Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.404
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En annen mulig forklaring er at det er Sp som har fått mest gjennomslag i regjering. Trygve knatrer på med sin reversering, mens Jonas følger situasjonen nøye.

Lite fokus på tradisjonelle Ap-saker, det som slipper til i nyhetsbildet er Tonje Brenna som taler Høyre-språk om at folk på komme seg opp om morran.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En annen mulig forklaring er at det er Sp som har fått mest gjennomslag i regjering. Trygve knatrer på med sin reversering, mens Jonas følger situasjonen nøye.

Lite fokus på tradisjonelle Ap-saker, det som slipper til i nyhetsbildet er Tonje Brenna som taler Høyre-språk om at folk på komme seg opp om morran.
    Ja, at Ap taler Høyre-språk gir desillusjonerte velgere. Helt klart. Når de i tillegg skal "følge nøye med", ha utvalg, utredninger - alt annet enn sosialdemokratisk politikk... Da er ikke 14,2% bunnen. Det hele begynte med at SP klarte å holde SV utenfor regjering. Siden har det gått jamnt nedover.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Holmestrand
    Raymond Johansen, Helga Pedersen, Trond Giske, Marianne Marthinsen listen er sikkert mye lengre av mange dyktige folk som mer eller mindre er skvisa ut.
    Man kan få inntrykk av Støre er som en tsar som sørger for at folk som kan gjøre ham rangen stridig skyves ut.
    Det er sikkert å banne i kirka, men jeg klarer ikke helt å forstå at AP har råd til å la vær å bruke Giske.
    I hvert fall ikke å starte en intern skyttergravskrig for å holde ham ute.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    Det er sikkert å banne i kirka, men jeg klarer ikke helt å forstå at AP har råd til å la vær å bruke Giske.
    I hvert fall ikke å starte en intern skyttergravskrig for å holde ham ute.
    Mja. Sant det. Men det er jo ingenting som hindrar Giske i å faktisk koma med politiske utspel. Altså, slike som har meir enn indremedisinsk funksjon.

Faktisk er han sannsynlegvis den politikaren som ikkje sit på Stortinget som har best tilgang til riksmedia.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Oslo
    Mja. Sant det. Men det er jo ingenting som hindrar Giske i å faktisk koma med politiske utspel. Altså, slike som har meir enn indremedisinsk funksjon.
    Leste nettopp der Giske tok opp strømpriser (jada hakk i plata) unges vansker med dagens boligmarked nyfattigdom i Norge og gutters vilkår i skolen.
    Absolutt politiske utspill, men har Ap ledelsen med Støre i spissen vært på ballen her?
    Brennas siste svar til Mimir var at det ikke kom på tale med litt ekstra til NAV klienter til jul

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Portugal
    Dette ser lovende ut, Støre får Ap ned til 10%, tror han klarer det.

Vedum under sperregrensen, han trenger ingen hjelp med dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er vel mest når AP vil bli fjerde største parti i en meningsmåling, og hvem som da er på tredjeplass.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det ser ikke veldig aktuelt ut de neste fire årene, når det snarere er et mål for trump & co å rasere skolevesenet og utrope samfunnsfaglærere og bibliotekarer til folkefiender, og akkurat det er vel heller ikke tilfeldig fra deres side.
    Hvis Geita har kildene i orden taler det for at vi har en jobb å gjøre for å holde skolene og bibliotekene som uavhengige kunnskapsinstitusjoner.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo ingenting som hindrar Giske i å faktisk koma med politiske utspel. Altså, slike som har meir enn indremedisinsk funksjon.
    Medisin eller gift?
    Støres mindretallsregjering har så langt vært en 3-årig misære for Ap. Nå følger spliden om Støres fremtid, med renkespill og avisoverskrifter hvert fall frem til landsmøtet i mai. Den spliden vil trekke Ap ytterligere ned i søla. Så, på toppen av alt, kommer Giske inn fra sidelinja og skaper ny splid. Han er jo hatet av AUF og de unge partimedlemmene.
    Det blir et svært skadeskutt Arbeiderparti som skal prøve å føre valgkamp til neste år.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.740
    Medisin eller gift?
    Støres mindretallsregjering har så langt vært en 3-årig misære for Ap. Nå følger spliden om Støres fremtid, med renkespill og avisoverskrifter hvert fall frem til landsmøtet i mai. Den spliden vil trekke Ap ytterligere ned i søla. Så, på toppen av alt, kommer Giske inn fra sidelinja og skaper ny splid. Han er jo hatet av AUF og de unge partimedlemmene.
    Det blir et svært skadeskutt Arbeiderparti som skal prøve å føre valgkamp til neste år.
    Ikke akkurat imponerende alternativer til Jonas G Støre. Krass artikkel !

"En med tidligere kommunistbakgrunn, med noen kurs i litteratur og sosiologi, hvis eneste petroleumserfaring var å tanke opp bilen, ble olje- og energiminister. Kjønn og geografi har vært de primære kvalifikasjonskriteriene.

Kronprinsessen og nestlederen i Ap, som trekkes frem som redningskvinne og statsministerkandidat for Norge, i en verden som mildt sagt kan komme til å klamre seg fast til kanten av stupet i 2025, er Tonje Brenna.
    Ballasten hennes er videregående skole med karakteren 2 i praktisk matematikk. Hun har ingen relevant sivil arbeidserfaring. Eneste tidligere bragd er overlevelse av Utøya. Som et tilleggsmoment, antallet stempler i passet hennes er nært null."

1733818771113.png

Alternativene til Støre er verre | Finansavisen

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    Leste nettopp der Giske tok opp strømpriser (jada hakk i plata) unges vansker med dagens boligmarked nyfattigdom i Norge og gutters vilkår i skolen.
    Absolutt politiske utspill, men har Ap ledelsen med Støre i spissen vært på ballen her?
    Brennas siste svar til Mimir var at det ikke kom på tale med litt ekstra til NAV klienter til jul
    Trur eg også såg eit intervju der han tok opp desse punkta, og ja, sjølvsagt er det politiske spørsmål.

Og du har heilt rett i at Ap, stort sett ikkje har rørt desse punkta: unnataket er straum, der dei innførte ei statleg finansiert prisdemping. Utover det sette Vedum ned eigenkapitalkravet frå 15% til 10%, men det må i beste fall reknast som ein varsam impuls om å auka temperaturen i marknaden litegrann (med rentenivået vi har i dag er neppe eigenkapitalkravet så viktig i det heile tatt). Kor mykje det hjelper unge til å kjøpa hus, anar eg ikkje. Tviler på at det har så mykje å seia.

Det eg etterlyser frå Giske er vel at han lanserer kva han meiner bør gjerast på kvart punkt.

Det har vore ein god strategi i andre parti å ha litt alternative røyster som delvis køyrer sitt eige politiske prosjekt. FrP perfeksjonerte det ei stund. Mímir fungerer delvis slik i Raudt, Trædal i MDG og Lundteigen (og Ola Borten Moe) gjorde i si tid det i Sp. Ja, til og med Ap har hatt slike, først og fremst Jan Bøhler.

Giske er i ein posisjon der han kan gå ut og laga politikk på frihand om han vil, kanskje også utan å formulera det som ein direkte kritikk av leiinga i dag. Dersom den hardaste kritikaren av Støre er fyrstekandidaten i Trøndelag, er det iallfall ikkje til bate for Ap.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Holmestrand
    Trur eg også såg eit intervju der han tok opp desse punkta, og ja, sjølvsagt er det politiske spørsmål.

Og du har heilt rett i at Ap, stort sett ikkje har rørt desse punkta: unnataket er straum, der dei innførte ei statleg finansiert prisdemping. Utover det sette Vedum ned eigenkapitalkravet frå 15% til 10%, men det må i beste fall reknast som ein varsam impuls om å auka temperaturen i marknaden litegrann (med rentenivået vi har i dag er neppe eigenkapitalkravet så viktig i det heile tatt). Kor mykje det hjelper unge til å kjøpa hus, anar eg ikkje. Tviler på at det har så mykje å seia.

Det eg etterlyser frå Giske er vel at han lanserer kva han meiner bør gjerast på kvart punkt.

Det har vore ein god strategi i andre parti å ha litt alternative røyster som delvis køyrer sitt eige politiske prosjekt. FrP perfeksjonerte det ei stund. Mímir fungerer delvis slik i Raudt, Trædal i MDG og Lundteigen (og Ola Borten Moe) gjorde i si tid det i Sp. Ja, til og med Ap har hatt slike, først og fremst Jan Bøhler.

Giske er i ein posisjon der han kan gå ut og laga politikk på frihand om han vil, kanskje også utan å formulera det som ein direkte kritikk av leiinga i dag. Dersom den hardaste kritikaren av Støre er fyrstekandidaten i Trøndelag, er det iallfall ikkje til bate for Ap.
    Hvis noen flere kjøper hus, så kan det kanskje løsne litt i byggebransjen som sliter om dagen?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.448
    Vi kan skadefryde, kose oss og like at det går dårlig med AP, de har jo egentlig lagt opp til det selv, det er litt andre tider der ute nå der ting skjer fort, ref. andre land, skolevalg, gallup etc. Men uansett hvor lite vi liker AP så trenger landet et sterkt AP enten det er i posisjon eller opposisjon, jeg tror ikke at et styringsparti som AP i noe som minner om full oppløsning er til gode for landet på sikt, men de har en skikkelig jobb å gjøre for å få det på skinner igjen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    575
    Sted
    Aarhus

Jeg holder Ap direkte ansvarlig for dette, all den tid de lar markedet styre pris. Det er IKKE sosialdemokratisk politikk. Så kan de jo fortsatt undres over katastrofale meningsmålinger...
    Et markedsbasert kraftsystem ble innført i 1991. sosialdemokratisk politikk bleerstattet med "sosialliberalisme " av Bruntland med andre ord.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.598
    Slik blir det når alle plasser fylles med bachelor- og mastergrader.
    Da høres det meste ut som en master-oppgave.
    Nå var den kampanjen ment selvironisk, da. Men ironi i en hver form er vel ganske vanskelig i slike skriftlige annonser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.762
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et markedsbasert kraftsystem ble innført i 1991. sosialdemokratisk politikk bleerstattet med "sosialliberalisme " av Bruntland med andre ord.
    Det ble det, og resultatet ble akkurat som forutsatt. Det tok bare litt tid. Markedet tenker ikke på fellesskapet, derimot å fylle egne lommer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan skadefryde, kose oss og like at det går dårlig med AP, de har jo egentlig lagt opp til det selv, det er litt andre tider der ute nå der ting skjer fort, ref. andre land, skolevalg, gallup etc. Men uansett hvor lite vi liker AP så trenger landet et sterkt AP enten det er i posisjon eller opposisjon, jeg tror ikke at et styringsparti som AP i noe som minner om full oppløsning er til gode for landet på sikt, men de har en skikkelig jobb å gjøre for å få det på skinner igjen.
    Men er det noe som helst som tyder på at AP/SP har noe som helst relevant å melde om ting folk flest er opptatt av? Reversere kommunesammenslutninger, ja. Den satt, tenker jeg.

Et styringsparti bør helst styre i noenlunde riktig retning også.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.448
    Men er det noe som helst som tyder på at AP/SP har noe som helst relevant å melde om ting folk flest er opptatt av? Reversere kommunesammenslutninger, ja. Den satt, tenker jeg.

Et styringsparti bør helst styre i noenlunde riktig retning også.
    Har ikke nevnt SP, heller ikke dette reverseringsgreiene du aldri blir ferdig med. Som jeg skrev så ser jeg det som en bra ting hvis vi har sterke styringspartier og da på begge sider, AP har alltid vært et solid styringsparti, slik AP fremstår nå så er det bare vas, jeg har ikke svar på hvorfor det er blitt slik og hva de må gjøre utenom at de har en jobb foran seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke nevnt SP, heller ikke dette reverseringsgreiene du aldri blir ferdig med. Som jeg skrev så ser jeg det som en bra ting hvis vi har sterke styringspartier og da på begge sider, AP har alltid vært et solid styringsparti, slik AP fremstår nå så er det bare vas, jeg har ikke svar på hvorfor det er blitt slik og hva de må gjøre utenom at de har en jobb foran seg.
    Det er vel ikke veldig vanskelig: Det har blitt slik fordi AP og dets ulike fraksjoner er mer opptatt av å makt enn hva de skal bruke den til. Så de lot seg binde til Vedums nasjonalpopulistiske mast og lot ham bestemme kursen. Hele veien ned.

Hva de må gjøre med det får de finne ut selv, men pr nå fremstår det som et litt overflødig parti. Trøsten får være at det enda kan bli verre: Det nederlandske arbeiderpartiet fikk 5,7 % i siste to valg, samme både i 2017 og 2021, ned fra 24,8 % i 2012.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min norske kommune har også en diskreditert AP-ordfører, valgt med støtte fra FrP:
    Ett år vurderte jeg å male et paroleskilt med “Nei til vold i utelivet” og stille i 1. maitoget i Son, men regnet med å bli kastet på sjøen. Fruen nedla veto av hensyn til barna som skulle gå i korpset. Det var jo derfor jeg var pålagt å stille opp der den dagen, så jeg mente jeg kunne gjøre det beste utav det, men nei, nei, og blankt nei. Fillern. De som forsto syntes ideen var rasende morsom.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.680
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Salmalaks har endt opp i prisklasse luksus, kombinert med all støyen rundt oppdrettslaks generelt, er vel hovedårsaken til liten etterspørsel,...
    Om prisnivået faktisk avspeiler reelle produksjonskostnader, eller opphauset pris pga "merkevare" aner jeg ikke....

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.474
    Det har vel gått opp for folk at Salmalaks er sterkt overpriset. Helt vanlig oppdrettslaks i en litt snasen innpakning lurer ikke folk lenger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn