Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blågulgrønne!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.330
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    At en stat skal kunne ta livet av egne borgere er tilnærmet perverst. Det bør være et mål i seg selv å minimere bruken av straff (det stod faktisk i kriminalmeldingen fra 1978, før politikerne gikk bananas med war on drugs). At en stat utøver frihetsberøvelse ovenfor egne borgere er også svært, svært alvorlig, vi har bare blitt kondisjonert til å tenke at det er "normalt" fordi det alltid har vært sånn. Men det er det ikke, og det skal svært tungtveiende grunner til for at en stat utøver frihetsberøvelse ovenfor egne borgere, som feks. at de er en vesentlig fare for andre borgere. At man setter fredelige/ufarlige mennesker i fengsel er en uting, og dødstraff kan ikke under noen omstendighet som helst forsvares. Aldri.

My five cents.
    Nåja - jeg mener bestemt at henrettelsen av Rinnan og kumpaner var korrekt. Likeledes henrettelsen av Rudolf Höss.

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
    ^ Du om det. Jeg mener stater kan være moralsk berettiget til å ta liv i selvforsvar, eller med andre ord i når de er i krig. Ellers mener jeg en stat aldri er moralsk berettiget til å ta livet av mennesker, og aller minst egne borgere.

Jeg lagde en gang en egen tråd for å diskutere staters moralske grunnlag. Denne omhandlet hovedsaklig staten i "normaltilstand", eller i fred. Når den er i krig gjelder naturlig nok andre regler siden et samfunn ikke kan godta sin egen utslettelse.

Jeg er veldig klar over at jeg er mer progressiv enn normalt på dette området. Jeg mener også at kanskje noe sånt som 90% av alle som sitter i fengsel ikke burde gjort det, også i en rettsstat som Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det mest vesentlige i en straffelov er hva som er straffbart, og helt sekundært hvilken skala man har til rådighet når det kommer til straffeutmåling. Staten har voldsmonopolet og slik bør det være, men det innebærer også at de skal få de nødvendige verktøy til å gjøre jobben. Motstand mot dødsstraff er litt som å være veganer. Litt sånn bløt hipsterromantikk som grenser til svenskhet.

Mennesker skal ikke i felles være så feige og ynkelige at de vegrer seg for å si nei til å avslutte dem som forråder menneskeheten og melder seg ut, eller som finner stor glede i å forårsake død og elendighet som en lystmorder eller terrorist.

Pompøse popartister kan finne på å synge om at "Meat is Murder" også. Vanlige mennesker ser dumt på dem mens de spiser sin grillede kylling eller biffstykke med gulsaus.

Den sterke motstanden mot at "staten kan drepe" sine innbyggere er litt rart når man abonnerer på ideen om det statlige voldsmonopolet. Hvem ellers skal vel kunne lovlig ta livet av de som åpenbart ikke egner seg som mennesker og som aller nødigst bør få en ny sjanse i det store karmahjulet?

S

Slubbert

Gjest
    Den største forskjellen på mennesker og dyr er at mennesker ikke lever i naturtilstanden, men har organisert seg i samfunn. Og staten er en formalisering av dette, et overbygg for samfunnet. I naturtilstanden er den forventede måten å dø på, å bli drept og spist. Det er den ikke i samfunnet, hvis det var det hadde ikke samfunnet tjent noen hensikt.

Staten beskytter oss mot naturtilstanden, mot å bli drept og spist. Den logiske følgen av det er at staten ikke dreper, og i hvert fall ikke i fredstid. At staten skal kunne bestemme hvem som «egner seg om mennesker» og ikke, får deg til å høres ut som en kommunist. Det er ikke det staten skal gjøre. Staten skal beskytte oss, den er ingen dommer over liv og død.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen mennesker som lystmordere og terrorister er til så stor fare for andre mennesker at det er essensielt å forhindre at de noensinne får anledning til å gjenta sine handlinger. Det kan gjøres på flere måter.

1. Å sperre personen inne til den dør av alderdom eller sykdom.
    2. Lobotomere det, slik at det ikke er i stand til å forvolde mer skade.
    3. Galgen.

Av disse ser jeg det tredje alternativet som det mest humane og den straffen som tross alt er et menneske mest verdig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Skei Grande synes å lide litt av megalomani. Etter ti år rundt sperregrensa vil hun fortsatt ta gjenvalg, på tvers av valgkomitéens ønsker:

https://www.nrk.no/norge/kilder-til...trine-skei-grande-til-a-trekke-seg-1.14928517
    Selvsagt gjør hun det. Hun ble fristet av ministerpost i 2017 og brøt gledelig valgløftet om å ikke regjere med FrP. Hun har nå kastet én nestlederen under bussen og bestukket sine lederutfordrere med ministerposter. Abid Raja går nå rundt og sier "se på meg! jeg er kulturminister! woho!"

Hun må gjerne fortsette som Venstreleder da det under hennes ledelse ikke finnes nok Høyrefolk til å stemme venstre over 4 % ved neste valg. Hun kan ikke gråte til seg flere velgere slik hun gråter seg til makt i partiet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.106
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grei analyse. Ved neste valg har nok Høyrevelger e nok med å redde sitt eget parti.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skei Grande synes å lide litt av megalomani. Etter ti år rundt sperregrensa vil hun fortsatt ta gjenvalg, på tvers av valgkomitéens ønsker:

https://www.nrk.no/norge/kilder-til...trine-skei-grande-til-a-trekke-seg-1.14928517
    Selvsagt gjør hun det. Hun ble fristet av ministerpost i 2017 og brøt gledelig valgløftet om å ikke regjere med FrP. Hun har nå kastet én nestlederen under bussen og bestukket sine lederutfordrere med ministerposter. Abid Raja går nå rundt og sier "se på meg! jeg er kulturminister! woho!"

Hun må gjerne fortsette som Venstreleder da det under hennes ledelse ikke finnes nok Høyrefolk til å stemme venstre over 4 % ved neste valg. Hun kan ikke gråte til seg flere velgere slik hun gråter seg til makt i partiet.
    Veldig mye rett der.

Det er tid for at Rotevatn skal bli leder. Raja er en klovn.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Valgkomiteen til Venstre bør kanskje også vurdere å slutte å lekke til pressen hva som skjer i prosessen.

S

Slubbert

Gjest

er det noen ledere de siste 30-40 årene som har fått til noe utover +-2,3% over(under sperregrensen i venstre? uten at jeg mener TSG har noe for seg som leder videre i partiet
    Venstre lå på 6-7 prosent før Grande tok over som valgleder. Hun er også den som er nest minst populær blant egne velgere, etter Jonas Gahr Støre:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kritisk-darlig-for-jonas/72168106

Begge de to har kanskje et litt for oppblåst selvbilde til at de evner å ta realitetene innover seg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Skulle til å si noe om Trine og oppblåst selvbilde, men lar det høflig ligge...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Valgkomiteen til Venstre bør kanskje også vurdere å slutte å lekke til pressen hva som skjer i prosessen.
    De vet jo at Trine vil bruke tårene for å presse seg til en ny periode, så de velger å slippe til pressen slik at hun kan spare seg selv for ydmykelsen hun får på landsmøtet når hun blir nedstemt. Tårene vil ikke redde henne denne gangen.

Tenk å ha en leder i en seriøs virksomhet som bruker gråt som virkemiddel for å få viljen sin.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi får se om det dukker opp benkeforslag om valgkomiteen står ved dette.
    https://www.nrk.no/norge/toppar-i-grandes-lokallag-ber-henne-ga-av-1.14930389 er ikke sikkert valgkomiteen ender opp her heller.

For all del, TSG må gjerne fortsette som Venstre-leder. Da kan Høyrevelgerne få de opp på 3,1 % ved valget.

Venstre blitt en meme. Sentrale Venstrepolitikere sier at noe ikke skal skje. Det nevnte skjer 2 uker senere, med Venstres stemmer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    – På randen av politisk konkurs
    Omdømmeekspert Trond Blindheim mener Venstre er på randen av politisk konkurs og at partiet er best tjent med at Grande går av som partileder.

– Det som er best for partiet, er verst for henne. Og det som er best for henne, er verst for partiet. Altså, det er best for partiet om hun fratrer, fordi de – med henne som leder – har havnet i en grøft som de ikke kommer seg opp av. De er på randen av politisk konkurs, sier Blindheim til Dagsavisen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/p...oreslar-grande-rotevatn-og-raja-som-ledertrio

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^^

.. joda vi er her:

https://www.kau.se/valj-din-vag

Dette er universitetet nå, og ikke det du kjenner. (coming to a place near you soon) Jeg er skuffet over at du valgte Warren. Jeg liker ikke Sanders politikk men han har i det minste integritet og ideer som kan diskuteres. Han hadde en interessant samtale med Roe Rogan, så jeg skal ikke avskrive ham helt, men det er mye uavklart.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.778
    Nå er det en stund siden men så vidt jeg husker var en del av anbudsprosessen at det var en risiko for at det kunne bli virkomhetsoverdragelse med hjemmel i Arbeidsmiljøloven i ettertid - det var derfor Babcock fikk overordnet innsyn i konkurrentens lønnsopplysninger (og ikke fordi de fikk de utlevert av korrupte ansatte i Luftamulansen HF som det ble forsøkt fremstilt, også på dette forum).

Tror nok Høie sitter trygt - det har vært gjennomført et lovlig anbundsprosess som ikke en gang har blitt klaget på annet enn gjennom media og skulle det gå så langt kan nok Høie med en viss kredibilitet hevde at han ikke har hatt særlig med dette å gjøre på detaljnivå, anbudsprosessen har vært håndtert lengre ned i systemet og det ville også være noe merkelig om ministeren skulle overprøve byråkratiets beslutning og beslutningsgrunnlag. Noe han neppe har eller hadde hatt særlig forutsetninger for å gjøre. Lufttransport FW AS hadde ikke innsigelser mot at det ikke ble krevd virksomhetsoverdragelse i høringsrunden for anbudet. De som gav innspill om det var Norsk Flyverforbund, LO og Legeforeningen. Ingen andre.

At Larson ikke blir fornøyd før ministeren (helst alle sammen bare for å bli ferdig med det) kastes er en annen sak, men det skjer neppe i denne saken.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.132
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At samtlige ministre i denne regjeringen tok sine hatter og gikk, er definitivt ingen dum ide.... hilsen ex. H-velger...

H

Hardingfele

Gjest
    Det er merkelig at hun fikk holde på så lenge. Nå måtte jeg lese gjennom brevet jeg skrev til Terje Breivik, i 2014, da han spurte om jeg kunne svare på hvorfor jeg hadde meldt meg ut av Venstre, året før.

Venstre hadde gode kjerneverdier, men har rotet seg vekk. Spørsmålet er vel om politikken trenger Venstre nå.

Skjermbilde 2020-03-11 kl. 14.04.18.jpg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hun trengte vel mer tid i åkeren...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Endelig.

Kan vi nå få noe bedre enn gråtepolitiken og dydsposeringen?

Ps. ta med deg klovnen Raja på vei ut og ned Trine.

S

Slubbert

Gjest
    Rotevatn har en tydelig liberal profil, og en tydelig profil er noe Venstre skriker etter (de har ikke hatt noen på tjue år).

Ser at de nasjonalkonservative (eller hva de kaller seg om dagen) skrikhalsene i FB-kommentariatet uffer seg over ham, men det er uansett ikke de som er Venstres målgruppe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rotevatn har en tydelig liberal profil, og en tydelig profil er noe Venstre skriker etter (de har ikke hatt noen på tjue år).

Ser at de nasjonalkonservative (eller hva de kaller seg om dagen) skrikhalsene i FB-kommentariatet uffer seg over ham, men det er uansett ikke de som er Venstres målgruppe.
    Ja, gråtevenstre vil ha en til av sine og klovnen Raja passer deres agenda. Men identitetspolitikken var det som kjørte venstre i grøften så det siste partiet trenger er mer slik dritt. Han jeg liker best er også Rotevatn. Først om Venstre igjen blir et liberalt parti og ikke et ynkelig gråteparti som skal posere på facebook hvor snille de er hele tiden så kan de kanskje gjenreise seg etter trinefadesen.

Elvestuen kan også fungere som pausemusikk eller Terje Breivik.

Men Rotevatn, selv om jeg ikke våger å håpe så høyt burde være det naturlige valget.

Sist redigert av en moderator:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.957
    Venstre er alle politiske partiers mor, og vil nok fortsette å være det, dessverre.

S

Slubbert

Gjest
    Det som ødela for Venstre var etableringen av en sentrumsblokk med KrF. Å være sosialliberale og samtidig søsterparti til KrF er en umulig spagat, da KrF er antitesen til alt sosialliberalt. Og også SP er også sterkt illiberale. Dette handler om hvilke kjerneverdier et parti vil formidle, og Venstre formidler p.t. ingen. Når KrF sitter i regjering vil det hakkes på likestilling, abortrettigheter, LGBT-rettighter, og alle liberaliserende reformer innen bioteknologi, ruspolitikk m.v. vil bli obstruert. Jeg tror verdispørsmål er viktigere for folk enn dagens politiske debattklima gir inntrykk av, og jeg tror også det er nok liberale og urbane velgere i Norge til at Venstre kunne etablert seg stabilt godt over sperregrensa om de faktisk hadde en liberal profil.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    det som ødela for venstre er at de glemte sosial i sosialliberalisme.

I dag fremstår SV som mer sosialliberale enn Venstre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    det som ødela for venstre er at de glemte sosial i sosialliberalisme.

I dag fremstår SV som mer sosialliberale enn Venstre.
    Ja faktisk, og det er hva Slubbert er inne på her med deres allianse med krf som noen slags, sentrum. Sp også for den saks skyld. SV og Venstre har noen viktige ting til felles her, Jeg har noen venner som ikke helt vet om de skal velge Venstre, SV eller til og med Rødt.

Det er jo det sosialliberale som er det som er felles her. Så kan de diskutere så busta fyker når det kommer til økonomi. Selv MDG har meldt seg på som kandidater her.

Men det er likevel to poler her. De som søker individets rettigheter som grunnstein og de som vil ha det kollektive men som er villig til å respektere individer ... til en viss grad, og så lenge de ikke blander seg inn i det som for dem er viktig.

.. men det rare er det når du kommer helt helt ut til venstre og møter på anarkoliberalister (tenk Hjelmsgate 3.. nei ikke Parkveien 2).. så finner du en merkelig symbiose mellom ultraradikalister og ultralibertarianere. Jeg kan kanskje puttes i bås med sistenevnte men likevel så bruker jeg tid på Slavoj Žižek og ikke Ayn Rand. Go figure..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vel, Venstre har fobi mot å samarbeide med noen som har et godt forhold til fagforening. Får venstre som de vil så vil enhver fagforening knuses. Det er utrolig lite sosialliberalt. Uten fagforeninger ville gjennomsnittsmennesket vært slave til jobben, med 12 timers arbeidsdager og 6 dagers arbeidsuke.

For å ha frihet så må man ha en trygghet i bånn, og det er her Venstre feiler så totalt. De har kastet 1000-vis av mennesker under bussen med sine nådeløse innstramminger i NAV. Venstre kan slå seg sammen med Høyre og good riddance!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.957
    Jeg tror verdispørsmål er viktigere for folk enn dagens politiske debattklima gir inntrykk av, og jeg tror også det er nok liberale og urbane velgere i Norge til at Venstre kunne etablert seg stabilt godt over sperregrensa om de faktisk hadde en liberal profil.
    Det er da også grunnen til hvorfor Venstre har vært alle partiers mor; de oppfører seg som et "catch-all" parti langs kryssende skillelinjer og det attpåtil rundt sperregrensen. Men det er for mye historie i den gamle urbane-bygdeintellektuelle alliansen de en gang ble opprettet for til at de har klart å bli et slikt urbant, sosialliberalt alternativ som jeg også tror så absolutt hadde hatt livets rett. Men for det må de først og fremst ta et historisk oppgjør og valg langs sentrum-periferi skillelinjen, Norges historiske og kanskje fortsatt viktigste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn