Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blågulgrønne!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Da må de avskrive det da men håper produktene tåler 4 uker da....
    Men du sa jo akkurat at det var lett å finne ut hvor mye de har rett på utfra dataene i proff.no.

    Jeg tviler strekt på at Moxnes & Lysbakken har tenkt særlig gjennom hvordan denne kontrollen faktisk skal foregå og hvem som skal stå for den. Men "kontroll" og "offentliggjøring" høres fint ut så det må vi vedta. For min egen del så er det skatteetaten som står for eventuell kontroll av hva som rapporteres og hva som sendes inn. Om noen tar seg bryet med å søke på meg så får de vite tre tall: Inntekt, skatt totalt og formue. Det er ikke spesielt lett å se om jeg har tusket til meg noe ekstra, skjult inntekt eller formue, ført fradrag jeg ikke har rett på eller noe annet basert på de tallene. En liten sanity-check gir de selvsagt, men det er ganske stort slingringsmonn innenfor hva som er riktig gitt hvordan detaljene ser ut (hvor mye gjeld, om man har formue i form av eiendom eller kontanter, om man har vært "between jobs" og har mindre inntekt enn vanllig osvosv. Og jeg har en ganske enkel privatøkonomi, såpass enkelt at jeg knapt fører eller korrigerer noesomhelst på selvangivelsen men kun sjekker at tallene som kommer fra ulike steder er korrekte (hvilket de alltid er med et unntak et enkelt år).


    Det er ganske naivt å tro at bare man offentliggjør dette så har man kontroll av det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Staten stiller opp med sjekker for å ha noe å beskatte i fremtiden, samt slippe å brødfø tidligere ansatte. Om det er noen som tjener på dette på sikt så er det først og fremst det offentlige.

    Det er greit med kontroll og offentliggjøring av hvem som mottar hva, men jeg ser ikke helt hva den faktiske kontrollen skal bestå i med mindre det settes et kobbel av revisorer og lignende på saken - det er den svenske modellen.
    hva er feil med den svenske modellen?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    En bekjent som har en fysikalsk klinikk leier lokaler i et kjøpesenter. Han er for tiden uten inntekt, men eiendomseieren skal ha full husleie. Spørs om ikke den holdningen kan være en boomerang for eiendomsbransjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Staten stiller opp med sjekker for å ha noe å beskatte i fremtiden, samt slippe å brødfø tidligere ansatte. Om det er noen som tjener på dette på sikt så er det først og fremst det offentlige.

    Det er greit med kontroll og offentliggjøring av hvem som mottar hva, men jeg ser ikke helt hva den faktiske kontrollen skal bestå i med mindre det settes et kobbel av revisorer og lignende på saken - det er den svenske modellen.
    hva er feil med den svenske modellen?
    Det er skattemyndighetene som står for kontrollen der - altså revisorer eller lignende, og da er ikke eventuell offentlighet veldig relevant for utdelingen av kontrollfunksjonen utover eventuelle tips om snusk utenfra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En bekjent som har en fysikalsk klinikk leier lokaler i et kjøpesenter. Han er for tiden uten inntekt, men eiendomseieren skal ha full husleie. Spørs om ikke den holdningen kan være en boomerang for eiendomsbransjen.
    Det spørs hvilken situasjon eieren er i også. Kanskje han er avhengig av leieinntektene for å betjene lånet på bygget? Kanskje han må få til en avtale med sine kreditorer igjen før han eller hun har mulighet til å senke leien? Kjøpesentre er ikke billige i innkjøp og ikke drift heller selv om det er mindre kunder og stengte butikker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    En bekjent som har en fysikalsk klinikk leier lokaler i et kjøpesenter. Han er for tiden uten inntekt, men eiendomseieren skal ha full husleie. Spørs om ikke den holdningen kan være en boomerang for eiendomsbransjen.
    Det spørs hvilken situasjon eieren er i også. Kanskje han er avhengig av leieinntektene for å betjene lånet på bygget? Kanskje han må få til en avtale med sine kreditorer igjen før han eller hun har mulighet til å senke leien? Kjøpesentre er ikke billige i innkjøp og ikke drift heller selv om det er mindre kunder og stengte butikker.
    Ja, dakkars gårdeiere. La heller leietagerene gå konkurs enn å dra lasset sammen med leietagerene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Problemet med manglende betalinger ett sted i verdikjeden er at det forplanter seg gjennom hele veien så det løser ikke nødvendigvis noen problemer å ettergi heller. Du bare skyver problemet videre og da ender det fort opp i konkurs et sted eller hos staten til slutt uansett. Eiendomsselskaper har for eksempel typisk mye gjeld som skal betjenes, likt som husholdninger. Også næringseiendom belånes ganske så mye. Det sagt så finnes det flere varianter der ute fra utsettelse til redusering til ettergivelser, det spørs vel hvem som leier ut til hvem.

    Det offentlige har også omtrent null vilje til å lempe på leiekontrakter, de gir bare utsettelse - i alle fall i Oslo. Også der ville regningen til slutt endt opp hos staten med mindre man godtar mindre kommunale tjenester, oppsigelser / permitteringer og denslags i kommunen også.

    Jeg tviler på det ville blitt spesielt populært om staten skulle konfiskere en betydelig del av inntekten til innbyggerene for at alle skal "dra lasset" sammen heller, det er jo prinsipielt det samme. Var en økonom på UiO som foreslo at folk med trygge, offentlige jobber kunne ta et 20% lønnskutt for i solidaritet med og være med på å finansiere permitteringene. Det ville neppe blitt mottatt med stående applaus akkurat. Det er som regel mer populært at noen andre er med på dugnaden.

    Videre er det nå en gang slik at det de facto er staten og kommunen (særlig i Oslo) som har vedtatt et generelt næringsforbud og sørget for at alt av inntekter stopper opp i første ledd (serveringssteder, ymse små virksomheter osv). Det gjør nok også gårdeiere og eventuelt banker mindre sugne på å ta regningen for det.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Mener jeg hørte med et halvt øre på radio her i kveld at et kobbel med folk fra likningsetaten og Økokrim skulle sjekke de som fikk støtte slik at det ikke forgikk noe tvilsomt.

    Nå skal det sies at jeg har "gått i mettning" hva gjelder coronanyheter så jeg fulgte ikke så nøye med på hva som ble sagt. Men slik jeg oppfattet det var det i alle fall slik.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://radikalportal.no/2020/04/08/snart-gar-ogsa-vanlige-folk-bananas/

    Noen er frustrert på hva som foregår, og vedkommende har noen poenger. (nei, for dere der ute som må ha det inn med teskje. Noen poenger betyr ikke at jeg er enig med alt hun skriver)
    Hvorfor skal Norge kaste penger etter firmaer som skatter til Bermuda, Cayman Island og Kypros? De har skatteflyktet dit, så norske skattepenger bør alldeles ikke gå til å holde ved like millionlønningene til ledere og andre i disse firmaene.

    Visa er gjerne at noen av deres ansatte skatter til Norge så derfor skal firmaene som befinner seg i skatteparadis også få hjelp. For noe sprøyt. Vi har en gylden mulighet til å rydde opp i skatteparadis her. Har du hovedkontoret der og er skatteflyktning, minimal hjelp til deg.

    Og vi ser klasseforskjellene her. Folk som har blitt fengslet og fått tilbakebetalingskrav fra NAV får beskjed om å vente i månedsvis på å få tilbake livsviktige penger, kanskje år, mens når bedriftene kommer og spør om penger så kastes milliarder ut på få dager. Menneskeverdet til de syke og uføre ser vi tydelig her. Kan du ikke jobbe så er du intet verdt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    https://radikalportal.no/2020/04/08/snart-gar-ogsa-vanlige-folk-bananas/

    Noen er frustrert på hva som foregår, og vedkommende har noen poenger. (nei, for dere der ute som må ha det inn med teskje. Noen poenger betyr ikke at jeg er enig med alt hun skriver)
    Hvorfor skal Norge kaste penger etter firmaer som skatter til Bermuda, Cayman Island og Kypros? De har skatteflyktet dit, så norske skattepenger bør alldeles ikke gå til å holde ved like millionlønningene til ledere og andre i disse firmaene.

    Visa er gjerne at noen av deres ansatte skatter til Norge så derfor skal firmaene som befinner seg i skatteparadis også få hjelp. For noe sprøyt. Vi har en gylden mulighet til å rydde opp i skatteparadis her. Har du hovedkontoret der og er skatteflyktning, minimal hjelp til deg.

    Og vi ser klasseforskjellene her. Folk som har blitt fengslet og fått tilbakebetalingskrav fra NAV får beskjed om å vente i månedsvis på å få tilbake livsviktige penger, kanskje år, mens når bedriftene kommer og spør om penger så kastes milliarder ut på få dager. Menneskeverdet til de syke og uføre ser vi tydelig her. Kan du ikke jobbe så er du intet verdt.
    Ja til Helvete ad med med de stupide proletarene som var så jævlig idioter at de lot seg ansette hos "norgeskontoret" til slike bedrifter! Ja det er kjempeflott at du holder prinsippene dine rene og ubesudlede!

    Du forstår vel ikke at det primære målet med denne støtten er at de norske ansatte skal ha en jobb å komme tilbake til når dette "blåser over"?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ansatte i det private næringsliv er å regne som klassesvikere og femtekolonister. De eneste edle er de som arbeider for stat og kommune eller er på trygd.

    Til pass for egoistene, de som loger for kapitalistiske utbyttere med flosshatt i stedet for felleskapet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://radikalportal.no/2020/04/08/snart-gar-ogsa-vanlige-folk-bananas/

    Noen er frustrert på hva som foregår, og vedkommende har noen poenger. (nei, for dere der ute som må ha det inn med teskje. Noen poenger betyr ikke at jeg er enig med alt hun skriver)
    Hvorfor skal Norge kaste penger etter firmaer som skatter til Bermuda, Cayman Island og Kypros? De har skatteflyktet dit, så norske skattepenger bør alldeles ikke gå til å holde ved like millionlønningene til ledere og andre i disse firmaene.

    Visa er gjerne at noen av deres ansatte skatter til Norge så derfor skal firmaene som befinner seg i skatteparadis også få hjelp. For noe sprøyt. Vi har en gylden mulighet til å rydde opp i skatteparadis her. Har du hovedkontoret der og er skatteflyktning, minimal hjelp til deg.

    Og vi ser klasseforskjellene her. Folk som har blitt fengslet og fått tilbakebetalingskrav fra NAV får beskjed om å vente i månedsvis på å få tilbake livsviktige penger, kanskje år, mens når bedriftene kommer og spør om penger så kastes milliarder ut på få dager. Menneskeverdet til de syke og uføre ser vi tydelig her. Kan du ikke jobbe så er du intet verdt.
    Ja til Helvete ad med med de stupide proletarene som var så jævlig idioter at de lot seg ansette hos "norgeskontoret" til slike bedrifter! Ja det er kjempeflott at du holder prinsippene dine rene og ubesudlede!

    Du forstår vel ikke at det primære målet med denne støtten er at de norske ansatte skal ha en jobb å komme tilbake til når dette "blåser over"?

    Ja, og staten skal så absolutt stille krav også. Unndrar firmaet skatt lovlig vis ved å sile inntektene til skatteparadis, så fortjener du en mindre redningspakke. Har ledelsen en vanvittig lønnspakke, ja da kan faktisk ledelsen ta lønnskutt slik at bedriften overlever.

    Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det er ikke slik at alle arbeidsplasser er verdt å ta vare på uansett pris.

    Privatize the profit, socialize the risk er hva vi skal unngå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som du ser er tar regjeringens lovforslag høyde for slike problemer og overivrige kommunistiske ungdomspolitikere er totalt overflødig og unyttige i denne situasjonen. Det er forståelig at små tullepartier skriker etter oppmerksomhet... slik er nå politikken. Det er ikke vanskelig å gjennomskue at de er skuffet over å ikke får være med å leke med de voksne, men så lenge de oppfører seg som hylende drittunger så er det nok best slik.

    https://www.regjeringen.no/no/aktue...omsetningsfall-kan-fa-kompensasjon/id2696396/

    – Det er viktig at denne ordningen treffer godt og favner bredt. Derfor vil alle foretak som er skattepliktig registrert i Norge, og som blir hardt rammet av koronaviruset, ha mulighet til å søke om kompensasjon. Likevel har vi lagt vekt på at de som er pålagt å stenge av staten, vil være aller hardest rammet, og de vil derfor få høyest kompensasjon, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

    --

    – Dette skal ikke være en skattegruve for useriøse aktører. Det vil bli ført kontroll i ettertid som kan føre til sanksjoner for de som prøver å jukse, sier Nybø.

    --

    Om kompensasjonsordningen

    Ordningen gjelder for alle skattepliktige registrerte foretak i Norge, med enkelte unntak, blant annet:

    Finansnæringen
    Produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet og vannforsyning
    Olje- og gassutvinning
    Foretak som er under egne støtteordninger som private barnehager og flyselskaper
    Foretak uten ansatte (unntatt enkeltmannsforetak der virksomheten er innehavers hovedinntektskilde)
    Foretak uten aktivitet eller som er under konkursbehandling
    Foretaket må ha et omsetningsfall på minst 30 prosent sammenlignet med samme måned året før (20 prosent i mars). Dersom foretaket ikke hadde virksomhet samme måned året før, kan et gjennomsnitt av januar og februar i år brukes.
    Det settes en minstegrense for utbetaling, slik at beregnet støttebeløp under 5000 kroner utbetales ikke.
    Vi legger opp til at den øvre grensen for støtte per foretak blir 30 millioner kroner per måned og at det settes en høyere maksgrense for konserner, forutsatt at en slik løsning kan godkjennes av ESA. Regjeringen vil foreslå at vi kommer tilbake til de endelige grensene i en egen forskrift.
    Som uunngåelige, faste kostnader regnes leie av lokale, lys og varme, vann og avløp, forsikring, leie av utstyr og transportmidler, samt netto rentekostnader. Departementet vil i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som vil regnes som uunngåelige faste kostnader.
    Ordningen gjelder for mars, april og mai
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Tror dette går bra ja :) Ser ut som de har kontroll
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    I Norge er de i praksis noe sent ute, i alle fall for de større børsnoterte. Utbytte betales ut i disse tider og de fleste selskaper betaler utbytte kun en gang i året.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er jeg faktisk helt p ålinje med Larson, - hvis man må ha krisehjelp for å unngå konkurs i disse tider, skal man faen ikke betale utbytte heller!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er jeg faktisk helt p ålinje med Larson, - hvis man må ha krisehjelp for å unngå konkurs i disse tider, skal man faen ikke betale utbytte heller!
    Dette er for det aller meste en oppkonstruert situasjon. Eiere av bedrifter har i de aller aller fleste tilfeller interesse av at et selskap skal fungere, være lønnsomt og gi fremtidig avkasting. Å tappe et selskap som går bra for midler er ikke noe vits i, og er det på vei mot konkursen vil det i alle fall ikke gi noen mening søke om noen støttepakke en gang. Da er det bare å stenge ned og selge restene og bli ferdig med det.

    Dette er en busemann de røde ofte like å skremme med, men ... det begynner å bli litt slitent.

    gordon_gekko.jpg

    Støttepakkene i Norge og Europa er først og fremst rettet mot de som arbeider i bedriftene, ikke for eierne. Men det som hele tiden hoppes over er at eierne og de ansatte har felles interesse i at bedriften skal gjøre det bra og overleve.

    Hvis noen misbruker støtteordninger så får man ta det i ettertid. Det problemet er mest av symbolsk betydning og er en dråpe i havet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Min arbeidsgiver er børsnotert og hastebesluttet å ikke utbetale utbytte likevel et par uker før påske. Samtidig besluttet konsernledelsen å redusere sin egen lønn med 20% i noen måneder. Det ligger mye ansvarlig ledelse i slike beslutninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En populær handel for banker i sør-Europa har vært å bruke cash de sitter på til å kjøpe lokal statsgjeld med høy rente. Denne statsgjelden putter de så som sikkerhet i ECB og låner billig under ECB sine låneprogrammer. Siden statsgjeld ikke krever noen egenkaptial for å holde er det mer lønnsomt enn å låne ut til bedrifter osv og avkastningen er nærmest garantert når ECB og andre har gjort det klart at å la stater gå konk ikke er veldig høyt på listen over realistiske alternativer.

    Det er ikke alt som funker helt som tiltenkt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Min arbeidsgiver er børsnotert og hastebesluttet å ikke utbetale utbytte likevel et par uker før påske. Samtidig besluttet konsernledelsen å redusere sin egen lønn med 20% i noen måneder. Det ligger mye ansvarlig ledelse i slike beslutninger.
    Presis, og jeg tror dette er vanligere enn hva mange vil ha det til. Det er en felles interesse i å holde en bedrift gående og av og til må alle gjøre sitt. Det er også derfor jeg tror at det ikke er noe stort poeng i å forby utbytte, rett og slett fordi det er unødvendig. Lederne og eierne er ikke noen kyniske skurker med flosshatt men noen som sitter i samme båt, og ingenting godt kommer ut at å prøve å fremprovosere konflikter hvor ingen behøves. Mao. unyttig politisk tullball. Dette er ikke tiden for rødt oppvigleri men en tid for alle å stå sammen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En populær handel for banker i sør-Europa har vært å bruke cash de sitter på til å kjøpe lokal statsgjeld med høy rente. Denne statsgjelden putter de så som sikkerhet i ECB og låner billig under ECB sine låneprogrammer. Siden statsgjeld ikke krever noen egenkaptial for å holde er det mer lønnsomt enn å låne ut til bedrifter osv og avkastningen er nærmest garantert når ECB og andre har gjort det klart at å la stater gå konk ikke er veldig høyt på listen over realistiske alternativer.

    Det er ikke alt som funker helt som tiltenkt.
    Hvorfor minner dette meg om subprime-lån og kollapsen i boligmarkedet, angrepet mot pundet etc.?

    Det er en feedback-loop her som er litt skummel. ... dvs. hva om de bruker lånet fra ECB til å kjøpe mer lokal statsgjeld osv..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^ Vi må ha tillit til virksomhetene. Vi må stole på at de ikke benytter sjansen til å berike seg selv. Rikinger har jo alle sammen moralen på rette plassen.


    Trygdemottakere derimot... der kan vi ikke stole på en eneste en. Tenk om hvis en person snøt staten for 10.000 kr! Vi kan ikke stole på en eneste en av dem.


    noen milliarder av kroner til næringslivet. pyttsann om de går rett i lommen til Røkke og co. Røkke er jo velkjent som en kjernekar som følger alle spilleregler til samfunnets gode.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^ Vi må ha tillit til virksomhetene. Vi må stole på at de ikke benytter sjansen til å berike seg selv. Rikinger har jo alle sammen moralen på rette plassen.


    Trygdemottakere derimot... der kan vi ikke stole på en eneste en. Tenk om hvis en person snøt staten for 10.000 kr! Vi kan ikke stole på en eneste en av dem.


    noen milliarder av kroner til næringslivet. pyttsann om de går rett i lommen til Røkke og co. Røkke er jo velkjent som en kjernekar som følger alle spilleregler til samfunnets gode.
    Ja jeg ser den og jeg er faktisk helt enig i premisset.

    Men det er en bortforklaring også, beregnet på å så splid mellom arbeiderklassen og de med flosshatt. Den ideologien bør begraves.

    Det mange land bør misunne Norge for politisk er trepartsamarbeidet. Stat, næringsliv, arbeidere. Det er konflikter av og til, harde forhandlinger og slikt... det er som det skal være. Men det underliggende prinsippet er at til syvende og siste sitter alle i samme båt og har de samme interesser.

    Det er mer enn noe hva som gjør Norge til et sosialdemokratisk land og ikke et sosialistisk land. Blandingsøkonomien.. best of both worlds.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda - det finnes nok anstendige bedriftsledere også. Dette har forøvrig absolutt ingenting med rødblågrønnfemisvenskesosialkommunisme, men alminnelig fornuft og ikke minst anstendighet. Så gjenstår det å se etterhvert hva som kommer for en dag...
    Man kan jo kikke litt til hva som skjer med paychecks der borte over dammen....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Joda - det finnes nok anstendige bedriftsledere også. Dette har forøvrig absolutt ingenting med rødblågrønnfemisvenskesosialkommunisme, men alminnelig fornuft og ikke minst anstendighet. Så gjenstår det å se etterhvert hva som kommer for en dag...
    Man kan jo kikke litt til hva som skjer med paychecks der borte over dammen....
    Tagging på sjekker er jo litt smart, men det utgjør liten forskjell. Gratisreklame.

    Men litt av fallgruben her er jo å tro at kun vi er de "anstendige" og alle andre er deplorables. .. funker ikke.

    https://ddwt176.com/?id=10014#/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    come on...

    Kering contributes to the fight against COVID-19

    https://www.kering.com/en/news/kering-contributes-to-the-fight-against-covid-19

    The Kering Group is playing its part in combating the Covid-19 pandemic in France.



    • In the days ahead, Kering will provide the French health service with 3 million surgical masks, which the Group will purchase and import from China.

    • Meanwhile, the French workshops of Kering’s Houses Balenciaga and Yves Saint Laurent are preparing to manufacture masks while complying with the strictest health protection measures for their staff members, with production getting underway as soon as the manufacturing process and materials have been approved by the relevant authorities.

    • With a view to providing a lasting response to the current pandemic, Kering has made a financial donation to the Institut Pasteur to support its research into Covid-19.

    ---

    make it cool...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var ikke signaturen til det stabile geniet jeg tenkte på , - mange av sjekkene konfiskeres direkte av bankene om folk feks har overtrekk, noe som visstnok er nokså vanlig der borte... så mye for den hjelpa....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det var ikke signaturen til det stabile geniet jeg tenkte på , - mange av sjekkene konfiskeres direkte av bankene om folk feks har overtrekk, noe som visstnok er nokså vanlig der borte... så mye for den hjelpa....
    Litt som Statens Innkrevingssentral her hjemme da.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det var ikke signaturen til det stabile geniet jeg tenkte på , - mange av sjekkene konfiskeres direkte av bankene om folk feks har overtrekk, noe som visstnok er nokså vanlig der borte... så mye for den hjelpa....
    Litt som Statens Innkrevingssentral her hjemme da.
    Sånn bortsett fra at statens innkrevingssentral ikke får lov til å røre livsoppholdet til folk. Så ikke i det hele tatt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje jeg har undervurdert mannen. Litt Powerplay.

    powerplay.jpg

    p1.png

    p2.png

    p3.png

    p4.png

    Kulturminister Abid Raja (V) sier barnetogene er avlyst, men åpner for korps. Sammen med medlemmer fra 16 17. mai-kommuner i landet har Raja lagt planer for at hele Norge skal synge» Ja, vi elsker», samtidig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://radikalportal.no/2020/04/08/snart-gar-ogsa-vanlige-folk-bananas/

    Noen er frustrert på hva som foregår, og vedkommende har noen poenger. (nei, for dere der ute som må ha det inn med teskje. Noen poenger betyr ikke at jeg er enig med alt hun skriver)
    Hvorfor skal Norge kaste penger etter firmaer som skatter til Bermuda, Cayman Island og Kypros? De har skatteflyktet dit, så norske skattepenger bør alldeles ikke gå til å holde ved like millionlønningene til ledere og andre i disse firmaene.

    Visa er gjerne at noen av deres ansatte skatter til Norge så derfor skal firmaene som befinner seg i skatteparadis også få hjelp. For noe sprøyt. Vi har en gylden mulighet til å rydde opp i skatteparadis her. Har du hovedkontoret der og er skatteflyktning, minimal hjelp til deg.

    Og vi ser klasseforskjellene her. Folk som har blitt fengslet og fått tilbakebetalingskrav fra NAV får beskjed om å vente i månedsvis på å få tilbake livsviktige penger, kanskje år, mens når bedriftene kommer og spør om penger så kastes milliarder ut på få dager. Menneskeverdet til de syke og uføre ser vi tydelig her. Kan du ikke jobbe så er du intet verdt.
    Ja til Helvete ad med med de stupide proletarene som var så jævlig idioter at de lot seg ansette hos "norgeskontoret" til slike bedrifter! Ja det er kjempeflott at du holder prinsippene dine rene og ubesudlede!

    Du forstår vel ikke at det primære målet med denne støtten er at de norske ansatte skal ha en jobb å komme tilbake til når dette "blåser over"?
    https://www.bloomberg.com/news/arti...siness-aid-to-increase-spending-by-15-billion

    Dette er hva danskene gjør:
    "The government also said that companies which pay out dividends, buy back own shares or are registered in tax havens won’t be eligible for any of the aid programs, which now amount to a total of 400 billion kroner, when including loans and guarantees."

    Er ikke så vanskelig å få til, å hindre at rikinger får sugerør ned i statskassa. I Norge derimot er det finfint med redningspakker med innebygget sugerør.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.bloomberg.com/news/arti...siness-aid-to-increase-spending-by-15-billion

    Dette er hva danskene gjør:
    "The government also said that companies which pay out dividends, buy back own shares or are registered in tax havens won’t be eligible for any of the aid programs, which now amount to a total of 400 billion kroner, when including loans and guarantees."

    Er ikke så vanskelig å få til, å hindre at rikinger får sugerør ned i statskassa. I Norge derimot er det finfint med redningspakker med innebygget sugerør.
    Høres ut som nok en uppkonstruert problemstillig av en eller annen oppmerksomhetssyk rød ungdomspolitiker med 2 vekttall i Marx.

    --

    Norge er forøvrig godt dekket:

    Om kompensasjonsordningen

    Ordningen gjelder for alle skattepliktige registrerte foretak i Norge, med enkelte unntak, blant annet:

    Finansnæringen
    Produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet og vannforsyning
    Olje- og gassutvinning
    Foretak som er under egne støtteordninger som private barnehager og flyselskaper
    ---


    Så Norge er godt dekket og det er overhode ingenting som tyder på at ordninger blir misbrukt på en slik tmåt ydeligvis noen liker å fantasere om. Dette handler UTELUKKENDE om at Rødt & Co. har behov for å tagge ligg på lovteksten for å kunne vise til at de har "fått gjennomslag" for et sikringstiltak mot de slemme kapitalistene med flosshatt.

    Barnslig og forutsigbart, og noe som nok en gang beviser hvor lite relevant slike konspirasjonsteorier er i virkeligheten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Noen som husker Saddam Hussein og hans komiske Ali i 2003?

    "— Det er ingen amerikanske styrker i byen Bagdad i det hele tatt. Vi har omringet og drept flesteparten av dem. I dag har tidevannet snudd. Vi knuser dem."

    Samtidig rullet amerikanske tanks noen hundre meter bortenfor journalistene.



    Nå i 2020:

    "Beredskapen i Norge har aldri vært bedre."

    - Monica Mæland.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tja, om den stort sett har vært rævva før så kan utsagnet forsåvidt være korrekt uten at det betyr at den er veldig god nå. Om det nå har blitt handlet inn tonnevis av utstyr til blodpriser, etablert nye intensivplasser og slikt så er den forsåvidt bedre enn den var før. Da blir spørsmålet hvor langt tilbake i tid vi må før den var bedre enn den er nå. "Aldri" blir ganske langt i en slik kontekst.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Aldri i denne sammenhengen må bety aldri i Monica Mælands tid som justisminister.

    Er vi ferdig med å rasjonere smittevernsutstyr til sykepleiere nå? Er vi ferdig med å bruke munnbund dobbelt så lenge som man egentlig skal?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Vet jeg lite om. Vi har uansett ikke hatt behov for enorme mengder av sorten på noen tiår så litt vanskelig å vurdere sist det var brist på det. Just in time er fint helt til det plutselig ikke funker.

    Beredskap er vanskelig. Neste gang er det kanskje mat. Eller enda flere jagerfly eller bedre cyberforsvar eller noe annet. Men vi har et fjell av penger syltet ned, det kommer også ganske godt med for å holde nasjonen i kunstig åndedrett eller betale blodprise for ting og tang. Det er også en form for beredskap. Og den har aldri vært bedre. Kanskje der var den hun tenkte på?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    jaja, bare litt mer kommunistgnål ..

    At de ikke blir lei..

    whatever
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Etikk er så mangt. Det var veldig komisk med Syse på Dax18 i går. Litt Holberg/Molière over innslaget.

    Skjermbilde 2020-04-21 kl. 12.58.20.jpg


    Om man skal oppsummere:
    "Jeg er en etisk person. En etisk person kan ikke gjøre uetiske ting. Altså kan det ikke ha vært uetisk".

    BTs kommentator:

    Skjermbilde 2020-04-21 kl. 12.55.11.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fy. Nå fikk du meg til å fnise høyt.

    Godt jeg ikke lenger sitter i åpent kontorlandskap.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn