Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.692
    Sted
    Bergen
    Ørten ganger værre enn solbriller det der. Man er vel også i gråsonen for innsidehandel.
    Ja, hvis ikke dette er inside så vet ikke jeg;
    Staten skal kjøpe/investere/gi bidrag til en (stor) industri(aktør), og en av de som er med i beslutningen kjøper aksjer….

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.871
    -Han sier han ønsker å fortsette som statsråd, men at det forutsetter at han har tillit.

Hvem står frem med tillit til han? Han ryker nå. Da kan han jo også innrømme SMS`en med det samme så er det også gjort.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    -Han sier han ønsker å fortsette som statsråd, men at det forutsetter at han har tillit.

Hvem står frem med tillit til han? Han ryker nå. Da kan han jo også innrømme SMS`en med det samme så er det også gjort.
    intet viser tydeligere hvor markspist han er i ryggraden, enn at han ikke har skamvett nok til å gå fra posten for egen maskin.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.109
    ta det med ro; han blir sittende mens støre følger nøye med.
    Støre er mest opptatt av prisen på melk og Zalo. :p 🤭😏 :unsure:

– Jeg har jo ikke en helt normal hverdag som statsminister, og jeg får god lønn for jobben. Men jeg ser jo at melk, oppvaskmidler og andre husholdningsartikler blir dyrere, sier Støre.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Støre, som jo er så glad i NPM, burde muligens innføre det der det trengs aller mest; i regjeringen. Habilitetsregler virker til å være opp til den enkelte statsråd selv å vurdere.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.338
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trøsten får vel være at han tapte på handlene sine

Borten Moe sier at han solgte disse aksjene torsdag denne uken, etter at E24 tok kontakt to dager tidligere.

Ifølge opplysningene han har gitt E24, solgte han aksjene for 2,6 millioner kroner. Det er 185.500 kroner mindre enn han kjøpte dem for.

Forøvrig burde alle på stortinget gjort som Støre og satt pengene i banken.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - Jeg kommer ikke på noe potensielt grovere tillitsbrudd i politikken, sier jusprofessor Hans F. Marthinussen etter at forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) innrømmer brudd på regjeringens habilitetsregler.

«Han kan umulig bli sittende og han må etterforskes for innsidehandel», skriver professoren ved Universitetet i Bergen.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.874
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fatter ikke et det er mulig å gjøre noe slikt. Muligheten for store gevinster svært lav, muligheten for å bli oppdaget svært høy.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.338
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det virker som om politikerne tror de er hevet over loven, eller at de stort sett alltid slipper billig unna.
    Kanskje vi som borgere bør kreve høyere konsekvenser for politikere..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ørten ganger værre enn solbriller det der. Man er vel også i gråsonen for innsidehandel.
    Det er ikke i gråsonen, men klokkerent. Det går ikke å påstå at man «tilfeldigvis» kjøpte aksjer den ene uken gjennom et investeringsselskap for deretter å være med på å tildele samme selskap en milliardkontrakt den neste. Som om man stiller helt uforberedt på regjeringsmøter og ikke aner hvilke saker som skal behandles før man er der, eller allerede ha glemt at man selv har stor økonomisk interesse i utfallet av saken og derfor er inhabil.

Jusprofessor Hans F. Marthinussen ved Universitetet i Bergen mener at Sp-nestleder og forskningsminister Ola Borten Moe må politietterforskes etter avsløringen om statsrådens kjøp av aksjer i det delvis statskontrollerte våpenselskapet Kongsberg Gruppen.

Aksjene ble kjøpt én uke før regjeringen varslet en milliardkontrakt til Nammo, et selskap Kongsberg Gruppen har har en stor, indirekte eierandel i.

- Dette er jo helt spinnvilt. Borten Moe kan umulig bli sittende og han må etterforskes for innsidehandel, skriver Marthinussen på Twitter.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Det er ikke i gråsonen, men klokkerent. Det går ikke å påstå at man «tilfeldigvis» kjøpte aksjer den ene uken gjennom et investeringsselskap for deretter å være med på å tildele samme selskap en milliardkontrakt den neste.
    Jeg er omfattet av innsidereglene og at noe slikt som dette på noen måte skal kunne være innenfor fremstår for meg som fullstendig usannsynelig.

Jeg må søke om tillatelse til å kjøpe og selge enhver aksje og får da enten "ja" eller "nei" som svar - ingen begrunnelse da selve begrunnelsen vil kunne kvalifisere som innsideinfo.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Borten Moe ber om å få sparken (+) | DN

Statsråder kan kjøpe eller selge aksjer, men må vise «stor aktsomhet». Regjeringens egen håndbok sier at statsråder ikke skal «handle eller eie finansielle instrumenter dersom handelen eller eierskapet kan være egnet til å svekke tilliten til den ansatte selv eller til regjeringen, Statsministerens kontor eller departementene».

....

Borten Moe innrømmer selv at han var inhabil da regjeringen behandlet saken. Likevel valgte han å ikke erklære seg inhabil. Det kan neppe ha vært fordi han hadde glemt at han brukte 415 000 kroner på å kjøpe 1000 aksjer i Kongsberggruppen syv dager tidligere.

At handelen til Borten Moe er «egnet til å svekke tilliten» til både regjeringen og ham selv er soleklart. Men det som er uklart er hva det er som driver statsråder i regjeringen Støre til å opptre naivt, slumsete og arrogant?

Anette Trettebergstuen måtte gå av etter grove brudd på habilitetsreglene. Kunnskapsminister Tonje Brenna brøt også reglene for habilitet, men fikk lov til å fortsette.

Hvis Ola Borten Moe får lov til å fortsette etter å ha brutt reglene både for aksjehandel og habilitet er det et signal om at statsminister Jonas Gahr Støre aksepterer klare brudd på regjeringens egne regler. Det er det umulig for Støre å forsvare

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er omfattet av innsidereglene og at noe slikt som dette på noen måte skal kunne være innenfor fremstår for meg som fullstendig usannsynelig.

Jeg må søke om tillatelse til å kjøpe og selge enhver aksje og får da enten "ja" eller "nei" som svar - ingen begrunnelse da selve begrunnelsen vil kunne kvalifisere som innsideinfo.
    Samme her. Dessuten gjelder det samme min nærmeste familie - de får ikke lov til å handle i aksjen, obligasjoner eller relaterte verdipapirer uten å spørre meg først. Om man skulle bryte de reglene er Økokrim nådeløse. Derfor gjør man bare ikke det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Skal tygge litt på den og se om jeg forstår etterhvert. Holder ikke pusten.
    Han har åpenbart brutt habilitetsreglene, den er klokkeren. Om det kvalifiserer som innsidehandel rent juridisk er riktig nok en annen skål, men det er sett fra utsiden ikke spesielt lett å tro på at han ikke hadde noen aning om hva regjeringen skulle diskutere om en ukes tid ang kontrakten med Nammo.

Hvorfor regjeringsmedlemmer i det hele driver med dette er heller ikke spesielt lett å skjønne. Det er ikke verboten for de å handle aksjer i norske selskaper men det er ikke det samme som at de bør drive med det da beslutninger regjeringen tar har evne til å påvirke en rekke selskaper rimelig direkte så potensialet for å havne i omdømmetrøbbel burde være ganske åpenbar.

Hvorfor de ikke bare holder seg til brede aksjefond, og da helst fond som i all hovedsak investerer utenfor Norge så lenge de er i politikkens innerste sirkler er svært vanskelig å skjønne, eventuelt bare setter pengene i banken.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.039
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er dette den mest "klønete" regjeringen vi har hatt (?)
    Vi har hatt saker som Kings Bay, EF rundene osv, osv.
    Og Erna's regjeringer var ikke uten sine ting, eks. forbruk av justisministere.
    Men allikevel...(?)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.871
    Same procedure..

Prøver seg->buksa på knærne->simulerer at man ligger helt flat->bløffer...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Aftenposten:

Om Donald Duck skal fremstille vanskene med å regjere, kan hovedfigurene godt hete Jonas Gahr Fjøre, Anette Kvekkebergstuen og Ola Stjerten Moe.

Det er noe umiskjennelig tegneserieaktig over det som skjer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Da Ronald Reagan regjerte i sin tid var det noen tyske aktivister som lagde bumper stickers med bilde av Donald (Duck) med teksten
    "Donald Statt Ronald" :ROFLMAO: :ROFLMAO:

For de uinvidde og ikke så helt språkmektige så kan det oversettes med Donald istedenfor Ronald!

1689953183693.png

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    Det er vanskelig ikke å fryde seg en smule.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.110
    Sted
    Portugal
    Var vel kun de som stemte rødgrønt og bondepartiet som trodde dette skulle gå bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn