Simen Velle er vel FRPs nye løse kanon, på linje med Gjedda, PW Amundsen og flere... fyrer fra hofta uten å ha satt seg inn i det meste..
|
Eg ser på han først og fremst som ein ungdomspolitikar, og han er definitivt eit enormt politisk talent. Han har teft for å finna saker og vinklingar der han kan treffa den potensielle målgruppa si godt, og gjev blanke i om dei som uansett ikkje er nær FrP-land vert sure. På den måten passar nok FrP-strategien med å gå hardt ut og heller backa ut dersom han tek feil, han glimrande.Simen Velle er vel FRPs nye løse kanon, på linje med Gjedda, PW Amundsen og flere... fyrer fra hofta uten å ha satt seg inn i det meste..
Før holdt Frp seg med bygdetullinger som "sa det som det var", mens andre i partiet prøvde å være ansvarlige.Eg ser på han først og fremst som ein ungdomspolitikar, og han er definitivt eit enormt politisk talent. Han har teft for å finna saker og vinklingar der han kan treffa den potensielle målgruppa si godt, og gjev blanke i om dei som uansett ikkje er nær FrP-land vert sure. På den måten passar nok FrP-strategien med å gå hardt ut og heller backa ut dersom han tek feil, han glimrande.
Ikkje for å unnskylda fyren, det finst knapt nokon eg kunne vera mindre samd med. Men han har skikkeleg teft, og i motsetnad til typiske ungdomspolitikarar i særleg H, V og Ap ser han ikkje ut til å ha det så frykteleg travelt med å verta ein vaksen styringspolitikar, heller.
Du skal ikke se bort fra at "noen" ser seg tjent med å fyre opp under det der for å konfliktmaksimere. Mønsteret med anonyme bot-kontoer som følger hverandre for å manipulere algoritmene ser ut som noe vi har sett før.Nettrolla til Frp er svært aktive.
![]()
Sprer høyreradikale memes med Frp-logo: – Blir misbrukt
Anonyme kontoer misbruker Fremskrittspartiets merkevare på TikTok.www.vg.no
En av anbalingene i utredningen til skatteutvalget (den som Vedum la direkte i skuffen, som kjent) var å fjerne særsatser for moms. Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye som er omfattet av dette i Norge, men det er i alle fall bøker, næringsmidler, delvis elbiler, nyhetsmedier, persontransport, kino og utleie av rom. Sikkert noe annet også for alt jeg vet.Høyre vil fjerne momsfritaket på bøker. Jepp. Det er klart at det må hentes inn noen kroner her og der, når skattekutt til sine kjernevelgere er viktigst.
Hva skulle mva-grunnlaget være på noe slikt - for eksempel på et boliglån? En valutaveksling? En rentesikring for bedriftskuder? Det er for øvrigså vidt jeg vet mva på rene tjenester som f.eks rådgiving som faktureres. MVA betales uansett i siste instans av kundene så det sier seg jo selv hva som ville skjedd med prisen.Hva sa dette utvalget om moms på finansielle tjenester; det store unntaket i beskatning?
Nåja, det er kanskje en del annet som er viktigere i budsjettforslaget.Høyre vil fjerne momsfritaket på bøker. Jepp. Det er klart at det må hentes inn noen kroner her og der, når skattekutt til sine kjernevelgere er viktigst.
Heller moms fra første krone på elbiler, og ville helt sikkert gi mere i kassa enn moms på Pippi og Jo NesbøJoda, men moms på bøker havner hos meg i samme hylla som kutt i pressestøtten. Ingen valgvinner altså.
Eg tykkjer det er fint at H innser at ABE-kutta har gjort det vanskeleg for Forsvaret å gjera jobben sin. Eg vonar denne innsikta let seg generalisera.Nåja, det er kanskje en del annet som er viktigere i budsjettforslaget.
Eg merke til at nær på alle postane til FD er forsøk på å leggja osteskivene saman til ein ost att.Kjente toner fra Erna. Skattelette til sine kjernevelgere, kutt i offentlig sektor. Det vil vel si kutt i velferdsstaten. Fram med ostehøvelen.
![]()
Solbergs skatteløfte: Kutt på 30 milliarder
Vi trenger en økonomi som kan bære en krig, sier Høyre-leder Erna Solberg. Hun vil styrke forsvarsevnen, kutte i offentlig sektor og gi skatteletter på minst 30 milliarder kroner.www.nrk.no
Eg har sjølvsagt ikkje orka å lese gjennom Høgre sitt program.«Som gamle tanter flest har også hun noen kjepphester som vanskelig lar seg forklare og forstå av andre enn tante selv. For skattene skal kuttes. For å styrke sikkerheten og forsvarsevnen vår.»
Enig. Det same gjeld rundt Bergen og Oslo (sikkert Trondheim også, der tør eg ikkje uttala meg), der det er snakk om store, samanhengande område som fungerer som éin by.Her burde man heller sett på de tilfellene som var opplagte kandidater og brukt tvang, eksempelvis stavanger/sandnes.
Det har også blitt ein god del merkelege konstellasjonar og kombinasjonar av små og store kommunar i same område. Eg trur, heilt ærleg, at den reforma hadde vorte betre om det hadde vorte gjennomført med tvang og total nyteikning, Ap 1960-style (om nokon ser føre seg meg som ein teknokrat med kvit skjorte, slips, terylen-bukser, hornbriller og sleik, så er det berre delvis rett).Totalt er det vel her snakk om ca 240 000 innbyggere, så hvorfor man skulle fokusere på kommuner der "ingen skulle tru at nokon kunne bu" er litt merkelig og kun egnet til å skape misnøye med reformen. Slike steder har uansett ingen valg og må etterhvert slå seg sammen eller forsvinne helt.
Skamløst. Det viser bare hvor kynisk og maktkåt det kvinnemennesket er.Kunne vært satire, men er det ikke:
![]()
Statsminister-Erna skal ikke lenger bo med Sindre: - Får besøke hverandre
Etter aksjeskandalen planlegger Erna Solberg nå å bo alene i Statsministerboligen hvis hun vinner valget. Ektemannen skal få adgangskort og får beholde sine VPS-kontoer.www.tv2.no
Det er om man jobber i privat sektor eller offentlig som er det viktigste.Kuttkommisjon er jo et artig forslag fra Høyre, det er jo ikke bare under Ap-ledede regjeringer at offentlig sektor har vokst.
![]()
Her er jobb-tallene som ryster Erna
Det ble skapt fem ganger så mange nye jobber i året under Jens Stoltenberg som under Erna Solberg. Og 76 prosent av de som skapes nå kommer i offentlig sektor - stikk i strid med Høyres løfter.www.nrk.no
Logikken kortslutter ordentlig når man vet at de private aktørene lever av offentlige midler.Det er om man jobber i privat sektor eller offentlig som er det viktigste.
Privat sektor skaper verdier, offentlig sektor bruker verdier.
Private skoler, barnehager eller sykehus skaper.
Offentlige sådanne bruker, slik er det når logikken kortsluttes
Det er etter hvert ganske åpenbart at Høires plan om å sitte stille i båten og la AP/SP/SV steke i eget fett ikke har gått helt etter planen. Delvis fordi FrP har vokst seg store og fete og har endret image en god del - personifisert ved Sylvis Listhaugs åpenbare endring i visuell profil, men fremfor alt APs valg om å (altfor sent) kvitte seg med SP og sette de sjakk matt gitt verdenssituasjon og få frelseren Stolteberg tilbake som knappest noen så komme.Har Høyre noe annet å komme enn skattelettelser? Som selvfølgelig går til sine kjernevelgere. Det skal kuttes minst 30 milliarder. Hvor i helsike skal dem hente det inn hen? Avgifter? Dette minner mer å mer om GOP og England under Thatcher. Pengene skal drysse ned på resten?
Tja, hvorfor ikke forfølge den tanken helt til endestasjonen og mene at alt skal være offentlig drevet? Det offentlige er en svært stor kjøper av ymse varer og tjenester innen alt mulig - dersom man mener at det er bedre at ting gjøres av det offentlige så bør man også ha en formening om hvor den offentlige sfæren skal slutte og hvor den private skal starte. Hvorfor skal f.eks staten bruke private entrepenører til å bygge Store Ting? Eller hvorfor skal kantinen på offentlige arbeidsplasser være drevet av en privat aktør?Logikken kortslutter ordentlig når man vet at de private aktørene lever av offentlige midler.
Kanskje fordi det offentlige har visse kjerneoppgaver?Tja, hvorfor ikke forfølge den tanken helt til endestasjonen og mene at alt skal være offentlig drevet? Det offentlige er en svært stor kjøper av ymse varer og tjenester innen alt mulig - dersom man mener at det er bedre at ting gjøres av det offentlige så bør man også ha en formening om hvor den offentlige sfæren skal slutte og hvor den private skal starte. Hvorfor skal f.eks staten bruke private entrepenører til å bygge Store Ting? Eller hvorfor skal kantinen på offentlige arbeidsplasser være drevet av en privat aktør?
Utover voldsmonopol (forsvar og politi, samt rettsvesen) så er det meste av hva det offentlige driver med «up for debate» og man kan argumentere for og imot og det finnes også ymse alternativer rundtomkring i verden. Det offentlige Norge har beveget seg langt utover åpenbare kjerneoppgaver i alle fall.Kanskje fordi det offentlige har visse kjerneoppgaver?
Det har jeg ikke sagt, men det er heller ikke særlig opplagt at det i sin helhet må være et offentlig ansvar. I Norge er for eksempel tannhelse i all hovedsak et privat ansvar etter at man har fyllt 18 år. Det finnes vel en del refusjonsordninger etter ymse kriterier, men selve tjenesten er i all hovedsak levert privat. Den åpenbare bakdelen med noe slikt er at det er en del som burde gått til tannlegen lenge før de gjør fordi man kvier seg for kostnadene, den like åpenbare bakdelen ved noe som er "gratis" er overkonsum der regningen betales av befolkningen generelt. En bekjent av meg som har jobbet en del med sakskomplekset sier at det ikke er noen som vet hva det vil koste å ha en offentlig tannhelsetjeneste (estimatene er veldig brede) fordi det ikke er noen som vet hvor mye besøkstallene vil gå opp. Man har rimelig grei koll på hvor mye som legges igjen i bransjen totalt i nasjonen, men hva som skjer om det blir en symbolsk egenandel er det ingen som vet. Min nå pensjonerte tannlege hadde rutinekontroll av meg en gang i året, hun som har overtatt praksisen prøver ganske ivrig å få meg til å komme en gang i halvåret for et eksempel på det motsatte. Offisiell anbefaling i Norge er annenhvert år så lenge man ikke har noen problemer så vidt jeg vet.Så du mener at det er en fordel at private tar ansvar for helse og utdanning, men at Staten betaler? Jeg ser ikke helt gevinsten i det.