Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg skal tippe: SP går indignert ut av regjering og bygger fokuser videre på generell misnøye med høye strømpriser, bensinpriser og generell EU motstand. De vil øke i oppslutning på dette. Ap fortsetter videre og trekkes heldigvis mot sentrum og vil også tjene på dette. Økt oppslutning for disse partiene går stort sett fra Frp. Jeg tipper at vi igjen vil se at den politiske hukommelsen hos velgerne er svært kort.
    Hvorvidt Ap vil øke i oppslutning av dette, er høyst usikkert. Det er mulig at enkelte sentrumsvelgere vil trekkes mot de, men svært mange av de som sitter på gjerdet eller har gått til SV eller Rødt vil neppe gjøre det samme. Støre har vært langt tydeligere de siste ukene, hvor retorikken hans har gått til venstre. Dette har ført til oppsving på meningsmålinger. Det han nå har gjort, selv om han også her har vært tydelig, er å atter en gang trekke mot høyre. For venstresiden i partiet, gjerdesittere òg de som har gått mot venstre vil dette være uspiselig. Sp forlangte åpenbart sterkere nasjonal kontroll over strømmarkedet og priser, som disse velgerne lenge har etterlyst. Det nektet altså Ap og Støre å gå med på. Neppe noen stor velgermagnet. Resultatet kan meget vel bli flere gjerdesittere og flere med overgang til SV og Rødt.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.593
    Torget vurderinger
    8
    Og likevel er det noen som later som de blir fornærmet når jeg påpeker hva slags parti SP er. De er nasjonalpopulister, i mange saker til høyre for FrP i den autoritære retningen.

De får bare bestemme seg for å gå. Ho Sylvi venter med utstrakte armer.
    La oss gjøre som i USA med fri flyt av Narkotika etc!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Et historisk rødgrønt sammenbrudd | DN

Direktivflokene forsvinner ikke med krisen. Skal Sp sitte i regjering med Ap igjen, vil det også da være en jevn strøm av forordninger og direktiver fra Brussel som Norge er forpliktet til å ta inn. Senterpartiet sier nå de ikke vil knytte Norge nærmere til EU. Det går ikke an å forstå det som noe annet enn at de vil avvikle EØS-avtalen. Den er jo i praksis en evighetsmaskin som knytter Norge nærmere til EU hver dag.

Frem mot valget vil vi se et Sp som vil angripe Høyre og Ap knallhardt i europapolitikken. EU vil få skylden for det meste som er vondt og vanskelig i Norge, spesielt det som har med strøm å gjøre. Vedum er en mester i å polarisere og lansere enkle og smått løgnaktige påstander om hvordan ting henger sammen. Sist valgkamp var det sentrum-periferi som var den store aksen, denne gangen kan det bli nasjonal/global. Mønsteret er kjent fra politiske landskap i mange andre land.

Med dette bruddet er det umulig å se for seg at Sp og Ap kan sitte i regjering sammen etter valget, selv om det skulle bli et rødgrønt flertall. Senterpartiet har vist Ap at de ikke er til å stole på i EØS-saken. De forlater nå det løftet de ga på Hurdal om å styre med EØS-avtalen som et ufravikelig premiss.

Arbeiderpartiet får også en vanskelig valgkamp. I 2021 kunne Støre love velgerne en styringsdyktig flertallsregjering med SV og Sp. Det så sannsynlig ut, helt til SV dro fra Hurdal. Nå kan han ikke love noe annet enn et håp om at et eventuelt rødgrønt flertall vil støtte en Ap-regjering. Hva Sp sier til det er uvisst, for å si det forsiktig. Sps språkbruk nå tilsier vel at de ikke kan støtte noen regjering som vil fortsette å «knytte Norge nærmere til Europa». Eller etterleve EØS-avtalen som andre ville kalt det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Om man lurer på hvorfor backlogen med EU-saken har hopet seg opp så ligger noe av svaret her

Neue EU-Ziele: Plötzlich heißt es bei Ursula von der Leyen „Wirtschaft first“ - WELT

Unter Ursula von der Leyen brachte die EU-Kommission in den vergangenen fünf Jahren rund 6300 Rechtsakte auf den Weg. Das waren – statistisch gesehen – mehr als drei pro Tag und fast doppelt so viele wie unter Vorgänger Jean-Claude Juncker. Ein großer Teil drehte sich um den Green Deal. Von der Leyen hatte 2019 den Plan vorgestellt, Europa in den ersten klimaneutralen Kontinent der Welt zu verwandeln, auch inspiriert von Greta Thunberg und der Bewegung Fridays for Future. Der Green Deal entsprach dem Zeitgeist.

(google trans)

Under Ursula von der Leyen, the EU Commission has launched around 6,300 legal acts in the past five years. Statistically speaking, that was more than three per day and almost twice as many as under her predecessor Jean-Claude Juncker. A large part of it revolved around the Green Deal. In 2019, von der Leyen presented the plan to transform Europe into the world's first climate-neutral continent, also inspired by Greta Thunberg and the Fridays for Future movement. The Green Deal reflected the spirit of the times.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tråden Nok et genialt trekk av de mørkeblågrønne kommer forhåpentlig ikke til et forum nær oss, men jeg er ikke optimist.
    Tror ikke noen mer eller mindre ansvarlige politikere vil engang røre Senterpartiet med ildtang de kommende årene.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.914
    Torget vurderinger
    1
    Det kan man jo håpe. Jeg synes man skal være åpen for at andre kan ha andre politiske syn, men det håpløse med SP er jo den totalt skamløse argumentasjonen som enten er basert på uvitenhet eller direkte løgn. Det fordummer den offentlige debatten. Hvem husker ikke finansministerens kreative regnesstykke på Debatten der han forsøkte å vise at SP-politikk ga folk bedre råd?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser på pressekonferansen med Støre no.

Eg kan ikkje å ha sett mannen så klar, sjølvsikker og offensiv på mange år, knapt nok nokon gong.
    Respekt. Dette er klart og tydelig.
    I talen legger Støre vekt på at det siste året har vært krevende sikkerhetspolitisk.

– For meg og Ap er det avgjørende at vi ivaretar norske interesser som vår aller øverste og viktigste prioritet. Sps krav ville i realiteten bety nei til alle nye regler fra EØS på dette området, nå og i all fremtid, sier Støre.
    Dette gjelder regler vi allerede er forpliktet til å ta inn ihht EØS-avtalen, som regjeringsplattformen også legger til grunn. Det er ikke sånn at vi kan velge og vrake hvilke vedtak vi liker. Vi har faktisk en avtale som sier at vi forplikter oss til å innføre det EU bestemmer i bytte mot å få adgang til EU-markedene. Vi har valgt bort å ha innflytelse på hva som blir bestemt, bare forpliktet oss til å innføre det etterhvert som det blir bestemt.

Når SP i angst for sperregrensen ikke lenger ønsker å etterleve inngåtte avtaler, hverken med EU eller med AP, får de bare rusle bort til ho Sylvi og se om de sammen kan få flertall for en nasjonalpopulistisk regjeringsplattform i stedet, med oppsigelse av EØS-avtalen som første punkt. Lykke til.

Det opplagte alternativet er fullt EU-medlemsskap og medbestemmelsesrett i hva som blir vedtatt. Nå.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.160
    Sted
    Sunnmøre
    Altså Ikke en stor vits som de fleste i Norge mener
    Den vanlege karakteristikken er vel «tåkefyrsten som følgjer situasjonen nøye». Ofte rett, men likevel brukt litt oftare enn det nødvendigvis har vore dekning for.

Men, ja, eg har ofte hatt kjensla av at Støre har mislikt å vera der han var, og prøvd å snakka seg bort frå spørsmåla. Til tider har eg tenkt at eg ikkje unnar han å stå der, at han hadde vore meir nøgd med å sitja heime med eit glas raudvin saman med kona.

Difor var overraska over kor klar og offensiv han var i dag, på ein dag der regjeringa hans, og eigentleg med det heile det parlamentariske grunnlaget for regjeringa, raknar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger må man bare stå for det man mener er rett, og til helvete med taktikkeriet. Jeg tror det har gjort vondt helt inn i ryggmargen på ham å være svinebundet til SP’s reaksjonære program, spesielt når det også er utpressing på tvers av hva som står i regjeringsplattformen. Nok nå.

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.761
    Torget vurderinger
    1
    SP skummet fløten og stakk.
    Etter å fått gjennomslag for alle sine kjernesaker, stikker de fra regjeringsansvaret.

Til høsten skal de på nytt be velgerne om regjeringsfullmakt…

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Respekt. Dette er klart og tydelig.

Dette gjelder regler vi allerede er forpliktet til å ta inn ihht EØS-avtalen, som regjeringsplattformen også legger til grunn. Det er ikke sånn at vi kan velge og vrake hvilke vedtak vi liker. Vi har faktisk en avtale som sier at vi forplikter oss til å innføre det EU bestemmer i bytte mot å få adgang til EU-markedene. Vi har valgt bort å ha innflytelse på hva som blir bestemt, bare forpliktet oss til å innføre det etterhvert som det blir bestemt.

Når SP i angst for sperregrensen ikke lenger ønsker å etterleve inngåtte avtaler, hverken med EU eller med AP, får de bare rusle bort til ho Sylvi og se om de sammen kan få flertall for en nasjonalpopulistisk regjeringsplattform i stedet, med oppsigelse av EØS-avtalen som første punkt. Lykke til.

Det opplagte alternativet er fullt EU-medlemsskap og medbestemmelsesrett i hva som blir vedtatt. Nå.
    Har ikke EØS avtalen muligheter for unntak? Isåfall er det en veldig dårlig avtale for oss all den tid vi har plikt til å innføre alt eu måtte finne for godt å bestemme som du sier. Den som en gang i tid gikk med på noe sånt må være stokk dum, en avtale skal være balansert.
    En avtale er en avtale helt klart, men da bør vi kanskje revurdere hele avtalen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke EØS avtalen muligheter for unntak? Isåfall er det en veldig dårlig avtale for oss all den tid vi har plikt til å innføre alt eu måtte finne for godt å bestemme som du sier. Den som en gang i tid gikk med på noe sånt må være stokk dum, en avtale skal være balansert.
    En avtale er en avtale helt klart, men da bør vi kanskje revurdere hele avtalen?
    Man var nok ikke stokk dum, snarere opptatt av å få til best mulig markedsadgang for norsk næringsliv og opprettholde muligheten for nordisk samarbeid. Det var det beste som var mulig å få til når norske velgere insisterer på ikke å ha stemmerett i EU. OK, så slipper man det, mens industrien fortsatt kan gjøre business. Å tro at man kan si opp EØS-avtalen og forhandle en «bedre» handelsavtale som gir oss alle fordeler og ingen ulemper er mildt sagt urealistisk. Alternativene er å etterleve gjeldende EØS-avtale, alenegang, eller fullt medlemsskap.

1738254784746.png

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    for meg virker det ut som en dårlig leverandør / kundetankegang der eu sier at vi gir dere tilgang til markedet (leverandør kontrakt) mot at dere gjør at vi sier (endre scope of work/design basis), prisene bestemmer vi...
    en slik tankegang er utdatert i business verden og burde i allefall være utdatert på nivået land/verdensdel
    men registrer at du er veldig fan av dette og respekterer det, hadde jeg servert et slikt kontraktsforslag på jobben så hadde jeg nok fått fyken på dagen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    for meg virker det ut som en dårlig leverandør / kundetankegang der eu sier at vi gir dere tilgang til markedet (leverandør kontrakt) mot at dere gjør at vi sier (endre scope of work/design basis), prisene bestemmer vi...
    en slik tankegang er utdatert i business verden og burde i allefall være utdatert på nivået land/verdensdel
    men registrer at du er veldig fan av dette og respekterer det, hadde jeg servert et slikt kontraktsforslag på jobben så hadde jeg nok fått fyken på dagen
    Politikk er det muliges kunst. Jeg er ikke fan av EØS-avtalen, da jeg synes både Norge og EU ville hatt nytte av norsk medbestemmelse når beslutninger tas, men når oppdragsgiver (velgerne) eksplisitt har valgt bort medbestemmelse var kanskje dette det best mulige alternativet.

Apropos kontraktsforhandlinger: Har du noen gang forsøkt å være en mellomstor norsk bedrift i forhandlinger med Microsoft eller SAP? Det er ikke nødvendigvis sånn at man kan diktere betingelsene.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    faktisk ja, det ble til at man valgte noen andre enn SAP som leverandør. Det sjukeste med SAP er at de ikke klarer å levere hyllevare men vil sette opp hver løsning skreddersydd med de arbeidstimene det medfører. Ikke bare koster det skjorta med implementeringen av løsningen men vedlikehold og oppgraderinger blir dyrt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    faktisk ja, det ble til at man valgte noen andre enn SAP som leverandør. Det sjukeste med SAP er at de ikke klarer å levere hyllevare men vil sette opp hver løsning skreddersydd med de arbeidstimene det medfører. Ikke bare koster det skjorta med implementeringen av løsningen men vedlikehold og oppgraderinger blir dyrt.
    Basert på hearsay tror jeg ikke Asbjørn trenger noen videre innføring i pro et contras med SAP;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Holdt på å bli kastet ut av Walldorf en gang. Herr Direktør og hans kollega Herr Doktor var ikke overvettes begeistret for å høre mitt syn på det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.160
    Sted
    Sunnmøre
    men når oppdragsgiver (velgerne) eksplisitt har valgt bort medbestemmelse var kanskje dette det best mulige alternativet.
    No vart vel avtalen signert, ratifisert og sett igang før EU-røystinga, og utan den grundige diskusjonen EU-debatten var.

Ut over det har eg alltid vore skeptisk til EØS-avtalen, men kan vanskeleg sjå korleis vi eigentleg kan få sagt han opp. Han ligg under så og seia alt det samarbeidet vi har med EU/Europa, der vi sannsynlegvis eigentleg ønskjer å vidareføra svært mykje. Forsikringane om at når som helst kan få “a better deal” er eg skeptisk til, særleg sidan EØS var det beste EFTA-landa (då: mange fleire) greidde å få fram med eit mindre og mindre sentralisert EF.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den ble satt i gang som en nødløsning etter folkeavstemningen i ‘73, etter hvert som EU-samarbeidet utviklet seg utover 1980-tallet. EU i 1990 var ikke det samme som EEC i 1960.
    EFTA-statene er ikke en del av EUs tollunion, med dens felles tollsatser og felles handelspolitikk overfor tredjeland, og EØS-avtalen omfatter heller ikke EUs harmonisering av indirekte skatter og avgifter, EUs felles marked for landbruksvarer og felles landbrukspolitikk eller EUs fiskeripolitikk og det felles markedet for fisk og andre produkter fra havet. Særlig unntakene for landbruk og fiskeri er viktige for å forstå hvordan EFTA-statene kunne akseptere en avtale som gir dem svært liten innflytelse på utformingen av spilleregelene for det indre marked – på et overordnet plan kan EØS-avtalen betraktes som et kompromiss hvor EU godtok en form for «kirsebærplukking» fra EFTA-statene når det gjelder EØS-avtalens saklige virkeområde, men hvor EFTA-statene til gjengjeld måtte gi avkall på reell medbestemmelsesrett over den fremtidige utviklingen av det felles EU/EØS-regelverket
    Jeg tror ikke EU ville gått med på noe lignende i dag. For mye annet å forholde seg til enn tredjelands ønsker om «even better deal» av indremedisinske grunner.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.550
    Sted
    Oslo
    No vart vel avtalen signert, ratifisert og sett igang før EU-røystinga, og utan den grundige diskusjonen EU-debatten var.

Ut over det har eg alltid vore skeptisk til EØS-avtalen, men kan vanskeleg sjå korleis vi eigentleg kan få sagt han opp. Han ligg under så og seia alt det samarbeidet vi har med EU/Europa, der vi sannsynlegvis eigentleg ønskjer å vidareføra svært mykje. Forsikringane om at når som helst kan få “a better deal” er eg skeptisk til, særleg sidan EØS var det beste EFTA-landa (då: mange fleire) greidde å få fram med eit mindre og mindre sentralisert EF.
    Jeg var kritisk til EØS-avtalen dengang, og mente vi kunne ha andre typer tilnærming til EU.
    Men når vi først har den er det jo omtrent en "Hotel California" situasjon.
    Bare se på britenes problemer med sin Brexit
    Og vår eventuelle innflytelse som medlem (1,5%) tror jeg ville vært minimal

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.761
    Torget vurderinger
    1
    Folk flest aner ikke hvor viktig EØS avtalen er for Norsk næringsliv.
    Det har engelske bedrifter plutselig oppdaget etter Brexit. På utsiden av EU må de nå gjennom tidkrevde fortollingsrutiner for den minste forsendelse. Fordyrende og fortvilende. Flere eksportører har måtte opprette datterselskap i Nederland, bl.a. for å få til en noenlunde logistikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var kritisk til EØS-avtalen dengang, og mente vi kunne ha andre typer tilnærming til EU.
    Men når vi først har den er det jo omtrent en "Hotel California" situasjon.
    Bare se på britenes problemer med sin Brexit
    Og vår eventuelle innflytelse som medlem (1,5%) tror jeg ville vært minimal
    Det siste tror ikke jeg, siden EU har overrepresentasjon av små land i parlamentet, gjerne en EU-kommisær til hvert land, ett medlem av EU-rådet pr land, osv. En blokk av nordiske og baltiske land ville være en betydelig maktfaktor.

Sammensetningen av EU-rådet:
    1738263057509.png

Beslutningsprosess: Legg merke til at Norge, Sverige, Danmark og Finland (fire land) tilsammen kan blokkere ethvert vedtak.

1738263157674.png

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.274
    Torget vurderinger
    96
    "store nyheter om strøm" meldes det. Pressekonferanse i morgen kl. 11. Ja nå ble jeg spent gitt. Det er vel et eller annet som gir oss 3 øre mindre å betale pr. kilowatt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.160
    Sted
    Sunnmøre
    Me fe’ sjå.

Det har vore ganske så klart, heilt sidan 13 kr/kWh-timen i starten av desember, at Ap må levera eitt eller anna om straum i vinter dersom dei skal ha sjanse til å overleva eit val. Ikkje store sjansen, kanskje, men det handlar om å avslutte med stil.

Då passa det nok å ta det som ei fin opning på den nye epoken. Heilt tilfeldig at det først var annonsert rett etter Spexit. Heilt tilfeldig. Aasland nemnde i forbifarten at han hadde tenkt ut noko lurt, og Jonas hadde tilfeldigvis ein liten time fri fredag føremiddag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Me fe’ sjå.

Det har vore ganske så klart, heilt sidan 13 kr/kWh-timen i starten av desember, at Ap må levera eitt eller anna om straum i vinter dersom dei skal ha sjanse til å overleva eit val. Ikkje store sjansen, kanskje, men det handlar om å avslutte med stil.

Då passa det nok å ta det som ei fin opning på den nye epoken. Heilt tilfeldig at det først var annonsert rett etter Spexit. Heilt tilfeldig. Aasland nemnde i forbifarten at han hadde tenkt ut noko lurt, og Jonas hadde tilfeldigvis ein liten time fri fredag føremiddag.
    En kompis av meg som har jobbet i deep state i mange år sa en gang at det som kan være litt vanskelig for utenforstående å skjønne er at det er en del ting som ikke er klart før der er klart og man hører ingen ting om det før det er klart. Da kan det tidvis se ut som en panikkhandling mens det egentlig er noe man har drevet med i ganske lang tid.

Vi får se. Måtene prisen til privatkunder funker på i Norge er visstnok ganske spesiell så det er masse muligheter uten at nødvendigvis totalprisen blir noe annet men man ser ikke timesprisene (straks kvarterprisene) direkte

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.550
    Sted
    Oslo
    En kompis av meg som har jobbet i deep state i mange år sa en gang at det som kan være litt vanskelig for utenforstående å skjønne er at det er en del ting som ikke er klart før der er klart og man hører ingen ting om det før det er klart. Da kan det tidvis se ut som en panikkhandling mens det egentlig er noe man har drevet med i ganske lang tid.
    Og som ellers blant toppene, næringsliv eller politikk, Brenna har full tillit helt til sekundet hun ikke har tillit

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.160
    Sted
    Sunnmøre
    Og som ellers blant toppene, næringsliv eller politikk, Brenna har full tillit helt til sekundet hun ikke har tillit
    Ja, no er det plutseleg fullstendig omstokk, så kanskje det nett opna seg ein muligheit for å henne som … kulturminister! :)

Nja. Trur ikkje det. Men eg trur nok Vestre ligg an til finans. Eit spenstig trekk hadde vore å få tilbake Marianne Marthinsen og/el Maria Walberg, men dei vil neppe.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Trond Giske burde jo bli energiminister, så han kan få satt idéene sine ut i livet. :sneaky:
    Hadde han tatt inn Giske, ville Støre gått fra å være 'tåkefyrste, følger nøye med', til rett og slett et geni. Da har han stilnet all motstand og opposisjon.

Lokallaget Nidaros vedtok forøvrig i dag støtte til SP's linje om nasjonal kontroll over strømmarkedet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn