Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    "lønnsutbetaling" i naturalia uten skattetrekk er også en del av den problematikken.
    For fritt månedskort til hele familen på offentlig transport er selvsagt bare "trivsel på jobben" og "helt horribelt" at skal betraktes som inntekt. Det er mulig å skjønne at ungene får gratis heiskort samme dag om mor eller far bruker en lørdag eller søndag på å stå ulønnet vakt i den lokale skibakken da den uansett ikke har noe som minner om kommersiell drift*, men at man skal gå et gode verdt titusener av kroner fordi man jobber i et kollektivselskap er urimelig på omtrent alle tenkelige måter. Spesielt siden det gir fin mulighet til å betale mindre lønn.

* fun fact: Den bakken jeg har stått vakt i - Sloråsen på Ljan i Oslo har basically to store kostnader: Strøm til snøkanonene og til flombelysningen (visstnok ca 100k / år) og vannavgift til kommunen for å ha vann til å produsere snø av (også rundt 100k / år om jeg husker rett). Heisen er hundgammel og bruker strøm for ca 25 kroner i timen når den er i drift. Alt vedlikehold gjøres ulønnet (jeg antar at de ivrigste får sesongkort til familien). Men jeg finner det smått fascinerende at ca 50% av alle kostnader ved å drive et lokalt fritidstilbud for barna er offentlige avgifter.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det får nok være min sak, men poenget er at det er en del andre grunner til at det var på tide å stramme opp regelverket om skattepliktige naturalia og frynsegoder enn ren og skjær ondskap. Du har vel selv vært inne på temaet sosial dumping, og "lønnsutbetaling" i naturalia uten skattetrekk er også en del av den problematikken.

Du er som alltid så opptatt av å kritisere regjeringen for absolutt alt at du ender opp med merkelige standpunkter.
    Hvor har jeg sagt at skattlegging av frynsegoder er ren og skjær ondskap? Jeg finner det smålig at bussjåfører skal skattlegges med 30k i året, mer enn hva han får utbetalt i månedslønn, bare fordi han har tilgang til fri buss til sin famile. Jeg trodde landet trengte flere bussjåfører, ikke færre. Dette faller inn i et mønster fra Høyre. De rike skal betale mindre i skatt. Hvermannsen skal ta mer og mer av regningen og samtidig tolerere mindre velferd. Høyre tør ikke en gang stille til debatt for å forsvare dette.

Sånn siden du nevner ondskap...

Hva synes du om at uføre nå skal leve under frykten for å miste sin uføretrygd? Blir folk friskere av det? Vil det få folk tilbake til arbeidslivet? Å prøve seg i en 20 % stilling blir megarisikabelt. Du risikerer livsgrunnlaget ditt skulle det vise seg at du allikevel ikke makter.

Denne regjeringen regelrett plager de nederst på rangstigen. Er du syk og trenger samfunnets støtte, så skal du tas. Tas du ikke her og nå, så skal du leve med frykten for at du er nestemann ut.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Kan man ikke bare droppe å ta imot disse månedskortene? Det er ingen tvang

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Kan man ikke bare droppe å ta imot disse månedskortene? Det er ingen tvang
    Det gjør jo bare forskjellen i de facto betaling for samme jobb enda mer groteskt tydelig. Om jeg var bussjåfør i Oslo ville gratis månedskort for hele familien være verdt 700 eller hva det nå er pr. mnd for samboeren min siden hun har månedskort. Et par hundringser for meg siden jeg ikke har månedskort men reiser kollektivt innimellom. For barna basically 0 siden de kun reiser kollektivt i helgene og da reiser de uansett gratis sammen men en betalende voksen. Om mine barn var eldre og kanskje gikk på skole et stykke unna eller whatever så ville plutselig verdien stige med 1400 / måned - skattefritt. Så et slikt gode i Oslo er verdt et sted mellom noen småpenger og 2800 kroner / måned alt etter livssituasjon. Jo flere barn man har som reiser kollektivt jo mer er det verdt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner det smålig at bussjåfører skal skattlegges med 30k i året, mer enn hva han får utbetalt i månedslønn, bare fordi han har tilgang til fri buss til sin famile. Jeg trodde landet trengte flere bussjåfører, ikke færre.
    Du sier det jo selv i siste setning i dette sitatet: Dette er en del av «pakken» som kompensasjon for jobben, en ytelse fra arbeidsgiver for å gjøre stillingen attraktiv for arbeidstaker. Det er soleklart en lønnsytelse. Månedskort på kollektivtransport i Oslo-området er relativt mye penger. Klart det er skattbar inntekt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg finner det smålig at bussjåfører skal skattlegges med 30k i året, mer enn hva han får utbetalt i månedslønn, bare fordi han har tilgang til fri buss til sin famile. Jeg trodde landet trengte flere bussjåfører, ikke færre.
    Du sier det jo selv i siste setning i dette sitatet: Dette er en del av «pakken» som kompensasjon for jobben, en ytelse fra arbeidsgiver for å gjøre stillingen attraktiv for arbeidstaker. Det er soleklart en lønnsytelse. Månedskort på kollektivtransport i Oslo-området er relativt mye penger. Klart det er skattbar inntekt.
    Nå er ikke jobben som bussjåfør attraktiv. De sliter veldig med rekrutteringen grunnet elendig lønn og umenneskelige arbeidspress og arbeidstider.

Lønnsytelser sier du... hva med fri kaffe? Hva med sponset lunsj? Hva med sponset sykkelpakke? hva med hjemmekontor? Hva med jobb-pcen? Det inngår også i pakken. Hva med kurspenger? Et ukeskurs koster jo 25000kr i kursavgift. Skal man skatte av det også? Faglig utvikling inngår i pakken.

Det er mye å skatte her, tenker Høyre. Sålenge de ikke skatter de med høy inntekt og gud forby de med formue. Flat skatt er drømmen.

Så Høyre leter med lupe etter å skattlegge arbeidstakere. Hvert år finner de på nye nytt. Startet med økning av trygdeavgiften. Pendlerfradraget ble straks pulverisert. Diettpengene ble skattlagt i fjor. Man skatter også av tjenestereiser. Hvert år kommer det innskjerpelser. Nye ideer hvert år.

Så hva får man igjen for dette? Velferdsgodene barberes. Årlig så kuttes ordninger. Skulle du bli syk, er det nå så store hull i velferdssystemet at du kan stå der uten inntekt overhodet.

De rike derimot. De får. skattelette på skattelette. I tillegg til sugerør inn i statlige finanser gjennom nedsalg og privatisering. Gavepakker til utenlandske pensjonfond, og til sine rike onkler.

Vi har en regjering for de få.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Litt overrasket over at Larson som ellers er for universelle ordninger plutselig graver seg inn i særordninger.
    Jeg tror alle andre enn Larson ser at han møter seg selv ganske tydelig i døren her. En utilsiktet bieffekt av å ha som pri 1 å kritisere sittende regjering for alt som er galt uten helt å tenke gjennom hva man faktisk sier.

Så for å oppsummere:
    - betaling i naturalia er helt ok. "Trivsel på jobben"
    - fritt månedskort til familien til 30k / år er helt ok, men neppe å ta ut 30k / år i børst fra polet om man jobber der
    - slike goder har selvsagt ingen monetær verdi. i Det er "trivsel på jobben"
    - fri kaffi er en relevant sammenligning

Samboeren min (statlig ansatt) har for øvrig jobb-PC. Dens enste funksjon er å kunne jobbe på og kommer med et svært omfattende sikkerhetsopplegg. Den kan ikke en gang brukes til å surfe på internett. Den er en ren remote front-end til relevante systemer på jobb. Ca som min egen jobb-PC ville vært om jeg hadde en, hvilket jeg ikke har. Til spas har vi private laptoper og stasjonære datamskiner. Jeg er såpass old school at jeg mener at en laptop er uegnet til annet en fjas og morro. Skal man faktisk gjøre noe er de stasjonær og minst 2 stk 24" skjermer som gjelder (har seks på jobben), og ikke minst en ordentlig mus og et fullstørrelse tastatur med numerisk tastatur på siden.

Men hun har gratis kaffi som smaker huggorm.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og welds pri 1 er å vrenge og vri på folks utsagn. Igjen en latterlig oppsummering fra deg. Du har vane for det.

Det fortjener intet svar.

Når det kommer til kaffe så er det et interessant regnestykke. Kaffe som for øyeblikket ikke skattlegges. Men slik som høyre kommer med nye ideer og bedre løsninger så er skatt på fri kaffe noe de sterkt vurderer.

Hva er et typisk forbruk av kaffe på en arbeidsdag? 2 kopper? Tar ikke hardt i da. Narvesen selger en kaffekopp til 20 kr. Det blir 40 kr dagen.
    Med 230 arbeidsdager i året så blir det 9200 kr.

9200 kr i kaffe i året.

månedskort a' 700 kr = 8400kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra Skattedirektoratets høringsnotat om endringen:
    https://www.skatteetaten.no/contentassets/73e0d719f4484a22822e5e210485935f/horingsnotat-pdf.pdf
    Et effektivt skattesystem er kjennetegnet ved brede skattegrunnlag der skattepliktig inntekt i størst mulig grad samsvarer med faktisk inntekt. Dette gir mulighet for å holde de formelle skattesatsene lave, noe som gir lavere kostnader ved beskatning for samfunnet. Alle ytelser arbeidstaker mottar fra arbeidsgiver, enten det er kontant lønn eller naturalytelser, herunder ansatterabatter, bør derfor skattlegges fullt ut. Naturalytelser bør verdsettes til omsetningsverdi.

Manglende skattlegging av den private fordelen av naturalytelser bidrar til at avlønning i form av naturalytelser blir mer lønnsomt både for arbeidsgiver og arbeidstaker enn avlønning i form av kontant lønn. Arbeidsgiver får redusert arbeidsgiveravgift. Arbeidstaker får på den ene siden redusert inntektsskatt når bruttolønnen reduseres, men på den andre siden mindre feriepenger og trygdeopptjening. I sum vil likevel skattefrie naturalytelser være mer lønnsomt også for arbeidstaker, særlig dersom ytelsen dekker en privatutgift vedkommende hadde måttet dekke av beskattede midler dersom han/hun ikke fikk ytelsen. Manglende skattlegging av naturalytelser gir altså incentiver til å vri avlønningen over på disse ytelsene i stedet for lønn, og vil kunne føre til at skattegrunnlaget uthules. Dette tilsier at prinsippet om å skattlegge naturalytelser håndheves mest mulig konsekvent.

Når en del av lønnen mottas i form av naturalytelser, bindes arbeidstakerens konsum. Dette er isolert sett en ulempe for arbeidstaker. Men enkelte naturalytelser ville arbeidstaker skaffet seg uansett. Da blir det ekstra lønnsomt å få godet av arbeidsgiver, siden alternativet ville vært å kjøpe godet for beskattede midler.

En lempelig beskatning av naturalytelser innebærer også en forskjellsbehandling av skattytere. De som ikke får naturalytelsen, enten fordi de ikke er i jobb eller fordi arbeidsgiver ikke gir tilbud om dette, må betale for tilsvarende ytelse av allerede skattlagt inntekt. Personer med lav inntekt som betaler lite eller ingen skatt, vil ha liten eller ingen nytte av at naturalytelsene er skattefrie. Jo høyere inntekt man har, jo høyere er marginalskatten, og jo større blir fordelen av en skattefri ytelse. En lempelig beskatning av naturalytelser vil dermed bidra til å uthule fordelingspolitikken.
    Som sagt, ren ondskap fra de blåblå, kun for å jævles med arbeidsfolk.

Her er forøvrig LO’s høringssvar:
    https://www.skatteetaten.no/content...e5e210485935f/landsorganisasjonen-i-norge.pdf

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye rart å lese her... dersom jeg ikke hadde hatt gratis kaffe på jobben, hadde jeg i alle fall ikke kjøpt den på byen til 20-30kr koppen..det er lov å bruke hue også...
    Jeg har tjenestetelefon som en del andre på jobben. Siden jobben fordrer at de aller fleste av oss tidevis er avhenging av både kontakt of informasjon fra jobb, har de andre telefon tilskudd etter frireglene for slikt tilskudd, Resultatet er at vi som har tjenestetelefon nærmest betaler for å ha denne, pga skattepåslaget, mens resten faktisk har et reelt tilskudd.
    Det er egentlig ikke noe rart med skattereglene - de har vært relativt klare i flere år. Problemet som oppstår nå, er de ordningene som er kompensasjon for dårligere lønn, - tariffestet eller ikke....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvem andre enn deg er det som har dratt inn begrepet ondskap om skatt, Asbjørn?

Jeg legger merke til at Høyres seneste stunt forblir ukommentert fra deg. Du er okay med at 1000-vis av mennesker mister livsoppholdet sitt etter Høyres AAP-endringer. Hvordan stiller du deg til at Høyre nå vil at folk på uføretrygd skal leve med trusselen om reversering av vedtaket? Høyres påskudd er at flere kommer i jobb.
    Handler det ikke heller å gjøre livet som trygdemottaker verst mulig slik at de endelig "finner viljen" til å få seg jobb? Du har selv tidligere sagt det er viljen det står på når det kommer til AAP.

C

cruiser

Gjest
    Nettopp Aurora. Du ville aldri kjøpt til 20-30 kr koppen. Med den tanken i hodet. Er det da rettferdig at bussjåføren skal betale skatt på månedsbilletter til 30k?

Vi legger også merke til at sjefene som får fete parkeringsplasser i dyre parkeringshus dekket slipper å betale skatt på denne fordelen.
    https://www.dn.no/politikk/fordelsb...undet/ingen-skatt-pa-dyr-parkering/2-1-528300
    Med mindre du kan lage deg et månedskort hjemme og ta det med i termos for bruk er sammenligningen din bare noe jævla tull, skjerp deg!

6

65finger

Gjest
    Og welds pri 1 er å vrenge og vri på folks utsagn. Igjen en latterlig oppsummering fra deg. Du har vane for det.

Når det kommer til kaffe så er det et interessant regnestykke. Kaffe som for øyeblikket ikke skattlegges. Men slik som høyre kommer med nye ideer og bedre løsninger så er skatt på fri kaffe noe de sterkt vurderer.

Hva er et typisk forbruk av kaffe på en arbeidsdag? 2 kopper? Tar ikke hardt i da. Narvesen selger en kaffekopp til 20 kr. Det blir 40 kr dagen.

9200 kr i kaffe i året.

flisespikking og kverulering. Du leter med lys og lupe for å kunne gulpe galle over regjeringen. At de bruker 45% mere oljepenger, at de driter i forsvaret og selvbergingen er viktig. Du flisespikker

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem andre enn deg er det som har dratt inn begrepet ondskap om skatt, Asbjørn?

Jeg legger merke til at Høyres seneste stunt forblir ukommentert fra deg. Du er okay med at 1000-vis av mennesker mister livsoppholdet sitt etter Høyres AAP-endringer. Hvordan stiller du deg til at Høyre nå vil at folk på uføretrygd skal leve med trusselen om reversering av vedtaket? Høyres påskudd er at flere kommer i jobb.
    Handler det ikke heller å gjøre livet som trygdemottaker verst mulig slik at de endelig "finner viljen" til å få seg jobb? Du har selv tidligere sagt det er viljen det står på når det kommer til AAP.
    Det begrepet var en konsis oppsummering (med litt færre ord) av din kritikk mot regjeringen for at den gjennomfører noe LO vitterlig er for. Les høringsuttalelsen derfra og send kritikken til LO i stedet.

Du brukte riktignok begrepet "ond" mer spesifikt om Anniken Haugli. Jeg liker å vite litt mer om hva jeg snakker om før jeg hiver meg utpå, så jeg vil gjerne forstå hva denne endringen i uføretrygden egentlig består i før jeg kommenterer den. Det har aldri vært noen automatikk i at uførepensjon gjelder livet ut. Den tildeles hvis arbeidsuførhet ser ut til å bli langvarig, definert som forventet mer enn sju år fremover, og det vurderes med jevne mellomrom om behovet fortsatt eksisterer. Min uføretrygdede mor fikk slike brev på 1970-tallet med spørsmål om helsetilstanden. Da var Trygve Bratteli statsminister, så vidt jeg husker. Sikkert ond, han også.

Edit: Fant det, tror jeg. Høringsnotat fra 22 januar 2019. Det handler tydeligvis om å gjeninnføre praksis fra før 2015, etter at reglene for å reversere vedtak om uføretrygd når personen ikke lenger har bruk for den ble svekket mer enn tilsiktet ved nye regler fra 2016. F eks å kunne inndra uføretrygd når vedkommende jobber svart.
    https://www.abcnyheter.no/penger/20...n-foreslar-endringer-i-reglene-for-uforetrygd
    Frem til 1. januar 2015, da reformen ble iverksatt, skulle uføregraden revurderes dersom det skjedde en vesentlig endring i forhold som har betydning for inntektsevne/arbeidsevne. (Se faktaboks over.)

Ifølge departementet ble det i forbindelse med reformen i liten grad problematisert hvordan man skal håndtere saker der den uføre har endret inntektsevne etter innvilgelse av uføretrygd, uten at den pensjonsgivende inntekten er endret.

Det er ikke spesifisert på hvilket tidspunkt den uføre skal gi melding om endring i inntektsevne, og hvilke konsekvenser endringen skal få.

Departementet mener dette er uheldig fordi det kan medføre at enkelte mottakere av uføretrygd får en høyere ytelse enn de skulle hatt.

«Det vil oppfattes som urimelig, og i strid med formålet med ordningen, dersom mottakere av uføretrygd kan utføre arbeid uten at dette får konsekvenser for trygden», skriver departementet.
    Det kan ifølge departementet dreie seg om:

- Endringer i de medisinske forholdene som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden.

- At den uføre har en restinntektsevne som ikke vises i den pensjonsgivende inntekten. Enten fordi vedkommende ikke benytter sin restinntektsevne, eller at inntekten ikke viser det reelle omfanget av arbeidsinnsatsen.

Dette kan for eksempel være selvstendig næringsdrivende som lar overskuddet bli stående i virksomheten eller tar ut inntekt som ikke er pensjonsgivende, eller uføre som jobber svart eller fører inntekt på andre medlemmer i husholdningen.
    Jo, dette ser fornuftig ut for meg. "Ondskapen" i dette ser nok en gang ut til å bestå i at man gjeninnfører samme regler som gjaldt da Støre var helse- og sosialminister. Fanken, så ond han var.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

9200 kr i kaffe i året.

flisespikking og kverulering. Du leter med lys og lupe for å kunne gulpe galle over regjeringen. At de bruker 45% mere oljepenger, at de driter i forsvaret og selvbergingen er viktig. Du flisespikker

At de gjør alt de kan for å skattlegge bermen for hver minste krone, samtidig som de gir skattegavepakker til de aller rike er alldeles ikke flisespikkeri.

Når det kommer til siste stunt med oljepenger så har Høyre nå foreslått å kjøpe ny fregatt og regjeringsbygg utenfor statsbudsjettet. Rett inn i oljefondet. Ingen bruker penger som Siv og Erna. Ikke rart bermen må skatte- og avgiftslegges.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

9200 kr i kaffe i året.

At de gjør alt de kan for å skattlegge bermen for hver minste krone, samtidig som de gir skattegavepakker til de aller rike er alldeles ikke flisespikkeri.

Når det kommer til siste stunt med oljepenger så har Høyre nå foreslått å kjøpe ny fregatt og regjeringsbygg utenfor statsbudsjettet. Rett inn i oljefondet. Ingen bruker penger som Siv og Erna. Ikke rart bermen må skatte- og avgiftslegges.
    Slettes ikke dumt å erstatte tap av miliært utstyr på denne måten og bermen opplever stadig lavere skattetrykk så du bør dempe deg. Men jeg er enig i at tuklingen med ytelsene fra NAV kan slå uheldig ut, spesielt for oss som nærmer seg pensjonsalderen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, hva er så galt med uttrykket "vesentlig endring"? Det er skitvanskelig å få uføretrygd.

Slik det er i dag så kan den uføre finne seg jobb og uføretrygden avkortes. Den uføre forteller nav hvor mye hen kommer til å tjene/jobbe, nav kutter trygden og måneden etter så gjør man opp med reelle tall. Den uføre kan når som helst si ifra seg trygden skulle hen bli frisk igjen. Har vedkommende jobbet kontinuerlig i 10 år så mister hen trygden.

Fungerer flott. Den uføre kan prøve seg ut i trygge omgivelser og se om han kan fungere i jobb. Not so anymore. Nå henger trusselen om økonomisk ruin over deg. Du bør virkelig ikke prøve deg ut, for passerer du grensene så tar staten fra deg trygden og tryggheten din.

I tillegg, finner staten ut at du burde klare en 20 % stilling, så tar de trygden fra deg med de nye reglene. Du skal aldri føle deg trygg!

Jeg er ikke overrasket over at du har null problemer med at syke personer skal tynes, Asbjørn. Du har jo sagt at det er viljen det står på. Skulle ønske du var halvparten så hard mot skattesnyterne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det du forsvarer så ivrig er at privat næringsdrivende på uføretrygd kan jobbe for fullt i sitt eget firma og hente ut inntekten som utbytte i stedet for pensjonsgivende inntekt, eller at uføretrygdede drosjesjåfører kan jobbe svart på heltid uten at det får konsekvenser for uføretrygden.

Endringene gjelder tilfeller hvor arbeidsevnen ikke gjenspeiles i pensjonsgivende inntekt. Endringen i 2016 fikk bort "terskeleffekten" som hindret folk i å "prøve seg ut", men de blåblå var kanskje litt for naive med å overse måter ordningen kunne misbrukes på. Derfor må noen av reglene fra før 2016 gjeninnføres. Jeg ser ingen ting om endringer i reglene for etterberegning basert på faktisk inntekt.

Se høringsnotatet, eller faktaboksen i artikkelen jeg linket til:
    Regelverket før reformen: «Terskeleffekt»

Uførepensjonen skulle tidligere revurderes dersom dette skjedde en vesentlig endring, jf. daværende folketrygdloven § 12-12 første ledd og § 21-6. Enhver inntekt over friinntekten (1 G) ble ansett å være en vesentlig endring. Friinntekten skapte en terskeleffekt, fordi samlet inntekt ble redusert når arbeidsinntekten overskred friinntekten. Etter overgang fra uførepensjon til ny uføretrygd skal innvilget uføregrad ikke endres selv om arbeidsinntekten overstiger inntektsgrensen. Det er kun selve uføretrygden som reduseres, dvs. at utbetalingen justeres.

Det fleksible systemet innebærer at personer som senere får en økt inntektsevne likevel får behold den samme uføregraden som ved inngangen. Hensikten med å fjerne terskelen var at reglene ikke skulle være til hinder for at så mange uføre som mulig skulle prøve seg i arbeid igjen.

Den løpende reduksjonen i uføretrygden innebar at behovet for revurdering ikke lenger var til stede i denne type saker.

«Dette skal ikke forstås som at innføring av ny uføretrygd fjerner muligheten for revurdering i alle saker der den uføre endrer inntektsevnen etter innvilgelse av uføretrygd», skriver departementet i høringsnotatet.

Departementet foreslår:

Et nytt ledd i § 12-9 hvor det presiseres at inntekt etter uførhet også kan fastsettes på bakgrunn av inntektsevne, selv om vedkommende ikke har endret pensjonsgivende inntekt etter innvilgelsen.

Det andre er en endring i § 12-10 om fastsetting og endring av uføregrad, tilsvarende formuleringen som ble fjernet da reformen ble innført (§ 12-12).
    Som vanlig, i din iver etter å kritisere regjeringen som "ond" og alle forslag derfra som "smålige" ender du opp med å innta de mest merksnodige standpunkter.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg har null forventninger til å overbevise deg Asbjørn. Du har ment (mener fortsatt?) at folk på AAP har seg selv å takke når de mister alle ytelser etter 3 år. De har jo sosialen å gå til... enkelte av dem ... Så who cares, liksom.

Misbruk sier du. Kanskje du kan komme med konkrete eksempler på misbruk da?

Høyre legger ned en enorm innsats for å gjøre livet som syk med trygd så jævli at folk helst lar være

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Misbruk sier du. Kanskje du kan komme med konkrete eksempler på misbruk da?
    https://www.tv2.no/a/8553686/
    https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/...aret-pa-a-kjore-pirattaxi/s/2-2.952-1.7168294
    https://www.nettavisen.no/na24/jobbet-svart---fikk-24-millioner-i-uforetrygd/3560366.html
    https://www.tv2.no/nyheter/8269261/
    ...
    https://seniorpolitikk.no/nyheter/-trygd-kombinert-med-svart-arbeid-er-verst

Hvor mange behøver du? Det er nokså opplagt at det må være hjemmel for å kalle tilbake innvilget uføretrygd når sånt som dette avsløres. Problemet forsvant ikke plutselig av seg selv i 2016 selv om regelverket ble endret.

Du som utgir deg for å tilhøre den "røde" siden i politikken: Ser dette rett og rimelig ut fra din kant?
    Tømreren TV 2 har snakket med, som har årevis med erfaring både som ansatt og som firmaeier, sier det virker som inntekter fra eierinteresser går under radaren på Navs kontrollsystemer.

– Eierinteresser i et AS er noe annet enn lønn. Jeg kunne ramse opp 10-15 personer som jobber og hever lønn et halvt år i sitt eget selskap, før de sykmelder seg som følge av utmattelse. Men de jobber videre, sier han.
    Han forteller også om en ny trend i faget:

– Det nye er folk som er uføre, som oppretter AS for å kunne jobbe fulltid, sier tømreren.

– Jeg vet om en person som er uføretrygdet og jobber 250 timer i måneden. En annen har gått på arbeidsavklaringspenger (AAP) i årevis, og hentet ut sju og en halv million i utbytte, sier han.
    Tømreren mener det burde være enkelt å avdekke slike former for bedrageri.

– Når selskapet har én ansatt og én eier, og selskapet omsetter for halvannen million – da er det det noe muffens, sier håndverkeren, som sier han vil fortelle om dette fordi han selv er provosert av praksisen,
    Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll, sier han kjenner til trenden som tømreren beskriver.

– Vi har ikke grunnlag for å si at det er en trend, men vi kjenner til problemstillingen, sier han.

Han sier videre at utbytte fra et AS i kombinasjon med Nav-stønad er fullt lovlig, ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

Regelbruddet kommer først når man er helt eller delvis sykmeldt, og samtidig jobber utover det sykmeldingen tilsier.

– Det er lov å ta ut utbytte og samtidig motta trygd. Grunnen er at utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt. Utbytte fra et aksjeselskap har derfor ikke konsekvenser for inntekts- og aktivitetsbaserte ytelser fra Nav, sier Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll.
    Det foreslås endret nå. Ren og skjær ondskap, selvsagt.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ikke noe som ikke dekkes av gjeldende regelverk, asbjørn.

Får du trygd så kan du ikke jobbe uten at trygden avkortes. Dette gjelder også om man arbeider i eget firma. Det står i artikkelen du kopierte så heftig fra. Dette gjelder uansett om man tar det ut som utbytte eller lønn. Arbeid er arbeid.

Det skulle tatt seg ut om utbyttet fra dine Equinor-aksjer skulle motregnes trygden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke aksjer i Equinor. :)

Det er en begrensning i hvor mye man tillates å arbeide, men det er ingen automatikk i at noen som arbeider i eget firma og tar ut inntekten som utbytte innrapporterer de timene. Hvis det er pensjonsgivende inntekt havner de på selvangivelsen og er ikke så lette å stikke unna, mens utbytte fra eget firma er unntatt. Da kan man nokså risikofritt innkassere de pengene uten at det blir stilt spørsmål.

Det er tegn på at folk tilpasser seg dette regelverket ved å starte eget AS etter at de får innvilget uføretrygd for å kunne sluse arbeidsinntekt gjennom firmaet og unngå avkorting. Da behøves det en hjemmel for å kunne skjære gjennom der, eksakt som det var før 2015. Fra høringsnotatet:
    Frem til 1. januar 2015 fulgte det som nevnt av folketrygdloven § 12-12 at dersom det
    skjer en vesentlig endring i forhold som har betydning for inntektsevnen/arbeidsevnen,
    skulle uføregraden revurderes.
    Det kan for eksempel skje endringer i de medisinske forholdene som lå til grunn for
    innvilgelse av uføretrygden, eller at den uføre har en restinntektsevne som ikke vises i
    den pensjonsgivende inntekten. Enten fordi vedkommende ikke benytter sin
    restinntektsevne, eller at inntekten ikke viser det reelle omfanget av arbeidsinnsatsen.
    Personer som har inntekt fra næring eller arbeid som ikke oppgis til Skatteetaten (svart
    arbeid), vil ha restinntektsevne, men ikke pensjonsgivende inntekt. Nærings- eller
    lønnsinntekt vil også pro-forma kunne føres på andre medlemmer i husholdningen enn
    den som utøver det inntektsgivende arbeidet, slik som ektefelle eller barn.

Uføre som er ansatt i egen virksomhet kan utføre arbeidsaktivitet som gir seg utslag i
    overskudd som blir stående i virksomheten, tas ut i inntekt som ikke er pensjonsgivende
    eller at vedkommende tar ut lønn som er klart lavere enn arbeidsinnsatsen og næringens
    økonomiske avkastning tilsier.
    Det kan også innebære at Arbeids- og velferdsetaten har mindre effektive
    sanksjonsmuligheter ved misbruk av uføretrygd, enn ved andre ytelser fra folketrygden.
    For etaten vil det være utfordrende å anmelde forhold hvor den uføre utfører arbeid eller
    har inntekt som ikke samsvarer med den innvilgede uføregraden. Med dette menes at det
    vil være vanskelig å vurdere både de objektive og subjektiv vilkårene for straff, dvs. at
    den uføre forstod eller burde ha forstått at han eller hun tilegnet seg en uføretrygd man
    ikke hadde krav på.

Useriøse aktører i arbeidsmarkedet kan undergrave norske samfunnsstrukturer, og virker
    konkurransevridende. Misbruk av ytelser fra arbeids- og velferdsforvaltningen er en del
    av den profittmotivert kriminaliteten. I regjeringens politiske plattform av 14. januar 2018
    (Jeløya erklæringen) understrekes det at regjeringen vil føre en aktiv politikk, med
    målrettede tiltak, for å bekjempe arbeidslivskriminalitet. Departementet understreker at
    det er et viktig hensyn at reglene for trygdeytelser innrettes slik at de ikke er til hinder for
    effektiv oppfølging og sanksjonering, når misbruk avdekkes.

Ren og skjær ondskap, ikke sant? Ser du hva det er du forsøker å forsvare?

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    De er jo syke stakkars, skulle jo bare mangle at de ikke skulle få ha ei lønn eller to utenom, og busskort til hele slekta selvsagt..

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Hva har trivsel på jobb med frynsegoder å gjøre? Jeg trives veldig godt på jobb, men det dreier seg ikke om å karre til seg noe gratis. Kaffen er riktig nok gratis og jeg velger å ta trappen opp til 4. etasje i stedet for heis.
    Strengt talt burde konsum av kaffe og dopapir på arbeidssted skattelegges på lik linje med tjenestetelefon og parkeringsplass (dersom det faktisk ble en realitet) om man skal være konsekvent.

Synes egentlig at det skulle vært trekk i lønn for den tiden han bruker for å hente kaffe.
    Det skal du ikke bekymre deg for all den tid jeg i praksis jobber mer enn jeg tar betalt for og dessuten er timeføring en tillitssak i vårt selskap da alt man gjør skal forsvares overfor kunden.
    Det var ment som en spøk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Alle er så sinte på at Erna ønsker seg flere barn. Vi har det jo så ille her i landet med så grusom og kald politikk, at man vil ikke sette flere barn til verden. Vi har aldri hatt det bedre og ingen andre land har det bedre, men det er altså veldig ille. Norske kvinner føder nå 1,6 barn i snitt. Det er nå 4 mill etniske nordmenn i Norge, og 1 mill innvandrere. Hvis vi forutsetter at antall innvandrere øker med 2,5 % i året, og at en generasjon består av 30 år, vil vi altså:

Om en generasjon ha 3,2 mill etniske nordmenn og 2 mill innvandrere.
    Om to generasjoner ha 2,45 mill etniske nordmenn og 4,4 mill innvandrere.
    Om tre generasjoner ha 2 mill etniske nordmenn og 9,2 mill innvandrere.

Så i vår selvutslettende beskjedenhet får vi håpe innvandrerne vil behandle oss pent etter hvert.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men om 3 generasjoner er innvandrerne ikke lenger innvandrere, men norske innbyggere som har brune øyne og litt brun hud.(de fleste av dem). Det gjelder bare å få integreringen på skinner.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Sant nok. Men da skjønner jeg ikke hvorfor vi kaster bort penger på å forsvare landet vårt.

S

Slubbert

Gjest
    Men om 3 generasjoner er innvandrerne ikke lenger innvandrere, men norske innbyggere som har brune øyne og litt brun hud.(de fleste av dem). Det gjelder bare å få integreringen på skinner.
    Og så bør de fortrinnsvis slutte å tro at lovene som skal styre samfunnet står i koranen og ikke er menneskeskapte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.984
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For hva det nå er verdt: Jeg har en brite i familien. Han er imponert, grensende til sjokkert, over hvor fokuserte og yrkesrettede norske utdanningsløp er sammenlignet med hva han er vant til fra UK. Unntakene finnes selvsagt, men forskjellen er ganske stor allerede fra ungdomsskolen og oppover.
    I England er det vel mer snakk om hvilken skole du har gått på enn hva du kan.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så bør de fortrinnsvis slutte å tro at lovene som skal styre samfunnet står i koranen og ikke er menneskeskapte.
    Det må vi virkelig håpe på.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    https://www.dn.no/innlegg/statsbuds...er/jakten-pa-dine-43435-oljekroner/2-1-527595

Regjeringen Solberg legger opp til et uttak fra Oljefondet på rundt 43.435 kroner for hver og en av oss i år. Oljepengebruken er økt med cirka 100 milliarder kroner fra 2013 til 2019.

De offentlige utgiftenes andel av Norges samlede verdiskaping (brutto nasjonalprodukt, bnp), økte 7,1 prosentpoeng fra 2012 til 2017, det siste året med OECD-tall. Dermed ble, enkelt sagt, verdiskapingen fra ytterligere 26 av årets 365 dager fordelt av staten i 2017.

For i 2012 bestemte staten pengebruken «bare» frem til 4. juni, mens i 2017 helt frem til 1. juli. En dramatisk endring på fem år

----

Om det er dette som er utarming av det offentlige lurer jeg på hvordan innstramming ser ut.... de er glade i å bruke offentlige penger disse blå-blå-mørkegrønne-lysebrune eller hva fargepaletten nå er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn