Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Holmestrand
    Det er altså bære lækkert, når høyre-folk prøver å gjøre seg morsom på venstresidens bekostning, og de selv er årsaken til det hele. Å legge ned lensmannskontor oa i distriktene trenger man minst Texas-kalkulator for å se oppsiden av. Dette er et langstrakt land, og tjenester av slik viktighet kan selvsagt ikke sentraliseres. Det forstår alle med Casio.
    Eller HP....
    RPN ruler.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    11.548
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Politiet står overfor andre utfordringer i dag enn for 30-40 år siden. Globalisering og internasjonale kriminelle, cyberkriminalitet osv. bekjempes nok bedre av større, spesialiserte enheter enn av lensmannen i Tana. Disse reåpningene Sp har fått gjennom er ren symbolpolitikk.

    Det hadde vært mye mere nyttig å opprette nok stillinger slik at alle uteksaminerte fra Politihøgskolen hadde jobb å gå til.

    Større minus enn lokalisering og påstått manglende nærvær i distriktene er antagelig at de vokser på seg fryktelig mye administrasjon.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    Dilemma
    Med 212 lovløse unga som spring rundt i, unnskyld meg for å atter ta det opp, i ring 3 og skremme vannet av alle så må vel politiet der få inn alle politistyrkene fra hele landet. 212 småonga e jo en formidabel styrke så all hands on deck
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Dilemma
    Med 212 lovløse unga som spring rundt i, unnskyld meg for å atter ta det opp, i ring 3 og skremme vannet av alle så må vel politiet der få inn alle politistyrkene fra hele landet. 212 småonga e jo en formidabel styrke så all hands on deck
    Og i Oslo, på Tøyen ,(hører vel strengt tatt til i den blåblå tråden) legges det største fritids tiltaket for unga ned.
    Og Nei, det er ikke bare sosionomer og fritidsklubber som er løsninga, men det er en del av løsninga
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Holmestrand
    Politiet står overfor andre utfordringer i dag enn for 30-40 år siden. Globalisering og internasjonale kriminelle, cyberkriminalitet osv. bekjempes nok bedre av større, spesialiserte enheter enn av lensmannen i Tana. Disse reåpningene Sp har fått gjennom er ren symbolpolitikk.

    Det hadde vært mye mere nyttig å opprette nok stillinger slik at alle uteksaminerte fra Politihøgskolen hadde jobb å gå til.

    Større minus enn lokalisering og påstått manglende nærvær i distriktene er antagelig at de vokser på seg fryktelig mye administrasjon.
    Ikke andre utfordringer, men noen nye.
    Det betyr ikke at man klarer seg uten sheriff på Nordagutu eller hvor man nå måtte bo.
    Selv om politiet må bekjempe ID-tyveri, cyberkrim, gangstere fra Balkan og vått-nått så må de fortsatt kunne ta en konedenger i Grukkedalen uten at det skal være 25 mil å kjøre.
    Som i så mange sammenhenger så må man gjøre begge deler.
    Selv om det bygges ny motorvei, så må gjerne gamleveien fortsatt brøytes og asfalteres.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Ikke andre utfordringer, men noen nye.
    Det betyr ikke at man klarer seg uten sheriff på Nordagutu eller hvor man nå måtte bo.
    Selv om politiet må bekjempe ID-tyveri, cyberkrim, gangstere fra Balkan og vått-nått så må de fortsatt kunne ta en konedenger i Grukkedalen uten at det skal være 25 mil å kjøre.
    Som i så mange sammenhenger så må man gjøre begge deler.
    Konedengere er vel like vanlig på strekninga Skaugum - Frogner
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du er av de som mener at 2-4t responstid ( og ofte mer ) som det ofte kan være ute i distriktene er helt OK??
    Nei, men hva har et pass- eller lensmannskontor som er bemannet noen timer enkelte dager i uken med det å gjøre?

    Jeg bor litt mer sentralt, men mitt lokale lensmannskontor ble også nedlagt for noen år siden. Jeg har ikke noe ønske om å få det tilbake. Passkontoret i nærmeste større tettsted har mye lenger åpningstid enn det lokale hadde. Det tar meg en halvtime å kjøre dit, men ved akutt utrykning (innbruddstyv tatt på fersken) har det vist seg at første patrulje var hos meg (dvs naboen) på ca 10 min. Heller patruljer bemannet 24/7 enn et lensmannskontor 150 m unna som forutsetter at du tar fri fra jobb på formiddagstid om du har et ærend dit.

    1723237501932.png

    1723237543346.png
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    11.548
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så du er av de som mener at 2-4t responstid ( og ofte mer ) som det ofte kan være ute i distriktene er helt OK??
    Hva mener du er akseptabel responstid da, og viktigere, når hadde distriktene akseptabel responstid sist?

    Dette har ikke oppstått med reformen, selv om det sikkert har blitt verre mange steder. Vi vil aldri få, og har aldri hatt, politifolk tilgjengelig i
    hver en krok av landet. Jeg bodde nordpå noen år på 90-tallet, og det manglet ikke klager og skrekkhistorier om sen responstid den gangen heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg har nevnt det før, men en gang min far uttrykte undring over at en bekjent lot den 15-årige datteren kjøre bil på egen hånd var svaret «lensmannen er her ute en gang om året og UP vet ikke at det bor folk her».
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Tror jeg har nevnt det før, men en gang min far uttrykte undring over at en bekjent lot den 15-årige datteren kjøre bil på egen hånd var svaret «lensmannen er her ute en gang om året og UP vet ikke at det bor folk her».
    Min onkel bodde med min lege bestefar noen år i Tanzania.
    Da han hadde fylt 16 dro de til den lokale landsbyen for å kjøre opp til lappen.
    Tjenestemannen bare fylte ut, og sa "I've seen him drive"
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Bergen
    ^når jeg ser hvordan mange oppfører seg i trafikken så tror jeg den tjenestemannen har tatt med seg hele storfamilien, innvandret til Norge og alle i storfamilien har fått tilsvarende jobb i Norge…
    (Obs, oppfordrer ikke til ny/gammel diskusjon om bilkjøring… kun en liten skjeiv observasjon fra sofakroken)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Holmestrand
    Nei, men hva har et pass- eller lensmannskontor som er bemannet noen timer enkelte dager i uken med det å gjøre?

    Jeg bor litt mer sentralt, men mitt lokale lensmannskontor ble også nedlagt for noen år siden. Jeg har ikke noe ønske om å få det tilbake. Passkontoret i nærmeste større tettsted har mye lenger åpningstid enn det lokale hadde. Det tar meg en halvtime å kjøre dit, men ved akutt utrykning (innbruddstyv tatt på fersken) har det vist seg at første patrulje var hos meg (dvs naboen) på ca 10 min. Heller patruljer bemannet 24/7 enn et lensmannskontor 150 m unna som forutsetter at du tar fri fra jobb på formiddagstid om du har et ærend dit.

    Vis vedlegget 1046404

    Vis vedlegget 1046406
    Passkontoret som vi besøker med 8-10 års intervaller er vel en fullstendig avsporing?
    Men hvis noen banker på døra med øks så ønsker vel de fleste operativt politi i nærområdet?
    Uansett hvor sjelden det skjer.
    Det kalles beredskap, og ja, det koster penger.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    2.787
    Passkontoret som vi besøker med 8-10 års intervaller er vel en fullstendig avsporing?
    Men hvis noen banker på døra med øks så ønsker vel de fleste operativt politi i nærområdet?
    Uansett hvor sjelden det skjer.
    Det kalles beredskap, og ja, det koster penger.
    Problemet er at det ikke følger noe operativt politi med et lensmannskontor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. På et landsens lensmannskontor kunne man levere en anmeldelse, få attestert rett kopi av dokumenter (notarius publicus) og få hjelp med både gjeldsinndrivning og -sanering (namsfogd/namsmann), kanskje til og med få utstedt et pass. Stort sett et lokalt servicekontor, med nokså begrensede åpningstider.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.631
    Antall liker
    10.112
    Eksakt. På et landsens lensmannskontor kunne man levere en anmeldelse, få attestert rett kopi av dokumenter (notarius publicus) og få hjelp med både gjeldsinndrivning og -sanering (namsfogd/namsmann), kanskje til og med få utstedt et pass. Stort sett et lokalt servicekontor, med nokså begrensede åpningstider.
    Det fulgte med noen betjenter også som var ute i distriktet og holdt øye med det som skjedde
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, kanskje på større steder, men jeg tror aldri jeg så noen slike der jeg holdt til i ungdommen. Om jeg husker rett hadde den lokale lensmannen kontor i sokkeletasjen av egen bolig og en kontordame som jobbet deltid. Man ville helst ikke bry lensmannen i utide. Den gangen noen jyplinger kom i BMW fra byen og trodde de kunne få solgt hasj på bonfæst ble de til slutt sendt hjem med beskjeden «…og du må gjerne anmelde det!» Ikke-eksisterende lensmannsbetjenter var ikke involvert, og noen anmeldelse ble nok heller ikke levert. Enklest slik.

    Om noe skulle hendt i stor skala antar jeg den lokale lensmannen ville kalt ut forsterkninger fra nærmeste tettsted eller fra politikammeret i byen. Han var rett og slett ikke satt opp for å håndtere slikt, men kunne være en effektiv megler i nabokrangler når han ba partene ta til vettet før det gikk helt over styr. Hadde helt klart en verdi i datidens samfunn. Rask operativ respons på kriminalitet var ikke en del av det.

    Derfor er det ikke en avsporing å konfrontere SPs prioriteringer av politietatens ressurser med hva som er behovene i dag, der folk flest faktisk bor.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    Stort sett et lokalt servicekontor, med nokså begrensede åpningstider.
    Einig i at dette i liten grad (bortsett frå nabokranglane) ikkje er særleg spørsmål om politi, men om offentlege tenester som politiet er sett til å handheva. Det er faktisk noldus at desse to oppgåvene skal setjast opp mot einannan i eitt budsjett.

    Delegert rett til å registrera opplysningar i samband med passutskriving hadde nok løyst ein del.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.631
    Antall liker
    10.112
    Min frue ble id-svindlet for en stund siden, bandittene tok ca. 100.000.- fra hennes konto. Under et døgn etter anmeldelsen levert på det store, robuste kontoret i regionen får vi beskjed om at saken er henlagt grunnet at de ikke har mulighet til å finne gjerningsmannen.
    Nå tror jeg vel ikke at lensmannen skulle ha agert annerledes, men meningen var vel at alt skulle bli så meget bedre?

    ( Ber til høyere makter om at gjerningsmannen får kreft i tissefanten sin slik at den må amputeres)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.692
    Antall liker
    37.949
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel et nokså typisk eksempel på hvor SP’s prioriteringer av husleie til nyopprettede lensmanns-, pass- og sorenskriverkontorer i periferien tar bort kroner fra politioppgaver som respons og etterforskning av den kriminaliteten som faktisk påvirker folks hverdag. Det var vel neppe slik at svindlerne satt i Skibotn og var så vennlige å begrense seg til aktivitet i lensmannskontorets åpningstider?

    Joda, de rødgrønne øker budsjettene noe nå, men det er ikke engang nok til å kompensere for bemanningskuttene de siste par årene. Det er en bevisst prioritering her som er i 180 grader motsetning til dette århundredets virkelighet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    11.548
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Og etterhvert som det kastes penger på det vokser byråkratiet seg større, det skal rapporteres mer og det skal ledes mer, og pengene går ikke nødvendigvis til
    produksjon av polititjenester.

    Politiet er nok ikke fritatt effektivitetsparadokset.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.583
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Effektivitetsparadokset..." - jeg regner med at dette er i satirens ånd... for effektivitet er det jo hverken her eller der hvor sykdommen byreaucratitis herjer...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Hva med det økende papir arbeidet som foregår både i offentlig forvaltning og sikkert i det private også?
    Lærere, Leger og Sykepleiere hevder at mer og mer av arbeidsoppgavene nå er administrative
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.583
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    NPM i praksis - i alle ledd.... absolutt alt skal rapporteres til en stadig økende andel ikke-produktive mellomledere hvis hovedoppgave er å samle inn rapportene og rapportere resultatene av alle rapportene opp-ned til hverandre.... alle disse mellomlederne / under- og mellomdirektører har selvsagt også mye høyere både status og lønn enn de som faktisk utfører jobben i praksis.... lærere, sykepleiere osv osb...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det virker som at Høyre fortsatt har vansker med å finne tasten på kalkulatoren som omhandler "tjenestetilbud for de som bor utenfor tettbygde strøk". Det er jo forsåvidt ikke noe nytt, det er jo en av de største mangelsykdommene det partiet lider av. Kuren heter 'rødgrønn'.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Holmestrand
    Hva med det økende papir arbeidet som foregår både i offentlig forvaltning og sikkert i det private også?
    Lærere, Leger og Sykepleiere hevder at mer og mer av arbeidsoppgavene nå er administrative
    Ja, og som regel så blir byråkratiet mye mindre med store, robuste enheter.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    11.548
    Sted
    Interiore Simplicitate
    "Effektivitetsparadokset..." - jeg regner med at dette er i satirens ånd... for effektivitet er det jo hverken her eller der hvor sykdommen byreaucratitis herjer...
    Effektivitetsparadokset er virkelig nok.

    Effektivitetsparadokset er kort og godt en trend der økt fokus på ressurseffektivitet øker arbeidsmengden fremfor å redusere den, ved at det utføres aktiviteter som holder en ressurs opptatt uten å skape merverdi.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.493
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Oslo
    Effektivitetsparadokset er virkelig nok.

    Effektivitetsparadokset er kort og godt en trend der økt fokus på ressurseffektivitet øker arbeidsmengden fremfor å redusere den, ved at det utføres aktiviteter som holder en ressurs opptatt uten å skape merverdi.
    Opplever av og til at mine dingser går tregere og tregere.
    Det jeg da gjør er å kaste ut programmer jeg ikke har behov for, og så restarte faenskapet.
    Kan det også gjøres i offentlige etater?
    Eller kommer vi dit at ingen gjør det de egentlig skal, men dokumenterer veldig godt hva de ikke gjør
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    Joda kan godt se for meg svære Demoer rundt i distriktene med folk i grønne FK dresser rope dette.
    Kanskje akkompagnert av noen kår kaller med trekkspill og fele
    Det vert aldri svære demoar i distrikta, bortsett frå når helseføretaket skal leggja ned lokalsjukehusa våre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror Trygve burde begynne med parykk, det kledde han.
    For øvrig litt rart at en bonde skal være i mot en plante som vil gi god og stabil inntekt til de som dyrker
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.704
    Torget vurderinger
    1
    Man behøver ikke romantisere noe selv om man ønsker kontrollert omsetning via legale kanaler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn