Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    Bravo, Finansminister Vedum!Fondsbransjen har i mange år klaget på særnorske regler, og varlset om utflytting hvis ikke Finansdepartementet tar affære.
    Eg har for så vidt fått med meg at det er nokre litt rare norske reglar for ein del fond, utan at eg er i stand til å vurdera om dei er fornuftige. Sånn har det vel alltid vore, at finansbransjen har sett på kule ting dei kan gjera i utlandet og pressa på for å få lov. Las nett eit intervju med Peter Warren der han snakka om obligasjonar på 1980-talet.

Men er det ikkje litt besynderleg at Storebrand gjer det no, rett før vi med alt sannsyn får ei Høgre/FrP-regjering som skal gje alle dei med pengeflyttar-briller (og HP 12c) alt dei ønskjer seg?

Det må jo også handla om at dei ikkje akkurat ser føre seg at ein finansminister frå Høgre vil fiksa biffen, heller.

(Eg trur også kritikken av dei norske fondsreglane byrja under Solberg-regjeringa, men det kan vera eg hugsar feil).

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Bravo, Finansminister Vedum!
    Fondsbransjen har i mange år klaget på særnorske regler, og varlset om utflytting hvis ikke Finansdepartementet tar affære.
    Norge har hatt særregler for rentefond siden lenge før Vedum og klagingen fra fondsbransjen startet også lenge før Vedum. Så hvorfor tenker du at dette spesifkt er Vedums feil og ikke f.eks forgjengeren?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.644
    Torget vurderinger
    2
    Norge har hatt særregler for rentefond siden lenge før Vedum og klagingen fra fondsbransjen startet også lenge før Vedum. Så hvorfor tenker du at dette spesifkt er Vedums feil og ikke f.eks forgjengeren?
    Det er Vedum som styrer nå, regjeringen burde ha endret dette raskere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Det er Vedum som styrer nå, regjeringen burde ha endret dette raskere.
    Dette i motsetning til forrige regjering som hadde akkurat samme problemet med samme klaging fra fondsbransjen uten at de gjorde noesomhelst med saken?

Det er ikke særlig mer komplisert enn at det ikke er noen politikere som har brydd seg om dette. Det er et svært perifert problem for ekstremt få velgere og ikke noe noen har sett noe særlig behov for å prioritere.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.644
    Torget vurderinger
    2
    Dette i motsetning til forrige regjering som hadde akkurat samme problemet med samme klaging fra fondsbransjen uten at de gjorde noesomhelst med saken?

Det er ikke særlig mer komplisert enn at det ikke er noen politikere som har brydd seg om dette. Det er et svært perifert problem for ekstremt få velgere og ikke noe noen har sett noe særlig behov for å prioritere.
    Det stemmer at forrige regjering heller ikke gjorde noe med dette, men det endrer ikke at det faktisk er den sittende regjeringen som er ansvarlig for dette nå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    Det stemmer at forrige regjering heller ikke gjorde noe med dette, men det endrer ikke at det faktisk er den sittende regjeringen som er ansvarlig for dette nå.
    Etter å ha sett på sakene du la ut, ser det ut som om Finansdept prøvde å koma med nokre tiltak i haust, men at Storebrand seier "for lite, for seint".

Kan det vera at selskap som Nordea, Storebrand, Alfred Berg/BNP osb eigentleg ser liten grunn til å ha eigne forvaltningsavdelingar Noreg og Sverige, i all den tid dei handlar globalt og uansett vil henta kapital iallfall frå heile EØS-området? Altså: at det ikkje vil endra seg substansielt sjølv om ein får rydda opp regelverket?

Det skin også gjennom i det som vert sagt i sakene at det norsk finansnæring eigentleg ønskjer seg, er å få lov til å forvalta Oljefondet. Om det er klokt, anar eg ikkje.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.090
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det skin også gjennom i det som vert sagt i sakene at det norsk finansnæring eigentleg ønskjer seg, er å få lov til å forvalta Oljefondet. Om det er klokt, anar eg ikkje.
    Ja, det er jo for ille at overskuddet fra oljefondet kommer hele folket til gode, og ikke reserveres en gjeng private knappetellere...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Etter å ha sett på sakene du la ut, ser det ut som om Finansdept prøvde å koma med nokre tiltak i haust, men at Storebrand seier "for lite, for seint".

Kan det vera at selskap som Nordea, Storebrand, Alfred Berg/BNP osb eigentleg ser liten grunn til å ha eigne forvaltningsavdelingar Noreg og Sverige, i all den tid dei handlar globalt og uansett vil henta kapital iallfall frå heile EØS-området? Altså: at det ikkje vil endra seg substansielt sjølv om ein får rydda opp regelverket?
    Det eneste konkrete jeg har sett er behandlingen av rentefond som skattesubjekter, som i praksis medfører at man ikke kan ha akkumulerende rentefond men overskuddet i fondet betales ut hvert år og beskattes på andelseiers hånd. Altså at man løpende må skatte av renteinntekter og verdiendringer, om du vil. Dersom fondet ikke har overskudd så betales ikke ut noe og man får heller ikke løpende fradrag for tap så vidt jeg vet (slike fond kan gå med tap ved f.eks store renteoppganger og/eller store endringer i påslagene for kredittrisiko eller store konkurser (særdeles sjeldent)).

Jeg stusser litt på dette siden det er ganske grei skuring å få utsatt skatt på rentefond her i landet, man må bare eie de på en investeringskonto. Da kan man også skattefritt rebalansere mellom renter og aksjer, noe som alt annet like er bedre enn å kun ha utskatt skatt på rentefond.

Følgelig tror jeg egentlig det ligger noe mer bak enn dette med rentefond uten at jeg helt vet hva det evt skal være.

Edit: Det var noe med valutasikring av ulike andelsklasser innenfor samme fond. Men der er tydeligvis regelverket endret nå

Finansdepartementet gjør lettelser i regelverket for verdipapirfond - regjeringen.no

Finansdepartementet har i dag fastsatt endringer i verdipapirfondforskriften som åpner for valutasikring innenfor en andelsklasse i verdipapirfond. I tillegg gjøres endringer som gir større fleksibilitet for spesialfond.
    – Endringene innebærer at kunder i norske fond kan få tilgang til nye produkter samtidig som verdipapirfondbransjen får større fleksibilitet til å tilby produkter som etterspørres i markedet, sier statssekretær fra Senterpartiet Geir Indrefjord.
    Verdipapirfondsnæringen har tidligere i høst etterspurt endringer i regelverket for å sikre næringen gode konkurransevilkår.
    – Nå følger vi opp innspill fra bransjen, med mål om å legge til rette for en effektiv og lønnsom norsk verdipapirfondsnæring. Vi kommer til å jobbe videre med andre deler av regelverket, og fortsette den gode dialogen med bransjen om dette, sier Indrefjord.

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.757
    Torget vurderinger
    1
    Det du spør om fremgår av mitt innlegg og teksten jeg linket til. Tror ikke den er en pluss-sak:
    -Rentefond som admininstreres fra Norge, har dårligere rammevilkår enn sine konkurenter i EU.
    Dette går både på skatt/avgiftsnivå og formalregler. Problemet har vært påpekt gjennom flere år.
    Saken sorterer under Finansdepartementet, som ikke har fått ut fingeren.
    De siste par årene har dette tilspisset seg, med klar advarsel om at fondene vil flagge ut, dersom vilkårene ikke utjevnes.

Her skulle Finansminister Vedum ha snakket med en av sine 5 Statssekretærer, og fått utarbeidet en regeljustering. Eventuell lovendring. Den rødgrønne regjeringen kontrollerer stortingsflertallet, så det ville vært en formalitet, med full støtte fra de borgelige partiene.

Det har desverre ikke skjedd, og nå er det for sent.

Alfred Berg og Nordea flagget ut høsten 2024.
    Og nå altså Storebrand, (inkl Skagen og Delphi)

Dette skjer på Vedums vakt.

For kundene i fondene blir det ingen endring, unntatt at produktene presumptivt blir rimeligere.
    På samme måte som at et hotell drives som før, selv om Formuesskatten har medført at hotellet eies fra utlandet.

Taperen er Staten, som i sin grådighet og sendrektighet, går glipp av hele skatteprovenyet. Hva er vitsen med høyere satser når bransjen flagger ut?
    Enda verre er at finans- og forvaltningsmiljøet svekkes. Men pytt sann, vi lever jo godt av den oljesmurte offentlige sektoren.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Det du spør om fremgår av mitt innlegg og teksten jeg linket til. Tror ikke den er en pluss-sak:
    -Rentefond som admininstreres fra Norge, har dårligere rammevilkår enn sine konkurenter i EU.
    Dette går både på skatt/avgiftsnivå og formalregler. Problemet har vært påpekt gjennom flere år.
    Saken sorterer under Finansdepartementet, som ikke har fått ut fingeren.
    De siste par årene har dette tilspisset seg, med klar advarsel om at fondene vil flagge ut, dersom vilkårene ikke utjevnes.

Her skulle Finansminister Vedum ha snakket med en av sine 5 Statssekretærer, og fått utarbeidet en regeljustering. Eventuell lovendring. Den rødgrønne regjeringen kontrollerer stortingsflertallet, så det ville vært en formalitet, med full støtte fra de borgelige partiene.
    Men det var også fritt frem for den forrige regjering å harmonisere disse reglene. At norskregistrerte rentefond ikke kan være akkumulerende er ikke noe nytt, ditto ikke at utenlandske kan være det. Denne problemstillingen er mye eldre enn den rødgrønne regjeringen. Aksjefond har derimot vært akkumulerende i alle fall i et par tiår her i landet, men etter at også utbytte ble håndtert over aksjesparekontoen så spiller ikke det allverdens rolle heller, men det er nå en gang slik som det er.

Poenget mitt er bare at det er merkelig å mene at dette er Vedum m/ entourage sin feil da problemstillingen stammer fra lenge før deres regjeringstid. Hvorofor ingen harme mot at ikke f.eks forrige regjering fikk fingeren ut de 8 årene den hadde til rådighet for dette.

At dere ikke har hørt om noe (aka at det ikke har vært i nyhetene før nylig) er ikke det samme som at dette er noe som nylig har dukket opp.

De blåblå ga altså også faen i dette. Det som derimot potensielt er nytt er at betydelig flere har investert i rentefond de siste par årne siden det inntil nylig langt på vei har vært avkastningsfri risiko så størrelsen på problemet har muligens økt noe.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.644
    Torget vurderinger
    2

Så hvorfor er dette så tragisk for norsk finansbransje?

Det handler på mange måter om det store spørsmålet; hva skal vi leve av etter oljen? Vi trenger vekst i andre bransjer for å få opp produktivitetsveksten i landet.
    Når nå Storebrand flytter hele det underliggende maskineriet i sin fondsforvaltning ut av landet, er det lett å senere også flytte over resten.
    For folk flest spiller det jo egentlig ikke en så stor rolle om fondet du eier andeler i, forvaltes og drives fra Oslo eller Stockholm.

Problemet er at når aktørene nå flytter over enkelte kritiske funksjoner av virksomheten sin, så er terskelen lav for å flytte over resten.
    Vi trenger alle aktørene i det finansielle økosystemet for at bransjen skal fungere best mulig her i Norge.

Ballen begynte for alvor å rulle i oktober i fjor da fondsforvalterne Alfred Berg meldte at de flytter hjemmeadressen til alle sine aksje- og rentefond.
    Da hadde allerede Nordea flyttet ut fond, og Storebrand uttalte da at de også vurderte å flytte ut fond.

Administrerende direktør Helge Arnesen i Alfred Berg sa rett ut at i Sverige er fond og fondssparing en bærebjelke, og at de der legger til rette for å ha et godt miljø for dette.

Stockholm er blitt finanshovedstaden i Norden, og nå ser stadig flere aktører at det rett og slett lønner seg å flytte deler av virksomheten dit.
    Hovedutfordringen er at Norge tolker EU-regler for fond og forvaltning på en annen måte enn landene rundt oss, noe som gjør at rammebetingelsene blir forskjellige, og norskregistrerte fond kommer mindre gunstig ut av det enn fond registrert i for eksempel Sverige og Danmark.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.644
    Torget vurderinger
    2
    Men det var også fritt frem for den forrige regjering å harmonisere disse reglene. At norskregistrerte rentefond ikke kan være akkumulerende er ikke noe nytt, ditto ikke at utenlandske kan være det. Denne problemstillingen er mye eldre enn den rødgrønne regjeringen. Aksjefond har derimot vært akkumulerende i alle fall i et par tiår her i landet, men etter at også utbytte ble håndtert over aksjesparekontoen så spiller ikke det allverdens rolle heller, men det er nå en gang slik som det er.

Poenget mitt er bare at det er merkelig å mene at dette er Vedum m/ entourage sin feil da problemstillingen stammer fra lenge før deres regjeringstid. Hvorofor ingen harme mot at ikke f.eks forrige regjering fikk fingeren ut de 8 årene den hadde til rådighet for dette.

At dere ikke har hørt om noe (aka at det ikke har vært i nyhetene før nylig) er ikke det samme som at dette er noe som nylig har dukket opp.

De blåblå ga altså også faen i dette. Det som derimot potensielt er nytt er at betydelig flere har investert i rentefond de siste par årne siden det inntil nylig langt på vei har vært avkastningsfri risiko så størrelsen på problemet har muligens økt noe.
    Det er ikke så relevant hvem som har skylden, problemet er utviklingen som faktisk finner sted. Det er riktig at forrige regjering ikke gjorde noe med dette, men det er ingen unnskyldning for at nåværende regjering heller ikke gjør noe, særlig når det faktisk er nå utflyttingen finner sted.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.644
    Torget vurderinger
    2

Dette handler det om
    På spørsmål om hva som er problemene, peker VFF-sjefen på fire punkter:
    • Løpende beskatning på verdipapirfond i Norge, der Sverige og Europa kun har skatteplikt ved realisasjon.
    • Distribusjon, herunder at Norge er ett av få land som i praksis har forbud mot returprovisjon.
    • Regulatoriske forhold med negativ betydning. Ifølge Zakariassen er det lavere fleksibilitet for å operere i markedet enn hva som gjelder i Sverige. For å differensiere mellom store og små kunder må norske fond bruke andelsklasser. Sverige og andre land har større fleksibilitet ved at de for eksempel kan inngå inntektsdelingsavtaler.
    • Utbytter fra selskaper utenfor EØS er skattepliktig på fondets hånd, mens i andre EØS-land er verdipapirfond skattefrie subjekter.
    – På enkelte områder har norske myndigheter gjort fortolkninger av det felleseuropeiske regelverket på fondsområdet som avviker fra det andre europeiske land har gjort, konstaterer Zakariassen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Her er et av norges lengstlevende rentefond - KLPs norske obligasjonsfond med 5 års løpetid.

De blå d-ene står for dividende, altså utbytte - som i dette tilfelle betyr at ved slutten av hvert år så beteler fondet ut overskuddet til andelseierene og verdien får en liten dip som man ser av den hvite grafen.

1737025762386.png

For den som trodde at dette var noe som plutselig oppstod med de rødgrønne. Som investor vil man - alt annet like - selvsagt at slikt skal akkummuleres i fondet siden man da får rentesrente på rentebeløpet og ikke rentebeløpet minus skatt. Over lang tid har det ganske mye å si om man skatter løpende eller ved endelig skattemessig realisasjon.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.757
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig logikk. Du mener altså at sendrektighet i tidligere regjeringer forsvarer sendrektighet i sittende regjering?
    Dessuten har jo problemet eskalert og ble akutt. Det var først i 2024 at de begynte å flytte ut. Vedum har hatt 3 år på seg til å avverge dette.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Merkelig logikk. Du mener altså at sendrektighet i tidligere regjeringer forsvarer sendrektighet i sittende regjering?
    Dessuten har jo problemet eskalert. Det var først i 2024 at de begynte å flytte ut. Vedum har hatt 3 år på seg til å avverge dette.
    Som sagt er denne problemstillingen svært gammel og ingen politikere av noen farge har funndet det bryet verdt å gjøre noe med det. Jeg synes logikken med å henge dette på Vedum og si at "han har hatt 3 år på seg" når fond flytter ut i 2024, altså for et halvt års tid siden. Forgjengernene gav som sagt faen i dette i 8 år. På en annen side kom ordningen med aksjesparekonto i 2017 som er noe av det absolutt bedre som har skjedd i denne sfæren.

Et lite tillegg: Etter hvert som stadig mer midler finner veien inn i ymse former for indeksfond fremfor aktiv forvaltning så øker stordriftsfordelene og lønnsomheten i forvaltningsvirksomheten kommer under press. Det er ikke veldig lett å se noe case for at en passivt forvaltet internasjonal aksjeportefølje skal forvaltes fra kontorer i Norge, for eksempel, og ditto med en global obligasjonsportefølje. For å tilpasse norske forhold så må man evt ha en liten overlay med hedging av valutarisikoen, men den er jo uavhengig av selve fondsforvaltnignen og kan greit gjøres på siden.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.090
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel faktisk mer påtagelig at "regjeringen for kapital og næringsliv" ikke gjorde noe med det, enn at Vedum'en ikke har gjort noe...
    Ikke for at det er noen unnskyldning i seg selv...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    man må bare eie de på en investeringskonto
    Mykje av dette er gresk for meg; då eg oppretta konto i Nordnet fekk eg ein aksjesparekonto, som eg etter kvart trur eg forstår korleis verkar, og då eg seinare oppretta det same i DNB fekk også ein generell fondskonto som eg ikkje forstod kvifor var der. Ei dame på kundeservice sa eg måtte ha ein slik om eg ville kjøpa rentefond, trur eg, og eg høyrde etter i heile fem minutt før eg konkluderte med at kontoen neppe gjorde nokon skade i seg sjølv.

Uansett, så las eg litt om investeringskonto, og eg forstår at dette eigentleg kjem av behova i forsikring og pensjon, fordi det der er svært klokt å flytta frå aksjar til renter i forkant av planlagde utbetalingar.

Sjølv med min, ibuande, djupe skepsis til finansbransjen, greier eg ikkje med min verste vilje å sjå at det skal vera eit nederlag for sosialdemokrati og fellesskap å harmonisera reglane for fondsmarknaden med resten av EØS. Eg kan eigentleg ikkje sjå at eit einaste parti skal ha særleg mykje ideologiske motførestillingar, heller. Dette framstår for meg ein som nesten like lite ideologisk diskusjon som "skiltplan for Trongvik sentrum" (slike debattar er vanlegvis dei mest engasjerande i kommunestyra).

Den einaste grunnen, kanskje, er dersom vi kunne rekna rentefond som i praksis "risikofrie" og tett opp til like likvide som ein sparekonto. Dersom dei er det, er det kanskje eit argument for at oppnådd avkastning faktisk er realisert gevinst, og at det dimed er urimeleg at ein skal kunne (re)investera desse pengane utan å skatta av utbyttet. Dersom eg tek rentene frå sparekontoen og set i fond, må eg jo skatta av dei først.

Det med "andelsklasser" veit eg ikkje om eg skal prøva å forstå eingong.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Det med "andelsklasser" veit eg ikkje om eg skal prøva å forstå eingong.
    Det er litt ulike varianter av dette, en av de er å ha f.eks A-, B- og C-klasser i samme fond der A har lavest honorar og C høyest, men det er krav om et visst minimum (typisk altfor høyt for private) til å kunne investere i A-klassen og en lavere, typisk egnet for formuende private i B-klassen og i praksis ingen minstetegning (100 kroner er vanlig) i C-klassen. Eller bare en A- og B-klasse med ulike kostnader.

En annen er dersom man har et globalt indeksfond for eksempel så er det likt i hele verden. Da kan man han andelsklasser som er valutasikret til SEK, NOK, DKK eller EUR for salg av dette fondet i ulike markeder gjennom at man kjøper en bestemt andelsklasse tilpasset lokale behov. Dette er nok speiselt relevant for ymse spesialfond som man ønsker å ditribuere i flere land.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Høyre mener nå det er krise etc, men da altså ikke før utflyttingen faktisk skjer. Som nenvt har også Høyre gitt fullstendig faen i dette sakskomplekset i alle år. De som nå flagger ut, om enn kun juridisk, kommer neppe noen gang tilbake - det er det jo ingen vits i.

– Ingen politiske partier har noen grunn til å slå seg på brystet, og si «hva var det vi sa,» sier direktør Christian Henriksen i verdipapirfondenes forening (VFF).

Norges største fondsforvalter, Storebrand, takker for seg og flytter til Sverige som det siste i rekken av fond som nå velger å flagge ut. De borgerlige partiene slår seg ikke på brystet, men i alle fall i bordet, som reaksjon. Hans Andreas Limi (FrP) kaller det «trist,» mens Nikolai Astrup (H) beskriver det som «tragisk.»

– Det er et stort paradoks at vi, som har verdens største fond av sin type (Oljefondet, red.anm), ikke klarer å bygge en sterkere finansnæring. Det er et problem for Norge hvis denne næringen blir for svak, legger Astrup til.

Limi mener for øvrig det er en varslet utvikling. Og nettopp det er også Henriksens poeng:

– Vi har advart om dette lenge, men det er ingen politikere som har gjort noe. Det vil overraske meg stort om du finner et eneste ord om dette i de store partienes program, sier han.

Og her

Flyttestrømmen til et nytt land på S er på ingen måte uventet. Verdipapirfondenes forening (VFF) og norske fondsselskap har i mange år forsøkt å få oppmerksomhet i Finansdepartementet og i Finanstilsynet for at reglene for fondsforvaltning i Norge er strengere og mer rigide enn i Sverige og EU.

Til tross for at forslagene bransjen har kommet med ikke har vært politisk kontroversielle, har de blitt liggende urørt i departementet. Bransjen mener mye skyldes manglende politisk interesse for fondsbransjen. Selv helt enkle endringer, som for eksempel tilgang til Folkeregisteret i forbindelse med oppgjør av dødsbo, blir liggende i departementet i årevis.

....
    Først når Alfred Berg Kapitalforvaltning varslet flytting i høst, fikk Finansdepartementet fart på seg. Før jul endret regjeringen reglene for valutasikring, og statssekretær Geir Indrefjord (Sp) sier til DN at regjeringen sender på høring en ny og bedre skatteløsning for rentefond i vår.

Men det er for lite, for sent for Storebrand. Jan Erik Saugestad, leder av Storebrand Asset Management, sier de i mange år har hatt dialog med Finansdepartementet om forskjellene mellom Norge og Sverige. Nå var tålmodigheten slutt.

Det er litt paradoksalt at Høyres Nikolai Astrup anklager regjeringen for å ikke hindre fondsselskapenes flukt. Mange av innspillene bransjen har kommet med, lå også i Finansdepartementet da Høyre satt i regjeringsposisjon, uten at de gjorde noe med dem.

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.757
    Torget vurderinger
    1
    JUKSEMAKER PIPELORT
    Støre har flere ganger skrytt av det rekordhøye antall nyetablerte virksomheter. Dette som et slags motbevis på at regjeringen fører en næringsfiendtlig politikk.

Runar Wiksnes’ gjennomgang av tallene, viser imidlertid at 93% av de 81000 er fyllkalk.

IMG_4154.jpeg
    IMG_4153.jpeg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Men denne drosjeetableringen som har ført til dyrere taxi og svindel av kundene er jo ren høyrepolitikk.
    Utover det tviler jeg på at en eneste grunder har merket noe til siste regjeringsskifte...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.757
    Torget vurderinger
    1
    ^Emo-venstre i full fornektelse, som vanlig.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    ^Emo-venstre i full fornektelse, som vanlig.

Jeg er grunder sjøl og kan ikke påstå at det er spesielt fælt. Har aldri tjent mer eller betalt mindre skatt i forhold til inntekt. Tror jeg må flytte til Sveits snart....

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.757
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er grunder sjøl og kan ikke påstå at det er spesielt fælt. Har aldri tjent mer eller betalt mindre skatt i forhold til inntekt. Tror jeg må flytte til Sveits snart....
    Formuesskatten berører ikke småkremmere, konsulenter og håndverkere. Slike virksomheter er selvsagt positive på alle måter, ikke minst at man skaper sin egen arbeidsplass.
    Den nåværende næringsfiendtlige politikken, blir et problem først når virksomheten skal ekspandere og det skal investeres beløp av en viss størrelse, herunder næringseiendom, maskinpark og anleggsmidler. Samt børsnoterte virksomheter i oppstartsfasen, og de som prøver å slå igjennom internasjonalt.

Det er jo heller ikke slik at det har blitt umulig å drive i Norge, men det har blitt litt vanskeligere og litt mindre lønnsomt. Hvilket vil gi seg utslag over tid.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er jo fælt om jeg skulle bli formuende og måtte betale skatt av det. Om jeg skulle bli kvalmende rik er det ingen grunn til å tro at jeg vil investere pengene. Hvorfor i all verden skulle jeg det? Har penger nok...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Det er vel snarere emo-høyre som forventer at enhver "grunder" blir milliardær i løpet av et år
    Jeg har litt problemer med å tro at det er den trykkende frykten for å havne i formueskatteposisjon som hindre folk her i landet i å starte noe nytt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.736
    Jeg har litt problemer med å tro at det er den trykkende frykten for å havne i formueskatteposisjon som hindre folk her i landet i å starte noe nytt.
    Begrepet "gründer" er vel grundig utvasket. Jeg trodde en gründer var en som begynte med to tomme hender og en ide og med suksess bygde opp en bedrift av en viss størrelse. Nå titulerer man seg som gründer bare man selger hjemmestrikkede votter for kr. 10000 i året. Via egen nettbutikk, vel og merke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begrepet "gründer" er vel grundig utvasket. Jeg trodde en gründer var en som begynte med to tomme hender og en ide og med suksess bygde opp en bedrift av en viss størrelse. Nå titulerer man seg som gründer bare man selger hjemmestrikkede votter for kr. 10000 i året. Via egen nettbutikk, vel og merke.
    Det interessante er jo at regjeringens argumentasjon for å avfeie kritikk av deres vilkårlige endringer i skattesystemet, tildels med tilbakevirkende kraft, i virkeligheten er bare tøv. Man kan ikke påstå at det «aldri har vært så mange gründere» når virkeligheten er at dette er drosjesjåfører, enkeltmannsfirmaer og sovende aksjeselskap.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.134
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Las den, men eg vart ikkje heilt klok på kva Tangen meinte nokon skulle gjera for å byggja ein «forvaltningsindustri» her i landet?

Han var ganske klar på at det neppe var særleg aktuelt å gje «eksterne mandat» til norske forvaltarar, sidan det dei ser etter er nokon som sit tettare på marknadene enn dei sjølv gjer (og investeringar i Noreg er a priori uaktuelt for Oljefondet).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn