Månedslang? Årevis mener du vel? I klassen til min eldste datter (9. klasse) er det lenge siden de kuleste gjengene ble etablert og russebusser kommer gjere i en slik klnstillasjon med litt utskiftinger frem mot siste året på videregående. Det festes og drikkes friskt i denne sfæren.
det man ser i mai er bare toppen av kransekaka eller toppen av haugen med bæsj om du vil.
Min datter bor hos sin mor på Nesøya, og har to brødre som påbegynte ivrig russebussplanlegging i, som du skriver, 9. klasse. Den ene viet omtrent 75% av tiden i VGS til planlegging, finansiering, bygging, bestilling, seleksjon av busskamerater osv. i løpet av de to første årene, og det siste året på VGS gikk med til ulike "rullerelaterte" aktiviteter, frem til klimaks i mai.
Før pleide jeg spøke med at ExPhil på Bali (eller Brasil) var Norges fremste eksempel på avsporing, men russefeiringen er blitt så stupid at det er umulig å overgå den som emblem på et samfunn som er mer bekymringsløst enn det burde være. Naturligvis er det en vinner å beskrive russefeiringen for utenlandske kontakter - "you have got to be kidding me" er det mildeste uttrykket som pleier komme.
Jeg hadde indoktrinert min datter på vellykket vis og sammen med sine venninner lagde hun russebuss av papp noen dager før "russetoget" skulle kjøre. De spaserte med sin pappbuss, hadde det gøy, var med på mye feiring, men brukte minimalt med tid i oppløpet, heldigvis.
Det er vanskelig nok å komme inn på boligmarkedet for unge, om de ikke skal begynne med betydelig gjeld på grunn av en russefeiring som er blitt sinnssyk (og Bærum/Asker er nok verst tenkelige sted om man forestiller seg at man skal kunne gjøre noe med dette).