Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Mulig jeg så feil marginal skattesats.
    Poenget og argumentasjonen min endres ikke av det. Poenget er at innslaget for progressiv beskatning slår inn for tidlig.
    Vanlige lønnsmottakere er ikke rike.
    Modellen gjør at det fordeles fra alle til alle. De virkelige rike finner alltid en utvei. Fordeling fra alle til alle bar "fordi man synes det er greit" holder ikke som argumentasjon
    Hadde dagens modell bare fordelt fra de 10% rikeste, mens de andre hadde lik skattesats så mener jeg det er en bedre fordelingsmodell utifra at man ikke skal fordele mer enn nødvendig og ha lik incitament til å jobbe mer som "vanlige folk"

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er sant. Eg tenkjer spesielt på mange i lærarstanden......gjennomgåande underbetalte - ofte flinke.
    Da ble jeg feiltolket, ja det er mange flinke som sikkert burde tjent mer. Mange flinke som tjener lite. Ja det er sikkert mange som ikke er flinke som tjener mye også. Hva som betales av lønn er et resultat av så mange faktorer. Det blir en lengre diskusjon det heller ikke er en fasit på

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget og argumentasjonen min endres ikke av det. Poenget er at innslaget for progressiv beskatning slår inn for tidlig.
    Modellen gjør at det fordeles fra alle til alle. De virkelige rike finner alltid en utvei. Fordeling fra alle til alle bar "fordi man synes det er greit" holder ikke som argumentasjon
    Hadde dagens modell bare fordelt fra de 10% rikeste, mens de andre hadde lik skattesats så mener jeg det er en bedre fordelingsmodell utifra at man ikke skal fordele mer enn nødvendig og ha lik incitament til å jobbe mer som "vanlige folk"
    Problemet med et er at det er veldig få av disse rikeste, så det blir ikke mye penger i statskassen av det. Det er mye mer inntekt i å hente inn en tusenlapp fra alle «vanlige folk» enn å dra inn en million eller ti fra Røkke.

Det er kanskje vel så riktig å se det norske skattesystemet som en flat inntektsskatt med noe rabatt for de aller laveste inntektene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du lar skyver grensene oppover og beholder samme satser, så må alle betale mer skatt for å få inn samme proveny.

Det er også en grei øvelse å se på hva du betaler i samlet skatt - selv om trinnskatten slår inn på ca 650 000 - så øker gjennomsnittskatten ganske sakte over det . Tjener du 750 000,- så har du jo kun betalt "toppskatt/trinnskatt" på i underkant av 15% av inntekten din.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Problemet med et er at det er veldig få av disse rikeste, så det blir ikke mye penger i statskassen av det. Det er mye mer inntekt i å hente inn en tusenlapp fra alle «vanlige folk» enn å dra inn en million eller ti fra Røkke.

Det er kanskje vel så riktig å se det norske skattesystemet som en flat inntektsskatt med noe rabatt for de aller laveste inntektene.
    Nettop, "folk flest" skatte og avgiftsbelastes fordi det er lett.
    Retorisk sies det at nå er det vanlige folks tur; sannheten er at det er vanlige folk som betaler
    Hvis du med din setning mener en endring til lik sats for alle lønnsmottakere med høyere minstefradrag, så er det mer i tråd med det jeg sier ja

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nettop, "folk flest" skatte og avgiftsbelastes fordi det er lett.
    Retorisk sies det at nå er det vanlige folks tur; sannheten er at det er vanlige folk som betaler
    Hvis du med din setning mener en endring til lik sats for alle lønnsmottakere med høyere minstefradrag, så er det mer i tråd med det jeg sier ja
    Jeg mener ikke en endring. Jeg sier at det er slik det norske skattesystemet er, eller at det i det minste er en bedre tilnærming enn dine fantasier om ekstremt bratte marginalskattesatser.

Start heller ovenfra. Det er 46,4 % skatt på lønnsinntekt ned til en million. Så slår det inn noen rabattsatser, slik at f eks inntekt under 184k bare betaler 22 %. Det største spranget er ved 651k, hvor inntekt like over beskattes med 43,4 % og inntekt like under beskattes med 34,2 %. Er problemet ditt at du synes skatterabatten på 3 % er for liten i båndet mellom 651k og 1M, eller er rabatten på 12 % i båndet 360k til 651k for stor?

Du kan også se det som en flat skatt for «vanlige folk». En veldig stor andel havner nettopp i det båndet med flat marginalskatt på 34,2 %. Det er først den delen av inntekten som overstiger 651k, omtrent en generalmajors årslønn, som beskattes med høyere sats.

Sist redigert:

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg mener ikke en endring. Jeg sier at det er slik det norske skattesystemet er, eller at det i det minste er en bedre tilnærming enn dine fantasier om ekstremt bratte marginalskattesatser.

Start heller ovenfra. Det er 46,4 % skatt på lønnsinntekt ned til en million. Så slår det inn noen rabattsatser, slik at f eks inntekt under 184k bare betaler 22 %. Det største spranget er ved 651k, hvor inntekt like over beskattes med 43,4 % og inntekt like under beskattes med 34,2 %. Er problemet ditt at du synes skatterabatten på 3 % er for liten i båndet mellom 651k og 1M, eller er rabatten på 12 % i båndet 360k til 651k for stor?

Du kan også se det som en flat skatt for «vanlige folk». En veldig stor andel havner nettopp i det båndet med flat marginalskatt på 34,2 %. Det er først den delen av inntekten som overstiger 651k, omtrent en generalmajors årslønn, som beskattes med høyere sats.
    Hvilke fantasier?
    Jeg sier flat skattesats og et innslagspunkt for toppskatt som er på langt høyere inntekter enn 90% av det lønnsmottakere har og med et bunnfradrag som gir de med lavest inntekt litt mer. Jeg er ikke for progressiv skattesats for ALLE
    flat marginalskatt, nå har jeg hørt det også

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du lar skyver grensene oppover og beholder samme satser, så må alle betale mer skatt for å få inn samme proveny.

Det er også en grei øvelse å se på hva du betaler i samlet skatt - selv om trinnskatten slår inn på ca 650 000 - så øker gjennomsnittskatten ganske sakte over det . Tjener du 750 000,- så har du jo kun betalt "toppskatt/trinnskatt" på i underkant av 15% av inntekten din.
    Betalar folk flest trinnskatt?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.573
    de rikeste trenger egentlig ikke betale skatt, da de er så få at det uansett ikke monner. ren symbolpolitikk. dess mer en tjener, dess mindre bør en betale!
    Riktig. Og når de slipper å betale skatt så blir de så glade at de ansetter flere arbeidere. Disse betaler som kjent skatt, og da øker skatteinntektene. Vinn-vinn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser man omsider har nailet høyresidens ideologi. Den er jo ikke enkel å forstå, men Dong og Pink har tatt den fullstendig på kornet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Betalar folk flest trinnskatt?
    Ja, første trinn slår inn ved 185k. Under det er det 0 %, over er det 1,7 % opp til neste trinn ved 260k, så 4 % på inntekt derfra til 651k. Det er dette forferdelige «røveriet» som går utover «vanlige folk».

«Vanlige folk» kan vel også presiseres til de midterste 60 % eller så i inntektsfordelingen. I 2019 var det 2,8 millioner skatteytere som hadde inntekt mellom 200k og 700k, dvs ca 65 % av alle 4,8 millioner bosatte personer over 17 år. Det stemmer sånn omtrent med intervallet for 4 % trinnskatt. Altså må man kunne si at «vanlige folk» betaler 22 % + 4 % + 8,2 % = 34,2 % marginalskatt.

Fryktelige greier. Ikke rart at folk ikke gidder jobbe lenger. :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Nå tuller dele fælt. Poenget til Asbjørn er at disse steinrike er så få at det ikke utgjør allverdens antall så det har ikke allverdens å si for statens proveny. Derfor legges innslagspunktet ganske lavt for å omfatte mange. Om man tror at toppskatt i Norge er noe landets rikinger betaler så er man dum.

Men er man adjunkt med opprykk og tror at 600k er en høy inntekt her i landet så kjøper man vel retorikken.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men vi hører jo ofte fra "rikingene" at 600K er en relativt høy inntekt?
    Tja, det var ihvertfall 3,2 millioner personer over 17 år som tjente mindre enn 600k i 2019, så man er jo i de øverste 25 % når man passerer 600k. Det var ca 6 % som tjente mer enn 1M, og 0,9 % som tjente mer enn 2M.

Så kan man jo definere «relativt høy inntekt» og «vanlige folk» som man vil, men jeg tenker at de øverste 25 % av inntektsfordelingen godt kan beskrives slik. Det er vel ikke helt tilfeldig at spranget fra lave til høye satser i trinnskatten går ved 651k.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    frita de 0,9 % fra skatt; det utgjør nesten intet for statens proveny.
    Det er sant at provenyet fra de øverste 1 % er så lite at det nærmest er symbolpolitikk, men akkurat det er et litt viktig symbol.

For provenyets del er det viktigere å tenke over den millionen personer som tjener mer enn 600k.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    symbolpolitikk!!!!!!

har du meldt deg inn i grønskerørsla?
    Jeg tror du bare ikke vil skjønne dette. Det er ikke veldig vanskelig. Det er ren simpel prosentregning men med tykke nok ideologiske briller så blir det fort komplisert.

Man kunne jo, basert på retorikken tro at du selv var blant de mindre bemidlede i Norge men det er du jo ikke. Du har god lønn, betaler teinnskatt og eier bolig i Oslo som sikkert er nedbetalt. Hvor mye mer synes du selv at du burde betale i skatt?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    hva består nå de ideologiske briller i? jeg tar jo bare realismen og prosentregningen på ordet og tallet.
    Men du er jo selv relativt høytlønnet og reelt fornuende men kanskje ikke i Skatteetatens verden siden bolig er gunstig behandlet de i gården.

Hvor mye mer skatt burde du selv betale synes du? Det er er veldig enkelt spørsmål.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    hva skulle du ha med slikt å gjøre? endrer det noe?

hold deg til sakens logikk.
    Jeg synes det endrer ganske mye om du selv mener at du selv burde betale betydelig mer skatt eller om du mener at noen andre burde gjøre det mens du selv burde slippe unna denslags.

du, som de fleste som har bodd i Oslo en stund er jo reelt formuende og skulle betalt formueskatt men den regningen blir tryllet bort av Skatteetaten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    endrer ikke en tøddel. ikke artig å bli tatt på tallet, er det?
    Skal man forstå doktoren dithen at andre enn en selv, som sitter på en ganske grønn gren, burde betale mer skatt mens en selv burde slippe unna? Eller regner doktoren seg selv som en av de som burde bidra betydelig mer til fellesskapet?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det eneste etiske grunnprinsipp som dongen lever etter er: ikke å gjøre unntak for seg selv.

det er ikke simpel prosentregning, men noe selv simple synapser greier. en trenger nesten ikke å ha lest et ord for å ta den.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Men vi hører jo ofte fra "rikingene" at 600K er en relativt høy inntekt?
    Husker da en viss minister fikk spørsmål om hva en ordinær inntekt lå på, og han hostet opp 750k i året. En bivirkning av å være mangemillionær er at man lever i en solid boble.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Husker da en viss minister fikk spørsmål om hva en ordinær inntekt lå på, og han hostet opp 750k i året. En bivirkning av å være mangemillionær er at man lever i en solid boble.

Hørte at Trond Giske si, for sånn ca. 7-8år siden, at 1 million var vanlig lønn. Det er nok vanlig lønn blant hans kollegaer og dem de omgåes med. Ikke rart de blir økonomisk fartsblinde....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi også sjekker litt hva akademikere tjener, ser det slik ut:

Vet ikke om en førsteamanuensis regnes som "vanlige folk", men en gjennomsnittlig av sorten tjener ihvertfall ca 678k og er såvidt over innslagspunktet for 13,2 % trinnskatt med de siste 25k av lønnen sin, og får dermed en marginalskatt på 43,4 % om man skulle finne på å undervise litt ekstra. Ca 3,5 millioner innbyggere over 17 år tjener mindre enn dette.

Interessant nok tjener professorer ved offentlige universiteter i snitt 860k og dermed noen kroner mer enn professorer ved private institusjoner på 846k. "Vanlige folk" eller "høytlønnede"?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos dette rødgrønne prosjektet: Ørnen har buklandet, igjen. Vedum kan danne flertall med AP og SV, eller med H og FrP. Gliset hans er enda bredere enn vanlig om dagen, så det kan se ut til at han er klar over dette.
    Støre har forøvrig garantert at en skatteøkning ett sted skal motregnes med et skattekutt et annet sted. Det ser ut til å bety en forsiktig justering av satsene for trinnskatten, med 750k som knekkpunktet mellom kutt og skjerpelse. Vi får se hva den garantien er verdt, men panikken ser ikke ut til å bre seg blant pengefolket riktig ennå.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    det eneste etiske grunnprinsipp som dongen lever etter er: ikke å gjøre unntak for seg selv.

det er ikke simpel prosentregning, men noe selv simple synapser greier. en trenger nesten ikke å ha lest et ord for å ta den.
    Men synes dongen at dongen burde betale mer skatt eller ikke?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Godt betalt offentlig ansatt rødtvelger med bolig i hovedstaden, italiensk i garasjen og hifi som hobby? Svaret burde vel være selvsagt?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Godt betalt offentlig ansatt rødtvelger med bolig i hovedstaden, italiensk i garasjen og hifi som hobby? Svaret burde vel være selvsagt?
    Ja det er vel mer eller mindre hele poenget mitt.

De «rike» er stort sett alltid noen andre nesten uansett
    hvor man selv befinner seg relativt til det
    norske gjennomsnitt eller median. Om man selv er i fjerde eller åttende eller tiende desil av lønnsfordelingen spiller liten rolle. Det er alltid noen andre som skal bidra mye mere. De skal skattes herfra til evigheten mens man selv stort sett bør defineres under et slikt nivå siden det er noen andre som er de rike.

for den som mener at man selv betaler altfor lite så har Skatteetaten endatil en egen tjeneste for det. Det burde ikke komme som noen overraskelse at nesten ingen bruker den

Selv i partiet rødt går den til partiet og ikke til fellesskapet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi også sjekker litt hva akademikere tjener, ser det slik ut:

Vet ikke om en førsteamanuensis regnes som "vanlige folk", men en gjennomsnittlig av sorten tjener ihvertfall ca 678k og er såvidt over innslagspunktet for 13,2 % trinnskatt med de siste 25k av lønnen sin, og får dermed en marginalskatt på 43,4 % om man skulle finne på å undervise litt ekstra.
    Jøss. 300 000kr mer enn da jeg hadde 1.stilling.....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.573
    Ja det er vel mer eller mindre hele poenget mitt.

De «rike» er stort sett alltid noen andre nesten uansett
    hvor man selv befinner seg relativt til det
    norske gjennomsnitt eller median. Om man selv er i fjerde eller åttende eller tiende desil av lønnsfordelingen spiller liten rolle. Det er alltid noen andre som skal bidra mye mere. De skal skattes herfra til evigheten mens man selv stort sett bør defineres under et slikt nivå siden det er noen andre som er de rike.

for den som mener at man selv betaler altfor lite så har Skatteetaten endatil en egen tjeneste for det. Det burde ikke komme som noen overraskelse at nesten ingen bruker den

Selv i partiet rødt går den til partiet og ikke til fellesskapet.
    Mener du at politisk tilhørighet bør bestemmes av lommeboken?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Apropos dette rødgrønne prosjektet: Ørnen har buklandet, igjen. Vedum kan danne flertall med AP og SV, eller med H og FrP. Gliset hans er enda bredere enn vanlig om dagen, så det kan se ut til at han er klar over dette.
    Støre har forøvrig garantert at en skatteøkning ett sted skal motregnes med et skattekutt et annet sted. Det ser ut til å bety en forsiktig justering av satsene for trinnskatten, med 750k som knekkpunktet mellom kutt og skjerpelse. Vi får se hva den garantien er verdt, men panikken ser ikke ut til å bre seg blant pengefolket riktig ennå.

Jeg skjønner lite av logikken til disse komentatorene. AP får nå anledning til å føre AP politikk med et litt mer distriktsvennlig ansikt. Sistnevnte er uansett nødvendig dersom AP skal ha tilbake støtten i distriktsnorge. Tipper at en regjering med SV egentlig var plan B uansett valgflesk taktikk....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Mener du at politisk tilhørighet bør bestemmes av lommeboken?
    Nei. Men om man snakker om «de rike» burde man i det minste ha et visst forhold til hvor man selv befinner seg. I det norske skattesystemet så er man «rik» veldig tidlig.

siden dongen har ment at de rike skal skattes herfra til evigheten lurte jeg faktisk genuint på hans syn på egen situasjon. Men jeg tviler på at det kommer noe svar som med enormt med godvilje kan tolkes som noe konkret.

det er alltid de andre som skal betale. Det er de rike. Det er aldri en selv.

i tillegg mener man stort sett at andre enn en selv er formuende fordi egen formue er i form av bolig. Hva tror du politisk stemning ville vært i Norge om egen bolig skattemessig ble vurdert til noe i nærheten av faktisk verdi? Bunnfradraget er nasjonalt men faktisk verdi er spektakulært mye høyere i Oslo enn i Alvdal. Som nevnt tidligere eier jeg ca like mye bolig som mine foreldre. Min er reelt verdt ca 15 mill, deres kanskje 3-4. skattemessig er forskjellen redusert til er par-tre millioner. I tillegg har jeg i motsetning til de gjeld så da er min null mens deres er positiv.

om man vil betale masse formueskatt er det bare å selge bolig og bli leietager. Men det gjør ingen siden det er veldig,’veldig dumt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn