Nordost Blue Heaven. Egnet til platespiller?

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Har bestilt meg en jelco sa750 arm, da pro-ject armen min har voldt meg nok hodebry nå...

I den sammenheng lurer jeg på kabel til denne armen. Bruker nå supra eff til platespilleren. Men når den nye armen ankommer, blir jeg å kjøre kabel direkte fra armbase til riaa. Men da spilleren er en ombygd pro-ject 6 m fjæret oppheng, vil jeg ha minst mulig vekt og spenn i kabelen som festes i armbasen... har ett sett blue heaven liggende som jeg tenkte lodde på en cardas female-din av den lette sorten.

Men.... supra eff er jo godt skjermet, noe blue heaven ikke virker å være... mistenker mulighet for innstrålt støy i denne kabelen? Strekket blir bare 80cm, så håper det vil funke... moralen her er dermed om noen bruker blue heaven til platespiller, eller om den er uegnet? Da må jeg isåfall hive meg rundt å fikse ny kabel av den lette og bøyelige sorten...
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
gadus skrev:
Har bestilt meg en jelco sa750 arm, da pro-ject armen min har voldt meg nok hodebry nå...

I den sammenheng lurer jeg på kabel til denne armen. Bruker nå supra eff til platespilleren. Men når den nye armen ankommer, blir jeg å kjøre kabel direkte fra armbase til riaa. Men da spilleren er en ombygd pro-ject 6 m fjæret oppheng, vil jeg ha minst mulig vekt og spenn i kabelen som festes i armbasen... har ett sett blue heaven liggende som jeg tenkte lodde på en cardas female-din av den lette sorten.

Men.... supra eff er jo godt skjermet, noe blue heaven ikke virker å være... mistenker mulighet for innstrålt støy i denne kabelen? Strekket blir bare 80cm, så håper det vil funke... moralen her er dermed om noen bruker blue heaven til platespiller, eller om den er uegnet? Da må jeg isåfall hive meg rundt å fikse ny kabel av den lette og bøyelige sorten...
Kjenner ikke Blue heaven, nevner bare at jeg har sett at svenske Akkelis Audio i webshoppen sin (se under Skvispelare, Tonarmar), selger noen kabler som passer til Jelco armene. "Oyaide Tonarmskabel PA2075 DR.", info hos produsenten på ; http://www.oyaide.com/e_audio/audio_products_files/pa-2075.html. Ser at Duet.no tar inn dette merket til Norge. Akkelis førte tidligere også den røde fra Jelco, men også da (i fjor, da jeg sist tittet der) så det ut som de anbefalte Oyaide kabelen over Jelcos egen. Har ikke erfaring med noen av disse selv, bare så det er sagt. Vet at K.H. her på hfs, som har en SA-750D, fant den røde fra Jelco for stiv og tung til sin fjærende LP12 (se www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18926.0.html). Da er den vel mulig også for stiv til din fjærende pro-ject...? Oyaide kabelen kan av bilde se ut som den er lettere og mer bøyelig en Jelco sin røde, men slikt er vanskelig å si før man kan ta og føle på.

Edit: Ser at du og K.H har vært innom dette med kabel-stivhet og egnethet nylig i din tråd om "Kobling av Jelco SA750D tonearm" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52471.0.html...der du vel sier du ikke kan gjøre bruk av ferdig kabel pga montering på hylle...eller noe sånt ...
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Zimon: takk for tips.

joda jeg har "pratet" med K.H om kabel til denne armen, og var bestemt på å bruke en 3m supra eff kabelen jeg hadde kjøpt inn til TT. Men grunnet ommøblering og en medgjørlig samboer (til tross for at hun er gravid?? :p) så er nå preamp og TT rett ved hverandre, hurra! ;D

Så nå er mulighetene straks større for type kabel jeg kan bruke.... Ser suprakabelen er temmelig stiv selv uten ytterisolasjon. Jeg har ett ønske om å påvirke fjæringen i spilleren minst mulig, derfor blir det en lett Cardas DIN-plugg, og ikke av den tunge solide typen DIN plugg interconnects ofte leveres med. Det jeg lurer mest på er selve kabelen..... Nordost Blue heaven er jo tynn og lett som fy, men lurer på om skjermingen er god nok?? kjipt å terminere Blue heaven på nytt, for så å finne ut den ikke funker...

Noen som har testet Cardas 4x33 awg tonearmskabel som interconnect??

Denne skal visstnok kunne brukes med godt resultat, og brukes i endel rewire kit fra pickup til RCA plugg etter hva jeg har lest. Denne kabelen virker da meget lett og bøyelig :) Endel anbefaler å bruke dobbelt sett fra DIN plugg til RCA for å ytterligere bedre skjerming... Hvordan dette da kobles er jeg ikke sikker på, sikkert tvistet par sammen i hver leder ser jeg for meg?
 

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.204
Antall liker
2.795
Sted
Kongsberg
Hei.

Følger det ikke med armkabel med armen?
Jeg vil tro at en av disse følger med:
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_cable.htm

Om en slik ikke er med virker det som fornuftig
å bestille arm + kabel. Denne kablen ligner vel
mye på kablene som ble solgt som AudioTechnica,
Hitachi osv.

Ønsker du deg noe bedre ville jeg gått for Silk-
kabel fra Svalander:
http://www.svalander.se/shoppen/189

Desverre ser det ut som den tykke (0,5)
Silk-kablen er borte fra sortementet. Jeg vet ikke
hvor god den tynnere versjonen er, men den har
vel i hvert fall fordelen av å være mykere...

mvh
Gynnar Brekke
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hei gunnar :)

nope, det følger ikke med kabel til armen, da jeg har bestilt arm spesifikt uten kabel. Som K.H her på HFS sier, og flere jeg har lest om, er Jelco kabelen rimelig stiv og DIN pluggen i TT enden er tung og heftig... Uansett hvordan jeg da snur og vender på det, vil dette ikke være heldig med tanke på det opphenget i platespilleren. Samme opplevelsen hadde K.H på sin LP12

Har lest litt mer om Cardas 4x33 awg kabelen, og tror jaggu jeg skal prøve ett strekk med den kabelen. Virker å være optimal mtp størrelse, kombinert med en lettere Cardas DIN plugg tenker jeg at forstyrrelse av opphenget bli minimeret :)

Incognito-kitene til rega armene produseres av denne Cardaskabelen, og folk virker da meget fornøyd der, så jeg hopper i det, huheiii... :p
 
Topp Bunn