Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rødgrønn minister med hyllest til USA:

En hyllest til USA - VG+

Er nok endel SVere som vrir seg når de ser dette ført i pennen av en regjeringskollega.
    Han er IKKE frisk i hodet. Det kan vi fastslå med en gang (Borten altså).
    Må si meg enig. Dette føyer seg inn i rekken av opportunistiske utspill fra unge Borten Moe, og det er ikke blant de hvasseste av dem. Selv en blind høne kan finne korn, men i dette tilfellet bommer han stygt. Jeg er blant de første som mener at vi har mye på takke USA for, men noen fredspris fra Nobel har de ikke gjort seg fortjent til. Den prisen er ikke til for å takke noen for det gode de har gjort for oss nordmenn.

Selv kan jeg delvis takke Phillips Petroleum for velstanden i baluba-familien, så de får heller hjerteprisen fra meg som trøst... :p

G

Gjestemedlem

Gjest
    Borten er vel den beste de har i SP. På tide å skrote barnehagetantene som har okkupert partiet de siste par tiårene. Bønder er jo tradisjonelt ikke xenofobiske sosialister på trygd. Skal SP overleve som parti må det bli til noe mer enn Tines politiske arm.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hva? Har noen sagt noe positivt om andre? Snakk om skrothode!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Han har sikkert Eivind Reiten som sitt STORE forbilde. Vi fortjener bedre folk enn dette til å forvalte jordas ressurser!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes alltid flinke folk i ethvert parti, inkludert Rødt, Frp og Demokratene. Senterpartiet er riktignok et parti jeg aldri har gitt en slengestemme engang. Den plassen deler de med Krf, som de eneste to partiene som i dag er representert på Stortinget. Og det er ikke slik at Borten Moe har vært uten gode utspill, men akkurat dette er bare opportunistisk sarkasme fra en doktrinær EU-motstander som vil finne nok et godt poeng i kampen mot det europeiske kontinent.

Selv stemte jeg nei til EU i sin tid, en avgjørelse enhver annen som stemte både ja og nei til også bør tvile på. Å være 100 prosent sikker på et ja eller nei til EU er ikke sunt IMO. Men selv om jeg uten problemer kan stå for min avgjørelse den gang, har jeg ingen problemer med å synes at tildelingen av prisen til EU er en enkel pille å svelge. Det er hevet over enhver tvil at å knytte Tyskland, Frankrike og Storbritannia sammen i en allianse har vært politisk stabiliserende på kontinentet. Aldri har de gamle kranglefantene klart å holde fred i over 60 år, og det er ingen grunn til å tro at det ikke blir 60 nye.

Derfor er det ikke vanskelig å se logikken i årets tildeling, i motsetning til da Obama fikk den. Kanskje framtiden vil vise at Obama fortjente den, men i tilfellet EU er prisen tildelt på grunn av allerede åpenbare resultater. Senterpartiet og SV burde klare å se forbi sine ideologiske motforestillinger mot EU i denne saken, for Nobel-komiteen er ikke der for å bekrefte deres politiske ideologi. De to partiene er også representert i komiteen, men tilhørte et mindretall denne gang. Sentrale SVere har vel uttalt at ja, EU har bidratt til fred i Europa, men de synes det er feil tidspunkt å gi dem prisen for det. Senterpartiet på den andre siden har vel ikke kommet med noen slike innrømmelser, for i deres verden er det nok kamp med høygaffel som er krig.

Jeg tror nok det fantes andre alternativer som jeg selv ville foretrukket, men er ikke av en så opportunistisk karakter at jeg ikke godtar at et "mindre godt" alternativ ble valgt. Men i motsetning til opportunistiske høyrepopulister så tror jeg ikke at Nobel-prisen er et rødgrønt kupp. Og uansett vil jeg føle meg ukomfortabel med å alliere meg med alt fra kristenkonservative Tea Party Norway til neomoralister i Felleskjøpet-kjeledress.

At Borten Moe har skrevet denne kronikken anser jeg forresten for å være det dårligste eksemplet på rødgrønne skandaler på lang tid. Akkurat som i Frp-tråden hagler det inn med "skandaler" som er et stort gjesp, og dette var et av de. Dessuten tror jeg nok at SVerne blir mistrodd i denne saken. Selv om de er motstandere er det nok få i SV som ikke synes at tildelingen er relativt uprovoserende, men de anser anledningen å være god for å markere sitt standpunkt mot EU. Dette er hverken en skandale eller en genistrek, og en eventuell irritasjon over Borten Moe er nok ikke særlig heftig heller. Det har nok vært utspill fra den kanten som har vært mer irriterende for dem enn dette, for dette utspillet er for søkt.

Av utspill som kan irritere tror jeg nok SVs Geir Allan Stava kanskje er et mer interessant eksempel. Han har flere ganger uttalt seg om nybilavgifter på en måte som får han til å framstå som en Frp-er. Det er en person jeg selv håper vi får se mer av i rikspolitikken etterhvert. Jeg vet han står høyt på SVs liste i Rogaland, et fylke jeg ikke stemmer i. Hvis han har en sjanse til å bli innvalgt hadde jeg seriøst vurdert å stemme på SV, hvis jeg var rogalending i valgsammenheng. For en som kan se forbi dogmer slik som han er de mest interessante politikerne, å skal vi velge taktisk kan det være gull verdt å ha en sterk politiker med røtter i miljøbevegelsen på venstresiden som skjønner at en nyere bilpark både er god sosial- og miljøpolitikk. Kom igjen med slike seriøse utspill som eksempel istedenfor bomskudd som dette til Borten Moe.

S

Slubbert

Gjest
    Selvsagt er dette ingen "skandale", men det illustrerer fint hvor store motsetninger denne regjeringen har. Detaljregulering er vel omtrent det eneste de kan enes om. Kronikken i seg selv er en grei nok meningsytring, om enn med noen søkte paralleller. Er det stabiliserende med én militær supermakt (eller to) i verden? Sannsynligvis, men det har fint lite å gjøre med Nobels fredspris som er tilsiktet avmilitarisering. Ellers synes jeg hans poeng om norsk navlebeskuenhet er godt, mens resten stort sett er tomme floskler.

V

vredensgnag

Gjest
    Sverige, Danmark og Finland - som ikke har verdens største "sovereign fund" - har langt bedre infrastruktur enn oss.

Og som Sortevik i Frp uttalte for noen år siden:

- Sverige, Finland og Danmark har ikke olje, ikke oljefond og ikke bompengeinntekter. Likevel har disse tre landene et vesentlig bedre, mer moderne og mer trafikksikkert vei- og jernbanenett enn Norge!

Men vi har da forlengst konstatert at nordmenn er noen blautpikker som er enkle å herse med.

(I Sverige er det også gratis å ta kortdistanseferger.)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ Slubbert:

Det at slike avstander finnes i regjeringen er jo en honnør, og ikke noe som stiller regjeringen i et dårlig lys. Denne lille saken er nok et godt eksempel på hvorfor vi nå har en regjering som har slått alle rekorder i evne til samarbeid. Vi har aldri opplevd en koalisjon som overlever to valg, og kommer nok aldri til å oppleve det igjen. Den rødgrønne regjeringens største bragd er å sørge for en stabil regjering i åtte år, mot alle odds. For meg er det litt hatten av for dem i så måte, selv om jeg ikke liker resultatet veldig godt. Men det jeg liker er at i alle fall særinteresse-partiene har vist en uvanlig evne til å ikke kjøre kjepphestene sine for hardt, og spesielt SV har ofret makt og popularitet for å få regjeringen til å fungere.

Alle som har fulgt norsk politikk siden syttitallet vet at SV har vært gjennom bølgedaler som dette før. Det er ikke første gang de banker på døren til sperregrensen, for så å ende opp med åtte prosent ved neste korsvei. Årsaken til at AP valgte å ta med SV var å unngå et sterkt, populistisk SV. Og SV på sin side ofret muligheten for å være et sterkt populistisk venstreparti i denne omgang, og kan ikke anklages for å verne om taburettene sine. Det er tross alt stortingsgruppen som er de egentlige taburettene. De har visst hele tiden at det blir færre profesjonelle SVere i perioden 2013-17. Jeg håper for deres del at de opplever at offeret de har foretatt er verdt de få resultatene de har fått gjennom i regjeringen. Det finnes nok flere "usynlige" saker enn det jeg har fått med meg der de har fått gjennom viljen sin.

Det vi kommer til å se de neste fem årene er at høyresiden befinner seg der venstresiden befant seg før, splittet. Høyresidens problem nå er at de ikke klarer å samle seg skikkelig. Vi kommer neppe til å se noen koalisjon med sterk vilje til liv fra neste år av. De borgerlige partiene er for splittet til å styre sammen, selv om de ved neste valgkamp kan framstå som en enhet. I løpet av første periode kommer Frp til å miste så mye popularitet i grunnfjellet at hvis de holder ut fram til 2017, så kommer de ikke til å stille opp i en ny koalisjon etter det valget. Et stort mannefall i deres stortingsgruppe kommer til å være uakseptabelt. Til det tror jeg ikke grunnfjellet er idealistisk nok. En situasjon med færre profesjonelle politikere for dem er nok for stor pris å betale, og det er nok et spørsmål om de ikke forlater regjeringen før tiden er omme.

Vi får en ny regjering neste år, det tror jeg er helt sikkert. Men det vi ikke får er en regjering med samme vilje til stabilitet som dagens rødgrønne. De borgerlige partiene, eller kanskje spesielt Frp, har ikke viljen til å ofre sin popularitet. Jeg blir forundret hvis en regjering med Frp og H klarer å styre sammen i fire hele år, men nekter ikke for at det er mulig. Problemet til de som velger borgerlig neste år er at de ikke vet hva de stemmer på. De vet ikke hvor lenge deres valg blir sittende, så i praksis stemmer de fram en ustabil regjering. Det er i og for seg ingen grunn til å ikke stemme borgerlig, men det kan føre til en enda mer underholdende tråd ala denne her.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Selvsagt er dette ingen "skandale", men det illustrerer fint hvor store motsetninger denne regjeringen har. Detaljregulering er vel omtrent det eneste de kan enes om. Kronikken i seg selv er en grei nok meningsytring, om enn med noen søkte paralleller. Er det stabiliserende med én militær supermakt (eller to) i verden? Sannsynligvis, men det har fint lite å gjøre med Nobels fredspris som er tilsiktet avmilitarisering. Ellers synes jeg hans poeng om norsk navlebeskuenhet er godt, mens resten stort sett er tomme floskler.
    Tror du det blir vesentlig bedre med en koalisjon bestående av f.eks. Frp, Høyre og kanskje Venstre eller Krf?? ...:rolleyes:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.493
    Torget vurderinger
    2
    Bondevik 1 og 2 var jo breddfull av strutsepolitikk og dustepåfunn, men jeg er villig til å godta mye for å få satt den sleske kameraderirytteren Trond Giske på gata!!!!
    Ingen har godt av å regjere mer enn 8 år, nok er nok.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det fine med Giske er at han er så sleip at han glir ut av enhver knipe. Han trenger bare bruke tyngdekraften.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Giske er så sleip at da de prøvde å ta bilder av ham (før digitalfoto kom) så skle han av negativen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Hva skal egentlig alle disse trønderne ned til hovedstaden etter? Kan de ikke virke lokalt, og slåss med veiprosjekter og andre korntrygdemisbrukere?? :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Vanvittig!!! At slike riksnaivister får lov til å bestemme stort annet enn pålegget på sin subsidierte brødskive er meg en gåte. Og idiotiet er dobbelt ille; ser de ikke hvilke sanseløse strategkapitalister kineserne er, og hvorfor skal Norge som sådan ikke stå for disse investeringene selv?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vanvittig!!! At slike riksnaivister får lov til å bestemme stort annet enn pålegget på sin subsidierte brødskive er meg en gåte. Og idiotiet er dobbelt ille; ser de ikke hvilke sanseløse strategkapitalister kineserne er, og hvorfor skal Norge som sådan ikke stå for disse investeringene selv?
    Noen ganger tenker jeg at Jagland er en fremsynt mann, og at han utmerket godt viste hvilke reaksjoner som ville komme på prisen, men at det virkelig er til gavn for Norge å flekke ræv til myndighetene der for å holde dem på god avstand. Det er nok av land som blir kjøpt opp av Kina for tiden, og mange blir fullstendig overkjørt. Prisen på sikt han bli svært høy for dem.

Politikerne som ønsker å slippe dem løs her i Norge burde senkes i fjorden med noe tungt rundt føttene.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Leder i SU, Sandra Borch:

Det er for lett å være voldtektsforbryter!

"Jeg mener også bevisbyrden i injuriesaker (ikke sedelighetssaker slik som Dagbladet får det til å fremstå!) i forbindelse med voldtektssaker er problematisk. I dag henlegges de fleste injuriesaker på grunn av nettopp bevisbyrden. Jeg mener det i større grad bør være slik at det ikke er kvinnen som må bevise at hun ble voldtatt, men at gjerningsmannen også i større grad må kunne føre bevis for at han ikke voldtok. Dette må selvsagt ikke gå på bekostning av rettsikkerheten og menneskerettighetene til den siktede. Forutsetningen om at enhver er uskyldig til det motsatte er bevist skal ligge til grunn, men vi må finne tiltak som hindrer at voldtektsmenn blir uten bevisbyrde. Begge parter må føre bevis, slik at vi unngår at ofrene ikke tør å gå til sak på grunn av den skjeve bevisbyrden. Jeg mener utfordringen med det lovmessige kan løses uten negative konsekvenser, og den manglende konkretiseringen av dette per nå må ikke overskygge det tiltaket er ment å løse."

Det beste med dette er vel at hun innser at det er endel utfordriger med tiltakene. Jeg imøteser med spenning den konkretiseringen hun selv påpker at mangler. Jeg er ingen jurist og er noe usikker på hva som ligger i at det er bevisbyrden i injuriesaker, ikke sedlighetssaker ifbm. voldtektssaken hun sikter til. Hun skriver: "vi må finne tiltak som hindrer at voldtektsmenn blir uten bevisbyrde". I hennes forutinntatthet ser hun tydeligvis ikke muligheten for at "voldtektsmannen" er uskyldig. For hun skriver faktisk ikke at " tiltak som hindrer at mistenkte blir uten bevisbyrde". Hvordan hun enn måtte vri og vende på saken...eller forhåpentligvis komme til en konkretisering av tiltakene....så vil dette bety at man pålegges et ansvar for å bevise sin uskyld.

"Frøken, vil De være snill å signere på samleiesamtykket før vi blir for ivrige ?"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

"Jeg mener også bevisbyrden i injuriesaker (ikke sedelighetssaker slik som Dagbladet får det til å fremstå!) i forbindelse med voldtektssaker er problematisk. I dag henlegges de fleste injuriesaker på grunn av nettopp bevisbyrden. Jeg mener det i større grad bør være slik at det ikke er kvinnen som må bevise at hun ble voldtatt, men at gjerningsmannen også i større grad må kunne føre bevis for at han ikke voldtok. Dette må selvsagt ikke gå på bekostning av rettsikkerheten og menneskerettighetene til den siktede. Forutsetningen om at enhver er uskyldig til det motsatte er bevist skal ligge til grunn, men vi må finne tiltak som hindrer at voldtektsmenn blir uten bevisbyrde. Begge parter må føre bevis, slik at vi unngår at ofrene ikke tør å gå til sak på grunn av den skjeve bevisbyrden. Jeg mener utfordringen med det lovmessige kan løses uten negative konsekvenser, og den manglende konkretiseringen av dette per nå må ikke overskygge det tiltaket er ment å løse."

Det beste med dette er vel at hun innser at det er endel utfordriger med tiltakene. Jeg imøteser med spenning den konkretiseringen hun selv påpker at mangler. Jeg er ingen jurist og er noe usikker på hva som ligger i at det er bevisbyrden i injuriesaker, ikke sedlighetssaker ifbm. voldtektssaken hun sikter til. Hun skriver: "vi må finne tiltak som hindrer at voldtektsmenn blir uten bevisbyrde". I hennes forutinntatthet ser hun tydeligvis ikke muligheten for at "voldtektsmannen" er uskyldig. For hun skriver faktisk ikke at " tiltak som hindrer at mistenkte blir uten bevisbyrde". Hvordan hun enn måtte vri og vende på saken...eller forhåpentligvis komme til en konkretisering av tiltakene....så vil dette bety at man pålegges et ansvar for å bevise sin uskyld.

"Frøken, vil De være snill å signere på samleiesamtykket før vi blir for ivrige ?"
    Jeg må si jeg er helt enig med Sandra Borch i at jenter som anmelder voldtekt ikke bør bli straffet for injurier med mindre det er bevist at voldtekten ikke har funnet sted. Hun bør også ha anledning til å være uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.147
    Torget vurderinger
    0
    Nå er ikke jeg jurist, men om det er slik at en voldtekts sak ender med henleggelse som "intet straffbart forhold" eller det i løpet av saken kommer fram at anmeldelsen var falsk, det skjer tidvis, så burde det være automatikk i at hunnkjønnet blir tiltalt for falsk anmeldelse! De som anmelder for voldtekt der det ikke er grunn til det ødelegger så jævlig mye for de som er offre for reelle voldtekter at de fortjener streng straff!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nå er ikke jeg jurist, men om det er slik at en voldtekts sak ender med henleggelse som "intet straffbart forhold" eller det i løpet av saken kommer fram at anmeldelsen var falsk, det skjer tidvis, så burde det være automatikk i at hunnkjønnet blir tiltalt for falsk anmeldelse! De som anmelder for voldtekt der det ikke er grunn til det ødelegger så jævlig mye for de som er offre for reelle voldtekter at de fortjener streng straff!
    Det er det da ingen som er uenig i.

N

nb

Gjest
    Eneste området hvor det funker med omvendt bevisbyrde er i økonomi-saker. Har man mye penger eller mye stæsj er det en relativt smal sak å dokumentere hvordan man har fått de eller fått råd til de.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4

Jeg må si jeg er helt enig med Sandra Borch i at jenter som anmelder voldtekt ikke bør bli straffet for injurier med mindre det er bevist at voldtekten ikke har funnet sted. Hun bør også ha anledning til å være uskyldig inntil det motsatte er bevist.
    Det er vel slik i dag også ? At det må bevises at anmeldelsen faktisk er falsk ?

Uansett Uansett lager Borch et skikkelig kladdeføre for seg selv når hun er så upresis i et så uklart terreng.
    Hva mener hun da egentlig med : "I dag henlegges de fleste injuriesaker på grunn av nettopp bevisbyrden."
    Dersom injuriesaker mot voldtektsanmelder henlegges er det vel nettopp dit Borch vil ? At listen skal ligge høyt for å dømme en voldtektsanmelder for injurier ?

V

vredensgnag

Gjest
    Mao. har ikke Oslo Ap fått med seg hva som er i ferd med å skje i Nord? Om ti år er Finnmark et av de verdifulleste områdene på kloden.
    Vi kan selvsagt oppføre oss som et U-land og la kineserne bygge jernbane helt til Kirkenes ... men det vil koste oss.

Det gikk nærmere 50 større transportskip, bulk og tank, gjennom passasjen til/fra Stillehavet der oppe i år. Den trafikken vil øke enormt i takt med nedsmeltingen i nord og klimaendringene. Og Finnmark er fremste ikke-russiske utpost for kommende utvinning av olje, gass og mineraler (fra sjøbunnen). Litt visjoner må vi kunne tiltro koryféene i Ap-Oslo?

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Oslo AP kommer aldri til å få med seg hva som skjer i nord.

V

vredensgnag

Gjest
    Oslo AP kommer aldri til å få med seg hva som skjer i nord.
    Nja - siden Gahr-Støre har opplevd å bli utestengt fra internasjonale møter vedr. nordområdene, og det å ev. åpne for kinesisk aktivitet i nord ville være å signalisere at vi er uinteressert i å selv utvikle mulighetene, burde vi kunne forvente at selv Oslo Ap har fulgt med i timen.

N

nb

Gjest
    Drakk øl med Barth-Eide for en hel del år siden da han hadde vært innleder på et temamøte om ett eller annet - nordområdene eller kanskje bare generelt norsk strategidoktrine (eller mangel på sådan) eller hva det nå var. Uansett - samtalen kom inn på endringer i nordområdene og jeg lurte på om han trodde dette var noe tema innad i regjeringen. Han svarte noe i retning av "jeg tror ikke noesomhelst som angår strategi er et tema i regjeringen". Han ser muligens noget annet på det når han selv har blitt en del av etablissementet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Drakk øl med Barth-Eide for en hel del år siden da han hadde vært innleder på et temamøte om ett eller annet - nordområdene eller kanskje bare generelt norsk strategidoktrine (eller mangel på sådan) eller hva det nå var. Uansett - samtalen kom inn på endringer i nordområdene og jeg lurte på om han trodde dette var noe tema innad i regjeringen. Han svarte noe i retning av "jeg tror ikke noesomhelst som angår strategi er et tema i regjeringen". Han ser muligens noget annet på det når han selv har blitt en del av etablissementet.
    "for en hel del år siden" ,........Åja, det stemmer, vi hadde en blå regjering for en hel del år siden. Barth-Eide er en klok mann.

N

nb

Gjest
    "for en hel del år siden" ,........Åja, det stemmer, vi hadde en blå regjering for en hel del år siden. Barth-Eide er en klok mann.
    Husker ikke når det var, men basert på når jeg studerte så kan det ha vært Jagland, Bondevik I, Stoltenberg I eller Bondevik II. Eller så kan det ha vært etter at jeg var ferdigstudert røver og var i Trondheim for å besøke kompiser med et mer avslappet forhold til studieprogresjon. Men jeg erindrer at jeg fant kommentaren hans interessant, og det kan ha vært fordi han jo har vært AP-mann selv lenge, men det er såpass lenge siden nå at det blir ren spekulasjon. Google hjelper meg heller ikke.

N

nb

Gjest
    Pensjon er dyrt. Særlig når det blir færre og færre skattebetalere pr. pensjonist i årene fremover (relativt simpel demografi). Ikke noe unikt for Norge. Følgelig kan man være 100% sikker på at alle endringer som gjøres har som overordnet mål å redusere utgiftene for det offentlige. Pesjonssaker må det være temmelig bred politisk enighet om - hele vitsen er borte om reglene blir endret ved hvert valg.

Løsningen for svært mange blir nok bare å la barna arve mindre. Når folk når forventet levealder nå om dagen er barna sikkert 50 år gamle og behovet for å arve foreldrene neppe allverden.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir det færre skattebetalere? Nå er det flere innvandrere pr. år enn det er nyfødte i Norge, kanskje vi kompenserer. Noe som selvsagt avhenger av beskatningsinnstilte innvandrere.

N

nb

Gjest
    Norge er kanskje det eneste landet i verden som ikke kan importere folk eller føde flere for å bøte på problemet. Over tid blir de aller fleste som en gjennomsnittsnordmann, og en gjennomsnittsnordmann er et underskuddsforetak - det mener i alle fall SSB. Unntaket var, om jeg husker riktig, en høyt utdannet utlending som kommer, jobber og forlater landet når yrkeskarrieren er over.

Grunnen er selvsagt at velferdsystemet er såpass generøst.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Denne setter vel skapet der det skal stå.

Bevisbyrden for sannheten i anklager | § UHURU

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bevisbyrden i denne sammenheng, må vel påligge offeret?
    Kan man ikke vise til DNA-spor / sædrester, så går vel tiltalte fri? Uten dermed å "forherlige" slike ugjerninger, som definitivt bør straffes etter strengere regler enn hva dagens lovverk tilsier.
    Sandra Borch er på jordet, attpåtil på et feil sådant....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn