Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.932
    Ellers er trolig det andre å sørge for at Norge ikke havner utenfor EUs tollmur,
    Dette er et viktig punkt, det finnes ikke noen bedre å sende til Brussel for å tale vår sak, jeg vil tro at der nede stopper folk opp og lytter når Jens snakker.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.265
    Sted
    Sunnmøre
    Det blir intressant å se hvor trofaste folk som har svart H og Frp på meningsmålinger nå er. Stoltenberg og 40 øre fastpris. En rev han Støre, når han blir skikkelig presset. Jeg gjetter vilt på at AP hever seg 6-7% mot valget.
    Ap ein stad mellom [25,30]? Heilt innafor den hevinga regjeringsparti ofte gjer fram mot eit val. Før jol trudde eg, heilt ærleg, ikkje at Sp-Ap kom til å greia det. Eg såg ingen saker der dei kunne kassera inn ein siger. No trur eg det kan vera mogleg, og norsk politikk byrjar å verta litt spanande att.

Ap har posisjonert seg glimrande for å ta tilbake det «lilla» segmentet. Spørsmålet er kor stort det er. På siste TV2-måling ligg Høgre på 18,9 % og V på 4,2 %. Då er vi ikkje langt unna grunnfjellet der (vil anta rundt 15% på H og 3% på V?)

Det er ikkje sikkert at Stoltenberg er like pop blant dei som vakar til venstre i Ap, mot SV og R (litt ulike grupper). Det er heller ikkje sikkert at fastpris på 40 øre hjelper for dei som går mot Sp, Frp og INP.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norske velgere er preget av følelser òg flokkmentallitet, så dette vil mest sannsynlig medføre et løft for Ap. Det igjen vil være selvforsterkende, gitt denne flokkmentaliteten. Støre er tatt ned fra veggen, rensket, retusjert og framstår i nytt lys. Stoltenberg vil, i kraft av seg selv, forsterke inntrykket av en ny Støre. Om det holder hele veien fram til september, er uvisst, men på kort sikt vil det utvilsomt styrke Ap. Peder Egseth framstår som en amatør etter dette òg Støres forvandling. Det overgår glatt ordføreren i Molde òg utmanørvreringen av Hareide

Sist redigert:

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Støre gjør det han kan for å få rev i seglene.
    Fastpris 40 øre for folket er bra og Stoltenberg har økonomisk utdannelse og rasjonell resonnerings evne
    MEN han gir neppe 40 øre fastpris til næringslivet (som han burde ha gjort) før han har orden på kraftforsyningen, neppe fjerning av formueskatten som sikrer like konkurransevilkår og hindrer utflytting, neppe noe med sykelønnsordningen som har gitt verdens høyeste sykefravær eller organiseringen av helsevesen og landbruket hvor sistnevnte innebærer subsidier på 1 mill pr bonde årlig uten at noen er fornøyd. Så det grunnleggende av det som bør gjøres i Norge blir nok ikke gjort noe med; for stor offentlig ineffektiv offentlig sektor, for lite tilgjengelig kapital i næringslivet, for lite satsing på utdanning, for lite satsing på at det skal lønne seg å jobbe og skape verdier. For lite effektiv bruk av ressurser. For mye på forbruk og for lite på investeringer. Så det blir nok et skifte selv om han kortsiktig får litt flere velgere...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.687
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Dere har da Maja Ratkje ?
    Hun er da i hvert fall verdenskjent i riktignok ganske snevre nerdete plinplongmusikkretser.
    Jepp och hon är gift med Frode Haltli som inte är vem som helst i jazzkretsar heller. Fast för vår lokala avis trumfar nog Jens både Maja och Frode..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.007
    Støre gjør det han kan for å få rev i seglene.
    Fastpris 40 øre for folket er bra og Stoltenberg har økonomisk utdannelse og rasjonell resonnerings evne
    MEN han gir neppe 40 øre fastpris til næringslivet (som han burde ha gjort) før han har orden på kraftforsyningen, neppe fjerning av formueskatten som sikrer like konkurransevilkår og hindrer utflytting, neppe noe med sykelønnsordningen som har gitt verdens høyeste sykefravær eller organiseringen av helsevesen og landbruket hvor sistnevnte innebærer subsidier på 1 mill pr bonde årlig uten at noen er fornøyd. Så det grunnleggende av det som bør gjøres i Norge blir nok ikke gjort noe med; for stor offentlig ineffektiv offentlig sektor, for lite tilgjengelig kapital i næringslivet, for lite satsing på utdanning, for lite satsing på at det skal lønne seg å jobbe og skape verdier. For lite effektiv bruk av ressurser. For mye på forbruk og for lite på investeringer. Så det blir nok et skifte selv om han kortsiktig får litt flere velgere...
    Du mener at det som må til er å snu fordelingen, slik at den en gang for alle går fra de minst bemidlede til de mest bemidlede? Tja, vi er allerede svært godt i gang, noe flyttestrømmen til Sveits viser bedre enn noe annet.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    326

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.309
    Torget vurderinger
    96
    Alle hjerter gleder seg, og synger i kor: Det skal bli andre boller når papen kjem heim, papen kjem heim, papen kjem heim
    Papen kjem heim til jul. Jeg trodde ingen husket den sangen. Muttern dro den da vi var rampete mens hun strevde med middagen, som helst skulle stå på bordet når lastebilen duret inn på gårdsplassen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.180
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, husker den. I min fars tilfelle var lastebilen gjerne en 1937 REO Speed Wagon på den tiden. Tiden går…

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.309
    Torget vurderinger
    96
    Jo, husker den. I min fars tilfelle var lastebilen gjerne en 1937 REO Speed Wagon på den tiden. Tiden går…
    Da lærte jeg noe nytt, det var ikke et kreativt bandnavn altså. De stjal det. Min far kjørte en eller annen middels stor Volvo tror jeg, med slikt treverk(?) med tjukk presenning over. Jeg har null peiling på lastebiler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.180
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    REO = Ransom Eli Olds, bilmerke startet som hevn etter å ha blitt skviset ut av Oldsmobile, også det i all beskjedenhet oppkalt etter ham selv. Speed Wagon regnes for forløperen til moderne pickup trucks. Solgte 400 stk i Norge i 1937, ser jeg.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Oslo
    Min grandonkel som var bonde holdt seg med en Opel Blitz.
    Om det ikke var for at den var produsert i EU, så kunne den passa bra for latter bonden fra Stange

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Du mener at det som må til er å snu fordelingen, slik at den en gang for alle går fra de minst bemidlede til de mest bemidlede? Tja, vi er allerede svært godt i gang, noe flyttestrømmen til Sveits viser bedre enn noe annet.
    Du leser ikke det jeg skriver? Vi er det mest like landet i verden, men vi er i ferd med å tape stort på verdiskapning. Vi får for lite ut av pengene våre. Det er et stort ineffektivt sløseri. Vi har et tiår med negativ produktivitet, snart skal en bitte liten privat sektor bære en stor offentlig sektor. Det vil knekke ryggen vår om vi ikke tar grep nå mens oljekassa er full! I Stoltenbergs tid skjønte AP at kaka måtte lages så stor som mulig før det ble snakket om fordeling, liten kake gir svært lite å fordele...ALLe uansett politisk standpunkt burde mene at sløsing er noe tull og at kaka burde bli stor. Deretter får det bli en diskusjon om hvor mye verdiskaperne tåler å fordeles fra for at de skal opprettholde kaka

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Oslo
    Du leser ikke det jeg skriver? Vi er det mest like landet i verden, men vi er i ferd med å tape stort på verdiskapning. Vi får for lite ut av pengene våre. Det er et stort ineffektivt sløseri. Vi har et tiår med negativ produktivitet, snart skal en bitte liten privat sektor bære en stor offentlig sektor. Det vil knekke ryggen vår om vi ikke tar grep nå mens oljekassa er full! I Stoltenbergs tid skjønte AP at kaka måtte lages så stor som mulig før det ble snakket om fordeling, liten kake gir svært lite å fordele...ALLe uansett politisk standpunkt burde mene at sløsing er noe tull og at kaka burde bli stor. Deretter får det bli en diskusjon om hvor mye verdiskaperne tåler å fordeles fra for at de skal opprettholde kaka
    Selv bestseller boka om Norge, skriver ikke om negativ produktivitet, men at økningen i produktivitet har avtatt, i likhet med de fleste land, oljefond eller ikke.
    Det samme har skjedd i hele Vest Europa, oljefond eller ikke, så det er neppe oljefondet som er årsaken.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.007
    Det finnes knapt noen kake som er større enn den norske, og vi ligger dessuten fælt godt an også i verdiskapning, selvsagt grunnet olje. Og litt grunnet laks.

Sløsing er selvsagt tull.
    Og alle burde for øvrig forstå at et lite, åpent land som Norge ikke selv kan bestemme sin egen økonomi, vi er kort sagt underlagt de internasjonale konjunkturer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.180
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    et tiår med negativ produktivitet
    Nope, sorry. Negativ produktivitet forstår jeg ikke, siden produktivitet er verdien av output delt på input. Endringen i produktivitet er også positiv i de fleste årene. At produktivitetsøkningen er for lav til å forsvare store reallønnsøkninger er noe annet. Det pleier jevne seg ut ganske fort via svekket valuta (hvilket det gjorde).

Årlig endring i arbeidsproduktivitet i Norge:

Vs land det er naturlig å sammenligne oss med, som det heter:

snart skal en bitte liten privat sektor bære en stor offentlig sektor
    Ja, jo, men 20 000 milliarder offentig eide kroner er en helsikes mye penger. Når kongeriket kan dekke en fjerdedel av statsbudsjettet bare ved å ta deler av den årlige avkastningen og fondet likevel fortsetter å vokse er det relativt fornem nød.
    1738700860277.png
    For all del, vi har vent oss til at ethvert problem løses ved å kaste penger etter det (nå sist strømsytingen), men norsk offentlig sektor blir ikke blakk med det første.

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.154
    Sted
    Portugal
    Rundt 2008 (finanskrisen?) skjer det noe internasjonalt.

Asbjørn, kan du si noe om dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn