Ja men det er ikke noe større problem å hensynta det heller. Disse betales også stort sett proporsjonalt med inntekt og dersom inntekten er i sin helhet en offentlig ytelse så blir det jo det samme - primært en regnskapsteknisk sak på offentlige budsjetter. Penger ut fra det offentlige og penger inn til det offentlige.
Jeg finner ikke igjen linken til den analysen, men mener å huske at «break-even» ligger et godt stykke over gjennomsnittsinntekt. Det er også logisk når 20-25 % av statsbudsjettet kommer fra oljefondet og overføringer til private er den største utgiftskategorien. Da er det ganske mange som får mer ut enn de betaler inn, og politisk krevende å gjøre noe med det.
Det er en litt krevende analyse å gjøre, forresten, i tillegg til at resultatet vil være kontroversielt. Folks inntekter og utgifter varierer mye gjennom livet. Som et øyeblikksbilde vil nok de fleste yrkesaktive være netto bidragsytere her og nå, men integralet over livsløpet vil bli noe annet. Jeg tror jeg ville angrepet det ut fra en håndfull eksempler og simulert pengestrømmen for hvert eksempel fra fødeklinikk til gravferd. Hvert eksempel ville representert en personkategori, f eks en bussjåfør, industriarbeider, sykepleier, narkoman, næringsdrivende håndverker, akademiker, osv.
Siden vi er interessert i omfordelingseffekten av dagens system ville jeg brukt dagens satser på alt, heller enn å forsøke å beregne generasjon X vs Y vs boomers. Så ville jeg brukt en gjennomsnittsbetraktning pr leveår, f eks inntekter, skatt, forbruk, utdannelse, sykefravær, sykehusopphold etc for den personkategorien i det leveåret og summert langs livsløpet. Eventuelt kunne man gjort hvert livsløp som en stokastisk simulering og kjørt tilstrekkelig mange av dem for å få statistikk. Etter hvert som man legger til fler representative eksempler vil man få en mer finmasket oppfatning om hvor landet ligger.
Det vil også være litt krevende å presentere resultatet på pedagogisk vis, siden det ikke er ett enkelt tall for inntektsnivå, men man kunne presisert det f eks som at «folk som tjener mer enn x kr midt i livet vil typisk være netto bidragsytere, de som tjener mindre vil typisk være netto mottakere».
Låter som en jobb for SSB.