I tilfelle noen av en eller annen merkelig grunn skulle være interessert i hva Tajik selv sier om saken så er her noen svar fra henne til Aftenbladet i går kveld...;
Videre melder avisen (Aftenposten) dette:
- Kjøpte egen leilighet i Oslo og meldte flytting dit i 2010.
- Oslo var skattekommunen fra 2011 til 2015.
- Meldte flytting i folkeregisteret tilbake til Sandnes i 2016.
- Skatteetaten har lagt til grunn at skattemessig bosted har vært Sandnes fra Tajik tiltrådte som politisk rådgiver 1.12.2006.
- Skatterettsprofessor Arvid Aage Skaar mener adresseendringen fra Sandnes til Oslo innebærer at man ikke lenger har rett til å anses som pendler etter spesialregelen for rikspolitikere.
Tajik har besvart utvalgte spørsmål Aftenbladet har stilt per e-post.
Hun påpeker at listen over ikke forholder seg til Skatteetatens vedtak.
– De har avklart at de mener jeg har vært skattemessig bosatt i Sandnes siden første tiltredelse i 2006. Det er lett å finne privatpraktiserende jurister som har meninger om hvordan saken min burde bli vurdert, men jeg må forholde meg til at saken min er vurdert, kontrollert og konkludert på – og det er at jeg er å anse som pendler fra Rogaland.
Videre:
– Skatteetaten har i sin kontroll av stortingsrepresentantene også kontrollert meg. Skatteetaten har avklart at jeg har pendlerstatus, er skattemessig bosatt i Rogaland, og at alt i kontrollperioden ellers har vært etter regelverket.
– Jeg har hatt pendlerreiser til leiligheten jeg eide og bodde i på Sandnes i tre år, og hatt foreldrehjemmet som base det siste halvannet året, mens jeg har lett etter et større sted som bedre passer for min familiesituasjon med et lite barn. Eneste forskjellen på meg og enkelte andre representanter er at jeg har valgt å ikke bo i gratis pendlerbolig, men i stedet ta kostnadene ved bolig i Oslo selv. Det gjør meg ikke til en mindre «verdig» pendler, det betyr bare at jeg ikke belaster skattebetalerne med utgifter til bolig i Oslo.
– Aftenposten gjør et poeng av at Stortinget dekket dine pendlerreiser til foreldrene i Sandnes selv om du bor i din egen leilighet i Oslo med ektemann og barn. Hva synes du om omtalen?
– Den gir et feilaktig bilde av min situasjon og mitt liv. I dekningen likestiller Aftenposten Skatteetatens vedtak i min sak, som dokumenterer at jeg har pendlerstatus, med ytringer fra personer jeg aldri har møtt og som hevder å kunne gjøre jobben til Skatteetaten bedre enn Skatteetaten selv. Det er lov å ha ulike meninger, men jeg må nesten forholde meg til regelverket slik det er, skriver Tajik.
Hun har blant annet ikke svart på følgende:
- Bør vi oppfatte deg som pendler når den vanligste arbeidsreisen din er fra hjemmet ditt i Oslo til Stortinget i Oslo?
- Hvis vi ser bort fra skatterett, juss og tjenestereiser: Er det på sin plass at Stortinget betaler en stortingsrepresentant sin private reise fra egen bolig i Oslo til foreldrenes bosted i et annet fylke?
Sigbjørn Aanes
Aanes var i en årrekke kommunikasjonstopp i Høyre og en av Erna Solbergs nærmeste rådgivere. I dag er han partner og seniorrådgiver i First House.
Oppsummert kritiserer han Aftenpostens artikkel slik:
Helt håpløs. Ukritisk tendensiøs. Manglende forståelse for livet utenfor Ring 3 i Oslo. Det er ikke Ap og Tajik, men politikken og folket som taper på dette.
– Har saken i Aftenposten ingenting i offentligheten å gjøre?
– Hadde dette vært en isolert sak, kunne det vært interessant, men i lys av alle sakene som er skrevet, er dette bare enda en mistenkeliggjøring rundt politikere og ordninger – en ikke-sak som nok en gang bidrar til å gjøre det vanskelig for folk i politikken.
– Har pressen eller politikere bidratt mest til det?
– Som på et godt, gammeldags julebord har begge parter bidratt. Politikere har gjort dumme ting, men pressen bidrar til å gjøre dette unødig vanskelig. Jeg er faktisk reelt bekymret, sier han.
Aanes understreker at det må være særordninger for stortingsrepresentanter hvis vi ønsker representasjon fra hele Norge – og at det skal være mulig med familieliv og tilknytning til fylket man representerer, også om kjernefamilien er med til Oslo.
– Jeg er oppriktig bekymret for at det blir vanskeligere å rekruttere til politikken og beholde politikere. Vi kommer til å ende med dårligere politikere på Stortinget hvis man skal måle goder og lønn som om de var ordinære arbeidstakere, og pressen skal mistenkeliggjøre bruk av rettighetsbaserte ordninger. Det taper hele samfunnet på i lengden og representerer, satt på spissen, en trussel mot demokratiet, sier han.
– Det er ingen vanlig jobb. De har ikke vanlige ferier, de er ikke underlagt arbeidsmiljøloven, og Stortinget er ikke deres arbeidsgiver, sier han.
Han beklager at politikere nå tenderer til å legge seg flate når slik kritikk kommer. Derfor hyller han at Tajik sier at dette er noe hun har krav på.
– Så synes jeg at Mímir skal vokte seg for å framstå som moralens vokter. De av oss som kjenner Mímir, vet at han kanskje ikke bør gjøre akkurat det, men jeg kjenner igjen en god populist når jeg ser og hører ham.
Mímir Kristjánsson
– Det kan godt hende at hun er skattemessig bosatt og folkeregistrert i Sandnes, men hun pendler jo ikke til Sandnes. Hun bor i Oslo med mann og barn. Hun har bodd i Oslo i en årrekke i ulike boliger. Hun reiser knapt hjem og er ikke en pendler, sier Kristjánsson til Aftenbladet.
– Er det Hadias problem at systemet er som det er?
– Nei, Hadias problem er at hun bruker systemet på en dårlig måte. Det er fullt mulig å få dekket tjenestereiser til Rogaland 365 dager i året, men Stortinget skal ikke dekke en privat tur til foreldrene med mindre du faktisk er en pendler.
– Hun virker å holde seg innenfor regelverket formelt, men når hun er politiker, ikke bare jurist, så er det også et spørsmål om tillit, ikke bare om hun har funnet en ordning der hun er innafor reglene.
– Du har selv vært student bare for å få tilgang på studentgoder. Når ble egentlig du moralens vokter?
– Jeg tror jeg egentlig har en ganske slett moral. Jeg har gjort mye dumt i livet, men poenget må være å rydde opp i noe som synes å være en ukultur, sier han.
– Jeg er helt uenig med Sigbjørn Aanes. Det er belastende å være pendler og ha pendlerbolig, men problemet som er skapt, er ikke kritisk journalistikk. Det er politikerne som har utnyttet ordningen. Noen har brutt loven, noen har forfalsket dokumenter, andre har utnyttet ordningen til sin gunst og kanskje også innenfor reglene. Når legitime pendlerordninger utnyttes, risikerer vi å miste og undergrave legitimiteten til ordningene, sier han.
Tajik svarer slik på kritikken:
– Skatteetaten har avklart at jeg er pendler. Jeg følger regelverket. Min situasjon er den samme som for alle andre distriktsrepresentanter som velger å ha familien sin i Oslo. Eneste forskjellen er at jeg har valgt å betale for bolig i Oslo selv, fremfor å bo gratis i pendlerbolig slik Mímir gjør. Kostnadene Mímir på denne måten påfører skattebetalerne, overgår med god margin det pendlerreisene mine koster.
Aftenposten
Tone Tveøy Strøm-Gundersen, nyhetsredaktør i Aftenposten, skriver til Aftenbladet at Tajik er folkeregistrert hos sine foreldre i Sandnes, men har fast bosted i Oslo:
– Stortinget dekker dermed pendlerreisene hennes mellom Oslo og Sandnes. Skatteetaten vurderer at folkeregisterloven og skatteloven ikke åpner for at en politiker først kan bryte tilknytningen til hjemstedet ved å melde flytting til Oslo og deretter reetablere seg på hjemstedet med mindre spesielle vilkår er innfridd.
– Aftenpostens vurdering er at det er av offentlig interesse å problematisere intensjonen med regelverket og Tajiks praktisering av det. Tajik viser til at Skatteetaten i sin kontroll av stortingsrepresentantene har gjennomgått hennes bo- og skatteforhold og vurdert at hun har rett på pendlerstatus. Selv om vi ikke kommer helt til bunns i spørsmålet om Tajik har krav på ytelsene, er det av verdi å skape debatt om utformingen av regelverket.
– Aftenposten jobber for å skaffe dokumentasjon og egne kilder for å belyse problemstillingene fra flere sider på en best mulig måte. Vi ber for eksempel alle politikere, ikke bare Hadia Tajik, om dokumentasjon på vedtakene fra Skatteetaten i forbindelse med at flere har blitt kontrollert, legger hun til.
Flytter til Strand
Tajik forteller NRK at hun har funnet en plass i Strand kommune og er i gang med å flytte dit.
Hun opplyser Aftenbladet at den leies til vanlig markedsleie og at flyttingen skal være i boks rundt nyåret.
– Jeg liker meg godt der, og mannen min er glad i nærheten i til fjorden. Vi fisker og setter garn iblant når vi har tid, og datteren vår elsker å bli med ut i en liten motorbåt som vi har fått låne. Det er viktig for meg at datteren min vet hvor jeg kommer fra.
– Blir Strand basen for deg og din familie?
– Det blir min base. Min ektefelle har ingen tilknytning til mitt opprinnelige hjemsted, men han og datteren vår blir med til denne boligen på helgeturer og ferier.
– Beholder dere boligen i Oslo?
– Ja, alternativet er å flytte inn i gratis pendlerbolig, og det ønsker jeg ikke.
– Vi har lenge planlagt at jeg skal finne et sted i Strand kommune, der jeg vokste opp. Dette er bakgrunnen for at jeg solgte leiligheten jeg eide og bodde i på Sandnes da barnet vårt bare var noen uker gammelt. Jeg ønsket et større sted, der hun og mannen min også vil trives når de er med meg til hjemfylket. På denne måten kan hun også bli kjent med fjell og fjord som har vært viktig for meg i min egen oppvekst. Vi har endelig funnet et sted som passer for oss i Strand, og planen er at jeg snart kan flytte dit.