Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Fordi frykten for å bli drept er et (veldig stort) onde. Og de etterlatnes savn også, for så vidt.

Hvis vi ikke var redde for å bli vilkårlig drept ville vi neppe innordnet oss i samfunn.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fordi frykten for å bli drept er et onde.
    ja, noen vil ha oss til å tro det. så hvis vi altså – rent utilitaristisk – tenker oss vi tar livet av dem plutselig i søvnen, så unngår vi frykten; bare ikke si det til noen. en skal ikke se bort fra at sumen vellyst på jorden økte!

noen begrunner drapsforbudet i at det er tjuveri fra vår herres skaperverk – vei er hans eiendom.

men er det frykten som begrunner forbudet? snålaste jeg har hørt. ta frykten bort og drep i vei!

S

Slubbert

Gjest
    Jeg fylte ut innlegget etter at du svarte. Å drepe noen i søvne er en forbrytelse mot de pårørende. Jeg ser dog poenget i at å drepe meg i søvne også kan være en forbrytelse mot meg, fordi du frarøver meg alle gleder jeg kunne fått i fremtiden. Men også alle sorger, så om summen er positiv eller negativ er et åpent spørsmål. Når jeg er død er uansett alt borte.

Men de fleste mennesker er redde for å dø, og det å leve i en tilværelse hvor man når som helst kan bli drept ville for de fleste mennesker vært fryktelig. Så samfunnet bør helst søke å minimere sannsynligheten for at det skjer.

Ellers er jeg veldig sterk motstander av utilitarismen, som jeg også argumenterte for i Trolleytråden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.395
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    S

Slubbert

Gjest
    Fordi frykten for å bli drept er et onde.
    ja, noen vil ha oss til å tro det. så hvis vi altså – rent utilitaristisk – tenker oss vi tar livet av dem plutselig i søvnen, så unngår vi frykten!
    Forøvrig er denne påstanden veldig feil. Frykten er der når vi lever, ikke når vi dør.

Hvis det var lov å drepe folk i søvne, så ville folk vært mye mer redde for å bli drept i søvne. Det ville trolig vært en altoverskyggende frykt som gjorde at mange aldri hadde turt å legge seg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men frykten for døden er der jo for oss alle. men er frykten opphav til forbudet?

er det at noen blir drept, og på den måten skaper frykt hos andre, den beste grunnen til å ikke ta livet av folk? som om en skulle si; jeg skal la deg leve, for drapet av deg ville gi andre frykten. er jeg et middel som brukes til ikke å skape frykt i andre.

jeg nekter å la meg reduseres til et middel for at andre skal unngå frykten; da respekterer en ikke meg som person. men utilitarister har aldri helt forstått dette. respekt for personer, ikke å bruke dem bare som middel, er dem en fremmed tanke, om ikke nytte kan begrunne det.

at vi intet savner når vi nå engang er død, er jo intet argument. drapsforbudet angår oss levende som levende.

S

Slubbert

Gjest
    Nå detter jeg av som vanlig, men dette handlet om hva som skiller mennesker fra dyr, og det er først og fremst at vi ikke lever i naturtilstanden. Og har valgt det, trolig på grunn av en høyere grad av selvbevissthet.

Jeg ser ikke helt hvor utilitarismen kommer inn i bildet. Som sagt mener jeg det ville vært galt å trekke i spaken selv om det var ti tusen mennesker på det sporet toget ville kjørt på hvis du ikke gjorde noe. Fordi et samfunn som ikke respekterer den enkeltes ukrenkelighet ikke er et samfunn. Det er så vidt jeg kan se nær det motsatte av utilitarisme.

Derfor har vi rettigheter og friheter, som i sum utgjør menneskeverdet.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Frykt er ikke noe som skiller oss fra dyr. Følelser kom sammen med reptilhjernen.

Fornuften er hva som skiller oss.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå detter jeg av som vanlig, men dette handlet om hva som skiller mennesker fra dyr, og det er først og fremst at vi ikke lever i naturtilstanden. Og har valgt det, trolig på grunn av en høyere grad av selvbevissthet.

Jeg ser ikke helt hvor utilitarismen kommer inn i bildet. Som sagt mener jeg det ville vært galt å trekke i spaken selv om det var ti tusen mennesker på det sporet toget ville kjørt på hvis du ikke gjorde noe. Fordi et samfunn som ikke respekterer den enkeltes ukrenkelighet ikke er et samfunn. Det er så vidt jeg kan se nær det motsatte av utilitarisme.
    sikkert riktig, men det var du som trakk inn frykten som grunn til drapsforbudet. det ligger i den utilitaristiske gaten, om du vil det eller ikke. den ukrenkeligheten har lite med frykten å gjøre.

trolleyproblemet er ikke egnet til å begrunne noe som helst. det har med å uteske våre moralske intuisjoner å gjøre. det kan brukes tll å problematisere standpunkt. det kan brukes til å vise at vi av og til står overfor moralske dilemma – troen på at en etisk teori kan løse alle slike dilemma er nesten å be om for mye fra en etisk teori. den eneste teorien som unngår slikt er på det teoretiske planet utilitarismen. problemet med utilitarismen er at den ikke er praktikabel, har store problem med rettigheter, og at alt er i utgangspunktet tillatt; for meg den største uhyrlighet.

Respekten for den enkeltes ukrenkelighet kan vel da uansett ikke være frykten for døden.

S

Slubbert

Gjest
    Glem lærebøkene, jeg er uskolert, jeg koker sammen ting selv.

Jeg tenker på Trolleyproblemet i en samfunnsmessig kontekst, med staten som operatør. Jeg ville trukket i spaken, du ville trukket i spaken, men for et samfunn (eller en stat) vil det være alltid feil å trekke i spaken. Fordi det da opphever seg selv som samfunn gjennom nettopp å bryte individets ukrenkelighet. Et utilitaristisk samfunn er på mange måter det samme som naturtilstanden.

Men samfunnet vil alltid være summen av oss. Det er der Ropstad og kristenfolket kortslutter, de anser menneskeverdet som en objektiv størrelse. Og å gjøre det betinger at du tror på en gud (for hvem utenom oss selv ville vi ellers ha en verdi?). Som sagt. et gammaglimt kan drepe oss alle på brøkdelen av et sekund, og for universet forøvrig vil det ha null og niks å si. Jorda er et støvkorn i galaksen, og vår eksistens knapt et øyeblikk i tiden. Den og vi har ingen objektiv verdi.

Menneskets ukrenkelighet er grunnlaget for samfunnet, det er den som gjør at vi ikke lever i naturtilstanden. Og frykten er nok én av de viktigste årsakene til at vi har innordnet oss i samfunn i utgangspunktet. Utilitarismen tar ikke hensyn til det. Så ja, den er den største uhyrlighet.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Respekten for den enkeltes ukrenkelighet ligger i at alternativet ville vært mye verre for oss alle (samfunnskollaps og liv i frykt). Men at vi skal ha en objektiv verdi betinger så vidt jeg kan se at du tror på en gud.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Ikke for Ropstad. Det kristne verdisynet gir oss verdi fordi vi er spesielle i øynene til en skaper. Den er jeg ikke med på i det hele tatt, siden ingenting tilsier at en slik skaper finnes.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ropstad tilhører nok de som ser på seg selv som guds utvalgte folk. Det er de som har reserverte billetter til paradis, og alle oss andre må slåss om de få restplassene som er igjen.....Ikke ulikt de mest forskrudde i islam. Uffda nå kom jeg til å sette likhetstegn mellom Ropstad/Bollestad & Co og Mullahene som går i pysjamas. Religion er farlige greier. Mye som kan skje i Guds navn.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    God nordnorsk bainnskap har aldri startet en krig, - da er det verre med gudstrua og religionen.... i følge Arthur Arntzen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    God artikkel om hvordan det er å være i NAV-systemet. Den om meldekortet er god. Intuitivt? les artikkelen.

https://dagens.klassekampen.no/2019-11-14/logg-inn-fyll-ut-fall-pa-kne

en av godbitene
    Bibliotekaren overrekker meg arkene og sier forsiktig: «Unnskyld, men jeg må bare spørre: får man ikke gjort sånn her på Nav?» Hun får en tirade om plutselige 14-dagersfrister, og unnskylder seg veldig, «Det er bare det at det er så mange som kommer her og vil printe Nav-ting», sier hun. Nav-kontoret i Bodø er åpent fra 11 til 14, og Navs digitalisering forutsetter at alle har fungerende printer hjemme.
    Husk at dette kan skje deg fra i morgen. Du kan få kreft i morgen og selv ende opp som henne. (utenom cruiser da selvsagt. Han evner ikke å forestille seg slikt)

C

cruiser

Gjest
    Det hadde vel vært lettere å dra på nav, hente skjemaet, fylle det ut med en penn og postlegge det hvis bankid og printing er så vanskelig?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det hadde vel vært lettere å dra på nav, hente skjemaet, fylle det ut med en penn og postlegge det hvis bankid og printing er så vanskelig?
    Husker du butikkene på 80-tallet? på torsdagene så var de åpne til klokken 18. ellers stengte de klokken 16. Hvordan har det gått med dem siden? Matbutikkene er nå åpne fra 07 til 24.

Hvordan er det blitt med åpningstidene på nav, siste årene? jo, 11 - 14.

DET ER IKKE LETTERE Å DRA PÅ NAV OG HENTE SKJEMAET! NAV ER STENGT.

les artikkelen.

C

cruiser

Gjest
    Det er jo åpent mellom 11og 14, hvis man ikke er i arbeid, ikke har printer og syns det er tungvindt med bankid burde jo det være ganske uproblematisk. De reduserte åpningstidene er vel fordi de fleste server seg selv digitalt og/eller printer hjemme. Ellers så er jo nav åpent hele dagen hvis man har en avtale med f.eks en saksbehandler.

Kan sikkert være enig i at de digitale løsningene ikke har kommet langt nok enda, ved at man i mange tilfeller bare har satt strøm på gamle papirskjemaer, men dette er jo under kontinuerlig arbeid og blir stadig bedre. Det eneste som er sikkert er at man ikke kommer til å gå tilbake til en tid for alt foregår på nav kontoret.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    å være syk != ikke være i arbeid.

Prøv å pådra deg fatigue, depresjon, angst og PTSD (disse "lette psykiske lidelsene"), og du vil finne ut at å komme ut av senga kan ta flere timer. Samfunnet ellers har minimum 8 timer med vindu. Disse har bare 3. Og dette er ganske uproblematisk, sier cruiser.

cruiser.exe is not responding. Do you wish to end the process?

C

cruiser

Gjest
    å være syk != ikke være i arbeid.

Prøv å pådra deg fatigue, depresjon, angst og PTSD (disse "lette psykiske lidelsene"), og du vil finne ut at å komme ut av senga kan ta flere timer. Samfunnet ellers har minimum 8 timer med vindu. Disse har bare 3. Og dette er ganske uproblematisk, sier cruiser.

cruiser.exe is not responding. Do you wish to end the process?
    Til opplysning så hadde jeg kreft selv for 13-14 år siden, i en tid hvor ingenting kunne gjøres hjemme med en pc, hvor alt foregikk på et nav kontor med bunkevis av papirer. Til og med meldekortene var på papir, man fikk med seg en drøss av disse hjem som man måtte fylle ut med penn og sende pr post hver fjortende dag. Begriper ikke hvorfor noe vil tilbake til dette, ser for meg at det må være evig mye bedre å gjøre alt dette hjemme. Hadde med glede brukt 299 for en printer også for å slippe styret.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ropstad tilhører nok de som ser på seg selv som guds utvalgte folk. Det er de som har reserverte billetter til paradis, og alle oss andre må slåss om de få restplassene som er igjen.....Ikke ulikt de mest forskrudde i islam. Uffda nå kom jeg til å sette likhetstegn mellom Ropstad/Bollestad & Co og Mullahene som går i pysjamas. Religion er farlige greier. Mye som kan skje i Guds navn.
    Jeg har alltid mindre tillit til politikere som er religiøse, ikke fordi de ikke kan gjøre en god jobb men rett og slett fordi det åpner for interessekonflikter mellom hva som er best for landet og folket, og hva religionen forbyr eller fremmer. I Norge er alt for mange av partitoppene religiøse, og det er et problem. For Krfs del så er det i det minste åpent hva de står for og hvor de har sitt tankegods fra. Det er jo tross alt derfor noen stemmer på dem. Det er verre med de som leder partier som ikke er religiøst forankret. Jeg tenker på politikere som Støre, Grande, Solberg, Vedum, Jensen... alle de viktigste partitoppene...

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor er det det, det er jo dette hun primært ønsker seg, slik st hun slipper å skrape frem bankid, forholde seg til frister og avtaler osv. Hun vil ha en dropin løsninger, sannsynligvis primært uten ventetid, hvor alt kan ordnes for henne når det passer henne. Det var omtrent slik vi hadde det før minus ingen ventetid. Den var ganske lang, man kunne fint dingle i stolen i et par timer før det sin tur i køen.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Det er verre med de som leder partier som ikke er religiøst forankret. Jeg tenker på politikere som Støre, Grande, Solberg, Vedum, Jensen... alle de viktigste partitoppene...
    Støre er vel den eneste av disse som er utpreget religiøs. Min oppfatning er at de andre du nevner kan finne på å uttale at de "har en barnetro" e.l. (for ikke å støte fra seg hverken kristne eller sekulære velgere). Men at de ikke er aktivt religiøse på en slik måte at det preger politikken. Eller kanskje Vedum, han har jeg egentlig ikke noe inntrykk av i så henseende...

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Åjoda, blodkristen han óg.

Hedmarkingen Trygve Slagsvold Vedum ber hver dag. Også for sine politiske motstandere.

Trygve Slagsvold Vedum mener at det verdigrunnlaget han bygger livet sitt på også preger hans politiske innsats. Fullt og helt.

- Det er derfor vi driver med politikk. Troen ligger til grunn for alt jeg gjør. Det er mye maktkamp og kynisme ute og går, jeg men håper at en har noen verdier som ligger fast, sier statsråden som også tror fullt og fast på viktigheten av at både troen og kirken er synlige i det offentlige rom.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Hedmarkingen Trygve Slagsvold Vedum ber hver dag. Også for sine politiske motstandere.

Trygve Slagsvold Vedum mener at det verdigrunnlaget han bygger livet sitt på også preger hans politiske innsats. Fullt og helt.

- Det er derfor vi driver med politikk. Troen ligger til grunn for alt jeg gjør. Det er mye maktkamp og kynisme ute og går, jeg men håper at en har noen verdier som ligger fast, sier statsråden som også tror fullt og fast på viktigheten av at både troen og kirken er synlige i det offentlige rom.
    Det var da som bare f... Religiøse mennesker er farlige, religion gjør jo folk både sveiseblinde og fanatiske.

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Det var da som bare f... Religiøse mennesker er farlige, religion gjør jo folk både sveiseblinde og fanatiske.
    Har du tenkt gjennom hva du nettopp skrev?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn