Nordost Blue Heaven (v.1) vs. Nordost Heimdall

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei! Kan den/de med brukererfaringer fortelle meg om det er vesentlige lydkvalitetsmessige forskjeller på disse kablene (signal og høyt.), og hva den består i? Selgere i butikkene mener (selvsagt) at det er vesentlige forskjeller, men jeg vil gjerne høre hva den eller de som har testet/sammenliknet kablene synes, og om de er enige. Antar at forskjellene er der, men om de er STORE er altså spørsmålet. Takknemlig for svar! :)
 
H

hobby

Gjest
Har selv på et anlegg nr 2 hatt Blue Heaven som ble erstattet med Heimdall, både signal og høyttaler kabler. Blue Heaven låter flatt, hardt og trist i forhold til Heimdall som jeg oppfatter som langt bedre på alle parametre.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Disse kan ikke sammenlignes. Hvis du lurer på Blue Heaven bør du samtidig vurdere Red Dawn og Super Flatline mk2 imo bedre enn Blue Heaven.. Heimdall is king!
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Mute, Cappuccino:Takk for svarene så langt! Tar gjerne imot flere erfaringer :)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg har hatt Blue Heaven i alle ledd. Byttet de ut med Claes Ohlson-kabler... Samme kvaliteten, men penger til overs ;)

Selgeren i butikken mener selvfølgelig at dette vil gi en voldsom lydmessig opptur, men be iallefall om å få høre det aktuelle anlegget med forskjellige kabler. Helst bør du få tilbud om hjemmlån.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Blue heaven og red dawn, glem det...
Hørte ikke vesentlig forskjell if. monster cable.
Heimdall er i en annen klasse. Svært detaljert og stram. Men , er du bass elsker; velg Soundstring, som er billigere og mer musikalsk imo.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.502
Antall liker
4.404
Torget vurderinger
10
Blå og rød Nordost låter nok like dårlig som Claes-Olson ja, har prøvd den røde en gang og sånt tull trenger man ikke å kaste bort tiden på.... ;)
 

3e1

Medlem
Ble medlem
13.01.2008
Innlegg
15
Antall liker
0
Uten tvil Heimdall, det er en kjempe kabel etter min mening. Hva slags utstyr har du?
Mange synes at Nordost sine kabler er tynne i lyden, etter min mening er de bare nøytrale.
Forskjellene synes jeg er større dynamisk kontrast, mere åpen, strammere og bedre definert bass, mere luft, bedre plasering og mere detaljer i lydbildet.
Som nevnt tidligere i tråden så kan du få "mere" bass med fks Soundstring, BM,Tara labs, noe jeg vil kalle mere forvrengning.(du skal høre at det er stortromma som slår)
Dette bilr alltid en smak-sak, jeg anbefaler deg å teste i eget oppsett.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hei

Har ikke prøvd Blue Heaven, men har prøvd Red Dawn og Baldur, og Heimdall som jeg nå har i anlegget Snakker da om signalkabler. Likte ikke Red Dawn eller Baldur, da jeg syntes begge låt tynt, hardt og skarp diskant. Dog, Baldur noe bedre enn Red Dawn. Heimdall er MYE bedre enn disse. Luftig, detaljert, stram bass, oppleves som svært nøytral. Dog skal det sies at jeg for tiden også prøver litt andre kabler.

Så Soundstring nevnt over her. Har prøvd Soundstring signalkabler også, og i mitt anlegg ga det ikke noe mer bass enn Heimdall, og Heimdall var langt å foretrekke i mitt anlegg, testet direkte opp mot Soundstring.

Mvh
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei!

Takker for alle svar, dette er nyttig :) Utstyret jeg bruker er Meridian 598/568.2MM som drivverk/pre, McIntosh MC402 effektforsterker (tidligere: Bryston 4B ST) og PBN Montana EPS høyttalere. Kablene jeg frem til nå har benyttet er Kimber KS1111 og Monocle XL.

Etter bytte av effekttrinn (og for øvrig også lytterom(!)) synes jeg dette låter for mørkt og basstungt. Byttet derfor til WW Gold Eclipse XLR mellom pre og effekt, det ble bedre, men ikke helt optimalt. Fant så frem en Blue Heaven høyt.kabel som har jeg hatt liggende ubrukt en god stund og koblet den på - uten de store forventningene. Til min overraskelse ble det ganske mye bedre! Har riktignok ikke fått lyttet så mye enda, men synes det ble ryddigere, strammere og klarere, selv om det kanskje også ble en anelse mer kaldt/hardt. Dette er grunnen til mitt spørsmål – hvis Heimdall er mye bedre så kan den absolutt være løsningen for meg! Tenker da på å bytte høyttalerkabel først og kanskje signal senere.


3e1 skrev:
Uten tvil Heimdall, det er en kjempe kabel etter min mening. Hva slags utstyr har du?
Mange synes at Nordost sine kabler er tynne i lyden, etter min mening er de bare nøytrale.
Forskjellene synes jeg er større dynamisk kontrast, mere åpen, strammere og bedre definert bass, mere luft, bedre plasering og mere detaljer i lydbildet.
Som nevnt tidligere i tråden så kan du få "mere" bass med fks Soundstring, BM,Tara labs, noe jeg vil kalle mere forvrengning.(du skal høre at det er stortromma som slår)
Dette bilr alltid en smak-sak, jeg anbefaler deg å teste i eget oppsett.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg har Mac 6900 + Heimdall XLR og høyttaler, og har hatt mye annet inkl, Red Dawn II... Heimdall er en fantastisk kabel, godt beskrevet av
tidligere innlegg i denne tråden. Anbefales!
 
Topp Bunn