»

At det intet etterspill blir. Vi er prisgitt en politisk klasse som har mer til felles med sine politiske motstandere enn det folk de skal ivareta interessene til.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er noen år siden Høyre hadde merkelappen ansvarlig. Nå bruker de penger som fulle høyremenn og hemmeligstempler kritiske rapporter. At FrP befant seg på dette stadiet visste vi i grunn. At Høyre skulle synke såpass var overraskende. Ikke mye ansvarlighet igjen i den leiren nå.

U

Utgatt24668

Gjest

« Å holde skjult for det norske folk at beredskapen er dårlig for å redde sitt eget skinn, er sterkt kritikkverdig og må få et etterspill. Stortinget kan på egenhånd bestemme at hele rapporten skal offentliggjøres og drøftes i åpen høring.»

At det intet etterspill blir. Vi er prisgitt en politisk klasse som har mer til felles med sine politiske motstandere enn det folk de skal ivareta interessene til.
    Hvis rapporten avslører hull i beredskapen som kan utnyttes av mennesker med onde hensikter så skal den ikke offentliggjøres. Det har lite med regjeringens popularitet å gjøre. DB sin venstreorienterte tabloidoverskrift bør kunne gjenkjennes selv av den mest godtroende.

Det er synd at det angivelig er så mange hull som ennå ikke er dekket siden 22 juli. Både denne og forrige regjering har ikke lyktes her.

C

cruiser

Gjest

Hvis rapporten avslører hull i beredskapen som kan utnyttes av mennesker med onde hensikter så skal den ikke offentliggjøres. Det har lite med regjeringens popularitet å gjøre. DB sin venstreorienterte tabloidoverskrift bør kunne gjenkjennes selv av den mest godtroende.

Det er synd at det angivelig er så mange hull som ennå ikke er dekket siden 22 juli. Både denne og forrige regjering har ikke lyktes her.
    Tøys og tull. Man trenger ikke påpeke åpenbare svakheter for å kommunisere til befolkningen at man fortsatt har store utfordringer med beredskapen. Her har alle etater og direktorater tegnet et rosenrødt bilde som ikke har rot i virkeligheten og følgelig har ikke svakhetene fått konsekvenser for noen som helst.

Den største grunnen til at slike lekasjer oppstår er at de som har kjennskap til realitetene ser at det som kommuniseres er noe helt annet.

U

Utgatt24668

Gjest

Tøys og tull. Man trenger ikke påpeke åpenbare svakheter for å kommunisere til befolkningen at man fortsatt har store utfordringer med beredskapen. Her har alle etater og direktorater tegnet et rosenrødt bilde som ikke har rot i virkeligheten og følgelig har ikke svakhetene fått konsekvenser for noen som helst.

Den største grunnen til at slike lekasjer oppstår er at de som har kjennskap til realitetene ser at det som kommuniseres er noe helt annet.
    Jeg er enig i at de kunne og burde kommuniser fortsatt utfordringer i beredskapen. Men - avisen tar feil når det hevdes at revisjon i sin helhet ble holdt igjen grunnet valgår etc. Det bør ikke være veldig overraskende at man ikke skal avsløre hvor hullene er.

En dårlig nyhet må alltid kommuniseres så raskt som mulig - hvis ikke gjør andre jobben for deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alvorlig sak, men jeg tror ikke det blir en stor valgkampsak rett og slett fordi det ikke finnes noen enkle løsninger på situasjonen, og fallhøyden blir enorm om vi får en ny regjering med partier som har gått hardt ut i saken og ikke selv klarer å levere når det kommer til stykket. Det er en kompleks sak som ikke behøver for mye partipolitikk siden det er felles mål og felles interesser det snakkes om og ikke politiske skillelinjer.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^ Høyre gikk høyt på banen forut for 2013-valget på saken. Så kanskje vi skal la de falle siden fallhøyden er så stor?

https://twitter.com/HaraldJacobsen/status/845205672111296512

En ting er å ikke gjøre et døyt. Noe helt annet er å lyve om det etterpå og hemmeligstemple rapporter som påpeker at de ikke har gjort et døyt. Anundsens metoder har smittet over på Erna.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dette tydeliggjør hvordan beredskap vurderes av offentligheten. Det er ikke lenge siden mange, med Hanne Skartveit i spissen, krevde at hoder skulle rulle på brunn av at de hadde satt oss i denne situasjonen. Storberget gikk på dette, bare for å ha det sagt. Så ble de erstattet av en ny regjering som i en ikke ubetydelig grad gikk til valg på å rydde opp i det en gang for alle. Blir nåværende regjerings prestasjon sett av velgerne før det smeller igjen?

Sist redigert av en moderator:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.019
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når Riksrevisjonen mente at sammendraget var for offentliggjøring, blir det svært merkelig at regjeringen forsøker å holde det tilbake. Saken lukter faktisk ganske lang vei.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.692
    Lukten er fra partier som nærmest felte en regjering og ga løfter om store endringer men som ikke har gjort en pøkk av det de lovte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Tipper vi har med et kasus av ganske dyptgående system"feil" å gjøre i dette tilfelle og rimelig sikker på at utfallet hadde vært ganske eksakt det samme uavhengig av fargen på regjeringen. Det er selvsagt pinlig, men jeg tviler på at dette hadde forholdt seg annerledes med noen andre bak roret. Det er jo en grunn til at det var som det var i utgangspunktet.

Støtter Larson i at det flaueste er hemmligholdet og "late som".

Av en eller annen grunn tenker jeg på det som ble avdekket internt i UD etter den eksepsjonelt klønet håndteringen av tsunamien i Sørøst-Asia for en 10 års tid siden. Da kom det frem at departementråden var noe nær en diktator og personlig hadde en stor del av ansvaret for at etaten var dysfunsksjonell. "Straffen" for det var at vedkommende fikk Norges nest mest attraktive ambassadørpost - den i London.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nå må du ikke tro at jeg mener at det ikke er flaut etter å ha gått høyt ut i valgkampen i 2013, hvor de nærmest sa at katastrofen ikke ville skjedd med Høyre med makten.

Etter 4 år har de ikke gjort et døyt - kjempeflaut.
    I stedet hemmeligstempler de rapporten som sier de ikke har gjort et døyt - skandaløst.

En ting er å tabbe seg ut. Rekker man da opp hånda og sier jeg gjorde en feil, så er det bare en ripe i lakken. Lyver man om det og gjemmer unna rapporter så blir det et nytt nivå over det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen år siden Høyre hadde merkelappen ansvarlig. Nå bruker de penger som fulle høyremenn og hemmeligstempler kritiske rapporter. At FrP befant seg på dette stadiet visste vi i grunn. At Høyre skulle synke såpass var overraskende. Ikke mye ansvarlighet igjen i den leiren nå.
    Og alternativet vi har er en regjering med et sterkt Sp som mener en hver reform er en uting. Selv om jeg Ikke alltid er enig i, eller sikker på, de blåblås reformer, er jeg i hvert fall 100% sikker på at en politikk som går ut på å låse det meste fast som det var, er feil. Jeg gremmes.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    SP er svakere enn FrP selv etter doblingen de nå har hatt på meningsmålingene. Hvem av disse 2 i posisjon som er verst burde være soleklart. Så nå snakker du tøys.

Dessuten så er det helt legitimt å være motstander av reformer som går midt imot din politikk. Høyre-reklamen sier at det er bakstreversk. Nei, det er alt annet enn.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Det et svært vanskelig å reformere eller dyptgående endre noesomhelst i Norge. Embetsverket er sterkt, fagforeningene er sterkt og (u)kultur i en etat kan stikke dypt. I et så lite land som Norge er der heller ikke enkelt å bytte ut ledelsen - det er ikke veldig mange kompetente å ta av og de som har jobbene er det til tide svært vanskelig å bli kvitt om man vil.

Fordelen med dette er selvsagt kontinuitet uavhengig av fikse ideer en politiker må ha fått, bakdelen ser man sannsynligvis et eksempel på i denne beredskapssaken.

Følgelig er jeg rimelig sikker på at resultatet ville vært ca det samme med en annen regjering eller helt uten regjering for den saks skyld. Man kan alltids bevilge noen penger hit og dit og si at man satser på ditt og datt, men det er langt derfra til noen stor endring av noe.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Søviknes klasker døra i hodet på seg selv

– Jeg registrerer at mange har vært opptatt av det, og det har jeg forståelse for. Mitt budskap var knyttet til vold mot barn. Det ligger en god lærdom i at en ikke bør linke direkte til noen andre som har budskap som ikke ønsker å bli identifisert med.

Vi har vel også lært at Søviknes evne ti å ta vare på "barn" ikke er helt det som vi andre legger i det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om jeg ikke tar helt feil så ligger kjernen i beredskapsproblemet i at forsvaret etter loven er til støtte for politiet inntil det er erklært krigsskueplass på stedet. Problemene det skaper med hensyn til samarbeid, koordinering og operativ beslutningsmyndighet er mildt sagt enorme. Ting må gjennom mange nivåer oppover fra menig Olsen og konstabel Hansen før de kan få lov til å hjelpe hverandre. Legg det opp mot de ett og et halvt minuttene bilangrepet i London tok, f.eks. og det er duket for trøbbel. Politiet har lov til å gjøre noe, men er få og temmelig sparsomt bevæpnet med sine to gubb med revolver og MP-5, i forhold til f.eks. en tropp fra HV med sine 40-ish HK 416 og 3-4 MG-3.

Helt ærlig så er dette en sak for lovgiver. Stortinget trenger å få et lovforslag til behandling, justis og forsvar trenger en lov.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Søviknes klasker døra i hodet på seg selv

– Jeg registrerer at mange har vært opptatt av det, og det har jeg forståelse for. Mitt budskap var knyttet til vold mot barn. Det ligger en god lærdom i at en ikke bør linke direkte til noen andre som har budskap som ikke ønsker å bli identifisert med.

Vi har vel også lært at Søviknes evne ti å ta vare på "barn" ikke er helt det som vi andre legger i det.
    "Krav om at læreren skulle arresteres førte til at utdanningsministeren satte i gang en egen gransking. Granskingen endte med at læreren ble sagt opp."

Det fikk følger hos de slemme muslimene. sånn kan vi ikke ha det! Norsk FrP-kultur er best! Ingen følger, statsrådsposisjoner til alle!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mange barn rundt om i verden som blir mishandlet på det groveste i islamske skoler. Det er et seriøst problem man ikke skal le bort.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange barn rundt om i verden som blir mishandlet på det groveste i islamske skoler. Det er et seriøst problem man ikke skal le bort.
    Det er det vel ingen som gjør. Jeg personlig er skuffet over Søviknes, og det er fordi han lett kunne funnet samme sak mer detaljert dekket i seriøse nyhetskanaler. Alle bør sjekke opphavet til lenker de publiserer på sosiale nettverk, jeg gjør alltid det. Er det en sak som blir spredd av en kontroversiell kilde så finner jeg den heller et annet sted. Alarmklokkene burde ha ringt umiddelbart hos en så erfaren politiker som Søviknes, slik skal bare ikke forekomme.

At den opprinnelig ble delt av en annen i hans sosiale nettverk er ingen unnskyldning, alltid sjekk kilden for det du publiserer hvis du er en offentlig person. Det samme gjelder selvfølgelig oss menigmenn, men for oss får det ikke så store konsekvenser at vi havner i avisa når vi ikke gjør det og tabber oss ut.

D

Danke

Gjest
    Å herlighet FRP, trodde dere var litt smartere enn dette.

Å kaste skrantne poteter istedenfor å lage Akevitt og andre varer. Akevitt er noe som nordmenn kan være stolte av, at vi skal importere billig kornsprit, når vi har så mye poteter er skam. Blir som om Cognac, eller Whisky skulle slutte og heller kaste druene og kornet i dass...

Haram!

Akevittopprør mot regjeringen - Norsk politikk - VG

Heldigvis ble det reddet etter kamp fra NAV.

Norske Akevitters Venner

C

cruiser

Gjest
    Det er vel bare å plusse på 9.50 på literprisen? Kan ikke se at dette skulle være verdens ende..

D

Danke

Gjest
    Vel det er et ganske betydelig tilskudd som åpenbart er av livsnødvendig potet tilskudd til bransjens få aktører. Jeg leste at det hadde blitt 3-4 ganger dyrere sluttpris på polet enn import akevitt som potet nedskriving hadde blitt tatt bort.

Alternativene er at man kaster potetene. Hvorfor kaste noe som kan brukes?

Særlig når det gjelder nasjonal stolthet.

Har du gjort matten Krusern? Akevitt er ikke så populært i vår befolkning, men mange drikker det til jul og sommer. Det er potet tilskudd som driver det ikke salget. Det er mer værneverdig enn omsettelig. Men veldig bra at vi har det.

Dumt om man lager akevitt med importert potet eller korn fra Danmark.. Fordi da er det liksom ikke norsk mer om du forstår.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    De må for all del ikke rokke ved alle tulletilskudddene vi har til landbruket.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nåja - Akevitten er såpass sterkt smakssatt, at jeg regner med at de som drikker den mer enn en gang, gjør det fordi de liker det, og ikke fordi det er 9,50 (eller 30kr) billigere pr. liter. Hvis det var om å gjøre å få seg ei billig fyllekule, så hadde det vel blitt Hammer, Jeltzin eller noe annen billig-vodka.

Johan-Kr

D

Danke

Gjest
    Nåja - Akevitten er såpass sterkt smakssatt, at jeg regner med at de som drikker den mer enn en gang, gjør det fordi de liker det, og ikke fordi det er 9,50 (eller 30kr) billigere pr. liter. Hvis det var om å gjøre å få seg ei billig fyllekule, så hadde det vel blitt Hammer, Jeltzin eller noe annen billig-vodka.

Johan-Kr
    Alle produsentene er avhengig av potetnedskrivningen, så da hadde det ikke blitt norsk akevitt......

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Johan-Kr
    Alle produsentene er avhengig av potetnedskrivningen, så da hadde det ikke blitt norsk akevitt......
    Tull

C

cruiser

Gjest
    Vel det er et ganske betydelig tilskudd som åpenbart er av livsnødvendig potet tilskudd til bransjens få aktører. Jeg leste at det hadde blitt 3-4 ganger dyrere sluttpris på polet enn import akevitt som potet nedskriving hadde blitt tatt bort.

Har du gjort matten Krusern? Akevitt er ikke så populært i vår befolkning, men mange drikker det til jul og sommer. Det er potet tilskudd som driver det ikke salget. Det er mer værneverdig enn omsettelig. Men veldig bra at vi har det.

Dumt om man lager akevitt med importert potet eller korn fra Danmark.. Fordi da er det liksom ikke norsk mer om du forstår.

Syns ikke matten var så vanskelig. Fra artikkelene..

Det gis for 2017 en statlig bevilgning til prisnedskriving for potetspritproduksjon tilsvarende 9,50 kr pr liter, begrenset oppad til 18 millioner kroner. Denne ordningen er nå foreslått fjernet i jordbruksforhandlingene for 2018.
    Hvorfor skal akevitten bli 3-4 ganger dyrere?
    Kan jo legge til at de 9.50 er for den rene spriten hoff selger til arcus. For ferdig 40% vare på polet utgjør det 4.50.. så igjen, kan du forklare meg den matten jeg ikke forstår som gjør produktet 3-4 ganger dyrere på polet?

Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    D

Danke

Gjest

Syns ikke matten var så vanskelig. Fra artikkelene..

Det gis for 2017 en statlig bevilgning til prisnedskriving for potetspritproduksjon tilsvarende 9,50 kr pr liter, begrenset oppad til 18 millioner kroner. Denne ordningen er nå foreslått fjernet i jordbruksforhandlingene for 2018.
    Hvorfor skal akevitten bli 3-4 ganger dyrere?
    Kan jo legge til at de 9.50 er for den rene spriten hoff selger til arcus. For ferdig 40% vare på polet utgjør det 4.50.. så igjen, kan du forklare meg den matten jeg ikke forstår som gjør produktet 3-4 ganger dyrere på polet?
    Det hadde ikke blitt norsk akevitt, med norske poteter.........

Norske Akevitters Venner

C

cruiser

Gjest
    Du som har gjort matten og anklager andre for ikke å ha gjort det burde jo kunne forklare meg dette mattestykket? Hvorfor er dette tilskuddet på 4.50 pr liter på polet helt avgjørende for at vi skal kjøpe oss ei flaske eller 2 til jul? Og hvorfor blir flaska 3-4 ganger dyrere hvis disse fire og ei halv kronene blir fjerna?

D

Danke

Gjest
    Du som har gjort matten og anklager andre for ikke å ha gjort det burde jo kunne forklare meg dette mattestykket? Hvorfor er dette tilskuddet på 4.50 pr liter på polet helt avgjørende for at vi skal kjøpe oss ei flaske eller 2 til jul? Og hvorfor blir flaska 3-4 ganger dyrere hvis disse fire og ei halv kronene blir fjerna?
    De blir 3-4 ganger dyrere enn utenlandsk akevitt, samt at potetene er Immporrt pottet.

At NEDSKRIVNINGEN på potet til sprit ble beholdt viser jo bare at det var nødvendig. I NORGE....

Grunnen til at vi brenner sprit på norsk potet, var i sin tid fordi korn ble bestemt skulle gå til mat.

Annensortert potet vil ikke bli solgt i butikk og hadde da blitt kastet, og potet til sprit ville blitt importert.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Norsk akevitt er beskyttet. Du kan ikke ha mere enn 5% innblanding av utenlandske poteter for å ha lov til å kalle eet for norsk akevitt.

Norsk akevitt får spesialvern - VG

Norsk akevitt blir uansett ikke 3-4 ganger eyrere enn utenlandsk akevitt, fordi alkoholavgiftene er like på de to typene, og utgjør en god andel av prisen her.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    De blir 3-4 ganger dyrere enn utenlandsk akevitt, samt at potetene er Immporrt pottet.

At NEDSKRIVNINGEN på potet til sprit ble beholdt viser jo bare at det var nødvendig. I NORGE....

Grunnen til at vi brenner sprit på norsk potet, var i sin tid fordi korn ble bestemt skulle gå til mat.

Annensortert potet vil ikke bli solgt i butikk og hadde da blitt kastet, og potet til sprit ville blitt importert.
    Dette harmonerer jo med det meste annet du poster, men jeg også ble litt nyfiken på tallene bak tankene, og et konkret regnestykke på hvordan dette henger sammen vil jo avklare det hele.

D

Danke

Gjest

Dette harmonerer jo med det meste annet du poster, men jeg også ble litt nyfiken på tallene bak tankene, og et konkret regnestykke på hvordan dette henger sammen vil jo avklare det hele.
    Vil avvikle norsk sprit- og akevittproduksjon
    Landbruks- og matdepartementets forslag om å avvikle norsk sprit- og akevittproduksjon må stoppes. I statens tilbud i årets jordbruksforhandlinger har Landbruks- og matdepartementet foreslått å avvikle prisnedskrivingstilskuddet på norsk potetsprit med 18 mill kroner. Dette forslaget vil i praksis avvikle den norske sprit- og akevittproduksjonen som i dag er basert på norske råvarer, og skape et miljøproblem.

I over 200 år har norsk akevitt- og spritproduksjon vært basert på norsk potetproduksjonen. Det har gitt inntekt til norske bønder og vårt nasjonalbrennevin – norsk akevitt – er blitt et kvalitetsprodukt som er internasjonalt anerkjent. Det er derfor en viktig nærings- og kulturoppgave å sørge for at statens forslag stoppes og at bevilgningen til prisnedskriving av norsk sprit opprettholdes.

Bortfall av pristilskudd skaper et avfallsproblem
    I dag brukes 20 000 tonn poteter til produksjon av sprit. Potetene som brukes er poteter som er for store, for små eller som har skader slik at de ikke kan nyttes til matpoteter. Det finnes i praksis ingen alternative anvendelser for potetene som i dag går til sprit. Statens forslag i jordbruksforhandlingene vil derfor skape et avfalls- og miljøproblem og en langt dårligere utnytting av den norske matpotetproduksjonen.
    HOFF har investert over 100 millioner kroner i et moderne anlegg for spritproduksjon. HOFF leverer i dag potetsprit av høy kvalitet som anvendes til produksjon av norsk akevitt og andre ferdigvarer hos mange norske akevittprodusenter og har skapt en ny æra for vårt nasjonalbrennevin både på det norske marked og for eksport. Vi mener derfor at det er en viktig nærings- og kulturoppgave å sørge for at statens forslag stoppes og at bevilgningen til prisnedskriving av norsk sprit opprettholdes.

Landbruks- og matdepartementet vet bedre
    På jordbruksavtalen brukes det i dag en god del midler til prisnedskriving av jordbruksvarer. Dette er nødvendig for å gjøre norske råvarer konkurransedyktige i produksjon av ferdigvarer som iskrem, sjokolade, pizza, syltetøy, akevitt mv.
    Av statens eget tilbud i årets jordbruksforhandlinger går det fram at rundt 72 prosent av det norske matkornet, 14 prosent av bær- og fruktproduksjonen, 14 prosent av melkeproduksjonen og 10 prosent av eggproduksjonen, inngår i slike bearbeidede landbruksprodukter. For potetsprit og stivelse som brukes til produksjon av foredlede varer som akevitt for sprit og pølser for stivelse, er andelen som nedskrives 100 prosent.
    En slik nedskriving må gjøres innenfor rammen av våre internasjonale forpliktelser. Dette har Landbruks- og matdepartementet fulgt opp med forslag til å opprettholde eller øke tilskuddene over jordbruksavtalen med unntak for potetsprit. Forslaget om å avvikle prisnedskrivingen på potetsprit vil gi en kostnadsøkning på 9,50 kroner per liter. Dette vil føre til at norsk potetsprit mister sin konkurransekraft overfor import. Norsk sprit vil få en pris som er tre-fire ganger høyere enn importalternativene. I statens tilbud sies det at «det må være mulig å ta dette ut av markedet.» Her uttaler Landbruks- og matdepartementet seg mot bedre vitende. Med en slik prisøkning vil den norske spritproduksjon måtte opphøre.

Prisnedskrivning på potetsprit må videreføres!

Atle Minothi
    President i Norske Akevitters Venner

Per Harald Grue
    Styreleder i Atlungstad Brenneri og nestleder i Norges Kulturvernforbund

Arve Fossum
    Styreleder i Atlungstad Brenneris Venner

Petter Haas Brubakk
    Adm. dir NHO Mat og Drikke

Jan-Egil Pedersen
    Forbundsleder Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det var ikke en generelt copy/paste om hvorfor subsidier er gode ting, men et regnestykke som viser at din påstand er riktig eller feil som var etterlyst.

3-4 ganger høyere sluttpris på polet er det som du må forklare, ikke at potetsvinn er litt dumt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn