Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    heller ikke så lurt fordi vi vet hva noen land er villig til å gjøre dersom man truer med å stenge ned gassen. Da blir den stengt for deg
    olje er litt lettere sånn sett for der er ofte spot/future kontrakter som gjelder, ikke langvarige kontrakter for levering som ofte må til når man bygger rørledninger
    Nå surrer du fælt. Gass, som olje, er fysiske produkter som må leveres hele tiden. Det som gjør ideen om at Norge liksom skulle true med å stenge gassen, om vi ser bort fra de åpenbare konsekvensene ang forhold til naboland/allierte og konsekvensene av hva EU ville finne på i en slik sammenheng er ganske enkelt at Norge ikke har noen andre å selge gassen til. Alle gassrørene går dit de går og Norge har ikke LNG-anleggskapsitet til å skipe den andre steder og slike tar fire-fem-seks år å bygge (må ikke forveksles med mottakerterminaler som er mye enklere). Det er med andre ord en fullstendig tom trussel som ville åpne et gapende sår i norske statsfinanser. Nå kan man tenke at gassen går ingen steder og man kan alltids selge den senere når man har fått massert frysende EU-borgere en smule men det man ikke selger i dag, gitt at ting får for full pupp som det gjør, medfører at man flytter salgene av den "sparte" gasset helt til slutten av feltets levetid - man får altså solgt den om 20-30-40 år (om det fortsatt er noen som kjøper gass da, vel og merke).

    Hele ideen er stupdum, virkelighetsfjern og en tanke ingen voksne har tenkt en gang. Det er idioti som heldigvis er begresent til kommentarfeltene i ymse nettaviser, innslag av stor tenknigng på HFS (og sikkert andre forum) og kronikkforfattere som skal fortelle styre & stell hvor enkelt alt egentlig er.

    Det har for øvrig ingen verdens ting med om det er spot eller futures eller hvilke kontrakter som gjelder for levering. Norske operatrører (som da altså ikke må forveksles med staten Norge selv om det ikke mangler på de som bommer på den detaljen) selger gass i det kortisiktige markedet til europeiske kjøpere (som ikke må forveksles med nasjoner eller EU (ditto)).

    En enkel regel er at hver gang du ser noen som snakker om å true med gass eller på andre måter mener at man skal/skulle brukte det som pressmiddel så vet du at du snakker med eller leser noe av en dust. For øvrig er det knapt noen som snakker om strømpriser lengre. Om man skulle tro fjaset for et par år siden så virker det som om folk trodde at normaltilstanden var 3-4-5-6 kroner kWh i sørlige Norge og gratis i nord var den nye normalen.

    En future-kontrakt er en ren finansiell kontrakt. Et børshandlet derivat. Som et lite kuriosa er det som omtales som "gassprisen" og "oljeprisen" prisen på futures-kontrakter, helt spesifikt levertfra platform i nordsjøen for brentprisen og gassprisen på terminal i Nederland for gassprisen. Hva noen faktisk betaler for olje eller gass på et gitt tidspunkt ett eller annett sted i verden kan variere til dels mye fra dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Jeg har en del bekjente som jobber i eller har jobbet i ymse deler av statsforvaltningen og tilstødende etater og, for å si det forsiktig, så gjør kronikker ala den lagt inn over ikke særlig inntrykk. For enhver som jobber med et eller annet saksfelt så fremstår ymse velmente råd fra folk flest og enkle og fikse løsninger primært som utilsiktet komikk fordi det er så åpenbart at den som uttaler seg om noe ikke har den fjerneste anelse om hva vedkommende snakker om.

    For den som fortsatt husker, eller ikke har klart å fortrenge alt man skrev i den lange tråden om norske strømpriser, så fremstår den som et strålende eksempel på hvor kort veien faktisk er fra at ellers tenkende personer finner veien til Fjesboka og andre steder for å virkelig få forklart hvordan ting egentlig henger sammen. Det var jo en tid hvor det aller mest diskvalifiserende man kunne være var ansatt i Statnett, Statkraft eller NVE mens det formelig flommet over av folk som virkelig kunne forklare hvordan det hele hang sammen i avisene og på Facebook med grafer, piler og det hele og man måtte nærmest være mentalt tilbakestående for ikke å skjønne at det var slik det var. Det har blitt mistenkelig stille fra de langt fleste av disse nå.

    Det er for øvrig i dette universet Vedum opererer. Mer eller mindre alt han sier om forholdet til omverdenen så ligger et underliggende, om enn uutalt premiss, om at Norge kan få velge på en formidabel alacarte-meny og så bare la være å bestille det vi ikke liker. Om han faktisk mener dette alvorlig eller bare sier det fordi det er gunstig for oppslutningen i enkelte kretser skal ikke jeg mene noe om, men det er veldig rart at folk faktisk tror på dette, spesielt i etterkant av Brexit. Når han snakker om europeisk samarbeid så kan han heller aldri omtale det som EU/EØS, som om det finnes et alternativt europeisk samarbeid det bare er å høste fruktene av når Norge ensidig måtte finne det formålstjenelig. I hans verden fikk Norge Covid-vaksiner gjennom "eurpeisk samarbeid" eller noe slikt. Det hadde selvsagt ingen verdens ting med EU eller EØS å gjøre i hans skrudde verden.

    At Norge skal true EU med gassleveranser er toppen av idioti i denne sammenheng.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Hva skal vi med politikere i det hele tatt, alt er jo gitt på forhånd og forstås kun av ekspertene i embedsverket.
    Det er ikke å forvente at politikere sitter på detaljkunnskap om alle mulige saker eller har gjennomført spesielt lange og dype resonnementer om hva skjer med B, C, D, E og F dersom vi gjør A - saksekspertisen sitter i embetsverket selv om de heller ikke har noen krystallkule som kan forutse fremtiden eller å begregne konsekvensene av alt mulig (selv om det neppe mangler på samfunnsøkonomer som tror det siste).

    Det er ingen radikal påstand at (stortings)politikere flest ikke skjønte en dritt av det norske/europeiske energisystemet før ca år 2021. Vi fikk også en minsiter for området som beviselig ikke kunne noesomhelst om det - og da mener jeg det totale mørke. Helt svart. Et totalt fravære av selv det minste snev av kunnskap. Fordi det i praksis ikke har vært spesielt nødvendig. Det er politikere som har sørget for at det kommer masse nytt forbruk i Norge og det er de samme politikerene som har sørget for at det ikke kommer noen ny produksjon inn av betydning dette ti-året. Det har ikke manglet på advarsler fra de relevante etatene som jobber med energispørsmål men politikere har valgt å gjøre noe annet fordi det er hva folk flest har villet ha og nå ser man konsekvensene av dette.

    Jeg tipper Norge i realiteten var langt mer teknokratisk i de visstnok gode gamle dager enn hva som er tilfelle nå.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.675
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det mest openberre var kanskje då FrP forstod at regjeringsmakt & stortingsfleirtal var innan rekkjevidde, og sende spørsmål til embetsverket “kva kan vi eigentleg bestemme”?

    Eg trur det du seier stemmer godt for dei tilfella der generalist-politikarar skal runder i departementa for å få erfaring (og dei er nok i fleirtal).

    Men, samtidig, det er ganske typisk at embetsverket er konservativt og bundne opp av “slik er det” og “dette kan vi ikkje gjera”, medan politisk leiing skal vera meir “dette vil eg” og “viss vi gjer dette, kva går sund då”.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    ^ Det mest openberre var kanskje då FrP forstod at regjeringsmakt & stortingsfleirtal var innan rekkjevidde, og sende spørsmål til embetsverket “kva kan vi eigentleg bestemme”?

    Eg trur det du seier stemmer godt for dei tilfella der generalist-politikarar skal runder i departementa for å få erfaring (og dei er nok i fleirtal).

    Men, samtidig, det er ganske typisk at embetsverket er konservativt og bundne opp av “slik er det” og “dette kan vi ikkje gjera”, medan politisk leiing skal vera meir “dette vil eg” og “viss vi gjer dette, kva går sund då”.
    En sentral oppgave ril embetsverket er å være en brems. Fin.dep. i særdeleshet. Sikkert til tider for mye også men om man hadde overlatt alt til politikere ville det garantert gått til helvete.

    Norge hadde klart seg mye bedre uten politikere enn uten er embetsverk. Belgia klarte seg vel halvannet år uten regjering for eksempel.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.675
    Sted
    Sunnmøre
    Norge hadde klart seg mye bedre uten politikere enn uten er embetsverk. Belgia klarte seg vel halvannet år uten regjering for eksempel.
    Vi kunne jo tenkt oss, hypotetisk, ein slags retur til før 1869, der stortingspolitikarane hadde ein tre-mnd lang sesjon etter kvart val, der dei vedtok lover, laga budsjett, valde regjering (sidan parlamentarismen no er grunnlovsfesta) og så for heim, kvar til sitt.

    Eg trur ikkje eg er for noko slikt, men det hadde vore eit interessant eksperiment.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.005
    Antall liker
    11.404
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er kanselliet som bestemmer hva som kan bestemmes - hva skal vi da med et folkevalgt storting og en regjering?

    Jeg tror heller ikke at Kasol (?) mente at rådene til Støre skulle følgs bokstavelig, men sees som en rekke eksempler på hor denne regjeringen i stort gir blanke faen i hva velgerne deres mener, - noe Støre forsåvidt også har sagt, bare med andre ord...."Det er jo velgerne som ikke forstår politikken vår..."
    men for all del - Erna var ikke noe bedre,- de ga stort sett faen de også, bare de fikk ordne for velgjørerne til Høyrekassa, som var 1. pri hele veien....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Vi kunne jo tenkt oss, hypotetisk, ein slags retur til før 1869, der stortingspolitikarane hadde ein tre-mnd lang sesjon etter kvart val, der dei vedtok lover, laga budsjett, valde regjering (sidan parlamentarismen no er grunnlovsfesta) og så for heim, kvar til sitt.

    Eg trur ikkje eg er for noko slikt, men det hadde vore eit interessant eksperiment.
    Ditto.

    Det er vel knapt noen som merker at Stortinget er i praksis stengt i tre måneder. Det er også svært glissent i salen stort sett siden ting er avklart på forhånd og «debatten» er spill for galleriet og ditto med spørretimen.

    Min personlige favoritt innen absurditet er den gangen en eller annen gjøk fra høyre - i Stortinget - spurte sivilombud Åge Falkanger om han var kjent med maktfordelingsprinsippet. Som mangeårig dommer i Høysterett og en av Norges skarpeste jurister må man anta at Falkanger i grove trekk var kjent med denne bærebjelken i norsk lovgiving siden det er pensum i o-fag og ikke akkurat avansert juss. Falkanger klarte faktisk å holde seg alvorlig som er godt gjort.

    Allle burde en gang se feks en spørretime. Det er absurd rituelt teater.

    Edit: det var tetzschner som spurte Falkanger.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.506
    Antall liker
    9.853
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg tror det kan være greit å forstå en del debattinnlegg som politiske og ikke tekniske innspill. Noen får få lov til å fokusere på de store
    linjene, på verdivalgene og kunne utfordre systemer og doktriner. Det ville ikke vært særlig til utvikling om alle blindt skulle føyd seg etter
    teknokratene.

    Dette gjelder i arbeidslivet også, det er ofte nykommerne uten bransjeerfaring som i sin uvitenhet utfordrer oss som har vært her siden
    forrige årtusen, og som vet nøyaktig hva som går og ikke går. Ivrige forslag skal helst møtes med lett øyerulling og en forsikring om at
    "jo du, det har vi nok prøvd før". Men så viser det seg jo av og til at det nettopp er det å se noe med helt nye øyne som driver ting fremover.

    Så kan man jo gjerne gremmes over en del eksempler, nevnte Mjøs Persen var jo i en klasse for seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Selv om demokratiet nærmest uten tvil er det misnste ondet er jeg mildt fascinert over alle som roper på politisk kontroll og/eller styring av alt mulig. Som om tilfeldige listetopper innvalgt til styre og stell har en slags unik innsikt i hva som er da shit bare fordi de har klart å karre seg til et sted nær toppen av en eller annen liste. Demokrati er vakkert men når man ser på det på nært hold kan det være ganske stygt.

    Sagaen i AP burde være det klareste eksempelet på at det meste handler om en selv og sine verv og absolutt ingen ting handler om hva som er rett eller lurt. Om man tror at Tadjik eller Giske er spesielt opptatt av noe annet enn seg selv så vil jeg gjerne ha litt av hva man har røkt. Husk på at avdankede politikere er nærmest uten alternativer. Om man ansetter trond Giske til noesomhelst må man være sprøyte gal. Ds utover ren lobbyvirksomhet.

    et par tiårs historie om meg og mitt og meg og meg igjen. Hva kan gå galt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.005
    Antall liker
    11.404
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelig resonnement... hvis vi ikke skal ha politisk styring over landets aktiviteter og prosesser, - hvem, hva og hvordan skal da "noe" styres, og av hvem???
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Merkelig resonnement... hvis vi ikke skal ha politisk styring over landets aktiviteter og prosesser, - hvem, hva og hvordan skal da "noe" styres, og av hvem???
    I den virkelige verden har eventuelle populistiske beslutninger ordentlige konsekvenser. Skal man tro Vedum og sikkert deg selv så er det jo bare å ta kontroll over krafta og drite i omverden. Eller hva var poenget ditt?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.675
    Sted
    Sunnmøre
    Ditto. Det er vel knapt noen som merker at Stortinget er i praksis stengt i tre måneder.
    Dei årlege, og etter kvart det permanente, Stortinget, i tillegg til møteplikta, var ikkje mål i seg sjølv, men ein del av kampen mot den ikkje-politiske eksekutivmakta, og 1884/1905 var jo på sett og vis den kampen vunnen. Det er såleis lett å argumentera for at behovet for konstant Stortingskontroll med embetsverket fall bort; ansvaret for å politisk leia embetsverket vart jo lagt til ein politisk (her: parlamentarisk utvald) statsråd.

    Det er difor legitimt, om ikkje så veldig mogleg å seia, at funksjonen til det “permanente” Stortinget endra seg, og er grunnen til at både posisjon og opposisjon bruker store deler av tida si på endelause utspel og småplukk knytta til dag-til-dagpolitikk, sjølv om det verkelege handlingsrommet er ganske lite.

    Storting kvart fjerde år hadde vore litt snautt, kanskje: krig mot Ukraina? Vi får sjå på budsjettet om tre år. XX-krise (jf denne tråden)? Ja, vi får sjå når Stortinget møtest om det er så ille at det trengst endra politiske føringar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.571
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker det er rimelig å henge dette på nåværende justisministers prioriteringer.
    – Det som skilte om vi var der eller ikkje, var om eg og sambuaren min tok ein øl til. Dette er den nærmaste kebaben som er open, så det er som regel der vi går innom.

    Det seier ein av naboane som NRK har snakka med.

    Han er anonym, fordi han fryktar å bli kjent att av dei kriminelle.

    Det er nemleg ikkje fyrste gongen dette skjer.

    – Eg føler ikkje folk forstår kor ille det eigentleg er. Det blir skote kanskje kvar andre til tredje veke. Alvorlege valdshendingar skjer nesten kvar dag.

    Naboen fortel at dei har sett grove valdshendingar skje like framfor dei.

    Ein halvtime før skytinga var han vitne til ein rusutløyst psykose i same gate. Ein gong vart han sjølv slått til og rana for ein pose øl, og sambuaren har vorte dytta av sparkesykkelen fordi ho ikkje svarte når nokon snakka til ho. Ho går ikkje ut når det er mørkt lenger, med mindre ho har nokon med seg.

    Når sånt skjer ringjer naboen politiet. Så legg han mobilen i lomma, slik at ingen skal sjå at det var akkurat han som ringte.

    – Så møter vi dei involverte att etterpå, og får tilbod om å kjøpe noko. I starten ringte vi politiet ofte, men vi såg etter kvart at det ikkje hadde noko for seg.

    Han fortel at han fleire gonger har gått bort til politiet, og kunne peike ut dei som har vore involvert.

    – Men det verkar som om det viktigaste er å møte opp og skru på blåljosa.
    Ifølge Politiets Fellesforbunds egne beregninger koster det 1,1 millioner kroner å utdanne en politibetjent. Totalt er det brukt over en milliard kroner på politifolk uten jobb på de siste fem kullene, medregnet de som snart er ferdig utdannet.

    Selv ønsket forbundet å fryse årets inntak.

    – Det er ikke noe poeng i å utdanne masse politifolk, og ikke tenke å bruke dem, sier Fagerlund, før han fortsetter:

    – Vi må ha planer om å bruke dem hvis vi først skal utdanne dem.
    Men pass-, sorenskriver- og lensmannskontor med dagtidspersonale ved skranker i dalstroka innafor, det er hva SP har bestemt at landet behøver. Ikke politi i Oslo-området.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.974
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man klarer å løfte blikket over skjermkanten, så er det nokså enkelt å se at vi trenger alt sammen - og kanskje mer til....
    Just presis. Skulle bare mangle om ikke både politi og tilgang til pass er en selvfølge i hele landet. Responstid på flere timer er totalt uakseptabelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.571
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at om to-tre år så er alt på stell, da har vi vel en blå/blå justisminister.
    Det er ihvertfall veldig lite som tyder på at de rødgrønne har tenkt seg en periode til. Det var kanskje ikke så smart å gå baklengs inn i fremtiden med reversering av allerede gjennomførte reformer som eneste program, og deretter forsøke å følge situasjonen nøye med spredte skurer av «handlekraft» når Vedum får et eller annet for seg.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    706
    Torget vurderinger
    1
    FrP og justisminstre er Hotel i Særklasse. Men de utskiftningen som Støre måtte gjøre etter alle skandaler er jo til å bli svimmel av. Regjeringen består av 19 statsråder, men det er bare 5 som har beholdt dep. sitt fra tiltredelsen i oktober 2021. 14 statsråder er rokert eller kasta ut på 2,5 år, ennå 1,5 år igjen. Bare å holde seg fast.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.337
    Antall liker
    9.233
    FrP og justisminstre er Hotel i Særklasse. Men de utskiftningen som Støre måtte gjøre etter alle skandaler er jo til å bli svimmel av. Regjeringen består av 19 statsråder, men det er bare 5 som har beholdt dep. sitt fra tiltredelsen i oktober 2021. 14 statsråder er rokert eller kasta ut på 2,5 år, ennå 1,5 år igjen. Bare å holde seg fast.
    Så på nyhetene i går at Jonas stod frem og sa at han hadde fått forelegg for mobilbruk i bilen + fartsbot så nå er det nok snart slutt på hele regjeringa. Han må gå av.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    706
    Torget vurderinger
    1
    Så på nyhetene i går at Jonas stod frem og sa at han hadde fått forelegg for mobilbruk i bilen + fartsbot så nå er det nok snart slutt på hele regjeringa. Han må gå av.
    Støre er en tøffing. Kjører fort og gav fan i kravet fra Trøndelag AP om at Kjerkol skulle erstattes av en trønder!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Slapp av. Dette løser seg nå. Brenna og Tadjik skal jo ta seg av dette:


    Tipper gjengene nå blir så engstelige over dette utspillet at de velger å løse opp seg selv.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.675
    Sted
    Sunnmøre
    Tipper gjengene nå blir så engstelige over dette utspillet at de velger å løse opp seg selv.
    Er det noko som har fascinert meg med desse koalisjonsregjeringane vi har hatt etter Jagland, så er det akkurat slike utspel som dette: Det at toppar (her: minister i eit anna dept) i eitt av regjeringspartia skal gå ut og “markera seg” på felt der eit anna av koalisjonspartia har statsråden. Her, attpåtil frå Ap, som gjerne vil vera den vaksne i regjeringa.

    Det hadde vore interessant om journalisten spurde: Jaha, kva er saksgangen vidare med dette? Regjeringskonferanse, eller arbeidsprogramnemnda i Ap?

    Eller, litt mildare: Kven er det som meiner dette? I kraft av kva og kven er det de går ut med dette utspelet?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Saksbehandlingstiden til Forbrukerklageutvalget har vært for lang. De fikk jo inn hele 1000 saker totalt i fjor.

    Klovneregjeringen har funnet løsningen på å få ned behandlingstiden. De innfører et gebyr på 1200,- for å levere inn klage.
    Da vil trolig omfanget gå ned - og så også med behandlingstiden.

    Dette er til det gode for forbrukerne hevder Barne- og Familieminister Toppe fra SP :-0
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.571
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vore interessant om journalisten spurde: Jaha, kva er saksgangen vidare med dette? Regjeringskonferanse, eller arbeidsprogramnemnda i Ap?

    Eller, litt mildare: Kven er det som meiner dette? I kraft av kva og kven er det de går ut med dette utspelet?
    Tydeligvis APs programkomité, som kanskje muligens kommer til å ta inn noe om dette i programforslaget for neste stortingsperiode. Om det ikke blir nedstemt på landsmøtet, eller hestehandlet vekk med SP og SV om de mot formodning skulle komme i posisjon til å forhandle om en ny regjeringsplattform. Fra artikkelen:
    Ap-nestleder Brenna leder programkomité-arbeidet i Ap som skal stake ut politisk kurs for partiet før neste års landsmøte.

    – I det arbeidet har vi mottatt en rekke forslag, blant annet disse 13 punktene, sier hun og viser oss en liste.
    Å stemme for noe slikt i denne stortingsperioden er ihvertfall helt utelukket.
    I oktober fremmet FrP 13 tiltak mot ungdoms- og gjengkriminalitet, som innehold flere av tiltakene som Brenna og Tajik nå sier de har ambisjoner om å gjennomføre.

    Han sier det blant annet gjelder strengere straffer mot ulovlige våpen og gjengrelatert kriminalitet, enklere regler for inndragning av utbytte fra kriminalitet og hurtigspor for unge lovbrytere.

    – Men dette stemte Arbeiderpartiet konsekvent ned for bare fire måneder siden i Stortinget. Brenna og Tajik driver et tvers igjennom uærlig spill, og holder velgerne for narr, sier Njåstad.
    For nå er det SP som bestyrer justisdept., og der i gården vil man heller bruke budsjettene på å gjenopprette nedlagte lensmanns- og sorenskriverkontorer. Og da dilter AP etter, mens man følger situasjonen nøye noen år til.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.675
    Sted
    Sunnmøre
    Å stemme for noe slikt i denne stortingsperioden er ihvertfall helt utelukket.
    Ja, Njåstad scora på ope mål der.

    Formelt har vel Stortinget nokre reglar mot å behandla likelydande framlegg to gonger i same periode, utan at eg veit i detalj korleis desse er.

    Iallfall eit temmeleg absurd utspel frå Tajik og Brenna der, sjølv om det sikkert er mykje handverk som må til å få slikt som dette på plass. Særleg den straffeskjerpinga dei bed om.

    Altså: “Viss dette hastar, og de meiner dette er lure løysingar, kvifor skal vi venta i to år på at det byrjar å skje noko med dette?”
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.290
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Saksbehandlingstiden til Forbrukerklageutvalget har vært for lang. De fikk jo inn hele 1000 saker totalt i fjor.

    Klovneregjeringen har funnet løsningen på å få ned behandlingstiden. De innfører et gebyr på 1200,- for å levere inn klage.
    Da vil trolig omfanget gå ned - og så også med behandlingstiden.

    Dette er til det gode for forbrukerne hevder Barne- og Familieminister Toppe fra SP :-0

    Blir jo finere statistikk og bedre kvalitet på varer av slikt, akkurat som når folk ikke lenger gidder å anmelde annen kriminalitet da du får henleggelsen med på vei ut, er jo en genial måte å løse problemer på.

    Det her er jo en variant av løsningen de rødgrønne hadde i Trondheim når bomsattsene ble økt og det gav stort utslag på hvor mange som benyttet kollektivt, pris opp i rushtiden :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.571
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Njåstad scora på ope mål der.

    Formelt har vel Stortinget nokre reglar mot å behandla likelydande framlegg to gonger i same periode, utan at eg veit i detalj korleis desse er.

    Iallfall eit temmeleg absurd utspel frå Tajik og Brenna der, sjølv om det sikkert er mykje handverk som må til å få slikt som dette på plass. Særleg den straffeskjerpinga dei bed om.

    Altså: “Viss dette hastar, og de meiner dette er lure løysingar, kvifor skal vi venta i to år på at det byrjar å skje noko med dette?”
    Fordi da fanden bestemte at intet skulle skje nedsatte han den første komité. Muligens en program- eller redaksjonskomité. Gir inntrykk av at man «gjør noe».
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.571
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Fra linken et sitat fra nestlederen, han med kalashnikov:
    1714424553551.jpeg
    Så stalins moskva-prosesser sent på 1930-tallet var «the right decision». Jaha, ja.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2.224
    Hmm. Fra linken et sitat fra nestlederen, han med kalashnikov:
    Vis vedlegget 1019761
    Så stalins moskva-prosesser sent på 1930-tallet var «the right decision». Jaha, ja.
    Siste fra Bernt Hagtvet og han er krystallklar og brilliant som vanlig. Husker ennå hans knusende artikkelserie i Dagbladet, for mange år siden, om AKP koryfeenes blinde hyllest av de store kommunistiske diktatorene og massemordere. Jo, det går en rød (!) tråd....

    1714461146737.png

    Revolusjonsromantikk og pervertert godhetsstreben om Rødts kommunisme (aftenposten.no)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn