Aurora
Æresmedlem
Nåja.. byfantene er som vanlig navlebeskuende.... det finnes faktisk utrolig mye kompetanse ute i distriktene.....
Har ikke sett hjemmebrent etter at jeg kom til Finmark!Største himkokmiljøene som drev på kommersiell basis var vel rundt Oslo og Trondheim…
I nord-norge er sånt regna som husflid.
Johan-Kr
Her handler det vel så mye om politisk ideologi og "fagtro".Ja, men hvordan du fordeler vil ha noe å si for inntektene til statskassa og de totale kostnadene. Det er en myte på "venstresiden" at kaka er like stor uavhengig av hvordan du deler den opp. Å sikre tjenester av høy kvalitet på distriktet vil kreve mye import av kompetanse og en betydelig økning i offentlige utgifter vs. å utvide tjenestene på allerede eksisterende sykehus. I tillegg kommer økte administrasjonskostnader og driftskostnader. Dette blir en større utfordring for oss etterhvert som vi blir tvunget til å prioritere langt mer i årene som kommer. Oljepengene på bok skal brukes til pensjon, og renteinntektene kan bli mindre over tid om børsene skal ned. Vi må sikre inntekter før vi kan øke kostnadsnivået.
Samme med Nesna og lokale sykehus; det har vært der i år-tier tidligere.
Hvordan går det med forsøkene på å finne konkrete eksempler på arbeidstagergrupper som har fått lavere lønn i løpet av de siste 20-40 årene? Det skulle jo være «en rekke grupper», sa du, så det burde da være mulig å finne ett eller to konkrete eksempler med tilhørende tall?Har man spart noe penger på denne sentraliseringen?Tviler på det. I stedet har man fått et utall direktører med millionlønn. Når man skal spare gjør man det med de nederst ved bordet. F.eks rengjøring - de tjener jo ikke så godt - best å kutte der.....
Selvfølgelig er dette ideologi og politikk.
Lavere lønn er jo et relativt begrepHvordan går det med forsøkene på å finne konkrete eksempler på arbeidstagergrupper som har fått lavere lønn i løpet av de siste 20-40 årene? Det skulle jo være «en rekke grupper», sa du, så det burde da være mulig å finne ett eller to konkrete eksempler med tilhørende tall?
Mye er relativt, men det var ikke mye relative forbehold i påstanden jeg gjerne ser dokumentasjon på:Lavere lønn er jo et relativt begrep
De fleste selv høyt utdannede har mye lavere lønn i forhold til boligpriser i storbyene fx.
Da jeg kom inn i boligmarkedet tidlig 80tall, var tommelfinger regelen 60kvm = 3*årsinntekt
At boligprisene har økt enda fortere enn reallønnene skaper ikke en lønnsnedgang, hverken i nominelle eller reelle kroner.En rekke grupper har hatt lønnsnedgang.
Du skjønner vel at lønnsnedgang har med forholdet lønn / priser?Mye er relativt, men det var ikke mye relative forbehold i påstanden jeg gjerne ser dokumentasjon på:
Har du lagt merke til at jeg spør Voff om å vise dette i både nominelle og reelle lønninger? Forstår du hva begrepet reallønn (som jeg har brukt i hvert eneste innlegg oppover) egentlig betyr?Du skjønner vel at lønnsnedgang har med forholdet lønn / priser?
I kroner tjener seff alle mere nå enn i hvilket som helst år, men det er jo ikke pointet
Skal vi se...... Reallønn er hva du kan kjøpe av varer og tjenester for lønna Di, ikke?Har du lagt merke til at jeg spør Voff om å vise dette i både nominelle og reelle lønninger? Forstår du hva begrepet reallønn (som jeg har brukt i hvert eneste innlegg oppover) egentlig betyr?
Hvordan går det med forsøkene på å finne konkrete eksempler på arbeidstagergrupper som har fått lavere lønn i løpet av de siste 20-40 årene? Det skulle jo være «en rekke grupper», sa du, så det burde da være mulig å finne ett eller to konkrete eksempler med tilhørende tall?
Reallønnsutviklingen beregnes fra konsumprisindeksen, ikke fra boligprisene. I Norge ser det ut til å være ganske vanlig at folk bruker lønnsøkninger til å by opp boligprisene enda en runde. Reell lønnsøkning betyr at man har mer penger til overs etter å ha betalt dagligvarer, strøm etc, så man anser å ha råd til å betjene et høyere lån med resten, og byr derfor høyere på attraktive boliger. Boligprisveksten er mer en konsekvens av reallønnsveksten enn et motbevis.Skal vi se...... Reallønn er hva du kan kjøpe av varer og tjenester for lønna Di, ikke?
Om bolig kost går fra 25% til 60 % av lønna og lønnsveksten er 15% er det hva du kaller reallønnsvekst?
Har faktisk studert både samfunnsøkonomi og økonomisk ide historie.
Nettopp. Men kverulanter griper selvsagt et hvert halmstrå for å prøve og sette fast noen.Ja vi har fått mye bedre lønn men
Vis vedlegget 756042
Og som det heter, det er svarte løgner, hvite løgner og det er statistikkReallønnsutviklingen beregnes fra konsumprisindeksen, ikke fra boligprisene. I Norge ser det ut til å være ganske vanlig at folk bruker lønnsøkninger til å by opp boligprisene enda en runde.
Si det til Fellesforbundet. De vil sikkert være interessert foran neste lønnsforhandling, men selv holder de seg til definisjonen jeg nettopp brukte. Se også tallene deres.Og som det heter, det er svarte løgner, hvite løgner og det er statistikk
Folk generelt bruker ikke en spesielt stor andel av inntekten sin på bolig nå om dagen selv om boligprisene har steget mye de siste årene, grunnen er selvsagt at boliglånsrentene har gått rett i dass. Det er for øvrig først og fremst et storbyfenomen, ute på bøgda koster ikke en bolig allverden. Og så eier jo de langt fleste allerede sin egen bolig så boligkostnaden er ikke spesielt påvirket av hva som skjer med boligprisene - om de går opp eller ned endrer ikke hvor mye man må ut med pr. måned.Skal vi se...... Reallønn er hva du kan kjøpe av varer og tjenester for lønna Di, ikke?
Om bolig kost går fra 25% til 60 % av lønna og lønnsveksten er 15% er det hva du kaller reallønnsvekst?
Har faktisk studert både samfunnsøkonomi og økonomisk ide historie.
Du kan jo sette opp en oversikt over hva et lån koster , basert på 5 års fastrente - så er argumentet litt mer relevant!Ja vi har fått mye bedre lønn men
Vis vedlegget 756042
SSB har med husleie og (indirekte) boligpriser i KPI, det er til sammen den største enkeltkomponenten i indeksen og vekter litt under 20% totalt. Det er to litt forvirrende begreper som er "betalt husleie" og "beregnet husleie", her er hva SSB skriver om dette selvSom leietaker med lav lønn i Oslo går jævla mye av lønna Di til bokostnader. Myye mer enn den gang jeg jobba på Frydenlund bryggeri. At SSB driter i sånt gjør jo ikke livet enklere.
Det kan godt hende, men det er nå engang litt mer enn din husleie som inngår i konsumprisindeksen.Som leietaker med lav lønn i Oslo går jævla mye av lønna Di til bokostnader. Myye mer enn den gang jeg jobba på Frydenlund bryggeri. At SSB driter i sånt gjør jo ikke livet enklere.
Går man ned i lønn fra ett år til et annet og/eller jobber mer for samme årslønn er det en lønnsnedgang uansett definisjon.Reallønn er for øvrig et svært klart definert begrep.
Det er da en nominell lønnsnedgang, og om inflasjonen er positiv, som den nesten alltid er, så er det også en reallønnsnedgang. Dette er ikke spesielt vanskelig og det er ikke et politsk eller ideologisk ladet begrep som man kan putte hva man vil inn i. Det er et helt klart definert begrep.Går man ned i lønn fra ett år til et annet og/eller jobber mer for samme årslønn er det en lønnsnedgang uansett definisjon.
Ja, og så kan du vise oss disse «mange gruppene» som har fått en lønnsnedgang i perioden 1981-2021. Det var din påstand, og nå henviser du til nominelle lønnstall, så vis oss gjerne eksemplene. Med tall.Går man ned i lønn fra ett år til et annet og/eller jobber mer for samme årslønn er det en lønnsnedgang uansett definisjon.
Det SP legger opp til vil kreve betydelig med import av leger og sykepleiere. Det er allerede mangel på fastleger i distriktene i dag.Nåja.. byfantene er som vanlig navlebeskuende.... det finnes faktisk utrolig mye kompetanse ute i distriktene.....
Dette tror jeg det er allmenn enighet om - men hvem er det egentlig som har opplevd noe slikt.Går man ned i lønn fra ett år til et annet og/eller jobber mer for samme årslønn er det en lønnsnedgang uansett definisjon.
Problemet med helsetjenester og andre offentlige ytelser er at de over tid kommer med større krav til kompetanse og spesialisering. F eks både innen kreftbehandling og barnevern, psykiatri med mer. Det krever folk med etterutdanning og mye erfaring.Her handler det vel så mye om politisk ideologi og "fagtro".
Strømmen var likt priset over hele landet, før frislippet. Argumentet om at man muligens har billigere strøm over tid holder ikke for de med dårlig økonomi, som må betale den når regninga kommer.
Samme med Nesna og lokale sykehus; det har vært der i år-tier tidligere.
Vi så det samme under corona; " fagfolk" innen smittevern er så langt fra fagfolk på virkninger av tiltak der smitte knapt fantes som det omtrent er mulig å komme. Likevel var mantraet "fagfolkene sier ditt og datt".
Det SP legger opp til vil kreve betydelig med import av leger og sykepleiere. Det er allerede mangel på fastleger i distriktene i dag.
Hvor mange flere kan vi utdanne til å bli lønnet på statskassa før økonomien kneler? Det er et smertepunkt her.Kanskje man skal begynne å utdanne flere? Godt alternativ til mastersyken.....
Dette tror jeg det er allmenn enighet om - men hvem er det egentlig som har opplevd noe slikt.
Om ikke Norge kan utdanne de legene og sykepleierne vi trenger, hvilket land i verden kan da gjøre det?Hvor mange flere kan vi utdanne til å bli lønnet på statskassa før økonomien kneler? Det er et smertepunkt her.
Hvor mange flere kan vi utdanne til å bli lønnet på statskassa før økonomien kneler? Det er et smertepunkt her.
Hallo vi trenger da dikt forståere og kjønnsidentitetsforskereHvis vi trenger flere leger og sykepleiere er det vel en fordel å utdanne dem? Må da være bedre enn å utdanne flere kunsthistorikere og kjønnsforskere....
Dette er vel to eksempler av selvstendig næringsdrivende og ikke så veldig relevant til lønn og arbeidstakere.Drosjesjåførene f.eks. For å nevme noen.Maskinentrepenører som får stadig kortere prosjekter der de må konkurrere mot useriøse østeuropeiske aktører som driter i HMS og det meste annet. Etc....