Møbler og underlag Nordost Sort Fut

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva betyr Sort Fut?
Svart fot?
Buttplugg?
Fut som jobber svart?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
3490kr akkurat passe dyrt for ikke å skremme bort kjøpere og ikke så billig at troen på effekten svekkes
Edit: pris PR stk? Å faen.. nok overpriset tulleprodukt fra yppersteprestene...
 
Sist redigert:

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tipper Sort Fut virker som beskrevet.
Prisen er det som gjør den useriøs og uaktuell.
Det første går jeg absolutt med på! Man må ta med i betraktningen at dette er et nisjeprodukt, som nok selges i ganske små kvanta, så at prisen er nokså stiv er egentlig ikke veldig overraskende. Avansen er nok fortsatt temmelig høy, men jeg vil ikke kalle et produkt for useriøst av den grunn.

Sort Füt er aldeles glimrende høyttalerføtter, med en svært høy byggekvalitet, og de gjør også svært mye for lydkvaliteten. Et komplett sett koster nesten halvparten av mine høyttalere, men jeg kunne faktisk ha forsvart et kjøp til fullpris. Likevel ventet jeg på et godt tilbud før jeg slo til, etter å ha testet dem grundig på forhånd, og har aldri angret på kjøpet.

Dere som ikke har testet dem, har ingenting dere skulle ha sagt. Selvfølgelig er de ikke en fornuftig investering for alle, men å stemple dem som et "humbugprodukt" er ren svada.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Har eid disse selv. De har uten tvil stor påvirkning på lyden. Endte til slutt opp med at jeg foretrakk lyden fra høyttalerene mine med standard spiks. Men lyden forandret seg vesentlig med disse....
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
Tipper at den økte høyden foten gir har betydning for lyden man opplever, kanskje vel så mye om som konstruksjonen.At føtter gjør noe tviler derimot jeg ikke på, men prisen er absurd
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tipper at den økte høyden foten gir har betydning for lyden man opplever, kanskje vel så mye om som konstruksjonen.At føtter gjør noe tviler derimot jeg ikke på
Det vil jo isåfall være enkelt å finne ut av bare ved å legge betongheller e.l. under som hever høyttalerne like mye som de sorte futene.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
436
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Har eid disse selv. De har uten tvil stor påvirkning på lyden. Endte til slutt opp med at jeg foretrakk lyden fra høyttalerene mine med standard spiks. Men lyden forandret seg vesentlig med disse....
Det hadde vært veldig interessant om du kunne gi oss en nærmere beskrivelse av forskjellene!
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Nok et produkt fra Nordost med en uhørt pris .....,.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Svaretfuten har den samme «design feilen» som alle andre «spikes» til høyttalere. Helt generelt er det (stort sett) bedre å avkoble (dvs myke føtter) enn å koble (spikes) høyttalerne til gulvet. Litt avhengig av typen gulv og høyttaler + smak og behag. Med å avkoble høyttaler fra gulv (mye føtter) minimeres den mekaniske energioverføringen fra høyttaler til gulv.

mvh
KJ
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Støtter det siste som er skrevet i tråden. Jeg har prøvd både steinheller og treklosser under høyttalerne med hell, men prisen var noen hundrelapper. Nordost og OHC er som vanlig bare med på å undergrave troverdigheten til hele Hifi-bransjen.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har eid disse selv. De har uten tvil stor påvirkning på lyden. Endte til slutt opp med at jeg foretrakk lyden fra høyttalerene mine med standard spiks. Men lyden forandret seg vesentlig med disse....
Fra et "klinisk" perspektiv vil jeg si at forandringen er udelt positiv, men jeg kan skjønne at det i noen sammenhenger blir for mye av det gode. Innspillinger med betydelig "slark", for eksempel bass-strenger som slamrer mot båndene, gjengitt på et analytisk anlegg, kan nok låte i overkant avslørende med Sort Füt. "Ulyder" på innspillinger blir helt klart mer fremtredende, men de bringer oss samtidig nærmere "originalen".

Tipper at den økte høyden foten gir har betydning for lyden man opplever, kanskje vel så mye om som konstruksjonen.At føtter gjør noe tviler derimot jeg ikke på, men prisen er absurd
Som nevnt snakker vi nok om høy avanse her, men man trenger ikke så veldig dyre høyttalere før et kjøp kan forsvares. Mine høyttalere er Audio Physic Scorpio 25, som kostet kr. 60.000. Om vi tenker oss at produsenten hadde økt prisen med 50 %, og lagt dette i bedre kabinett, delefilter og elementer, tviler jeg sterkt på at den lydmessige gevinsten ville blitt like stor som ved et skifte til Sort Füt (altså en tilsvarende prisøkning). Som nevnt fikk jeg et godt tilbud, men ville før eller senere ha kjøpt dem til fullpris, da de fortsatt ville gitt valuta for pengene. Du må gjerne mene at dette høres absurd ut, men man må faktisk teste produktet før man kan uttale seg noe særlig.

Svaretfuten har den samme «design feilen» som alle andre «spikes» til høyttalere. Helt generelt er det (stort sett) bedre å avkoble (dvs myke føtter) enn å koble (spikes) høyttalerne til gulvet. Litt avhengig av typen gulv og høyttaler + smak og behag. Med å avkoble høyttaler fra gulv (mye føtter) minimeres den mekaniske energioverføringen fra høyttaler til gulv.
Sort Füt er ikke i nærheten av å kunne klassifiseres som spikes. Til og med delen som hviler mot underlaget er ganske avrundet, og avkoblingen skjer via tre kuler som sammenbinder de to øverste leddene. Kontaktflaten blir mye større enn ved spikes. De nevnte kulene kan skimtes i det øverste mellomrommet (bildet viser også ekstrautstyr kalt Sort Lock og Sort Kup):

lg-sort füt-lock-kup_550.png
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Støtter det siste som er skrevet i tråden. Jeg har prøvd både steinheller og treklosser under høyttalerne med hell, men prisen var noen hundrelapper. Nordost og OHC er som vanlig bare med på å undergrave troverdigheten til hele Hifi-bransjen.
Synes jeg blir veldig feil å si. Hvor stor omsetning har din bedrift kontra OHC som har holdt på i over 40 år og klarer seg meget bra? De er verdensledende på dyrt og bra utstyr og en referanse å måle seg opp mot. Og Nordost lager veldig gode produkter.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Husker jeg reagerte litt på prisen når Sort Fut ble lansert - husker ikke i farten, men tror de koster kr 2.500 pr stk. Det er et par år siden og med normal :cool: inflasjon blir vel det sikkert 3500 pr stk. etter et par år.

Intet galt i kjøpe Sort Fut eller for den saks skyld dyre kabler etc - men jeg tror de fleste hadde fått bedre lyd av å legge tilsvarende kr i andre komponenter. Når strømkabelen til strømrenseren koster mer enn renseren, og kabelen til CD spilleren 100.000.......

Må også nevne at jeg for noen år siden ble varmt anbefalt Nordost Brahma strømkabel av en av byens "mer pågående" hifiselgere. Etter en tid hadde jeg faktisk 4 slike i anlegget mitt. At samme selger under 1 år etter mente at Nordost Brahma til kun kr 10.000 stk. var en elendig kabel - for meg blir det latterlig :rolleyes:
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Har eid disse selv. De har uten tvil stor påvirkning på lyden. Endte til slutt opp med at jeg foretrakk lyden fra høyttalerene mine med standard spiks. Men lyden forandret seg vesentlig med disse....
Det hadde vært veldig interessant om du kunne gi oss en nærmere beskrivelse av forskjellene!
Det var som om hele frekvensspekteret ble skjøvet opp et hakk. Alt ble strammere og muligens litt for stramt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.415
Antall liker
83.962
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
To pakker og man ryker på kun kr 29980,- da får man med to stk laser vatere faktisk og det kan jo være kjekt...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.415
Antall liker
83.962
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
... å ha to vatere for å bevise omverdenen om at man fortsatt er i vater. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: G95

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Vibrasjonsdemping har absolutt noe for seg i Hifi sammenheng, både under høyttalere og komponenter. Men så var det prisene da. Man kan jo oppnå det samme eller bedre ved å kjøpe inn noen sorbothane plater fra en tilfeldig produsent til en brøkdel av prisen. Det beste stedet på nett for å kjøpe sorbothane er Isolate It. Det går også an å bestille fra dem via amazon.

Den beste effekten har jeg oppnådd ved å bruke en underlagsplate som er avkoblet via en spikes løsning, for deretter å bruke sorbothane under selve høyttaleren mot underlagsplaten som er avkoblet via spikes.

Rene spikes løsninger som Sort Fut vil ofte kunne gi en bedre oppløsning på detalj-nivå, på bekostning av en økt følelse av hardhet i øvre mellomtone/presensnivå.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Av en eller annen grunn har jeg begrenset tro på en løsning som lover vibrasjonsdempning og lydforbedring uten å ta hensyn til eller spørre om hva slags underlag jeg har. I mitt hus er det stor forskjell kjellergulvenes flis og betong og stuegulvets parkett med etasjeskiller i tre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Av en eller annen grunn har jeg begrenset tro på en løsning som lover vibrasjonsdempning og lydforbedring uten å ta hensyn til eller spørre om hva slags underlag jeg har. I mitt hus er det stor forskjell kjellergulvenes flis og betong og stuegulvets parkett med etasjeskiller i tre.
Eller enda viktigere, å ta hensyn til hva som skal stå oppå.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.415
Antall liker
83.962
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Vibrasjonsdemping har absolutt noe for seg i Hifi sammenheng, både under høyttalere og komponenter. Men så var det prisene da. Man kan jo oppnå det samme eller bedre ved å kjøpe inn noen sorbothane plater fra en tilfeldig produsent til en brøkdel av prisen. Det beste stedet på nett for å kjøpe sorbothane er Isolate It. Det går også an å bestille fra dem via amazon.

Den beste effekten har jeg oppnådd ved å bruke en underlagsplate som er avkoblet via en spikes løsning, for deretter å bruke sorbothane under selve høyttaleren mot underlagsplaten som er avkoblet via spikes.

Rene spikes løsninger som Sort Fut vil ofte kunne gi en bedre oppløsning på detalj-nivå, på bekostning av en økt følelse av hardhet i øvre mellomtone/presensnivå.
Er dette noe du har prøvd eller er det kun synsing? Er litt i stuss (gjelder siste avsnitt)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Har eid disse selv. De har uten tvil stor påvirkning på lyden. Endte til slutt opp med at jeg foretrakk lyden fra høyttalerene mine med standard spiks. Men lyden forandret seg vesentlig med disse....
Det hadde vært veldig interessant om du kunne gi oss en nærmere beskrivelse av forskjellene!
Det var som om hele frekvensspekteret ble skjøvet opp et hakk. Alt ble strammere og muligens litt for stramt.
Does not compute...
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Vibrasjonsdemping har absolutt noe for seg i Hifi sammenheng, både under høyttalere og komponenter. Men så var det prisene da. Man kan jo oppnå det samme eller bedre ved å kjøpe inn noen sorbothane plater fra en tilfeldig produsent til en brøkdel av prisen. Det beste stedet på nett for å kjøpe sorbothane er Isolate It. Det går også an å bestille fra dem via amazon.

Den beste effekten har jeg oppnådd ved å bruke en underlagsplate som er avkoblet via en spikes løsning, for deretter å bruke sorbothane under selve høyttaleren mot underlagsplaten som er avkoblet via spikes.

Rene spikes løsninger som Sort Fut vil ofte kunne gi en bedre oppløsning på detalj-nivå, på bekostning av en økt følelse av hardhet i øvre mellomtone/presensnivå.
Er dette noe du har prøvd eller er det kun synsing? Er litt i stuss (gjelder siste avsnitt)
Nei, jeg har ikke prøvd Sort Fut selv (har hørt høyttalere satt opp med dette hos andre). Men jeg har prøvd ganske mange andre spikes løsninger. Felles for dem alle er at de tilfører en hardhet i øvre mellomtone som jeg ikke opplever ved bruk av sorbothane direkte under høyttalerne. Så får man gjøre som man vil og ta sine egne valg.

Som sagt først en underlagsplate avdempet med en form for spikes-løsning, for deretter å plassere høyttalerne direkte oppå denne med sorbothane under høyttaleren kan gi interessante opplevelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn