Nå fusker du fælt, Asbjørn.
Høyre reserverte seg mot innføring av Folketrygden, men lot være å stemme mot for å unngå å kaste regjeringen partiet var del av.
Ærlig talt, når det gjelder det som har med utvikling av den norske velferdsstaten å gjøre, samt lik rett til utdanning, bør Høyre gå så stille i dørene at man kan høre mus hviske på ti meters avstand.
Når velferdsstaten har utviklet seg slik som dette er ikke det å være "pådriver" noe å skryte av:
Gjest - All skatt fra 1,5 millioner nordmenn går til de som ikke arbeider
Julaften 1969 fant Norge olje, «den største julegaven i noen nasjons historie», er funnet omtalt som. Førti år senere fikk jeg et brev fra forsikringsselskapet som min arbeidsplass benytter. De kunne fortelle at jeg kom til å få 380 000 i uførepensjon om noe skulle gå galt. Hadde jeg vært offentlig ansatt, ville jeg i tillegg fått minst 60 000 kroner i barnetillegg på toppen av uføretrygden.
Stortinget har besluttet at enhver som blir uføretrygdet, skal få 66 prosent av sin tidligere inntekt i uføretrygd. Statskassen skal finansiere alt. Uføre skal i tillegg få bedre alderspensjon enn dem som ikke har vært uføretrygdet. Hvem hadde betalt for uføre-pensjonen min om jeg hadde valgt å ta den? Kassadama på Rema 1000, den utslitte vaskekona, industriarbeideren ved Ørsta Stål-industri, og selvsagt oljearbeideren i Nordsjøen.
Jeg har uføretrygd - pr. Sept 2013
uføre grunnpensjon 7.104 kr
uførepensjon,tilleggspensjon 10.319,- kr
Totalt brutto 17.423,- kr
Skatt 3.310,- kr
Netto 14.113,- kr
Sistnevnte sum er det jeg skal leve og eksistere av.
Jeg hadde ikke penger på hverken utenlandske konto eller annet da jeg ble uføretrygdet.
Riktignok fikk jeg en større pasientskadeerstatning - som kan vurderes opp mot skade.
Ja vil noen si - dette er jo dèt vi som jobber betaler for deg....
Jeg har selv vært i jobb fra jeg var 16 år.
På 4 hurtigruter, med månedslønn på 900,- kr - senere 1100,- kr i begynnelsen.
Ei flaske øl kostet da 10,- kr på båten.
Før jeg fylte 18 jobbet jeg som kokk/kokekyndig på en fraktebåt med 5 - 6 ansatte.
Hadde ansvar for renhold, proviantering osv.
Dette mens broilere bodde hjemme og ble handoppmatet av mor og far til de bikket de 30... før de fant ut at politikken var deres sandkasse.
Har hamret langs kysten i kystfart og Norsjøfart og alltid betalt min skatt.
Jeg er ikke den eneste med samme utbetaling.
De fleste ligger på omtrent det samme - unge som uføretrygdes får ung uføre men er ikke noe høyere.
Ser at pensjonen for uføre vil gå ned med FRP/Høyre
Spiller egentlig ingen rolle for mange - blir det samme som for minstepensjonistene.
Havner på sosialen - de uføre får sjeldnere og sjeldnere mulighet til egen bolig.
Havner da på kommunale leiligheter, og der må sosialkontoret steppe inn når pengene ikke strekker til.
Samme skjedde ved nye omsorgsboliger her for noen år siden.
Hele minstepensjonen gikk til husleie.
En eldre mann som hadde jobbet som snekker nesten hele livet, som ungdom som skogsarbeider i Namdal måtte for første gang i en alder på godt over 70 få hjelp av sosialen.
Han hadde ikke bil, dyre vaner, brukte moped og sykkel til jobb.
Dette er/var meget nedverdigende for ham - men var velsignet fra de RødGrønne.