S
Slubbert
Gjest
Ellers er agnostisisme intellektuell latskap. Det finnes en påstand som ikke kan bevises, og alt av viten tyder på at den er feil, men jeg gidder ikke å ta stilling til den. Latskap og feighet.
Jeg kan forstå det. Best å ikke diskutere det, det er sterke påstander og tilsynlatende en del reaksjoner på dette teamet..Kan minne om at religionstråden er permanent stengt.
1. Samme her.1. Jeg vet at jeg ikke vet mye.
2. Det er mye vi ikke forstår vedrørende universet.
3. Det handler ikke om å bevise om en gud finner eller ikke, men å være åpen for at det er mye vi ikke fatter.
4. Jeg oppfatter dagens atteisme som en slags tvangstrøye, fordi den begrenser menneskesinnet til å bare se det som er foran oss, og som allerede er bevist og definert.
5. F.eks. teoriene innen psykiatri er definert som kvasivitenskap fordi man ikke kan bevise underbevisstheten og vår opplevelse av det eksistensielle, ettersom dette ikke kan bevises innenfor dagens rammer og kunnskap. Det er de som tørr å gå utenfor disse rammene som til syvende og sist kan lykkes i forstå hvordan menneskehjernen fungerer.
6. Jeg opplever på mange måter at ateismen driver tankesettet: Fordi at jeg ikke ser det, og at det ikke er bevist - så forholder jeg meg ikke til det, eller fornekter det.
Vel, tro kan være så mangt. Jeg er en av disse late agnostikerne som er åpen for at det finnes ting der ute som jeg ikke vet, selv om jeg ikke tolker Biblen eller annen tro bokstavelig som en del religiøse mennesker gjør - og jeg tror det er her misnøyen rundt religion kommer fra: F.eks. Krfere som prøver å implementere Bibelen inn i norsk lovverk, og folk som tror bokstavelig på alt som er skevet ned (f.eks. benekter evolusjonsteorien, nekter blodoveføring av irrasjonelle årsaker etc.). Det jeg liker med noen religiøse tekster er at de kan leses i overført betyning, og det kan være mye livserfaring eller andre gode ting å trekke ut av dem. Hvis man har bestemt seg på forhånd at alle religiøse bøker kun er bullshit, så kan man gå glipp av mye bra litteratur.1. Samme her.1. Jeg vet at jeg ikke vet mye.
2. Det er mye vi ikke forstår vedrørende universet.
3. Det handler ikke om å bevise om en gud finner eller ikke, men å være åpen for at det er mye vi ikke fatter.
4. Jeg oppfatter dagens atteisme som en slags tvangstrøye, fordi den begrenser menneskesinnet til å bare se det som er foran oss, og som allerede er bevist og definert.
5. F.eks. teoriene innen psykiatri er definert som kvasivitenskap fordi man ikke kan bevise underbevisstheten og vår opplevelse av det eksistensielle, ettersom dette ikke kan bevises innenfor dagens rammer og kunnskap. Det er de som tørr å gå utenfor disse rammene som til syvende og sist kan lykkes i forstå hvordan menneskehjernen fungerer.
6. Jeg opplever på mange måter at ateismen driver tankesettet: Fordi at jeg ikke ser det, og at det ikke er bevist - så forholder jeg meg ikke til det, eller fornekter det.
2. Åpenbart veldig mye. Vi forstår ikke hvilket medium som formidler gravitasjon, kvantemekanikken er i prinsippet gjettverk (den er probabilistisk), vi har bare skrapt i overflaten av hva som er mulig å finne ut.
3. Hva har det med gud å gjøre? Man behøver ikke tro for å være åpen. Tvert om er det å tro det stikk motsatte av å være åpen, da har du bestemt deg for en forklaring og holder deg til den, på tross av at den ikke er bevist. Å være troende er det stikk motsatte av å være åpen.
4. Hvorfor gjør den det? Jeg ser overhodet ingen grunn til at ateisme skal gjøre det. Tro derimot ser jeg som den største tvangstrøyen av alle.
5. Psykiatri er interdisiplinær og ikke uten sine problemer, men vi vet en god del om hvordan hjernen fungerer og mange psykiske lidelser kan medisineres. Og vi hadde trolig kommet mye lenger om de ikke forbød psykedelika på 60-tallet. Men vi har fortsatt en lang vei å gå før vi forstår fullt ut hvordan hjernen fungerer, det er helt rett uten at jeg ser hvordan det har noe som helst med religion å gjøre.
6. Hvorfor gjør du det? Uten at du har definert hva du mener med gud så blir det vanskelig, men de fleste religioner definerer det som en bevisst entitet som har skapt alt, og som fortsatt eksisterer i dag og kontrollerer alt uten at vi vet det. Det fremstår som lite plausibelt av den enkle grunn at naturlovene er konstante og har vært det siden tidenes morgen. Hvis det er en bevissthet som styrer alt, så gjør den i så fall ingen verdens ting siden naturlovene aldri forandrer seg. Og hvis den ikke gjør noe, hvorfor bry seg med den?
De abrahamske religionene gidder jeg ikke en gang å begynne med, det som står i de bøkene hadde ikke gått gjennom som et halvdecent manus i fantasy-sjangeren en gang.
gud vet hvem du diskuterer med, 3R.Hvis man har bestemt seg på forhånd at alle religiøse bøker kun er bullshit, så kan man gå glipp av mye bra litteratur.
Nei, ingen har påstått det. Det eneste jeg sier at man kan gå glipp av mye god litteratur hvis man avviser religiøse bøker som tull og overtro. Jeg forstår ikke hva du mener med at religiøse bøker ikke har noe med religioner å gjøre. Religion er mye mer enn maktmisbruk, hjernevask og borgerkriger: Det kan tenkes at det er noe mer å hente der, f.eks. mye god livsfilosofi. F.eks. budskapet i det nye testamentet som f.eks. å hjelpe din neste, ta vare på fattige etc. er også en form for moral man kan følge uten å tro på noe overtroisk.gud vet hvem du diskuterer med, 3R.Hvis man har bestemt seg på forhånd at alle religiøse bøker kun er bullshit, så kan man gå glipp av mye bra litteratur.
ingen har vel påstått at det ikke er mye god litteratur i slike bøker - ja sågar brokker med livsvisdom; men god litteratur har lite med religion å gjøre. det blir ikke religiøse borgerkriger av salomons høysang.
litteratur er ikke tro, selv om troen ofte vil stoppe litteraturen.
Sånn rent historisk så er det ikke særlig mye mer. Når det gjelder empati så er det neppe noe som kommer fra religionen, men trolig et resultat av at mennesker begynte å leve i større sosiale grupper.Nei, ingen har påstått det. Det eneste jeg sier at man kan gå glipp av mye god litteratur hvis man avviser religiøse bøker som tull og overtro. Jeg forstår ikke hva du mener med at religiøse bøker ikke har noe med religioner å gjøre. Religion er mye mer enn maktmisbruk, hjernevask og borgerkriger: Det kan tenkes at det er noe mer å hente der, f.eks. mye god livsfilosofi. F.eks. budskapet i det nye testamentet som f.eks. å hjelpe din neste, ta vare på fattige etc. er også en form for moral man kan følge uten å tro på noe overtroisk.gud vet hvem du diskuterer med, 3R.Hvis man har bestemt seg på forhånd at alle religiøse bøker kun er bullshit, så kan man gå glipp av mye bra litteratur.
ingen har vel påstått at det ikke er mye god litteratur i slike bøker - ja sågar brokker med livsvisdom; men god litteratur har lite med religion å gjøre. det blir ikke religiøse borgerkriger av salomons høysang.
Evolusjonsteorien er fortsatt den overlegent beste teorien for å beskrive hvordan liv utvikler seg. Den er ikke fullstendig eller uttømmende i sin opprinnelige form, men vi har enorme mengler observerbare data som levner liten tvil om at de grunnleggende mekanismene i evolusjonen er sanne.Sånn rent historisk så er det ikke særlig mye mer. Når det gjelder empati så er det neppe noe som kommer fra religionen, men trolig et resultat av at mennesker begynte å leve i større sosiale grupper.
Problemene oppstår gjerne når din neste har seksuelle avvik fra det mest normale. Det kan man jo tydeligvis ikke tolerere uten videre.Nei, ingen har påstått det. Det eneste jeg sier at man kan gå glipp av mye god litteratur hvis man avviser religiøse bøker som tull og overtro. Jeg forstår ikke hva du mener med at religiøse bøker ikke har noe med religioner å gjøre. Religion er mye mer enn maktmisbruk, hjernevask og borgerkriger: Det kan tenkes at det er noe mer å hente der, f.eks. mye god livsfilosofi. F.eks. budskapet i det nye testamentet som f.eks. å hjelpe din neste, ta vare på fattige etc. er også en form for moral man kan følge uten å tro på noe overtroisk.gud vet hvem du diskuterer med, 3R.Hvis man har bestemt seg på forhånd at alle religiøse bøker kun er bullshit, så kan man gå glipp av mye bra litteratur.
Det er ikke alltid det er de religiøse som klikker i vinkel når slikt kommer på banen.Problemene oppstår gjerne når din neste har seksuelle avvik fra det mest normale. Det kan man jo tydeligvis ikke tolerere uten videre.
Ikke bare tilliten til politikere; tilliten til formell kunnskap, tilliten til fagfolk, tilliten til vitenskap og tilliten til media stuper også rett nedover på alle målinger. Og det har i stor grad vært drivende for fenomener som Trump. Ingen bryr seg om at han lyver hver gang han åpner kjeften, siden de tror at alle andre også lyver. Da har det ikke noe å si.Tilliten til politikarar er no den lågaste vi har hatt, sidan vi tok til å måle denne i år 2010.
Ikkje bra.
Å bare vent, Larson er nok snart på plass med en 100% rød-blå forklaring.Dette kan ikkje forklarast ut frå eit raudt - blått - perspektiv.
Det er mer og mer i grupper og leser og snakker mest for å få bekreftet egne forestillinger, posisjoner og fordommer. Nasjonalister og proteksjonister som Trump, Vedum og Farrage lever i sin boble, de røde ... alt fra revolusjonære kommunister til forvirrede identitetspolitikere i sin, de grønne alt grad forskremte skolebarn til kyniske demagoger i forsterker hverandre i et forsøk på å omskrive virkeligheten i sitt bilde.Slubbert har rett (bortsett frå at Larson ikkje har kommentert så langt....). Dette at alt er like rett eller bra, er kjenneteikna på den postmodernistiske tidsalder. Pendelen har alltid svinga, og no har han på ny bikka over. I likestillinga og rettferda sine namn har vi akseptert at alle kjønn, religionar, ideologiar (jaja, ikkje nazismen) og levemåtar generelt er likeverdige. Når ein dreg dette litt langt, skjer den paradoksaldemokratiske pendelspranget; sant og løgn vert likeverdige. Alle, uansett kor dumme, ytteleggåande eller inkompetente dei er, har same rett til å ha utav seg kva som helst.
Postmodernisme i reindyrka form.
Facebook og andres sosiale mediers algoritmedrevne innholdspresentasjon, sammen med polariseringen av media, slik at alt du leser og ser er farget utfra hva du liker og har lest før er vel en av de største truslene samfunnet står ovenfor i forhold til å ha et fungerende demokrati (og til syvende og sist fungerende samfunn).Motviljen mot å lese noe, eller snakke med noe motstrider deres meninger eller forestillinger er økende, og kraftig forsterket av digitale sosiale nettverk og selektiv omgang med media. Når f.eks. noen kun linker til artikler fra NYT, WP og The Guardian så ser man jo hvilken boble de lever i. Lukkede FB-grupper, selektiv venneliste av ikke bare venner med medsammensvorne som oppildner og overgår hverandre med mer og mer ekstreme holdninger etc. I sin ytterste ekstreme grad fører det til holdninger som "safe spacing" som handler om å lukke ute alt som er i veien for indoktrineringsprosessen.
Folk lever i større og større grad i forskjellige virkeligheter, og da kommer politikk, samarbeid og konsensus til å bli mer og mer vanskelig.
– På skriftlig spørsmål fra Rødt, om hvorfor departementet ikke hadde pålagt NAV å rydde opp bakover i tid, unnlot Anniken Hauglie å informere Stortinget om instruksen fra departementet. Nå ser det ut som om at det var departementet som var den avgjørende bremseklossen. Det er alvorlig, og jeg stiller spørsmål ved hvorfor dette først kommer ut nå, som et av et flere hundre siders vedlegg. Statsråder plikter å opplyse Stortinget om alle nødvendige opplysninger i saker de framlegger
1. Kanskje litt smal pespektiv over dei døma der? Frå dei grøne til dei raude er indoktorinerte og eindimesjonale...?1. Det er mer og mer i grupper og leser og snakker mest for å få bekreftet egne forestillinger, posisjoner og fordommer. Nasjonalister og proteksjonister som Trump, Vedum og Farrage lever i sin boble, de røde ... alt fra revolusjonære kommunister til forvirrede identitetspolitikere i sin, de grønne alt grad forskremte skolebarn til kyniske demagoger i forsterker hverandre i et forsøk på å omskrive virkeligheten i sitt bilde.
2. Motviljen mot å lese noe, eller snakke med noe motstrider deres meninger eller forestillinger er økende, og kraftig forsterket av digitale sosiale nettverk og selektiv omgang med media. Når f.eks. noen kun linker til artikler fra NYT, WP og The Guardian så ser man jo hvilken boble de lever i. Lukkede FB-grupper, selektiv venneliste av ikke bare venner med medsammensvorne som oppildner og overgår hverandre med mer og mer ekstreme holdninger etc. I sin ytterste ekstreme grad fører det til holdninger som "safe spacing" som handler om å lukke ute alt som er i veien for indoktrineringsprosessen.
Folk lever i større og større grad i forskjellige virkeligheter, og da kommer politikk, samarbeid og konsensus til å bli mer og mer vanskelig.
Jeg regner nå ikke Trump og Farrage som hverken røde eller grønne, men du ser kanskje litt annerledes på det?1. Kanskje litt smal pespektiv over dei døma der? Frå dei grøne til dei raude er indoktorinerte og eindimesjonale...?1. Det er mer og mer i grupper og leser og snakker mest for å få bekreftet egne forestillinger, posisjoner og fordommer. Nasjonalister og proteksjonister som Trump, Vedum og Farrage lever i sin boble, de røde ... alt fra revolusjonære kommunister til forvirrede identitetspolitikere i sin, de grønne alt grad forskremte skolebarn til kyniske demagoger i forsterker hverandre i et forsøk på å omskrive virkeligheten i sitt bilde.
2. Motviljen mot å lese noe, eller snakke med noe motstrider deres meninger eller forestillinger er økende, og kraftig forsterket av digitale sosiale nettverk og selektiv omgang med media. Når f.eks. noen kun linker til artikler fra NYT, WP og The Guardian så ser man jo hvilken boble de lever i. Lukkede FB-grupper, selektiv venneliste av ikke bare venner med medsammensvorne som oppildner og overgår hverandre med mer og mer ekstreme holdninger etc. I sin ytterste ekstreme grad fører det til holdninger som "safe spacing" som handler om å lukke ute alt som er i veien for indoktrineringsprosessen.
Det som kanskje bekymrer meg mest er den helt tydelige trenden om at det aller viktigste er hvem som sier noe eller mener noe (og hvilken identitetsgruppe man tenker seg at den "representerer", og ikke hva som sies eller mener. Det er en viktig faktor i identitetspolitikken.2. Så lenge ein er i tvil, tenkjast det. Men det sluttar ein med når ein har bestemt seg for kva som er det rette. Og det kan verke som veldig mange har bestemt seg.
Hva mener du her? rettssikkerhet? Vi har fått avdekket justismord på snaue 100 personer. Dette etter at NAV har fått klare politiske signaler om at trygdemottakere skal tas.Haugli begynner å leve småfarlig, selv etter norsk lav standard (som er å eventuelt bli sparket på trivialiteter mens ganske store ting godt kan passere). Generelt innen forvaltningen er dette å ha betalt for fiktivt ansvar, men ikke å måtte faktisk ha ansvar. Eller for å si det med Jensemann "Jeg tar ansvar ved å bli sittende"
For øvrig tror jeg vi nå snart nærmer oss punktet der individet har maksimalt av klagerettigheter, treneringsuligheter og dets like. Før eller siden vinner byråkratiet med "nå holder det". Det er svært vanskelig å se for seg et scenarie der individet har flere klagemuligheter og ankemuligheter enn det har i dag. Jeg tipper vi er ganske nærme toppunktet for rettsikkerhet for den enkelte.
Heia regjeringens fiskale dusteavgifter. Sukkeravgiften på lettbrus fører til at destruksjon fremfor at rødekors kan få b-varer i gave.
Grunnen til at dette faktisk ikke skaper den furore som var ønsket er at stort sett alle skjønner at dette i all hovedsak har vært trygdesnylting - et liten minoritet av politikere sider det også rett ut. Det er krisestemning i avisene men ellers ikke så mye å spore av den. Merksnodig nok har ingen tatt seg bryet med å spore opp en stakkar som løy, brukte VPN og rapporterte til NAV at vedkommende var i Norge mens vedkommende egentlig var i Tyrkia eller Thailand (som fortsatt ikke er tillatt) mens om man valgte å lyve fra Hellas eller Spania så er det plutselig helt greit viser det seg.Om man er i sistnevnte gruppe er man et offer, om man var dum nok til å være i første er man fortsatt en skurk som er helt korrekt dømt. Om du er villig til å kalle en spade for en spade, hvilket du garantert ikke er, så er kasus her at folk bevisst har omgått reglene, bløffet om hvor de var men så blir de i ettertid reddet av at Norge har tolket EØS-reglene feil. Eneste skandalen er strengt tatt at Norge har tolket regelverket feil og ikke tatt grep for å forhindre langtidsferiering på fellesskapets regning tidligere. Ansvalrlig minister kunne og burde ha reagert raskere, men det er fortsatt ingen tvil om hva et samlet Storting, inkludert opposisjonen, ønsker var tilfelle - nemlig at dette fortsatt skulle være å anse som trygdesnylting.https://www.vg.no/nyheter/innenriks...men-gikk?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Alarmen gikk i august og Hauglie gjør null, nada, ingenting i en måned. At folk ble feilaktig fengslet var ikke viktig.