NC500 er ikke dårligere enn NC400, men det handler om implementeringen og da spesielt i forhold til buffertrinnet og strømforsyningen. NC500 selges uten buffer og dermed er det opp til produsentene hva de bruker her. NC400 har innebygget buffer av god kvalitet.Despite higher designation, the NC500 seems to be a lower performing module than NC400. How much the input buffer board adds to this, is unknown until we test other variations.
Men NC1200 er vel minst et par hakk opp, eller?NC500 er ikke dårligere enn NC400, men det handler om implementeringen og da spesielt i forhold til buffertrinnet og strømforsyningen. NC500 selges uten buffer og dermed er det opp til produsentene hva de bruker her. NC400 har innebygget buffer av god kvalitet.Despite higher designation, the NC500 seems to be a lower performing module than NC400. How much the input buffer board adds to this, is unknown until we test other variations.
Det er 700-800 watt opp. Hverken mer eller mindre.Men NC1200 er vel minst et par hakk opp, eller?NC500 er ikke dårligere enn NC400, men det handler om implementeringen og da spesielt i forhold til buffertrinnet og strømforsyningen. NC500 selges uten buffer og dermed er det opp til produsentene hva de bruker her. NC400 har innebygget buffer av god kvalitet.Despite higher designation, the NC500 seems to be a lower performing module than NC400. How much the input buffer board adds to this, is unknown until we test other variations.
NC1200 leverer mer watt i 2 ohm. I 8 og 4 ohm har de samme ytelse.Men NC1200 er vel minst et par hakk opp, eller?
Ja man kommer til et punkt der watt må økes hinsides for å få veldig lite ekstra lyd...Det mange kanskje ikke er helt klar over er hvor lite ekstra lydtrykk man får fra noen ekstra watt.
Det å gå fra f.eks 300W til 600W gir kun 3dB ekstra dB lydtrykk. 3dB er merkbart, men det er laangt fra å oppleves som noe særlig høyere.
Ikke nødvendigvis. Vera Audio P400/1000 forterkeren øker også ytelsen i 2 ohm når den er brokoblet. Den går da opp fra 550W til ca. 800W. I både 4 og 8 ohm leverer den over 1200W i brokoblet modus.Vanligvis ikke så opptatt av watt, men har hengt meg opp i at NC500 ser ut til å miste mye ytelse når impedansen faller fra 4 til 2 Ohm og har tenkt at dette kan skape utfordringer i noen tilfeller. Å brokoble denne gjør den vel ikke bedre mht lav impedans, snarere motsatt. NC1200 er en annen sak tydeligvis, her ser dataene mer ut som for en kraftig A/B med lineær strømforsyning.
Er det ikke slik at ved brokobling "ser" forsterkeren bare halve lasten, og at man dermed bør styre unna brokobling dersom man bruker lavimpedante høyttalere?Bro kobling gir ikke dobbel strøm , men høyere spenning sving , på bekostning av både forvrengning og lavere dempings faktor , Ofte settes også rail spenningene ned i brokobling for å hindre tidligere strømgrense kutt
Bro kobling er ikke alltid av det beste ,hvis har du en lavimpedant høytaler eller impedans forløp med lave dipper . Enkelte store 12 og femten tommere og passive filter kan ofte ha slike lave dips ned til 2 ohm , da skal du ha ett monstrum av forsterker , som gir strøm , og dobble hele veien ned over , For en som designer sitt eget anlegg kan ta forbehold for slikt når han / hun bygger . I en PWM forsterker er det opplagt bedre med færre svitsjene komponenter for interferens og forvrengnings messig under load , Jeg mener tilnærning på mer effekt i PWM er mere rail og ikke broEr det ikke slik at ved brokobling "ser" forsterkeren bare halve lasten, og at man dermed bør styre unna brokobling dersom man bruker lavimpedante høyttalere?Bro kobling gir ikke dobbel strøm , men høyere spenning sving , på bekostning av både forvrengning og lavere dempings faktor , Ofte settes også rail spenningene ned i brokobling for å hindre tidligere strømgrense kutt
Ja. Forsterkerne står i serie med lasten på hver sin side. Den ene "skyver" og den andre "drar". Man får dobbelt så stort spenningssving med samme forsyningsspenning, men strømmen må fortsatt gjennom begge forsterkerkretser, så normalt vil det ikke endre strømbegrensningen i det hele tatt. Dobbelt så stort spenningssving i samme impedans skulle tilsi fire ganger så stor effekt, men på grunn av strømbegrensningen er tommelfingerregelen heller dobbelt så stor effekt i dobbelt så høy impedans. Da ser fortsatt hver forsterkerhalvdel samme impedans. F eks, 400 W i 4 ohm brokobles normalt til 800 W i 8 ohm.Er det ikke slik at ved brokobling "ser" forsterkeren bare halve lasten, og at man dermed bør styre unna brokobling dersom man bruker lavimpedante høyttalere?
Men hva er er grunnen til dere velger balansert brokobling i stedet for "normal" kobling? Som du er inne på i innlegg #50 er jo som regel effekten mer enn tilstrekkelig uten å brokoble. Jeg er av den oppfatning at det oftere snakk om at man mangler tilstrekkelig strøm, ikke effekt(?)Ja. Forsterkerne står i serie med lasten på hver sin side. Den ene "skyver" og den andre "drar". Man får dobbelt så stort spenningssving med samme forsyningsspenning, men strømmen må fortsatt gjennom begge forsterkerkretser, så normalt vil det ikke endre strømbegrensningen i det hele tatt. Dobbelt så stort spenningssving i samme impedans skulle tilsi fire ganger så stor effekt, men på grunn av strømbegrensningen er tommelfingerregelen heller dobbelt så stor effekt i dobbelt så høy impedans. Da ser fortsatt hver forsterkerhalvdel samme impedans. F eks, 400 W i 4 ohm brokobles normalt til 800 W i 8 ohm.Er det ikke slik at ved brokobling "ser" forsterkeren bare halve lasten, og at man dermed bør styre unna brokobling dersom man bruker lavimpedante høyttalere?
Dempefaktoren vil typisk halveres, siden utgangsimpedansene nå er i serie, men det har sjelden noen praktisk betydning. Hvis forsterkerhalvdelene er godt matchet kan man kansellere litt likeordens forvrengning, men så godt matchet er nok ikke to NCore eller UcD (ifølge Bruno, da jeg spurte ham om nettopp det). I praksis vil det sjelden gjøre nevneverdig forskjell på forvrengningen heller, med mindre lasten har så lav impedans at forsterkerne nærmer seg strømklipping.
Siden Armands og mitt lille DIY-prosjekt Bifrôst er konstruert rundt en balansert brokoblet chipamp med nokså begrenset strømkapasitet har vi vært nødt til å tenke litt på det der. Det er ikke helt tilfeldig at jeg har 16 ohms mellomtoneelementer i høyttalerne mine.![]()
Det blir nokså off topic her, men du finner litt om det i byggetråden: https://www.hifisentralen.no/forume...78-hva-med-noen-chipamper-20.html#post2916972Men hva er er grunnen til dere velger balansert brokobling i stedet for "normal" kobling? Som du er inne på i innlegg #50 er jo som regel effekten mer enn tilstrekkelig uten å brokoble. Jeg er av den oppfatning at det oftere snakk om at man mangler tilstrekkelig strøm, ikke effekt(?)
Er det ikke da "tryggere" å velge to NC1200 enn to bokoblede NC500? Det er jo mer enn nok effekt uansett. Det handler kanskje aller mest om strømforsyningen som brukes?NC1200 leverer mer watt i 2 ohm. I 8 og 4 ohm har de samme ytelse.Men NC1200 er vel minst et par hakk opp, eller?
Når man brokobler to NC500 med kraftig PSU, så oppnår man betydelig mer watt enn NC1200 i 8 og 4 ohm. I 2 ohm så leverer NC1200 fortsatt en del mer.
11 Q: I need double the power in an 8Ohm load than a UcD amplifier can produce. Is there some way I can bridge two, for example, UcD400’s?
A: You need to drive one of the modules 180 degrees out of phase by simply swapping the negative and positive input signal wires. Tie the loudspeaker between both positive loudspeaker outputs of the amplifiers and connect a 100n/200V capacitor across the loudspeaker terminals at the amplifiers’ side. This set-up is most applicable for 8 Ohm loads since each amplifier ‘sees’ 4 Ohms with an 8 Ohm load attached. A 4 Ohm load might trigger the current protection leaving you with not nearly as much power as you might have expected.
Å broble NC500 blir en rimeligere løsning (i alle fall var det slik) og den leverer som sagt over 1200W i 8 og 4 ohm, mens en NC1200 yter kun 400W i 8 ohm og 700W i 4 ohm. Så NC1200 har kun mer watt med veldig lav impedanse, 1200W vs 800W i 2 ohm. Hva du trenger her, avhenger selvsagt av impedansen til høyttalerne.Er det ikke da "tryggere" å velge to NC1200 enn to bokoblede NC500? Det er jo mer enn nok effekt uansett. Det handler kanskje aller mest om strømforsyningen som brukes?NC1200 leverer mer watt i 2 ohm. I 8 og 4 ohm har de samme ytelse.Men NC1200 er vel minst et par hakk opp, eller?
Når man brokobler to NC500 med kraftig PSU, så oppnår man betydelig mer watt enn NC1200 i 8 og 4 ohm. I 2 ohm så leverer NC1200 fortsatt en del mer.
Min "negativitet" rundt brokobling skyldes en erfaring med balansert brokoblede EC AW120 som overhodet ikke evnet å ta kontroll over mine B&W803N første generasjon.
Helt enig har prøvd Ati med 500 watt og Ati på 200watt og hørte ikke forskjell, begge hadde samme kontrollen.Det mange kanskje ikke er helt klar over er hvor lite ekstra lydtrykk man får fra noen ekstra watt.
Det å gå fra f.eks 300W til 600W gir kun 3dB ekstra dB lydtrykk. 3dB er merkbart, men det er laangt fra å oppleves som noe særlig høyere.
Dette er helt forståelig. I de fleste tilfeller dreier kontroll seg om strøm, ikke om watt.Helt enig har prøvd Ati med 500 watt og Ati på 200watt og hørte ikke forskjell, begge hadde samme kontrollen.Det mange kanskje ikke er helt klar over er hvor lite ekstra lydtrykk man får fra noen ekstra watt.
Right. Strømtrekket begrenses til 26 A i firmware for den klipper hardt ved 28 A.Men i NC400/500 ligger begrensningen i selve modulen, uavhengig av om man bruker linær psu, eller smps. Right...?
Right again. Det er slik jeg ville sett det. Det er lite som tyder på at NC1200 er grunnleggende bedre eller dårligere. En NC1200OEM har < 0,004 % THD+N ved halv effekt i 4 ohm, NC500OEM < 0,005 %. NC500OEM har 110 dB SNR ved 2,8 V RMS i 4 ohm, NC1200OEM har 112 dB SNR ved 1 W (samme 2,8 V) i 8 ohm. Det er same same. Forsyningsspenningen er samme +/-84 V, så max spenningssving på utgangene blir også det samme.Om det enkle svaret er at den eneste forskjellen er effekt i 2 ohm, da blir det jo kun et spørsmål om hva slags høyttalere som skal kobles til, selvsagt.
Kjører NC 1200 (Trinnov Amplitude8 ) på B&W 802 D3; forsterkeren har ingen problem med å levere varene på de høyttalerne i det minste.
Ja , for min del har jeg foreløpig og til dags dato ikke hørt bedre PWM amper enn modifiserte Tripath, men tidene forandrer seg , ser ut som jeg må få lyttet til NC 1200 med en switched mode supplyKjører NC 1200 (Trinnov Amplitude8 ) på B&W 802 D3; forsterkeren har ingen problem med å levere varene på de høyttalerne i det minste.
https://www.trinnov.com/amplitude_8/Integrating seamlessly with your Altitude32 A/V preamp, both visually and technically, the Amplitude8 uses two linear power supplies based on heavy-duty toroidal power transformers, this allows for a powerful three-dimensional soundstage huge dynamic range and bass impact only found in the best commercial theaters.
Ikke bare Lars , men også Theta digital bruker visst nok rollroys svar på trafoHva gjør de forskjellige produsentene - forskjellig - ved bruk av «halvfabrikata» NCore fra Hypex?
Lars Clausen (NewClassD) bruker gammeldagse store trafoer i sine strømforsyninger, fordi han hevder det spiller bedre. Hva sier dere om dette?
Når.jeg bygger større forstærker er det ikke for å kunne spille højere. Det har det aldrig været.Det mange kanskje ikke er helt klar over er hvor lite ekstra lydtrykk man får fra noen ekstra watt.
Ulike løsninger på områder som: Buffertrinnet, strømforsyning, skjerming, sikkerthetløsninger, funksjoner, kjøling, osv.Hva gjør de forskjellige produsentene - forskjellig - ved bruk av «halvfabrikata» NCore fra Hypex?
Lars Clausen (NewClassD) bruker gammeldagse store trafoer i sine strømforsyninger, fordi han hevder det spiller bedre. Hva sier dere om dette?
Jeg kan ikke komme på noen kommersielle/kjente produsenter som ikke bruker linære strømforsyninger ved bruk av Ncore. Det virker som de ikke våger, eller annerkjenner switchede strømforsyninger (?).Hva gjør de forskjellige produsentene - forskjellig - ved bruk av «halvfabrikata» NCore fra Hypex?
https://www.lydogakustikk.no/produkt/vera-audio-p400-1000-effektforsterker/Jeg har ikke hørt noen av disse forsterkerne, men jeg synes de ser spennende ut på papiret. Det eneste jeg synes ser litt kjipt ut, er kabinettene. Det nye norske merket, Vera, ser ut til å ha valgt langt bedre/finere kabinetter. Hva slags strømforsyning skal stå i disse forresten?