Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.697
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt patetisk at Støre sleper rundt med Stoltenberg i møtet med Trump og ikke Barth Eide. Sistnevnte er jo helt skjøvet ut i kulden.
    Barthen skal ut i kulden i Roma til helga i begravelse og samtidig snakke med viktige folk fra andre land..

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.670
    Sted
    Oslo
    Etter metoo, etter Giske så kjørte bare Jimmy Hof.. ehm, Jørn Eggum på.
    Og selv han har ikke innsett at det ofte ikke er "the crime, but the cover-up" som er verst.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.008
    Sted
    Sunnmøre
    Som LO-medlem tykkjer eg dette er forjævleg.

Eg las intervjuet på TV2, og dersom det ho fortel gjev eit rett bilete av forholdet deira, nektar eg å tru at ho er einaste dama som hamnar i ein slik relasjon til ein eldre, mannleg overordna (som ho også såg opp til og beundra).

Det er akkurat i slike situasjonar LO-medlemer har bruk for eit forbund i ryggen, og då hjelper det dårleg at storesjefen turar fram slik utan å vera i nærheita av å erkjenna kvifor det han har gjort er problematisk.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Som LO-medlem tykkjer eg dette er forjævleg.

Eg las intervjuet på TV2, og dersom det ho fortel gjev eit rett bilete av forholdet deira, nektar eg å tru at ho er einaste dama som hamnar i ein slik relasjon til ein eldre, mannleg overordna (som ho også såg opp til og beundra).

Det er akkurat i slike situasjonar LO-medlemer har bruk for eit forbund i ryggen, og då hjelper det dårleg at storesjefen turar fram slik utan å vera i nærheita av å erkjenna kvifor det han har gjort er problematisk.
    Det er dine surt tjente penger de prøver å betale i hysj penger. Og dette er såkalte "tillitsvalgte" Det finnes mange grunner til ikke å være organisert og dette er et av dem.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er veldig mange gode grunner til å VÆRE organisert, så hvis dette er ditt hovedargument mot så er det rimelig far fetched....
    Hvis du innbiller deg at det lønns - og velferdsnivået vi har i Norge kom som milde gaver fra arbeidsgivere så er du ikke bare bak mål, - du er langt uti urskogen..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er veldig mange gode grunner til å VÆRE organisert, så hvis dette er ditt hovedargument mot så er det rimelig far fetched....
    Hvis du innbiller deg at det lønns - og velferdsnivået vi har i Norge kom som milde gaver fra arbeidsgivere så er du ikke bare bak mål, - du er langt uti urskogen..
    kom med noen gode grunner da, bortsett fra rabatt på forsikring og gratis medlemsblad.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enten vi liker det eller ikke, så er det et uomtvistelig faktum at det velferds-Norge vi har i dag, bygd opp etter krigen, i stor grad skyldes arbeiderbevegelsen og AP. Det er trygdeordninger, pensjonssystemer, lønnsnivå, studiestøtte, helsetjenester og en lang rekke andre ting vi nyter godt av. Oljerikdommen vår kan vi også i stor grad tilskrive AP, med Jens Evensen som hovedstrateg. Forhandlingssystemet for lønnsoppgjør kan også tilskrives samme. Det er en lang rekke arbeidstvister som i årenes løp er løst gjennom fagforeningssystemet, både generelle tvister og enkeltsaker, som enkeltstående arbeidstakere og grupper ikke ville hatt mulighet til å løse alene. Slike tvister vil utvilsomt også oppstå i framtida, og kanskje særlig med den dreiningen som H-sida i norsk politikk har holdt på med i de seinere år hvor man sakte men sikkert forsøker å både redusere avtaler og ytelser, begrense arbeidstakerorganissjonenes makt, - i beste Maggie Thatcher-stil. Det er ingen hemmelighet at jeg selv stemte H i flere tiår, men av mange grunner,, også de jeg nettopp har nevnt, så skjer nok ikke det mer- med mindre det skjer en usannsynlig dreining i politikken. Så er det heller ingen grunn til å stikke under en stol at det er skjær i sjøen i de fleste slike systemer og ordninger som bør endres, men det er nå som det er.... Til syvende og sist dreier det seg om fellesskap og solidaritet, hvor utgangspunktet er at alle bør bidra, - men man må jo ikke.. men da er man på mange måter en freerider i systemet, hvor man synes det er helt greit at nesten alle andre betaler for å oppnå fordeler for felleskapet, hvor man selv gjerne vil ta del i fellesskapet - men ikke vil dele på regninga...

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.670
    Sted
    Oslo
    Der jeg jobbet, og hvor lønnsoppgjøret ofte ikke var helt i mål før utpå høsten, fikk organiserte etterbetaling fra 1mai mens uorganiserte fikk lønnsforhøyelse fra datoen oppgjøret var i havn. Bare det utgjorde en del av fagforenings kontingenten

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.315
    Så du foretrekker å snylte på lønns- og arbeidsavtaler andre har forhandlet frem?
    Etter hvert som den generelle velstanden i Norge har økt betraktelig, arbeidslivet i større grader er dreiet over mot ymse former for tjenester/ intellektuell kapital fremfor (industri)produksjon og ikke minst at det har dukket opp en del yrker hvor arbeidsgivers avkastning pr ansatt til tider kan bli svært høy så har det blitt slik at de som har de mest lukrative avtalene i begrenset grad er organiserte og lønnsdannelsen i betydelig grad er en individuell greie og ikke et resultat av kollektive forhandleringer. Gjennom en slik yrkerskarriere vil en temmelig liten del av lønnsutviklingen være resultat av hva en eller annen rørsle har forhandlet frem men snarere av om man er flink/står på/har flaks/whatever og at man gjør en eller annen form for karriere fremfor bygger ansiennitet. Men vil typisk også se temmelig store sprik i lønnsnivået innenfor ett og samme firma - gjerne en funksjon av hvor nærme den lokale varianten av Den Store Pegensekken en gitt stilling befinner seg. På slike steder ordner fort det meste rundt generell organisering av arbeidshverdagen seg siden det stort sett er mangel på og konkurranse om knapphetsgodet "kvalifisert arbeidskraft".

Det som gjerne er poppis om dagen innenfor de mer eleverte klasser er ting som fleksibel arbeidshverdag (les: mulighet for delvis hjemme/hyttekontor), ymse ikke-materielle goder som mulighet til å trene i arbeidstiden, delvis styre sin egen arbeidstid og så burtetter. Lite om noe av dette er resultater av fagforeningens forhandlinger.

Når noe først har blitt en rettighet, typisk lovfestet, så er det ikke så veldig enkelt å se at man på en eller annen måte skal være forpliktet til å være medlem av en rørsle eller i evig takknemmelighet stemme på AP dersom man ser på det partiet som den store arkitekten bak dette.

Jeg er for øvrig medlem av min relevante rørsle, i tilfelle du lurte.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt riktig at vi i seinere år har fått en rekke svært høytlønte mer eller mindre frie yrker, men de er likevel i suverent mindretall i forhold til yrkesgrupper hvor fellesskapstanken og "alle for en" fortsatt er på sin plass.... fortsatt mange grupper som både direkte og indirekte kan betegnes som lavtlønte og/eller laverelønte...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du foretrekker å snylte på lønns- og arbeidsavtaler andre har forhandlet frem?
    Har stort sett alltid forhandlet frem bedre betingelser enn fagforeningen får til hvert år.
    Men ikke rett din sinne mot meg, rett din sinne mot pampene på toppen som bruker andres penger for å dekke over sin egen moralske brist.
    Jeg kan forstå behovet for fagforeninger for et par generasjoner siden, i dag er det bortkastet og man betaler penger til pamper og til politiske partier

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.670
    Sted
    Oslo
    Så du synes mao at feks butikkansatte, helsearbeidere av forskjellig slag, renholdere, hotellansatte osv osv har helt greie avtaler og arbeidsforhold?
    Lastebil sjåfører har en organisasjonsgrad på under 20%, ikke underlig at det er en arbeidsgruppe der både lønn og arbeidsvilkår er under hardt press.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.315
    Helt riktig at vi i seinere år har fått en rekke svært høytlønte mer eller mindre frie yrker, men de er likevel i suverent mindretall i forhold til yrkesgrupper hvor fellesskapstanken og "alle for en" fortsatt er på sin plass.... fortsatt mange grupper som både direkte og indirekte kan betegnes som lavtlønte og/eller laverelønte...
    Riktig nok fra 2019, men her er de vanligste grunnene til at ansatte ikke er organiserte:

1745960356945.png

I sekkeposten "ikke ivaretar mine interesser" må man anta at man finner en del som ikke er så begeistret for samrøret mellom fagbevegelsen og AP.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du synes mao at feks butikkansatte, helsearbeidere av forskjellig slag, renholdere, hotellansatte osv osv har helt greie avtaler og arbeidsforhold?
    Hvorfor handler diskusjonen om hva jeg syns og ikke hvor jævlig det er med folk som misbruker sin stilling og prøver seg med hysj penger etterpå, penger som er stjelt fra de organiserte lurer nå jeg på.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.670
    Sted
    Oslo
    Hvorfor handler diskusjonen om hva jeg syns og ikke hvor jævlig det er med folk som misbruker sin stilling og prøver seg med hysj penger etterpå, penger som er stjelt fra de organiserte lurer nå jeg på.
    Fordi du hevder at dete ikke er behov for fagforeninger og at det ifølge deg er bortkastede penger kanskje?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Arbeidsgivere i privat sektors motstand mot organisering er vel kjent, men da kan man jo også lure på hvorfor.... Fordeler og ulemper med det meste i livet, - for begge parter i disse tilfeller...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.243
    Har vært arbeidsgiver i over 30 år. Gikk veldig bra det. Arbeidstaker som var flink fikk påskjønnelse, skryt og mer lønn. De som skulket og slurvet fikk ikke ikke det. De flinke som står på bør ha en fordel synes jeg.
    At de trenger store organisasjoner med mange ledere med veldig høye lønninger og pensjoner er en uting og et stykke inn i Arbeiderpartiet.
    Arbeidsinnsats og lønn kan avtales mellom arb.giver og arb taker.
    (og denne debatt 21 i kveld var litt patetisk, handlet om snabelkontroll)
    Ingen debatt, kun intervju fra en part, men mulig skildring av organisasjonslivet slik det er. Har aldri hatt noe med arb.org å gjøre.
    Alle vet at
    Høye menn er attraktiv for mange kvinner,
    Menn med høy stilling og litt makt , likeså
    Menn med penger som vil bruke mye sammen med kvinne
    Kjendiser.
    Kriminelle, også for vold og drap er ettertraktet mens de sitter inne.
    Ikke lett å forstå mange kvinner og deres handlingsmønster.
    Det var ei som skriftet hele historien i kveld og jeg vil ikke si mer.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Holmestrand
    Har stort sett alltid forhandlet frem bedre betingelser enn fagforeningen får til hvert år.
    Men ikke rett din sinne mot meg, rett din sinne mot pampene på toppen som bruker andres penger for å dekke over sin egen moralske brist.
    Jeg kan forstå behovet for fagforeninger for et par generasjoner siden, i dag er det bortkastet og man betaler penger til pamper og til politiske partier
    Stadig økende forskjeller mellom fattig og rik.
    Flere og flere fattige.
    De rike blir bare enda rikere.
    Autoritære og ekstreme høyrekrefter på frammarsj.
    Du ser hva som foregår i USA?

Vi trenger absolutt fagforeninger,
    kanskje mer enn noen gang.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.581
    Sted
    Holmestrand
    Har vært arbeidsgiver i over 30 år. Gikk veldig bra det. Arbeidstaker som var flink fikk påskjønnelse, skryt og mer lønn. De som skulket og slurvet fikk ikke ikke det. De flinke som står på bør ha en fordel synes jeg.
    At de trenger store organisasjoner med mange ledere med veldig høye lønninger og pensjoner er en uting og et stykke inn i Arbeiderpartiet.
    Arbeidsinnsats og lønn kan avtales mellom arb.giver og arb taker.
    (og denne debatt 21 i kveld var litt patetisk, handlet om snabelkontroll)
    Ingen debatt, kun intervju fra en part, men mulig skildring av organisasjonslivet slik det er. Har aldri hatt noe med arb.org å gjøre.
    Alle vet at
    Høye menn er attraktiv for mange kvinner,
    Menn med høy stilling og litt makt , likeså
    Menn med penger som vil bruke mye sammen med kvinne
    Kjendiser.
    Kriminelle, også for vold og drap er ettertraktet mens de sitter inne.
    Ikke lett å forstå mange kvinner og deres handlingsmønster.
    Det var ei som skriftet hele historien i kveld og jeg vil ikke si mer.
    Det er jo vel og bra.
    Jeg har møtt mange arbeidsgivere som forteller omtrent samme historien.
    Har aldri fått høre arbeidstakersidens oppfatning av den samme situasjonen.

På samme måte har jeg selv hatt sjefer som gjerne har fortalt hvor lyttende, empatiske og inkluderende de har vært.
    Røynda har i en del tilfeller fortalt en annen historie …

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Arbeidsgivere i privat sektors motstand mot organisering er vel kjent, men da kan man jo også lure på hvorfor.... Fordeler og ulemper med det meste i livet, - for begge parter i disse tilfeller...
    Min erfaring er at seriøse arbeidsgivere ser det som en stor fordel at ansatte er fagorganisert. To viktige grunner:
    - Arbeidsgiver vet hvem man kan diskutere med i saker som angår mange ansatte, f eks endringer i skiftmønster og lignende. Det er enklere når noen har mandat til å mene noe om det enn å måtte forhandle med hver enkelt.
    - Tillitsvalgte er en viktig sekundær informasjonskanal for ledelsen. Mye, spesielt dårlige nyheter, blir filtrert på vei oppover i hierarkiet og toppledelsen får høre en pyntet versjon. Det har en stor verdi å kunne spørre tillitsvalgt «er det egentlig sånn?» og få et ærlig svar.

For min egen del: Jeg er fagorganisert med tariffavtale, men det hindrer ikke individuell lønnsfastsettelse og lønnsforhandling. Praksis hos oss er at vi tar utgangspunkt i avtalen for frontfagene, foreningen forhandler lokale tilpasninger for medlemmene, endelig lønnsfastsettelse avtales mellom leder og ansatt med støtte fra HR. Det er ingen ting der som hindrer meg fra å slå i bordet og forlange et individuelt tillegg, men ganske mye som forenkler rutinemessige justeringer og sparer meg arbeidet med å reforhandle med hver enkelt ansatt hvert år.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig, - men det er dessverre langt fra alle arbeidsgivere som er seriøse i den forstand du beskriver.... I utgangspunktet kan alle arbeidstakere organisere seg og kreve tariffavtale, men det er faktisk flere eksempler på at man i stedet har slått seg selv konkurs for å slippe unna...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.008
    Sted
    Sunnmøre
    I sekkeposten "ikke ivaretar mine interesser" må man anta at man finner en del som ikke er så begeistret for samrøret mellom fagbevegelsen og AP.
    Heilt sikkert.

Eg trur nok også at det er lett å finna arbeidstakarar som oppfattar fagforeininga som ein hemsko: dei kan gjerne stå i ei skiftordning som klubben ikkje vil gå med på eller påta seg eitt eller anna ubehag for litt mindre kompensasjon enn det tariffen seier.

Då eg arbeidde som lærar, var ekskursjonar eit slikt punkt. Bra for elevar, læring og klassemiljø. Eit kjekt avbrekk i kvardagen. Problemet var at SGS (sentral, generell særavtale) 1010 opna for temmeleg grei kompensasjon for lærarane som deltok, slik at kostnadene vart betydelege. Det stiller fagforeininga i ein vanskeleg posisjon: Skal ein bryta avtalar «når alle vil det»?

Det finst mange slike tilfelle: fagforeininga vert oppfatta som at dei står imot viljen til å koma arbeidsoppgåva (eller arbeidsgjevar) i møte. Eller «sprengja akkorden», som det heiter på sjargongen.

• Liker
    Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.125
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok slik at lærerne i steden blir kompensert med avspasering etter turer. Dette medfører også det underlige paradokset at elevene også får avspasering etter turer. En fantastisk dag med alpint, medfører altså avspasering for elevene siden de har vært lenger på skolen denne dagen enn timeplanen. Lurer på hvilke forventninger slik elever får til arbeidslivet når man blir opplært til slike systemer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.315
    Det er nok slik at lærerne i steden blir kompensert med avspasering etter turer. Dette medfører også det underlige paradokset at elevene også får avspasering etter turer. En fantastisk dag med alpint, medfører altså avspasering for elevene siden de har vært lenger på skolen denne dagen enn timeplanen. Lurer på hvilke forventninger slik elever får til arbeidslivet når man blir opplært til slike systemer.
    Avspasering er vel mye brukt rundtomkring i det offentlige. Samboeren min jobber en del overtid og det tas nesten alltid ut i avspasering. Innimellom er det overtidsbetaling eller en kombinasjon av de to, men det skal gis spesiell tillatelse til det på forhånd så det er åpenbart en budsjettgreie og at man i praksis ikke er villg til å betale mer for å få utført mer arbeid. Og de har plenty å gjøre og forholdet mellom timebruk og produksjon er ganske nærme 1.

Hun klager forsåvidt ikke på det - fint å kunne ta 5-6 uker sommerferie i tillegg til det vanlige (jul/vinter/påske) etc.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.315

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.149
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om innholdet i varslene stemmer er det temmelig hårreisende. Enhver i en hvilken som helst lederrolle burde skjønne at sånn som dette
    funker det ikke, her er det snakk om en leder i en fagforening som ikke er i stand til å forholde seg til eget styre engang.

Betryggende å ha slike til å ivareta ens interesser.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.008
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Etter å ha sett på Facebook-feedane til kjenningar i Fellesforbundet fekk eg inntrykk av at Solberg ikkje hadde ein veldig høg stjerne der i garden, ja.

Det betyr ikkje at historia hennar treng vera mindre sann av den grunn.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.904
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jørn Eggum er en skitsekk som (sex)ter med en annen dame hver dag på sin bryllupsreise, men slik M Solberg fremstår i debatten, gikk hun frivillig inn i en svært dum relasjon. Om nettavisa har rett lyver hun i tillegg om varselet. Hun må ha kjent til dette.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn